Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ashley1234
#3126229
Hallo allemaal,

Mijn naam is Lynette en ik heb drie leuke huisdieren. Een rottweiler en twee katten.
Ik heb een vraag over mijn hond. Haar ras is rottweiler, ze is vier jaar oud en sinds kort begint ze overal witte verkleuringen door haar zwarte vacht heen te krijgen. Ook heeft ze sinds kort een klein bultje op haar rug. Ze heeft al sinds jongs af aan last van haar hormonen, ze is niet gesteriliseerd.
Ze krijgt rauw vlees van het bedrijf Lotgering en 1 of 2 keer per week naast het vlees een ei.
Op de foto kan je een van de plekken zien.

Afbeelding

Weet iemand wat het zou kunnen zijn en wat er tegen gedaan kan worden?

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3126232
Zijn het niet gewoon oude haren die eruit moeten? Ik heb een hond met een lange vacht, maar als ik op de huid kijk, heeft hij ook een veel lichtere kleur.. Ik denk dat het oude haren zijn en hij straks vast gaat ruien..  :-X :D
Door ashley1234
#3126236
Fenixjuh schreef: Zijn het niet gewoon oude haren die eruit moeten? Ik heb een hond met een lange vacht, maar als ik op de huid kijk, heeft hij ook een veel lichtere kleur.. Ik denk dat het oude haren zijn en hij straks vast gaat ruien..  :-X :D
Dankjewel voor je reactie Fenixjuh,

Dat zou kunnen inderdaad, we gaan het in ieder geval in de gaten houden!  :) Het enige wat ik raar vind is dat ze in al die vier jaren dit nog nooit eerder heeft gehad. We hebben even gekeken en het ziet er voornamelijk uit als haar bovenvacht dat aan het verkleuren is, het is niet het oud haar dat eronder zit. Ze word ook regelmatig geborsteld.
Door ashley1234
#3126237
Doranto schreef: Je zou er even mee langs een goede trimster kunnen gaan. Die kan je als het goed is wel vertellen wat het is en wat je er aan kunt doen.  ;)
Dankjewel voor je reactie Doranto  :),

Dat is nog wel een goede tip, dankjewel!
Door ashley1234
#3126256
Doranto schreef: Als het echt de bovenvacht is die wit verkleurd is dat inderdaad vreemd.
Hoe en hoe vaak borstel je haar? En wat voor een borstel/ kam gebruik je?
Ja inderdaad dat vonden wij ook! We borstelen haar 1 x per twee weken. We borstelen haar met een furminator van boven naar beneden.
Zou het misschien nog een vitaminetekort kunnen zijn?
Door Lil
#3126258
ashley1234 schreef: Ja inderdaad dat vonden wij ook! We borstelen haar 1 x per twee weken. We borstelen haar met een furminator van boven naar beneden.
Zou het misschien nog een vitaminetekort kunnen zijn?
Furminator kan de vacht afbreken ipv uitdunnen. Als dat gebeurd blijft het oude haar zitten. Ik zou zeker even langs een goede trimmer gaan.

Vitaminegebrek. Heel eerlijk als je alleen lotgering voert zou dat best wel eens kunnen. Wij zeggen niet voor niets niet op 1 paard wedden want in de een zit veel x en weinig y en het andere merk andersom etc.
Lotgering is ook nog eens (extreem) goedkoop en als ik kijk wat ik voor onbewerkt goede kwaliteit spiervlees betaal denk (weet) ik dat hier niet de beste kwaliteit inzit en dus ook minder vitamine en mineralen inzit.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3126259
Ik denk dat de kans heel erg groot is dat het aan de furminator ligt. Een furminator is een gevaarlijk onding doordat hij scherp is. Een hondenvacht mag je nooit met iets scherps bewerken.
Ik zou dat ding gelijk de kliko in gooien!!!
Een rottweiler heeft een vacht die vrijwel geen onderhoud nodig heeft. Veel borstelen is alleen maar slecht en moet dus echt alléén gebeuren als het haar tijdens een ruiperiode zó massaal los laat dat er vlokken af komen. En zelfs dán is het beter om ze lekker te soppen met een milde en niet ontvettende shampoo en de vacht uit te blazen met een waterblazer i.p.v. borstelen of kammen.
Bij rottweilers is het zo, dat wanneer de huid beschadigd er witte haren terug groeien. Ik vrees dus dat er grote kans is dat de furminator haar huid beschadigd heeft.

ps. Door slechte voeding kan de hond jeuk krijgen, de vacht en huid kan slecht worden, ze kunnen gaan stinken en de vacht van zwarte honden kan bruin verkleuren. Wit verkleuren ligt niet aan de voeding.
Laatst gewijzigd door doranto op vr 19 jun 2015, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#3126285
van bp van iemand die veel van voeding weet:
Hitam schreef: Een oorzaak van roodkleuring van de vacht kan diverse oorzaken hebben, niet is altijd de voeding hiervan de oorzaak. Blootstelling aan de zon of het overmatig gebruik van cosmetische producten zoals shampoo of hondenshampo's e.d. .  Sommige honden hebben ook een hoger gehalte aan het aminozuur tyrosine nodig. Tyrosine wordt door het hondenlichaam uit het essentiële aminozuur gehaald dat
fenylalanine heet. Dit komt voor in melkproducten en dierlijke eiwitten. Geef de hond eens wat kwalitatief goede dierlijke eiwitten. Geef eens een goede spiervleesbron (geen kopvlees!!) Het rood kleuren van de vacht van uw hond kan dus verschillende oorzaken hebben.
Als het gaat om dood haar, bijvoorbeeld tijdens de rui, is dit absoluut normaal, want dat soort haar is altijd lichter van kleur en daar valt nu eenmaal  niets aan te verhelpen.
**Een normale hoeveelheid caroteen in voeding zorgt ervoor dat de oorspronkelijke vacht behouden blijft. Een tekort aan caroteen veroorzaakt verbleking van de vacht.**  Grote concentraties caroteen kunnen wel een verkleuring veroorzaken, maar dat vergt iets teveel omdat in het kort uit te leggen.

Excuus ik antwoord even onder de naam van Tannetje.

groet, Huub
Wit heb ik nog niet gezien, maar zwarte vachten die bruin verkleuren kan door voeding (of zon of rui of of), maar het kán aan voeding liggen.
Door ashley1234
#3126494
Lil schreef: Furminator kan de vacht afbreken ipv uitdunnen. Als dat gebeurd blijft het oude haar zitten. Ik zou zeker even langs een goede trimmer gaan.

Vitaminegebrek. Heel eerlijk als je alleen lotgering voert zou dat best wel eens kunnen. Wij zeggen niet voor niets niet op 1 paard wedden want in de een zit veel x en weinig y en het andere merk andersom etc.
Lotgering is ook nog eens (extreem) goedkoop en als ik kijk wat ik voor onbewerkt goede kwaliteit spiervlees betaal denk (weet) ik dat hier niet de beste kwaliteit inzit en dus ook minder vitamine en mineralen inzit.
Dankjewel Lil! Ik denk inderdaad dat ik toch even langs een goede trimmer moet gaan. Mag ik heel brutaal zijn om te vragen waar jij je vlees besteld? :)
Door ashley1234
#3126503
Doranto schreef: Ik denk dat de kans heel erg groot is dat het aan de furminator ligt. Een furminator is een gevaarlijk onding doordat hij scherp is. Een hondenvacht mag je nooit met iets scherps bewerken.
Ik zou dat ding gelijk de kliko in gooien!!!
Een rottweiler heeft een vacht die vrijwel geen onderhoud nodig heeft. Veel borstelen is alleen maar slecht en moet dus echt alléén gebeuren als het haar tijdens een ruiperiode zó massaal los laat dat er vlokken af komen. En zelfs dán is het beter om ze lekker te soppen met een milde en niet ontvettende shampoo en de vacht uit te blazen met een waterblazer i.p.v. borstelen of kammen.
Bij rottweilers is het zo, dat wanneer de huid beschadigd er witte haren terug groeien. Ik vrees dus dat er grote kans is dat de furminator haar huid beschadigd heeft.

ps. Door slechte voeding kan de hond jeuk krijgen, de vacht en huid kan slecht worden, ze kunnen gaan stinken en de vacht van zwarte honden kan bruin verkleuren. Wit verkleuren ligt niet aan de voeding.
Dankjewel Doranto,
,
Jeetje ik had geen flauw idee dat die furminator zo slecht is! Ik ga het inderdaad gelijk weggooien. Weet je misschien welke borstel wel goed is?
Owh dat is nog wel een hele goede om haar op dat moment te wassen en de vacht uit te blazen.
OKe, goed om te weten! Ik kon inderdaad niks vinden over voeding en witte verkleuring van de vacht, alleen de dierenarts had aangegeven dat het misschien een zinktekort kon zijn, alleen in de beschrijving kon ik me totaal niet vinden.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3126536
ashley1234 schreef: Dankjewel Doranto,
,
Jeetje ik had geen flauw idee dat die furminator zo slecht is! Ik ga het inderdaad gelijk weggooien. Weet je misschien welke borstel wel goed is?
Owh dat is nog wel een hele goede om haar op dat moment te wassen en de vacht uit te blazen.
OKe, goed om te weten! Ik kon inderdaad niks vinden over voeding en witte verkleuring van de vacht, alleen de dierenarts had aangegeven dat het misschien een zinktekort kon zijn, alleen in de beschrijving kon ik me totaal niet vinden.
Ikzelf heb altijd heel veel met de la pooch borstels gewerkt. Dat zijn echter vrij prijzige borstels. Bovendien vergt het een bepaalde handigheid om daar goed mee om te gaan, omdat anders huidirritatie niet ondenkbaar is. In principe is iedere borstel die de vacht niet beschadigd goed. IJzeren kammetjes die mooi glad zijn afgewerkt werken ook fijn. Als je tijdens het kammen niet al het haar eruit haalt, maar wat laat zitten, kun je daar ook heel goed dood haar mee verwijderen. Ook dat is een handigheidje en als je de slag te pakken hebt, werkt het vele male beter dan de furminator  ;).
Het is echt een ramp dat die furminators gewoon in dierenwinkels aan leken worden verkocht  :( Ik heb er ooit een in mijn salon gehad om te testen, maar het voegt absoluut niets toe. Integendeel!
Door Anne in Zweden
#3126542
In de bar (geloof ik) loopt een topic over vacht en kammen, daar wordt geadviseerd met huishoudhandschoenen over de vacht van je hond te gaan, omdat daar ook veel haar aan blijft hangen. In principe is het namelijk zo dat hoe meer je kamt/borstelt, hoe meer je hond verhaart.

Edit: heb even de klok bij de klepel gezocht! ;D www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,129026.0.html
Door Lil
#3126727
ashley1234 schreef: Dankjewel Lil! Ik denk inderdaad dat ik toch even langs een goede trimmer moet gaan. Mag ik heel brutaal zijn om te vragen waar jij je vlees besteld? :)
Ik woon vlakbij Maastricht dus of het handig is dat ik de winkels doorgeef? Ik laat niets bezorgen haal zelf, barf ook en krijg ook veel via dit forum.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door