Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
#3125895
Een gecastreerde reu drinkt heel veel en plast ook veel. Als hij dan plast laat hij het gewoon lopen en neemt dus geen plashouding aan. Bloedonderzoek wijst uit dat lever, nieren ed prima werken. Er is ook urine onderzocht en ook daar kwam niks uit.
Hij is twee maanden geleden uit het asiel geadopteerd en daar zouden geen problemen zijn geweest.
Iemand een idee?
Ik vind het geen prettig verhaal..... 
Door Lizzy
#3125904
Ik ook niet. Is hij ook getest op Addison en Cushing? En ik weet niet hoeveel hij drinkt, maar anders ook testen op diabetes insipidus.
Door hannabelgje
#3125909
Doordat er bloedonderzoek en urineonderzoek is gedaan zegt de dierenarts dat het tussen zijn oren zit. Ik zeg van niet. Vooral omdat hij niet echt plast, maar het gewoon laat lopen.
Door hannabelgje
#3125916
Antwoord van de baasjes:
Dat snap ik maar ik cushing is echt geen aanwijzing voor en zouden ast en alt verhoogd moeten zijn. Diabetes is terug te vinden in urine en wordt naar gekeken bij een groot bloedonderzoek en Bij addison zouden zijn natrium en kalium waarden verhoogd moeten zijn wat ook niet het geval is. ( ik heb zelf op een veterinair lab gewerkt, ik wil niet zeggen dat ik alles beter weet maar die resultaten zijn er niet voor niets)
Ik snap dat jullie proberen te helpen maar het is een beetje vervelend als er op ziektes aangestuurd blijft worden terwijl er veel meer rede is om te denken dat het iets in zijn hoofd is.
Door Lizzy
#3125928
hannabelgje schreef: Antwoord van de baasjes:
Dat snap ik maar ik cushing is echt geen aanwijzing voor en zouden ast en alt verhoogd moeten zijn. Diabetes is terug te vinden in urine en wordt naar gekeken bij een groot bloedonderzoek en Bij addison zouden zijn natrium en kalium waarden verhoogd moeten zijn wat ook niet het geval is. ( ik heb zelf op een veterinair lab gewerkt, ik wil niet zeggen dat ik alles beter weet maar die resultaten zijn er niet voor niets)
Ik snap dat jullie proberen te helpen maar het is een beetje vervelend als er op ziektes aangestuurd blijft worden terwijl er veel meer rede is om te denken dat het iets in zijn hoofd is.
Wat een toon zeg :-X
Door hannabelgje
#3125960
Doranto schreef: Inderdaad! En wat zou dat "iets in zijn hoofd" dan moeten zijn?
Ze denken dat het stress is. Dat hij daardoor zoveel drinkt en dus ook plast. Lijkt me niet dat een hond dan zijn urine maar gewoon laat lopen tijdens het staan, liggen, lopen. Ja zelfs tijdens het lopen drupt hij urine.
Door Lizzy
#3125961
Ik wil daar overigens graag aan toevoegen dat toen Linga zoveel dronk en veel plaste, er wel apart is getest op Cushing en Addison. Normaal bloedbeeld was al bepaald (waar wel afwijkingen in UREA en CREA en eiwit - en eiwit was bij het 2de bloedonderzoek alweer normaal - waren gevonden maar verder niets):

Even wat quotes uit dit topic van Linga : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 5.180.html
Dorothea had inmiddels ook de uitslag natrium en kalium binnen, die zijn beide goed. Bij de ziekte van Addison zie je hier dan vaak een afwijking, dat is dus niet het geval maar dat sluit Addison nog niet uit.

Dorothea gaat morgen de ACTH stim test doen om Cushing en Addison uit te sluiten. En ook weer bloed prikken om ureum en creatinine te controleren. En eventueel krijgt Ling morgen weer een infuus
.
En wat baasje schrijft over diabetis insipidus klopt ook niet. Zie bijv.

en belangrijke aanwijzing voor diabetes insipidus is het extreem lage soortelijk gewicht van de urine. Het soortelijk gewicht van urine geeft aan hoe geconcentreerd het is. Normaal ligt het soortelijk gewicht tussen de 1.020 en de 1.040. Hoe dichter deze waarde bij 1.000 komt, hoe 'wateriger' de urine is. In geval van diabetes insipidus komen we regelmatig een soortelijk gewicht beneden de 1.005 tegen. Over het algemeen geven de overige aandoeningen wel een verlaging van het soortelijk gewicht, maar niet zo enorm als bij diabetes insipidus. Het soortelijk gewicht wordt gemeten met een refractometer.

De waarschijnlijkheidsdiagnose kan bevestigd worden door het toedienen van synthetisch ADH. We gebruiken hiervoor Minrin©-druppels. Deze druppels bevatten desmopressine, een synthetisch analogon van ADH. We vragen de eigenaar om exact te meten hoeveel de hond in 24 uur drinkt. Vervolgens krijgt hij druppels Minrin© in de onderste conjunctivaalzak in het oog. Opnieuw wordt gemeten hoeveel de hond in 24 uur drinkt. Wanneer de hond 50% minder drinkt dan de eerste meting is de diagnose centrale diabetes insipidus gesteld. De nefrogene diabetes insipidus reageert veel minder op toediening van Minrin©; de receptorcellen in de nier zijn immers kapot of minder gevoelig voor ADH.

en

Hoe stellen we de diagnose Diabetes Insipidus?
Allereerst moeten we andere oorzaken van veel drinken en veel plassen uitsluiten, hiervoor moeten we bloedonderzoek doen. Ook de urine moet onderzocht worden op eventuele afwijkingen. Soms moet dit herhaald worden. De definitieve diagnose is alleen te stellen met behulp van de dorstproef. Hierbij krijgt het dier gedurende de ochtend en middag geen water en meten we het soortelijk gewicht (een maat voor hoe goed de nieren kunnen concentreren).

Dus baasje kan zoveel roepen maar op basis van de door jou gegeven gegevens Hannabelgje, krijg ik echt vlekken van de manier waarop ik aan word gesproken en stopt het hier dan ook voor mij qua dit topic.
Door hannabelgje
#3125966
Jij wordt zo niet aangesproken hoor Lizzy. Dat schreef ze op een ander forum. Van de welsh corgi's.
Bedankt voor de info.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
Door Lizzy
#3126005
hannabelgje schreef: Jij wordt zo niet aangesproken hoor Lizzy. Afbeelding Dat schreef ze op een ander forum. Van de welsh corgi's.
Bedankt voor de info. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
Ohw ;D ;D ;D ;D

Ze heeft het tegen jou? Maar alsof mensen haar willen pesten zeg! Kijk, het kan best tussen de oren zitten maar ik zou toch alle lichamelijke dingen eerst uitgesloten zien. Jij kennelijk ook. Maar goed, ieder z'n ding.....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door