Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3125400
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag of iemand dit herkend. Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad.
Ik heb een git-zwarte kater (gecastreerd, ongeveer 2 maanden geleden) van ruim een jaar oud nu.
De eerste maanden dat hij bij ons was, was er niets met hem aan de hand. Hij groeide goed en werd al gauw een heuse stoere kater! :)
Maar daar is nu nog maar weinig van over. Hij wordt magerder (hij heeft een fikse oorontsteking gehad, dus ik dacht eerst dat het daar aan lag) en zijn eerst zo mooi zwarte neus is rood. Daarbij knijpt hij met zijn ogen, alsof hij last heeft van het licht.

Verder is er aan hem niets te merken. Zijn vacht is mooi, dik en glanzend. Hij eet goed. Eerst kreeg hij brokken, maar omdat ik dacht dat het misschien daaraan lag ben ik overgestapt op KKV (Carnibest). Dat krijgt hij nu ruim een maand, en in eerste instantie leken de klachten te verbeteren, maar helaas... het is weer terug.

Ik ben al bij de dierenarts geweest, maar die kan niets raars aan hem ontdekken. Ze vond die rode neus wel schattig zelfs... Maar ik heb er geen goed gevoel bij. Daarbij slaapt hij ook echt de HELE dag. s Nachts wil hij naar buiten en is dan de hele nacht op pad, tot de volgende ochtend. Dan wil hij weer naar binnen en gaat hij weer slapen.

Komen deze symptomen iemand hier misschien bekend voor? Het meest opvallend is dus die rode neus en het knijpen met de ogen.
Verder zijn de ogen niet vies of rood of opgezwollen ofzo. En de neus is ook niet vies, alleen wellicht iets opgezet, maar niet noemenswaardig.

Komt dit iemand hier bekend voor? Ik hoor het graag!
Laatst gewijzigd door @nouk op di 16 jun 2015, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#3125405
Rood en opgezwollen klinkt mij als een ontsteking. Gevochten met een andere kat en daarbij wat opgelopen, misschien een miniscuul krasje, splintertje, waardoor het is gaan infecteren? Maar als je bij de DA bent geweest zou die dat toch hebben moeten zien dacht ik zo.
#3125407
Dank je wel voor je reactie Jacoba, maar dat is het inderdaad niet. Hij heeft het nu echt al zeker een maand of 4, 5. En er is niets te zien van een beschadiging oid. Echt opgezwollen is hij ook niet, hooguit lichtelijk.

Ik dacht zelf aan een allergie (voedsel of pollen ofzo) maar niezen doet hij nooit. En jeuk heeft hij ook niet.

Wat mij overigens nog wel opvalt, is dat het lijkt alsof de rand om de ogen wat kaler is dan zou moeten.
Laatst gewijzigd door @nouk op di 16 jun 2015, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#3125893
Ik herken hier niets van.
Maar als ik het goed begrijp is de kater pas na 10 maand gecastreerd en komt hij gewoon vrij buiten?
Dan zou ik bij een bloedonderzoek ook zeker FIV en FELV meenemen.  Ookal omdat je aangeeft dat hij een nogal sterke ooronsteking gehad heeft.
Maar nogmaals, eigenlijk heb ik geen flauw idee wat dit kan zijn en of er wat mis is.

Je hebt al eerder katten gehad toch?
Want kaler rond de ogen of met de ogen knijpen zijn zaken die onervaren mensen misschien verkeerd interpreteren bij gewoon gezonde katten, maar als je ik ga ervanuit dat je kan vergelijken met eerdere katten en dat die dat niet deden?
Dan nog kan de ene kat natuurlijk meer met de ogen knijpen ( is het meer als tevreden dichtleggen ipv irritatie?, want dat doen katten natuurlijk wel als ze op hun gemak zijn), dan de andere.  En bij een zwarte kat kan een iets kalere plek meer opvallen dan bij andere kleuren...  Het is normaal dat de zone tussen de ogen en de oren kaler is dan de rest van de kop, dat is waar geurklieren zitten...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 18 jun 2015, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#3126543
Bedankt voor het meedenken en je link, Koekje, maar dat is het niet. Hij heeft geen korsten of  ontstekingen verder. Die link van jou ziet er wel heel nasty uit, zeg! Als mijn kat er zo uit zou zien, zou ik nu niet met hem thuis zitten, hoor ;)

@Pearlsofpassion: Mijn kat is nu ruim een jaar. Ik heb hem laten castreren toen hij 1 jaar was ongeveer. En inderdaad, hij komt vrij buiten. Ik heb wel geprobeerd om hem binnen te houden, want eigenlijk wilde ik helemaal niet dat hij naar buiten ging, maar hij was ECHT niet binnen te houden. Die dagen dat hij met zijn ontstoken oor liep (en hij heeft ook nog een ontstoken kussentje gehad) en hij dus binnen moest blijven, waren echt een crime. Hij blijft aan de deur krabben en echt heeeeeel hard miauw-grommen-gillen.... ;)
Maar ik heb inderdaad al eerder een kat gehad en ik weet dat het gebied tussen oog en oor kaler is :) Maar deze kat is wat kaler precies rond de ogen en in de ooghoeken.
En dat katten knijpen met ogen als ze tevreden zijn, dat weet ik, maar Miep (zo heet hij dus :) ) knijpt er altijd mee tegenwoordig, en dat deed hij eerst niet. Nu zag ik vanochtend trouwens dat zijn ooghoeken ook wat viezig worden (wat eerst dus niet was) en hij eet sinds een paar dagen slecht. Ik ga toch nog maar eens bij de dierenarts langs aankomende week voor een bloedonderzoek. Het bevalt me gewoon allemaal niet.

Bloed laten prikken bij een kat waarvan je "het gevoel hebt" dat er "iets" niet goed zit, vond ik een beetje overdreven (mede gezien de kosten) en daarbij ben ik de afgelopen weken zeker al een keer of 6 met hem bij de dierenarts geweest (voor zijn oor en zijn voetzool dus). En zij zagen niets verontrustends aan hem. Maar laten we eerlijk zijn, een zwarte kater met een rode neus, die vermagerd in zijn eerste jaar en daarbij ook verschijnselen vertoont van een irritatie aan de ogen... raar toch?


In ieder geval bedankt iedereen voor de genomen moeite om een berichtje achter te laten.
Laatst gewijzigd door @nouk op za 20 jun 2015, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#3126582
Ik was zelf laatst 46,50 kwijt voor bloedonderzoek (exclusief consult want is gedaan voor operatie en was daarom maar klein deel van de rekening) en vond dat best meevallen. Zeker wanneer de huidige situatie je niet bevalt is er uit bloed inderdaad veel af te lezen.

Zo weet ik dat bij nierfalen de vacht open kan gaan staan en beetje mottig kan worden maar kan op zoveel verschillende dingen wijzen. Het is voornamelijk bij katten die minder lekker in hun vel zitten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door