Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door yara2013
#3124604
Ik was gister bij een da met yara (pro vers!).
Hij gaf aan dat pens weinig tot geen nuttige voedingsstoffen bevat voor een hond.
En dat er zelfs een vertraagde immuunreactie optreed door pens.

Ook zei hij dat groenten niet opgenomen worden (ook niet als deze gekookt of gepureerd zijn).
Nu wist ik wel al dat de meningen over groenten verdeeld zijn, maar over de pens eerlijk gezegd niet.

Ik kan op internet wel het eea vinden over de voedingswaarde van pens, maar niet over de immuunreactie.

Hoe denken jullie hierover en voeren jullie pens?
Door Lizzy
#3124608
En welke pro vers dierenarts was dit, als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen?

Pens bevat inderdaad niet zoveel voedingsstoffen als spiervlees.

Maar een vertraagde immuunreactie? Als dierenartsen dit soort gewaagde uitspraken doen, wil ik eerlijk gezegd ook wel graag uitleg waarom meneer of mevrouw dit vindt! Want zomaar wat roepen hebben we natuurlijk niks aan.

Poeh. Ik heb toch alle boeken over vers voeding gelezen. Ook van dierenartsen als Tannetje Koning, Ian Billinghurst, Tom Lonsdale, Strombeck, Pitcairn, etc. etc. etc. maar ook schrijvers als Case, Carey, Hirakawa, Daristotle. En nog nooit heb ik hier 1 letter over gelezen.
Door Lizzy
#3124609
(en dat groenten niet opgenomen wordt is onzin. We hebben genoeg ervaring om te weten dat het een groot verschil maakt in vacht, of je een hond wel of geen groenten voert).
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3124615
De da is erwin van geijtenbeek.
als ik het goed onthouden heb heeft hij zelf onderzoek ernaar had gedaan.

Hij gaf ook aan dat het nog in carnivoer zat omdat hij dat niet in zijn eentje beslist, maar dat hij wel bezig is om het eruit te laten.

Ik kan er ook van hem niet veel over terugvinden op internet, maar dat zal ook komen doordat het nog in zijn eigen kvv zit denk ik.

Dus vandaar dat ik nieuwsgierig was naar de ideeen hier.

Ik blijf het ook lastig vinden, omdat ik niet weet of degene die in bijvoorbeeld boeken aangeven dat pens wel nuttig is dit gebaseerd hebben op recente info.

Nog even ter verduidelijking, erwin heeft mij niet gezegd te stoppen met het voeren van pens. Hij heeft alleen zijn visie gegeven.
Door Annemarie Rijnveld
#3124625
Het is grappig hoe verschillend er over wordt gedacht, ook door Nutrizionisten.
Eén raadt mij aan meer groente te geven (ik geef weinig) en bevestigt dat pens niet veel belangrijke voedingsstoffen bevat.
Een ander raadt aan de groente juist weer nièt te pureren want daardoor wordt de pH in de maag veel te laag. Beter is het de groente in kleine stukjes te geven. Het spijsverteringssysteem zou vanzelf leren het naar behoren te verteren. Zij is trouwens weer groot voorstander van pens, vooral voor het afspenen van puppies.

Vertraging immuunreactie door pens, hier zou ik graag meer over willen weten...ik snap de strekking niet.

Geen idee of het puur toeval is, maar ik heb het idee dat mijn honden zònder groente minder aantrekkelijk zijn voor teken.
Door Lizzy
#3124636
[quote="yara2013"]
De da is erwin van geijtenbeek.
als ik het goed onthouden heb heeft hij zelf onderzoek ernaar had gedaan.

Hij gaf ook aan dat het nog in carnivoer zat omdat hij dat niet in zijn eentje beslist, maar dat hij wel bezig is om het eruit te laten.

Ik kan er ook van hem niet veel over terugvinden op internet, maar dat zal ook komen doordat het nog in zijn eigen kvv zit denk ik.

Dus vandaar dat ik nieuwsgierig was naar de ideeen hier.

Ik blijf het ook lastig vinden, omdat ik niet weet of degene die in bijvoorbeeld boeken aangeven dat pens wel nuttig is dit gebaseerd hebben op recente info.

Nog even ter verduidelijking, erwin heeft mij niet gezegd te stoppen met het voeren van pens. Hij heeft alleen zijn visie gegeven.
[/quote]

Ik wilde eigenlijk vanmorgen al schrijven "laat me raden, erwin van gijtenbeek". Misschien kan erwin zelf even uitleg geven op het forum, waarom hij dit vindt.

Nog niet zo lang geleden zat er groenten in hun eigen prak. Vanwege de prebiotische werking. Maar groenten in KVV prakken is heel lastig, dat wel.
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3124648
[quote="Lizzy"]
Ik wilde eigenlijk vanmorgen al schrijven "laat me raden, erwin van gijtenbeek". Misschien kan erwin zelf even uitleg geven op het forum, waarom hij dit vindt.

Nog niet zo lang geleden zat er groenten in hun eigen prak. Vanwege de prebiotische werking. Maar groenten in KVV prakken is heel lastig, dat wel.
[/quote]
Geen fan maak ik hieruit op ?

Ik zal er eens een mailtje aan wijden om te kijken of hij meer uitleg wil geven, of misschien zelfs een onderzoek dat online staat ofzo.
Alleen ben ik bang dat ik alleen een link naar zijn boek krijg wat hij schrijft
Door Lizzy
#3124689
yara2013 schreef: Geen fan maak ik hieruit opAfbeelding ?
Ik ken gewoon geen andere dierenarts wereldwijd die met regelmaat uitspraken doet waarvan ik denk " :o :o ??? ??? ", en deze past perfect in dat rijtje :)
Ik zal er eens een mailtje aan wijden om te kijken of hij meer uitleg wil geven, of misschien zelfs een onderzoek dat online staat ofzo.
Alleen ben ik bang dat ik alleen een link naar zijn boek krijg wat hij schrijftAfbeelding
We zijn benieuwd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3125246
En wat wordt nu eigenlijk bedoeld met een vertraagde immuunreactie?
Kan iemand uitleggen wat dat juist is?  Wat er dan precies anders is?  Gaat het over een reactie van de hond op de pens? van de hond op omgeving? Nog iets anders?
Want ik kan dat alleszinds niet meteen plaatsen...  ???
Laat staan dat ik zou kunnen volgen waarom...  :)
Gebruikersavatar
Door MargaS
#3125317
Voedingswaarde zwarte pens voor menselijke consumptie, denk dat het schoon is ;D

Voedingswaarde per 100g (100 g)
Energie 1552 kj
371 kcal
Eiwitten 16 g
Koolhydraat 2,5 g
Vet 33 g
Gebruikersavatar
Door MargaS
#3125451
[quote="pearlsofpassion"]
Zeker dat dat dan geen bloedworst is ipv pens van de koe?
[/quote]
Haha, die Belgen houden me vaker voor de gek. Vond het al zoveel.
Engels dan?
Nutrition Facts
Serving Size 1 serving (100 g)
Per Serving % Daily Value*

Calories 85

Calories from Fat 33

Total Fat 3.7g 6%

Saturated Fat 1.3g 6%

Polyunsaturated Fat 0.2g

Monounsaturated Fat 1.5g

Cholesterol 124mg 41%

Sodium 95mg 4%

Potassium 67.14mg 2%

Protein 12.1g
Calcium 7% · Iron 3%

Read more: Calories in Tripe, Raw | Nutrition and Health Facts http://www.caloriecount.com/calories-be ... z3dGBGpyTP
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door