Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jacoba
#3123291
Poes hier moet sinds die ene hete vrijdag een goede week geleden, geregeld overgeven. Ze eet goed, maar soms bekomt het haar niet of braakt ze spuug doordat ze misselijk is, of die haarbal moet eruit. Ook heeft ze soms oprispingen nadat ze heeft gegeten. Ik ben nu met het eten aan het testen waardoor ze minder last heeft (nog meer spiervlees ipv bot en orgaan), eten op een verhoging zetten, geen plantje meer in het drinkwater. Door dat laatste dronk Poes goed want ze vindt het fijn om met haar kop tussen de plant water te drinken. Sindsdien is de fontein dan ook uit de gratie. Het lijkt allemaal wel te helpen.

Poes krijgt sinds ruim een jaar Semintra tegen nierfalen. Misschien heeft het ook met de overgang van het weer te maken?

Toch ben ik nu gaan zoeken naar een middel om haar eventueel te ondersteunen. Nux vomica, maar welke vorm, D4 D6 C30? Okugest tabletten bevatten me teveel hulpstoffen...

Heeft iemand andere ervaringen met een bepaald middel?
#3124194
Wat ik van de dierenarts heb gekregen is:
cerenia tegen misselijkheid en braken.
amlodipine bloeddruk verlagend.
en tumil-k kaliumsupplemenatie bij chronisch nierfalen.

Ik heb ook mirtazapine meegekregen  (eetlustopwekkend) .
maar durf ik haar niet te geven omdat het ernstige bijwerkingen heeft.

groet Bianca.
#3124195
Homeopathie gaat niet helpen in dit geval, ik werk normaliter ook altijd met homeopathie dus ook Nux Vomica D30, en Cinababy, maar bij nierfalen ben ik bang dat dat niet gaat helpen. Ik heb toendertijd met Paige Cerenia gekregen. In ernstige zieke honden is vaak alleen Cerenia wat helpt.
#3124938
Is ze in opvolging bij een DA ivm haar nierfalen?
Want hoe weet je nu dat haar braken niet gewoon door het nierfalen komt?
Het is niet omdat ze medicatie krijgt dat ze niet verder achteruit kan gaan.  Zijn haar waarden nu opnieuw getest geweest?  En zijn ze dan stabiel, of niet?
Wat krijgt ze nu van behandeling voor het nierfalen?  Enkel die tabletten?  Wat eet ze voornamelijk? Vers of brok? Nierdieet of gewoon?
Als ze tussen dat plantje door beter drinkt, en dat plantje is niet giftig, zou ik dat gewoon terug zo doen.  Voldoende vocht is heel belangrijk voor haar nieren en zeker tegen de misselijkheid dus.
#3125107
De medicatie komt van de DA ja. Bij de laatste bloedafname was het ureum gedaald, crea iets gestegen, dat is een 'bijwerking' van de medicatie. Poes krijgt al zo'n 6 jaar kvv. Sinds ik weet van haar nierfalen, heb ik de percentages aangepast tot een nierdieet. Semintra is trouwens een vloeistof. De werkzame stof wordt ook humaan ingezet. Aan de kvv wordt altijd wat water toegevoegd. Ze zat in de beginfase van nierfalen toen ik ben begonnen met Semintra. Omdat de nieren al voor zo'n 70% niet meer functioneren als het pas in het bloed wordt gezien, zijn we er dus vroeg bij.

Nee, de plant is niet giftig voor katten, maar ik wil wel uitproberen of het hier toch iets mee te maken kan hebben. Overigens gaat het nu goed. Mijn gevoel zegt dat het op dit moment toch iets met het weer te maken heeft (gehad).
#3125392
Soms zijn het alleen maar haarballen ja, maar die spugen alle katten wel eens. Poes poetst zich nog goed! Daar kun je ook al veel aan afzien hoe het gaat: poetsen, eten enzovoort. Poes wordt binnenkort 19 jaar en we hopen nog ouder  :).
#3125438
Ja, die spugen alle katten wel eens, maar in die context kan ik een verklaring geven voor het samengaan met warmer weer.  Vandaar dat ik het vroeg.  Warmer weer geeft meer haaruitval, meer haren binnen, meer haarballen en dus meer spugen. Als dat geregeld het geval was (dat het om een haarbal ging) zou ik me er inderdaad geen zorgen in maken dat ze op die warmere momenten wat meer spuugt. De haarbal komt ook niet altijd mee, soms kan er ook gewoon wat vocht (of eten als de kat net gegeten heeft) overgegeven worden terwijl de haarbal blijft zitten.
Als het je stoort of ze gaat er slechter van eten, kan je haar ondersteunen met haarbalpasta (dan wordt het haar via de darmen afgevoerd) of wat gras voorzien om haar te helpen de haarballen over te geven.
#3125470
pearlsofpassion schreef: Ja, die spugen alle katten wel eens, maar in die context kan ik een verklaring geven voor het samengaan met warmer weer.  Vandaar dat ik het vroeg.  Warmer weer geeft meer haaruitval, meer haren binnen, meer haarballen en dus meer spugen. Als dat geregeld het geval was (dat het om een haarbal ging) zou ik me er inderdaad geen zorgen in maken dat ze op die warmere momenten wat meer spuugt. De haarbal komt ook niet altijd mee, soms kan er ook gewoon wat vocht (of eten als de kat net gegeten heeft) overgegeven worden terwijl de haarbal blijft zitten.
Aha (zoekt naar smiley met lampje erboven)!
pearlsofpassion schreef: Als het je stoort of ze gaat er slechter van eten, kan je haar ondersteunen met haarbalpasta (dan wordt het haar via de darmen afgevoerd) of wat gras voorzien om haar te helpen de haarballen over te geven.
Poes is nierpatiënt, dus ik wil gewoon dat ze haar eten binnen kan houden. Ik heb een paar keer wat vaseline door het eten gedaan. Ook kan ze gras eten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door