Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3125114
Hallo allemaal,

Aangezien ik een klein hondje heb die, niet veel snapt van hoe je nou überhaupt laat staan netjes spiervlees en orgaanvlees eet, ben ik na 1x een barfpakket te hebben aangeschaft maar weer overgegaan op biologisch en wild vlees in KVV vorm.(Toch vanuit de gedachten gang, die ik heb alles zo natuurlijk mogelijk te willen doen,'vlees is natuurlijker dan brok te voeren etc 'wil ik eigenlijk super graag zelf bepalen welk vlees wel en niet goed genoeg is, en wil ik dit dus niet meer overlaten aan de fabrikant). Toch omdat mijn hondje dus niks snapt hoe je nou bijvoorbeeld een eenden-maagje eet of een stukje reevlees in plaats van gemalen orgaan en gemalen spiervlees, denk ik er over zelf een gehakt molen te kopen ( Mits niet te duur) dan kan ik weer ongemalen vlees kopen en kan ik dus zien wat ik aan kwaliteit voer.
Het vleesbot at ze ook ongemalen keurig en netjes op, ze wist al heel gauw dat ze hiervoor haar sterke kaken moest gebruiken, toch bij het orgaanvlees en het spiervlees , heeft ze wel even geprobeerd haar voortanden te gebruiken en er aan te trekken, maar dit vond ze niks.( na een paar keer eraan getrokken te hebben met, haar voortanden en geprobeerd te hebben dan maar een stukje geheel met haar kiezen kapot te kauwen vond ze er niks meer aan en liet ze het liggen!)
Nu denk ik er dus toch weer over een beetje op barf in plaats van KVV over te stappen , toch het orgaan en spiervlees wel voor haar zelf te gaan malen, en het vleesbot ongemalen erbij te voeren.
Nu is mijn vraag dus eigenlijk ook, weet iemand een gehakt molen waar ik dit enigszins redelijk mee kan doen ? ( Hij moet dus verschillende soorten spiervlees en orgaanvlees kunnen malen, toch geen bot!)

Zijn de volgende 3 misschien een optie?

*https://cookinglife.nl/gehaktmolen-5/ of de andere maat https://cookinglife.nl/gehaktmolen-8/  .
*http://www.kijkshop.nl/product/136756/b ... en-amg600/

Verder nog de vraag , hoe jullie het doen met portioneren , ontdooien jullie het voordat jullie het zelf malen? en kan dit dan geen kwaad , qua bacteriën? of kan een gehakt molen ook bevroren/halfbevroren vlees malen?

Alvast bedankt !


Groetjes, Casper-Zarah
#3125141
Super bedankt voor deze reacties al ! ;)

Er rees net nog 1 vraagje bij mij op, ik wil het vleesbot dus ongemalen gaan voeren, of desnoods zelf iets kleiner knippen met een oude snoeischaar. Toch is het wel verstandig dat ik overstap van KVV naar barf achtige ( Het dus zelf gaan malen) ? ik zat namelijk net te denken dat ik dan qua vleesbot eigenlijk alleen , kippen/eenden nekken en zalm strengen als vleesbot enigszins zelf kan kleiner knippen met een oude snoeischaar.( Andere botten zijn of te hard voor Zarah als beginnende barfer 'haas bot is volgens mij te hard voor een beginnende barfer toch? 'en runder-bot etc kan ik nooit zelf kleiner knippen daarbij is runder-bot , geitenbot etc ook veelte veel voor zijn klein hondje.( Ze is een Bolognezer van +/- 28 sm hoog , dus echt een schoot formaat hondje)
Is het misschien een beter idee, toch nog een beetje op de fabrikant te vertrouwen en bijvoorbeeld het volgende te doen:

Smaken die ze niet lust: Duif, Hert, Ree, Haas en Heek.
Smaken die ze heel graag lust:Lam compleet, Geiten pens, Geit compleet, Runder pens, Rund compleet en kip compleet.
Smaken die ze gewoon eet maar niet super vind: Patrijs Compleet, Zalm compleet, Wilde gans Compleet, Konijn Compleet, Wilde Fazant Compleet , tamme Eend Compleet en Kalkoen Compleet.

Dat ik de smaken die ze niet zo lekker vind nu zelf het spiervlees van koop en dit dan zelf ga malen , dit combineer ik dan met orgaan van een smaak die ze graag lust en het vleesbot koop ik dan in van een kip/eend/zalm zodat ik zelf kan bepalen hoeveel ze van een diersoort binnen krijgt die ze niet lust en hiermee combinaties kan maken zodat zei ze wel lust en  eet.( De haas variant van KVV laat ze onder andere nu gewoon staan of ik moet hem met KVV rund bijvoorbeeld mengen).Zo hou ik dus toch een beetje toezicht op de kwaliteit van het vlees en geef ik de smaken ze gewoon eet en niet super vies of super lekker vind gewoon nog in kvv vorm zoals de fabrikant deze verkoopt en voorkom ik dat ze teveel calcium van 1 of 2 diersoorten maar krijgt , ik kan dus eigenlijk alleen zelf gevogelte en vis vleesbot in kleinere  stukjes maken en dit is voor een klein hondje toch wel nodig daar ze anders teveel vleesbot zou krijgen en überhaupt teveel zal gaan eten.


Met vriendelijke groeten, Casper-Zarah.
#3125156
Via tapatalk, dus ik hou t kort, maar de volgende vleesbotten zijn voor een kleine beginnende barfer goed te doen:  kip, eend, kwartel, konijn parelhoen. Een stapje verder kun je bijv reeribben of fazantpootjes toevoegen. Hier wordt zwaannek en haaskarkas ook goed gegeten. Van haas kun je ook schouders krijgen, die zijn weer wat zachter.
Er is dus wel meer vleesbot dan alleen kip, eend en zalm.

Spier en orgaan zou ik even  kleiner snijden. Malen kost je waarschijnlijk net zoveel tijd.
Laatst gewijzigd door pluk op di 16 jun 2015, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#3125171
Als het puur om het spier en orgaan gaat, zou ik ook overwegen om het gewoon heel klein te snijden. En dan steeds ietsje groter, zodat ze het leert. Soms komt het door het glibberige dat ze het moeilijk eten en dan wil heel kort even drogen of in een warme koekenpan aanbakken (zonder vet) ook helpen. En dat dan ook weer steeds korter.

Als zacht vleesbot kun je ook nog konijn, kwartel en parelhoen geven naast de eend en kip. Als je oude snoeischaar dat net niet trekt (ik weet niet goed wat je met oud bedoeld), dan kun je dat ook met een klein hakbijltje portioneren. Of een nieuwe snoeischaar kopen, hij moet natuurlijk wel een beetje scherp zijn.
Je hoeft natuurlijk niet al je variatie uit je vleesbot te halen. Afwisseling is leuk, maar als je naast 3 soorten vleesbot ook nog 2 of 3 andere diersoorten aan spiervlees voert, dan zit je hartstikke mooi. Dat zou voor mij geen reden zijn om terug te grijpen op kvv.

Mocht je toch een molen willen, dan is deze misschien een idee:

http://www.redcoon.nl/B345703-Clatronic ... -Hakmolens

Wij malen daar al bijna 2 jaar het menu van onze katten mee. Vleesbot moet wel aardig voorbewerkt worden, maar spier en orgaan is uiteraard geen enkel probleem. Inderdaad is half bevroren malen aan te malen, zowel voor de rotzooi, als om de kwaliteit van je menu zoveel mogelijk te behouden. Verpak het gemalen prakje ook goed, hoe minder lucht erbij zit hoe beter.
#3125323
Super bedankt voor jullie reacties !

Ik zit er wel aan te denken het toch te malen , dus die gehaktmolen lijkt mij wel wat.
Wat betreft het varieren tussen 5 diersoorten, ik heb vandaag is gebeld wat oervoer mij kan leveren als ik zelf het vlees wil gaan malen en het vleesbot alleen in iets kleinere porties wil gaan maken. ( Zei gaven toen aan dat inderdaad eigenlijk wel de eend, kip, kalkoen, patrijs etc als vleesbot kan dienen en dat ik niet perse van 5 diersoorten ook het vleesbot hoef te voeren, toch dt ik voornamelijk van het orgaanvlees en het spiervlees 5 diersoorten samen moet voeren).
Wat ik echter niet wist , en wat zei mij vertelde was dat een diersoort bijvoorbeeld is : Konijn en een ander diersoort bijvoorbeeld is haas.( Ik dacht altijd dat met diersoort bedoeld werd bijvoorbeeld : Gevogelte 'en dat daar dan kip,kalkoen,patrijs,duif,eend,gans en kwartel  onder viel op die manier kwam ik in mijn menu op net 6 diersoorten uit namelijk: Schaapachtige (schaap en geit dus)-runder achtige ( alleen rund) - Vis ( Zalm en Heek) - Hertachtige ( Hert en Ree) - konijnachtige ( konijn en haas) gevogelte ( Kip,kalkoen,patrijs,duif,gans,eenden kwartel) en zou ik er dus meer dan 1 moeten schappen omdat ze er geen dieren smaken van lust , dat ik dan te weinig dieren zou gaan voeren.( Ik gaf om die reden dan ook hert en Ree beide nog gemengd met wat geit of rund , aangezien ze geen hert en geen ree lust maar ook geen haas , duif en heek lust, ik was dus bang dat als ik haas,hert,ree,duif en heek ging verwijderen uit mijn menu er te weinig diersoorten overbleven.)
Nu is dus nog een vraag van mij, hoe zit het nu met die diersoorten? wat is nou precies een diersoort? ( Houdt dat in dat gevogelte een diersoort is zoals ik eerder dacht en dat daaronder dus , duif,kip,fazant,kalkoen,patrijs,eend ,gans en kwartel vallen of is het nu zo dat duif en kalkoen beide al aparte diersoorten zijn ondanks dat het beide gevogelte is ?)


Groetjes, Casper-Zarah.
#3125385
Diersoorten zijn alle dieren afzonderlijk: dus kip, eend, parelhoen, haas, konijn, lam, geit, etc etc.
En hiervan wil je dus minimaal 4-5 soorten voeren.

Wel zou ik proberen te varieren binnen de groepen, dus niet alleen maar gevogelte voeren.

Vis telt men overigens meestal wel als 1 diersoort, das om t makkelijk te maken  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door