Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door TessaThomas
#3124529
Ik wilde al eerder beginnen, maar toen verdwenen de klachten. Nu kwamen ze weer terug en was de jeuk zo heftig dat we langs de DA geweest zijn. Daar is hij ook meteen op andere oorzaken gecontroleerd, zoals mijten en vlooien. Dat was het allemaal niet, maar wel ontstekingen, dus jammer genoeg ook meteen aan de antibiotica. De DA zei dat hij dat bijna altijd zag bij een allergie. We gingen dus weg met een prik tegen de jeuk, AB en er werd alleen gevraagd op wat voor manier ik wilde elimineren. (Ondanks de grote RC zakken achter de balie) Tja, met vers? Over een aantal weken moet ik even contact opnemen hoe het gaat, omdat de DA niet zeker kon zeggen of het een omgevingsallergie of een voedselallergie was. Voedsel vond hij het makkelijkste om te gaan bekijken. Meneer heeft weer één van zijn poten stuk gelikt van de week, zijn tepels kaal gekrabd en zit onder de korstjes en puistjes op zijn buik. Ook bek en ogen jeukten erg. En zijn vacht is een soort afgebroken? Hij glimt nog wel, maar vacht is niet wat die geweest is. Hopelijk knapt hij snel op, want door het likken aan zijn poten, loopt hij ze ook stuk, waardoor we niet kunnen trainen en hij niet echt te genieten is met vlagen.

Dus op naar de komende weken konijn. Gelukkig ook meteen wat gedroogd konijn kunnen regelen en überhaupt wat konijn. Leverancier waar ik altijd bestel (en één van de weinige die hele konijnen kon leveren) komt pas over 2 weken.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3124531
Hopen dat konijn gaat werken voor Tay!

Wel even een tip/vraag: is de konijn door iemand gedroogd of komt het uit een pakje? Als het het laatste is, zou ik voorzichtig zijn om dat te geven! Hier soms hele duidelijke reacties gezien op gedroogde natuurlijke snacks uit de dierenwinkel, ook van goede kwaliteit, dus zou alleen dingen geven waarvan je weet dat het echt puur en alleen konijn is, wat niet uit een pakje komt!

succes met Tay!
Gebruikersavatar
Door Radja
#3124732
wanneer heeft Tay die jeukprik (prednison) gehad,heb je het idee dat het helpt?

En kan je nog achterhalen,waarom eerder er opeens geen jeuk meer was? Bijvb. Vorst,langdurige regen,geen stress,ander eten(diersoorten),teveel aan granen,omgeving, nieuwe dingen in huis,wasmiddelen,schoonmaakmiddelen,parfum,noem maar op!
Door Lizzy
#3124897
Ja, goede vraag van je Radja. Tay heeft een spuit cortisone gehad (tenminste, dat is erg waarschijnlijk) en als dat goed en snel zijn werk heeft gedaan, is een allergie voor iets in de omgeving het meest voor de hand liggend. Een hond die op prednison goed reageert heeft dus meestal geen voedsel allergie of een allergie voor iets in de omgeving en voeding samen.

Wanneer begon de vorige jeuk? Hoe oud was Tay toen en welk jaargetijden was dat?
Door Lizzy
#3124900
Het moet me wel van het hart dat ik en prednison en antibiotica een hele mega straffe maatregel vind. En deze middelen samen geven vind ik ook niet erg verstandig. Want als de problemen minder worden, is het dan de AB? Of de prednison? Ik vind dat dierenartsen nog steeds veel te makkelijk en te snel naar deze middelen grijpen.... :-\
#3124942
AB moest wel, omdat zijn hele onderkant onder de ontstekingen zat en tussen zijn tenen ook. Daar liep hij van mank. De spuit tegen de jeuk lijkt niet te werken overigens, hij likt en krabt nog steeds,misschien iets minder heftig, maar dat kan ik ook willen zien, plus dat ik hem telkens 'corrigeer' als hij te lang doorgaat. We moeten die 2 weken antibiotica ook niet meerekenen met de minimaal 6 weken, maar hij kon niet zo door blijven lopen.

Eerste keer jeuk was eind november, toen stond ik er niet helemaal bij stil tot hij in december één poot helemaal kapot gelikt en gebeten had. Hij was toen ongeveer 19 maanden toen het begon. Dus midden in de winter. Gestopt met de brok die hij als beloning kreeg sinds een paar weken en toen werd het beter.
Tweede keer was toen hij bijna 2 jaar was, eind maart / begin april. Tussendoor was het even beter, jeuken bleef, maar niet extreem. Hij was toen ook heel erg aan het verharen en het liet niet helemaal los, dus dacht ik in eerste instantie dat die jeuk daarvandaan kwam. Tot hij weer een poot, een ander dit keer, helemaal stuk gelikt en gebeten had. We hebben toen het stro uit zijn nachthok gehaald, sinds oktober lag dat er in. Dat bracht niet echt verandering (een aantal weken aangekeken). We hadden rond die tijd ook net nieuwe beloningen en snacks gehaald, dus eerst daarmee gestopt. Dat weer een paar weken gegeven.
Toen ben ik halverwege mei alvast gaan kijken naar diersoorten om mee te elimineren en hoe ik er aan moest komen. Hij heeft vanaf toen tot nu toe alleen maar zijn eigen KVV en barf gehad, geen beloningen, geen snacks. We zijn tussendoor wel op vakantie geweest, hebben Winni opgehaald en ik ben erg ziek geworden. Nu was zijn ene poot weer stuk en een andere bijna en zijn we dus begonnen met alleen maar konijn.

Kort samengevat:
1e keer heftige jeuk en kapotte poten was winter 2014
2e keer was voorjaar 2015
3e keer ook voorjaar 2015, maar dan 2 maanden later

Tussendoor wel jeuk, maar ook dagen zonder, van te voren wel wat jeuk en andere dingen, maar niet bij stilgestaan dat het niet goed was. Het ontploft dus soms qua hevigheid, maar ik kan nu niet meer met zekerheid zeggen wat er die 3 keer overeen kwam? Andere diersoorten zouden idd kunnen, iig wisselen we merken KVV af en wisselt het dus ook wat hij per week krijgt.

Mogelijke dingen, die ik kan bedenken:
Brok, maar dat heeft hij dus 2 weken gehad
Stro, maar tussendoor is dat goed gegaan en na het eruit halen niet
Nieuw kussen in de auto, maar ook daarop is het een tijd goed gegaan? (outdoor/waterdicht kussen)
Gedroogde beloningen en snacks, wel eens eerder gehad zonder reactie, na stoppen geen verbetering.

Schoonmaakmiddelen zijn altijd hetzelfde, enige nieuwe in huis is Winni. Okee en het kussen en de auto, maar die kwamen allemaal na de 1e keer. Qua weer is er niet echt een touw aan vast te knopen, december was het regenachtig en daarna lichte vorst. Granen zou de 1e keer kunnen, maar daarna weer niet... Hij is niet ingeent, vorig jaar juli voor het laatst, geen wormenkuur (niet nodig geweest), geen anti vlooi of tekenspul, geen andere medicijnen. Ja, soms wat echinecea, maar dat is heel ander ritme geweest. Misschien een plantje die we tegenkomen met speuren (zijn jammer genoeg niet alleen maar mooie grasvelden), maar dan is het misschien weer te weinig keren reacties?
Laatst gewijzigd door TessaThomas op ma 15 jun 2015, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3124981
Aangezien de prednison niet direct aanslaat, vind ik het niet onverstandig om inderdaad te gaan elimineren. En wat ook mogelijk is is dat hij een voedselallergie heeft en dat dan 1 ding erbij hem net teveel wordt. Dus onderliggend ligt de voedselallergie, geef je hem daarbij ook brok: bingo. Idem voor stro en dergelijke. Ik weet niet of je zelf snacks droogt? Want kant en klare snacks in de winkel vind ik een no-no. Die zijn vaker bewerkt dan ons lief is! Kan stress nog een rol spelen? Dus onderliggend is er de voedselallergie en dat plus stress = problemen?
Door Lizzy
#3125168
TessaThomas schreef: Misschien, als hij reageert op mijn stress/gezondheid? Of is dat ver gezocht?
Nee. Dat is niet ver gezocht. Ik denk dat het goed is om in je achterhoofd te houden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door