Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door bianca76
#3124184
we hebben een poes 19 jaar met nierproblemen en hoge bloeddruk. Hiervoor heeft ze nierdieet van arts gekregen.
Ze eet geen blikvoer( we alle smaken al geprobeerd) en haast geen brokken meer (selectief gedrag ,want snoepjes en snacks eet ze wel)_
Ik voer haar bij met catisfaction en pasta van gimpet multvitamin omdat ze ook moeite met ontlasting heeft.( laxolon voor gekregen)

Door de hoge bloeddruk en nierfalen is ze ze is ook flink afgevallen.
Ik heb Mirtazapine meegekregen van de arts voor eetlust stimulatie maar vind bijwerkingen behoorlijk heftig.

Om de oude oma toch weer aan het eten te krijgen hebben we vandaag een kuiken gegeven die we klein gesneden hebben en die ging erin als koek.

Nu de vraag
Het blijkt dat oma dus wel kuikens en snoepgoed wil ,maar geen blikvoer en brokken (weinig)
Hoeveel kuikens mag een kat van 3 kilo met nierfalen(hebben we medicatie voor) en hoge bloeddruk (dito) per dag hebben?
En welk ander voedsel is aan te raden nu we weten dat rauw voedsel wel gewaardeerd wordt?

Ik heb van Barf een rol eend/rund geprobeert ,maar dat vind ze helemaal niks.
De grootste wens is dat er voeding is die niet al te veel zout bevat en toch voor onze poes te waarderen is.

Ik weet natuurlijk dat het een oud beestje is en dat ze in haar laatste fase zit, maar ze is nog te levendig om de moed op te geven.
Graag zou ik daarom wat advies willen over de plus en/of minpunten van vers/rauw voer.

Ik heb al wel op het kvv site gekeken en wil daar wat gaan bestellen dus graag wat advies aangezien ik hier nieuw in ben.
Hoop dat  dat ze daardoor weer een beetje opknapt.

groetjes Bianca
#3124186
Welkom!

Mooi dat de kuikentjes in de smaak vielen. Ik zou er zoveel voeren op een dag dat ze opkan. Wil ze er vijf eten, dan krijgt ze er vijf, etc.

De rol die je hebt geprobeerd, is een merk kvv. Het heet Tinlo.
Barf is het zelf samenstellen van een rauw menu. Er is op dit forum genoeg informatie over te vinden. Ik ben niet thuis in de niermenu's, maar er moet genoeg informatie over te vinden zijn. Dat gezegd hebbende, zou ik een oude nierkat geven wat deze wil eten, wel de percentages in het oog houden om mogelijke verstoppingen tegen te gaan. Wil ze rundvlees eten, dan krijgt ze rundvlees. Bij nierkatten is iets eten meestal belangrijker dan wat ze eten.
#3124872
Ik voer Tinlo Barfmenu (eend en konijn), de 250 grams rollen voor de kat. Daar zit extra hart in voor de taurine. Bij mijn weten hebben zij geen combi-rollen van eend en rund, tenzij je de Cattery bedoeld, waar een beetje van beide in zit + nog wat andere diersoorten?

Als je dit merk voert, voeg dan minstens een gelijk aantal aan spiervlees toe! Dit om verstopping te voorkomen. Kip, rund of paard. Je hebt dan gelijk vrij goede percentages voor wat betreft een nierdieet. Voeg er dan wat extra water aan toe voor het vocht. Eventueel kun je het au bain marie verwarmen. Dat maakt het misschien wat interessanter.

Bij de drogist is Duphalac Lactulose te koop. Is precies hetzelfde spul als Laxulon, alleen voor de humane consumptie verpakt, maar vele malen goedkoper en meer hoeveelheid. Spuitjes om te doseren zijn bij de dierenarts te koop.
#3124875
Er zijn lijstjes te googelen waaruit blijkt dat hart niet meer taurine bevat dan andere delen die we voeren.
Ik wil ook even aangeven dat iedere vorm van verhitting, ook in een heet waterbad, taurine vernietigt. Voor een zeer korte periode als het de enige manier is om een kat op rauw te krijgen, moet het te doen zijn, maar verder vind ik verhitting niet aan te raden. Ik zou er dan nog eerder een beetje blik doorheen mengen.
#3124889
Bij een nietdieet voer je maar heel weinig vleesbot. Ik heb ooit eens een email met een advies  voor een nierdieet gepubliceerd, geadviseerd door Tannetje. Via de zoekfunctie is deze vast te vinden. Zo'n oude oma zou ik kekker voeren wat ze lust. Dat deed ik op het laatst met Pugsley ook, zijn nieten waren al zo ver heen, dat ik hem liet genieten. Hij kreeg lekker vis, lever, rund, kip, kalkoen, kippenhartjes, een ei if wat yoghurt. Hij had zelfs een tijd lang een opleving, maar heeft uiteindelijk een maand of 6 na de diagnose geleefd. Bij hem waren de kieren al zo ver beschadigd, dat we hem om de 2 dagen een infuus gaven bij wijze van dialyse.

Gesendet von meinem GT-I9295 mit Tapatalk
#3124941
In eerste instantie kan je proberen gewoon een rauw dieet te voeren.
Kvv voor de kat, welke ze dan ook graag lust, is dus prima. 
Wel even wat rondlezen en kijken of je kvv compleet is met premix (waardoor je bij voeren van 1 smaak geen tekorten krijgt) of een merk hebt waarvan je een aantal smaken moet voeren om voldoende afwisseling te hebben. 
Ik ben het daarin wel met Koekje eens, zelfs al eet ze maar 1 smaak, is dat beter dan niets en is het vooral belangrijk dat ze eet.

Vaak is bij katten met nierfalen gewoon rauw gaan voeren al voldoende om serieus op te knappen, en hoef je geen specifiek nierdieet te voeren.  Alleen bij echt heel aangetaste nieren (kat bijna opgegeven op brok/blik) , is het wel nodig het bot en orgaan te gaan beperken en een rauw nierdieet te gaan volgen.
Als je dat wel wil doen, kan je je inlezen op barfen met katten en dus zelf onderdelen (bevleesd bot, spiervlees en orgaan + kuikens) samenvoegen tot een menu.  Of je kan een kant- en klaar nierdieet proberen zoals Bandit er eentje heeft.  Maar dat zal vast ook kip-rundsmaak zijn, dus of ze het wil eten, weet ik dan niet. Daar ben ik ook niet zo in thuis, moet ik zeggen.
Smaken die katten meestal wel lekker vinden zijn konijn, eend, kwartel, parelhoen, ...  Beter dan paard of hert of dergelijke.  Bovendien is gevogelte en konijn doorgaans ook wat beter voor nierfaalkatten. 
#3125099
koekje schreef: Ik wil ook even aangeven dat iedere vorm van verhitting, ook in een heet waterbad, taurine vernietigt.
Dat is nieuw voor mij  :(. Dus de taurine vervliegt eigenlijk?
pearlsofpassion schreef: Smaken die katten meestal wel lekker vinden zijn konijn, eend, kwartel, parelhoen, ...  Beter dan paard of hert of dergelijke.  Bovendien is gevogelte en konijn doorgaans ook wat beter voor nierfaalkatten. 
Het is al eens eerder voorbijgekomen, maar paard bevat beduidend minder fosfor dan kwartel. Ook niet onbelangrijk in deze.
#3125196
Jacoba schreef: Dat is nieuw voor mij  :(. Dus de taurine vervliegt eigenlijk?
Het is al eens eerder voorbijgekomen, maar paard bevat beduidend minder fosfor dan kwartel. Ook niet onbelangrijk in deze.
Ja, maar ik kan hier moeilijk altijd een hele lijst van diersoorten gaan neerzetten.
Als je het echt wil weten, kan je het altijd opzoeken, er staan lijsten genoeg op internet, maar om het overzichtelijk en een beetje gevoelsmatig doenbaar te houden probeer je daar een lijn in te trekken.  En dan is in het algemeen gevogelte iets beter dan rood vlees.  Zij het inderdaad niet 100%.
#3129911
Als je een andere eetlustopwekker dan mirtazapine wil proberen, met veel minder bijverschijnselen en dus véél veiliger te geven (als het nog nodig is met haar nieuwe kuikentjesdieet ;)....), vraag dan aan je dierenarts of hij cyproheptadine voor de kat wil bestellen bij de apotheek van de faculteit diergeneeskunde in Utrecht. Je krijgt dan capsules met een poeiertje. Dit moet dagelijks gegeven worden. Ik gaf altijd een halve capsule per keer, want van 1 hele capsule ging mijn jochie echt helemaal van de wereld (het is een beetje versuffend ...). Maar het werkte wel goed.
Het is trouwens ook toevallig het medicijn dat gegeven moet worden als er een overdosis mirtazapine is gegeven (dat errug opwekkend is). Het werkt elkaar op de bijverschijnselen tegen, maar is allebei eetlustopwekkend.
Hoe vreemd de wereld van medicijnen in elkaar zit....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door