Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Els1977
#3124593
Dag allen,
onze basset hound (reu, 30 kg) at vrijdag een perzik. Inclusief pit... We geven hem sindsdien al extra pens, spiervlees en gepureerde groenten zodat de pit mogelijk makkelijker door het maag/darmkanaal zou kunnen passeren. Zijn gedrag is ongewijzigd (hij eet goed, ontlasting is perfect) behalve dat hij zowel gisterochtend als deze ochtend moest braken, zonder dat er iets uit de maag komt.
Ons vermoeden is dat hij tevergeefs de pit probeert uit te kotsen.
Is er iets dat kan helpen om dit pit alsnog uit te braken? (Behalve geduld ;) ) Of trekken we beter richting dierenarts?
Veel dank voor jullie aandacht en vriendelijke groeten.
Door hamada
#3124596
Ik zou snel naar de dierenarts gaan.
Spike heeft een tijd geleden een denneappel ingeslikt ( dat wisten we niet), begon ook met wat overgeven na een dag, daarna stopte hij met eten en toonde echt ziek.
Wij hebben een dag gewacht met naar de da te gaan, maar op maandag bleek een spoed operatie nodig. Uiteindelijk op woensdag weer ivm buikvliesontsteking. Spike heeft het bijna niet overleefd.
Door Fido
#3124598
Vrijdag gebeurd, zaterdag nog normaal gedrag en ontlasting maar wel loos braken. Vandaag zondag loos braken en ontlasting onbekend.
Zou voor mij advies da zijn. Liever er vroeg bij dan 24uur aankijken en blijkt het wel een c.a. probleem te zijn ( vreemd voorwerp).

Grote kans dat een röntgenfoto vandaag aan kan geven of er doorstroom is in de darm of niet. Aangezien het vrijdag is gebeurd en gisteren normaal gegeten.
Door Lizzy
#3124599
Braakt hij wel eens vaker, zonder dat er wat komt?

Ik denk dat een perzik-pit een goede kans maakt om aan de andere kant uitgepoept te worden. Maar overleg even met je DA. Volgens mij kun je een pit zien op de rontgenfoto. Als ie in de maag zit, is er misschien nog een kans om 'm te laten braken. Als ie in de darmen zit, kun je met je DA overleggen wat je moet doen. Laten zitten en kijken of ie 'm uit poept of opereren.

Heb je alle ontlasting gecontroleerd of de pit erbij zat?
Door Fido
#3124600
Zie reactie Hamada wat de extra gevolgen kunnen worden door langer te wachten als blijkt dat de pit een obstructie geeft.
Door Els1977
#3124601
Dank voor de reacties!
Neen, Lizzy, hij braakt nooit zonder dat er wat uitkomt. Zonet weer gebraakt, met een beetje uitgekotst gras als resultaat... En sinds vrijdag de ontlasting gecontroleerd maar daar zat geen pit in.
We belden vrijdag - meteen na het eten van de pit - de dierenarts en die zei dat we even moesten afwachten.
Maar we wachten nog steeds dus, inderdaad, vandaag toch maar een bezoek brengen en om een röntgenfoto vragen zodat duidelijk is waar de pit zich bevindt.
Door Lizzy
#3124640
Els1977 schreef: Dank voor de reacties!
Neen, Lizzy, hij braakt nooit zonder dat er wat uitkomt. Zonet weer gebraakt, met een beetje uitgekotst gras als resultaat... En sinds vrijdag de ontlasting gecontroleerd maar daar zat geen pit in.
We belden vrijdag - meteen na het eten van de pit - de dierenarts en die zei dat we even moesten afwachten.
Maar we wachten nog steeds dus, inderdaad, vandaag toch maar een bezoek brengen en om een röntgenfoto vragen zodat duidelijk is waar de pit zich bevindt.
Ik ging vandaag toch even de DA bellen. Overgeven zonder dat er wat komt vind ik geen goed teken.
Door Els1977
#3124926
Dag beste mensen,

zéér spannend weekend gehad. Gisteren zat de pit in de darmen (die er - volgens de dierenarts - wat belabberd maar niet ernstig geschaad uit zagen). Er werd afgesproken om tot vandaag te wachten en de hond veel stimulerende voeding (pens, olijfolie, peperkoek) en activiteit (veel wandelen en spelen) te geven. Onze hond vond het geweldig! At goed, was vrolijk, ontlasting ging iets moeilijk maar was normaal. Hij had wel last van winderigheid.
Vanochtend opnieuw röntgenfoto en de darmen zagen er nog gehavend uit maar de pit was niet meer zichtbaar, dus besloten om nog een dag te wachten. Want onze hond zag er nog te levendig uit om tot een kijkoperatie over te gaan.
Maar! Toen ik hem na het bezoek aan de dierenarts uitliet, kwam de steen er (eindelijk) via de natuurlijke weg uit!  ;D

Vraagje: is er iets wat we nu aan zijn voeding kunnen toevoegen om zijn darmen te laten herstellen?

Veel groetjes!
Gebruikersavatar
Door Riek
#3124943
Pfff dat was PITtig.

Wat advies betreft kom ik niet verder dan pro-biotica.
Maar wat fijn dat de de pit er uit is.
Door Lizzy
#3124961
Ik zou even niks geven, niks doen. De darmen herstellen vanzelf wel weer. Ik zou zelfs geen probiotica geven, met een beschadigt darmslijmvlies.

Godzijdank is ie er natuurlijk uit gekomen!! Blij dit te lezen.
Door Fido
#3125021
GEEN probiotica geven momenteel. Je zou de darmen even kunnen laten rusten, 24 vasten, voor herstel. Daarna weer zijn normale eten geven. Uiteraard zonder pitten  ;) :biggrin2:

Fijn dat het eruit is gekomen!
Door hamada
#3125147
Fijn dat hij het kwijt is. Want obstructie dat wil je echt niet.
Inderdaad voorzichtig met soort eten dus geen probiotica in eerste instantie.
Na de darmoperatie heeft Spike eerst speciaal blikvoer van de DA gehad, juist om verdere infectie te voorkomen.
Misschien ook een idee voor de zekerheid? Als er de nodige beschadigingen zijn in de darmen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door