Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#3124750
Even mopperen hoor...
Pippin...nu bijna 8 maanden, blaft zó hard!!
Het mag qua formaat een halve stabij zijn, qua stemgeluid is het echt eeh héle! (of 1,5?)

Hij zit het gebied om ons huis...en dat is achter een soort hondenuitlaatpark, ziet hij als zijn gebied kennelijk en hij gaat steeds meer hard blaffen als er mensen zijn. Dan hou ik hem direct kort, ga voor hem staan en als hij dan een beetje kalmeert...moet hij zitten..en wacht ik tot hij echt rustig is.
Als hij losloopt is het helemaal vreselijk, want kan hij zomaar blaffend op mensen afrennen...iets waar ik zelf lang héél bang voor ben geweest en een schurfthekel aan heb.

Hoe lang duurt die puberteit ook alweer?  :(
Door Borke
#3124769
Wij hebben met Borke een rasechte Stabij gehad en wonen aan een losloopgebied, maar wat jij beschrijft heb ik nog nooit meegemaakt.

Wel  tijdens pubertijd om zijn zin te krijgen gaan blaffen en het heeft veel moeite gekost om hem af te leren om aan te slaan als er mensen langs de tuin liepen.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3124772
Zolang hij zichzelf zo lekker kan uitleven zal dat blaffen echt niet stoppen, ook niet na de puberteit. Afleren kan nog, maar hij mag dan niet meer de kans krijgen om zo te blaffen, dus of hem weg houden van dat hek, of het hek zo afdekken dat hij niks ziet, al zal dat laatste niet 100 % proof zijn ivm geur en geluid.
Uitlaten: voorlopig aan de (lange) lijn, hier geld dat loslopen alleen voor hondjes is die dat verdienen. ;) Gedraag je je niet dan gaat de lijn eraan. Blaffen= hem direct onder appél zetten, bij voorkeur iets wat ie moet doen als zit of af.. maar iig niet belonen. Blaft hij niet dan uiteraard wel belonen, eventueel met commando stil eraan gekoppeld.

Ik raad je aan naar een goede school te gaan en daar verder advies te vragen. Maar dit gedrag gaat echt niet over na de puberteit, hij vind het veel te leuk en heeft al veel te vaak succes behaald...
Door Lil
#3124792
voorkomen dat hij gaat blaffen en commando stil aanleren en inderdaad niet meer los laten lopen totdat het kan.

eventueel hulp bij de training inschakelen, want echt ken 3 mensen hier in de buurt die zeiden daar groeien ze overheen. Die honden blaffen niet meer alleen als die per ongeluk los zijn zeggen ze hap (want je luistert niet naar het blaffen). Nu zijn dat extremen, maar even om aan te geven nee daar groeien ze niet overheen. Daar kun je ze wel (redelijk snel) overheen trainen. Hier een hond die het blaffen goed had aangeleerd bij de mensen waar hij als pup verbleef. Toch kon hij het nog afleren. Nou ja, het blijft een aandachtspunt, maar hij doet het niet vaak meer.
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#3124793
Dank allemaal.

Hek afdekken dat gaat niet...we wonen op een hoek met een redelijk grote tuin, eromheen is een pad en een veld...dan moet ik het huis inpakken. Hij moet het dus afleren.

In de tuin gaat momenteel eigenlijk niet...er wordt aan drie kanten om de tuin gelopen door mensen met honden...en aan de 4e zijde blaft hij tegen de buren (die niet zo vaak in de tuin zijn, dus hij is het ook niet gewend dat ze daar zijn)

Als we gaan wandelen, dan moet hij binnen bij de drempel blijven zitten...ik ga de deur uit, pak mijn sleutels en na oogcontact mag hij dan buiten komen. (aangelijnd)
Zo ook vandaag:
We lopen door het steegje naar het veld, en hij begint (in de steeg al) als een gek te blaffen. Er was niemand, ik zag ook niks.
Dus...ik trek de lijn kort, en maan hem tot stil...toen hij in staat was me te horen moest hij zitten. Hij blaft en moppert nog wat na...dus ik wacht tot hij helemaal rustig is. Pas dan lopen we verder.
Om de hoek hoort hij tussen alle bomen kinderen en gaat wéér hard blaffen. Dus ritueel herhaald. Na een stuk lopen komen we bij een weiland en daar mag hij los...we lopen er rond, hij dolt vrolijk in het hoge gras, luistert prima, en we gaan naar het volgende veld. Daar loopt een jongen en daar rent hij hard blaffend op af. Ik roep hem, maar hij komt niet. Ik bood mijn excuses aan die mensen aan, en hun hond geeft Pip een grauwtje...prima vond ik dat. Groot gelijk, hondje deed dat ook gewoon gedoseerd. Pippin is dan kalm en laat zich ook corrigeren. Verder ging het prima.

De velden zijn verbonden door paden met (hoge) heggen..en ik denk wel eens dat hij onzeker is omdat hij niet ziet wat er om de hoek gebeurd?
Ook is hij vorige week zomaar besprongen door een hond die geen goede bedoelingen had. Ik was daar niet bij maar mijn zoon. Die hond besprong hem nogal aanvallend en wilde niet spelen maar vechten.
Kan het zijn dat hij nu én onzeker is, én het gevoel heeft dat hij ons moet beschermen?

Dat hij loslopen moet verdienen vind ik wel een mooie...dat doe ik min of meer, maar kan wel bewuster en consequenter.
We hebben al twee puppyklassen met hem gedaan, het is nu vakantie, dus na de vakantie weer verder.

Om ook even een andere kant te vertellen...het grote losloopveld, naast ons huis, daar speelt Pip elke dag met veel honden, soms wel 10 honden (we hebben met een groep een dagelijkse afspraak) Dat gaat altijd goed, is reuzegezellig en hij kan het met alle honden en eigenaren goed vinden.
Hij blaft dan wel naar vreemden die om het veld lopen, maar laat zich dan wél terugroepen.

Het is onze eerste hond, en ik wil heel graag leren, dus tips zijn erg welkom. (en aanmoediging haha)
Inge
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3124828
Ik kan je het boek Blafgedrag van Turid Rugaas van harte aanraden. Daar in staan verschillende soorten blaffen uitgebreid beschreven, en ook hoe bijvoorbeeld om te gaan met waaks blaffen.
Onze oudste geadopteerde werd op den duur ook erg waaks, en nu heeft ze genoeg aan één waarschuwende 'woef' en kijkt mij dan aan. Als ik zeg dat het goed is dan taait ze weer af. En dit hebben we dus met de aanpak uit het boekje zo om kunnen draaien.
#3124831
Klinkt als een hele onzekere hond. Ik denk dat bij het trainen je heel goed gebruik zou kunnen maken van een op maat gemaakte bachbloesem. Dat werkt hier in elk geval fantastisch goed.
Ook zou ik zo vlug mogelijk professionele hulp erbij halen. Hier is het zo begonnen en gigantisch uit de hand gelopen.
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#3124841
Goed dat boek ga ik aanschaffen.

En als het klinkt als een hele onzekere hond, dan is mijn beschrijving te eenzijdig, want op de puppycursus koppelt ze Pip juist aan onzekere hondjes omdat hij zo open en vriendelijk is.
Maar ik wil wel zorgen dat dat blijft!
Door Lizzy
#3124898
Hoewel ik het met mijn voorgangers niet oneens ben, denk ik wel dat leeftijd zeker een rol speelt. En wat ze precies denken dat er geblaft moet worden, dat weet ik niet (en ik vind ook dat Turid dat heel goed beschrijft) maar dit is zeker een leeftijd waarop ze dit hebben. En soms dooft dat zeker ook weer uit. Alleen, ik zou die gok ook niet nemen en het maar laten gaan. Ik zou zeker maatregelen treffen om hem bij te sturen. Gewoon, omdat het strontvervelend is om een alsmaar blaffende hond te hebben. Maar dikke kans dat dit ook vanzelf weer minder zou worden (maar je dat dus niet weet, omdat je ook zijn gedrag gaat bijsturen).
#3124901
hier ook zo n blaffer gehad.....
gt laten komen en afleiden met iets heel lekkers!!!!!
bij het horen van iets waar ie van ging blaffen, lekkers geven.... met het zien van andere honden, wandelaars ed... lekkers geven!!!!
nu komt ie vanzelf naar me toen als we in t park oid lopen bij t zien van wandelaars, fietsers honden ed. ideaal!
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#3125090
Vandaag de regels strak gehanteerd, véél opdrachten laten uitvoeren, en weer naar het belonen zoals we dat deden toen hij heel klein was. Perfecte dag.
Ook bij het blaffen in huis, ben ik nu superstrikt en zit en bovenop. Ook dat lijkt al te werken.

Ik ben ervanuit gegaan dat het onzekerheid is...en dan heb je dus méér structuur en duidelijkheid nodig was mijn idee.
So far so good :-)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door