Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anne in Zweden
#3124380
Het probleem is eerder dat er iets ontbreekt wat katten heel erg nodig hebben: taurine. Dus langere tijd moet je dit zeker niet aan je katten geven! Misschien als snackje tussendoor geven, of anders de zak aan het asiel doneren?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3124486
Ow, wel serieus.


Ik ga volledig met Anne mee; niet geschikt voor de kat om te beginnen vanwege het gebrek aan taurine. Taurine is voor een kat een essentieel aminozuur en een tekort hieraan geeft een nare, pijnlijke en onomkeerbare dood.
Ik heb even de ingredientelijst van de brokken bekeken en er zitten algen in. Dit is niet voor katten, die hebben daar te gevoelige nieren en schildklier voor. Ik zou ze dus ook niet als snoepjes geven.


En natuurlijk welkom op Barfplaats!
Dit is een forum voor rauwe voeding voor honden en katten. Ik denk dat het zeker voordelen voor je allergische hond en je kat kan geven.
Door Anne in Zweden
#3124585
koekje schreef: Ow, wel serieus.


Ik ga volledig met Anne mee; niet geschikt voor de kat om te beginnen vanwege het gebrek aan taurine. Taurine is voor een kat een essentieel aminozuur en een tekort hieraan geeft een nare, pijnlijke en onomkeerbare dood.
Ik heb even de ingredientelijst van de brokken bekeken en er zitten algen in. Dit is niet voor katten, die hebben daar te gevoelige nieren en schildklier voor. Ik zou ze dus ook niet als snoepjes geven.


En natuurlijk welkom op Barfplaats!
Dit is een forum voor rauwe voeding voor honden en katten. Ik denk dat het zeker voordelen voor je allergische hond en je kat kan geven.
Kijk aan, weer wat geleerd! Waar dit soort topics wel niet goed voor zijn! :biggrin2:

@Shiro: graag gedaan, en welkom op Barfplaats!
Gebruikersavatar
Door koekje
#3124588
Ik lees net mn eigen reactie nog eens na :-[
Dood is natuurlijk altijd onomkeerbaar. Wat ik bedoelde is dat de schade door taurinegebrek niet meer terug te draaien valt. Denk hierbij aan kwalen als hartklachten en oogproblemen.

Rauwe voeding bevat van nature taurine en dit hoeft dus niet meer chemisch toegevoegd te worden. Er kan een kleine terugloop zijn van taurine met invriezen, maar dit is minimaal en te beperken door je kattenvoer niet te vaak opnieuw te laten ontdooien en in te vriezen en ook het dooivocht erbij te voeren.
Door Anne in Zweden
#3124589
koekje schreef: Ik lees net mn eigen reactie nog eens na :-[
Dood is natuurlijk altijd onomkeerbaar. Wat ik bedoelde is dat de schade door taurinegebrek niet meer terug te draaien valt. Denk hierbij aan kwalen als hartklachten en oogproblemen.

Rauwe voeding bevat van nature taurine en dit hoeft dus niet meer chemisch toegevoegd te worden. Er kan een kleine terugloop zijn van taurine met invriezen, maar dit is minimaal en te beperken door je kattenvoer niet te vaak opnieuw te laten ontdooien en in te vriezen en ook het dooivocht erbij te voeren.
Ik dacht dat die expres was, en vond 'm erg geslaagd! ;D
Door kakocavi
#3127559
koekje schreef: Dit is niet voor katten, die hebben daar te gevoelige nieren en schildklier voor. Ik zou ze dus ook niet als snoepjes geven.
Kun je dit toelichten? Voor zover ik weet kunnen zoutwateralgen teveel jodium bevatten voor de schildklier, maar wat doen zoetwateralgen dan tegen de schildklier en nieren?
Door kakocavi
#3127730
koekje schreef: Wr zitten gedroogde zeealgen in het voer. De zee is zout water, dus zijn het zoutwateralgen.
Je had het over algen. Maar zoetwateralgen zijn dus geen enkel probleem. En hoe zit het dan met de nieren?
Door Anneloog
#3128574
Mijn kater vind het heerlijk als ik bij de vijver algen aan het plukken ben dit op te eten en dit doet hij al van af moment dat ik hem heb. Leo is nu 6 jaar en nergens last van en  tja hij houd van zoet water algen ik zie er geen kwaad in maar dan heb ik het over verse alg uit eigen vijver zonder toevoegingen.
Mijn andere kater Frodo die helaas paar weken terug heb moeten in laten slapen heeft er nooit naar om gekeken en at het niet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door