Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Rosanne
#3123383
Ik heb 2 oudduitse herderteven. De oudste op 6 maanden overgezet van brok (Josera) naar KVV en met 18 maanden op Barf. Met 6 maanden zat ze op 22 kg en ze groeide verder op tot 28 kg ten tijde ze de leeftijd van 12 maanden zat en daar zit ze nog steeds op.

De tweede teef direct op KVV gezet eerst 3 maaltijden, nu afgebouwd naar 1 maaltijd per dag. Ze is nu 18 maanden en even groot als haar grote zus. Ze is echter blijven steken op 22 kg. ze is niet mager maar schraal te noemen. Ze krijgt op het ogenblik  Lotgering 500 gram en ik vul dit aan met een extra kippenpoot van 250 gram.
Ze komt echt geen gram aan, terwijl haar zus in een maand tijd 2 kg is aangekomen, dus geef ik haar wat minder kvv.

Ze oogt als een jonge hond van 8 maanden en is zeer atletisch gebouwd en super snel. (zoals een mechelse herder) De beide honden hebben dezelfde ouders.

Verder is ze met haar 18 maanden ook nog niet loops geweest. Ik begin nu te twijfelen of ik haar in haar puppytijd voldoende heb gevoed en haar ook langer op de brok moeten houden. Of is dit gewoon het roedelgedrag om langer ondergeschikt en dus klein te zijn tbv haar haar grote zus.

De DA zegt dat ze gewoon een laatbloeier is en dat het wel goed komt. Qua grootte is ze gelijk aan haar zus.
Door Rebekka
#3123392
Ik ben het met de d.a. eens. Niet alle honden zijn het zelfde. Onze vorige hond (hollandseherderreu) is altijd  zo jeugdig slank gebleven. Nooit uitgezwaard. Het beestje was verder gezond en is zonder ooit wat te hebben gehad  11 geworden.
Door Lizzy
#3123395
Bedoel je serieus dat je denkt dat je haar op brok had moeten houden? Ech nie! :biggrin2:

Maar Lotgering..... Ik zou haar op ander voer gaan zetten. Of gewoon BARF, net als andere teef. Ten eerste vind ik het geen merk, ten tweede is Lotgering + een kippenpoot gewoon geen ideaal voer. Bovendien vind ik 750 gram voer voor een teef die schraal is te weinig. Ik denk dat je gerust haar ideale lichaamsgewicht mag nemen in plaats van haar huidige gewicht. Stel dat ze voor het mooie wel 26 kg zou mogen wegen, zou ik haar daar 4% van voeren, kom je op 1 kg voer per dag uit. Lijkt me in z'n geheel niet onredelijk voor een jonge actieve teef die nog moet uitzwaren.

Verder moet je haar niet vergelijken met haar zus. Echt niet. Ik heb hier twee zusjes van elkaar rondlopen, uit mijn nestje van 2 jaar geleden. Twee andere honden qua bouw. Fritzi is fors, weegt (denk ik) een kilo of 28 a 29. Frou Frou is een kleine turf en weegt (denk ik) een kilo of 25. De een heeft voor een deel de genen van tak X van de familie en de andere van tak Y van de familie. De bouw zit gewoon in de genen. Dikke kans dat die twee nooit echt op elkaar gaan lijken.

Maar, neemt niet weg dat je wel wat verbetering aan kan brengen. Nogmaals, Lotgering.... Ik vind het kwalitatief gewoon niet goed genoeg. Dus ik zou een andere KVV gaan geven, liefst meerdere merken en nooit op 1 merk wedden! Of gewoon helemaal over op een goed strak mooi BARF menu met kwalitatief hoogwaardig vlees. Dan komt het vanzelf goed.
Door Lizzy
#3123408
Ik vind de meeste KVV's niet geweldig, heel eerlijk gezegd. Want je weet gewoon niet wat er doorheen gedraaid wordt. En ik raad de afgelopen 13 jaar niemand aan om 1 merk KVV te voeren. Het lijkt me gewoon niet slim om op 1 paard te wedden. En toevallig vernam ik onlangs uit betrouwbare bron waar ze hun ingredienten halen en dan denk ik "naaaah". Voor die prijs kun je in mijn ogen ook geen fatsoenlijke prak draaien. Kijk zelf maar wat een kilo goed spiervlees kost. Of mooi orgaanvlees. Draai daar nou eens een prak van, verpak de handel, sticker de handel, sla de handel op in koelcellen (stroom!), vervoer de handel en probeer ook nog wat over te houden. Gaat niet lukken voor die prijs. Dus als je al zo'n KVV wilt voeren, wissel het dan in ieder geval af met een andere KVV. En dan niet Smuldier waar ze Smac in gooien.
Door Rebekka
#3123415
natuurlijk erg OT, maar toch een reactie:

Het probleem van KVV is idd dat je maar moet vertrouwen dat ze er goed vlees in doen. Ik denk dat dat voor elk merk geldt.

Tja waar ze hun vlees vandaan halen dat weet ik niet, bij geen enkele KVV-producent trouwens. Lotgering is wel ooit biologisch geweest (vraag werd te groot) en ik hoor ook verhalen dat ze niet aan de biologische norm meer kunnen voldoen, maar juist wel opletten waar ze hun vlees vandaan halen. Hoe dan ook: je weet niet wat waar is en je weet niet hoe het bij andere merken zit.

Kwa prijs: ik denk eerlijk gezegd wat dat wel haalbaar is. Als ik kijk wat ik kwijt ben, ik denk maximaal 2, 25 per dag ofzo. Maar ik koop klein in en af en toe zit er wat duurder vlees bij. Dan moet je als je het groot inkoopt toch goedkoper kunnen? Zeker als je een groot gedeelte van je vlees zelf produceert, en er dus geen tussenstation is, die ook winst wil draaien.  Verpakken, stickeren en koelen gebeurd ook bij bijvoorbeeld BARF producten die ik gebruik.

Wat betreft meerdere merken voeren: mee eens, heb ik toevallig net wat elders hierover geschreven. Maar ik zou niet weten waarom Lotgering hier niet 1 van kan zijn. Zeker om de prijs iets te drukken.
Gebruikersavatar
Door Rosanne
#3123731
De jong hond heeft ook barf gehad, maar zit sinds een maand op Lotgering, omdat ik niet snel een partij vers vlees en bot kon krijgen. Maar aangezien Lotgering redelijk vet is, hiervoor gekozen. Ik vind het trouwens prima vlees.
Maar ik word gewoon onzeker van het samenstellen als ik zie dat mijn jonge hond zich anders ontwikkeld.
Maar misschien kan ik haar wel iets meer gaan geven. Ik vond 750 gram al best veel, terwijl de oudste op 600 gram zit. Is het dan beter om weer terug te gaan naar 2 maaltijden? 
Door Lizzy
#3123750
[quote="Rosanne"]
De jong hond heeft ook barf gehad, maar zit sinds een maand op Lotgering, omdat ik niet snel een partij vers vlees en bot kon krijgen. Maar aangezien Lotgering redelijk vet is, hiervoor gekozen. Ik vind het trouwens prima vlees.
Maar ik word gewoon onzeker van het samenstellen als ik zie dat mijn jonge hond zich anders ontwikkeld.
Maar misschien kan ik haar wel iets meer gaan geven. Ik vond 750 gram al best veel, terwijl de oudste op 600 gram zit. Is het dan beter om weer terug te gaan naar 2 maaltijden?
[/quote]
Ik zou lekker op BARF terug overstappen en die twee niet teveel vergelijken. Het zijn beide individuen. Ik lijk ook qua bouw en qua niks niet op mijn zus. Ik weeg ook iets van 15 kg meer dan zij. En als ik eet wat zij eet, val ik van mijn graatje. En je ziet dat al op baby/kleuterfoto's, dat wij niet dezelfde bouw zijn. Dus kijk meer naar je hond als individu en pas de voeding aan aan haar. Mijn volwassen Dalmaten van 25 kg eten al tussen de 800 en 1000 gr. per dag. En 1 daarvan is 5 jaar, 1 daarvan is 10 jaar en 2 daarvan zijn 2 jaar.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3123775
Ik zou ook gewoon wat meer gaan voeren en van betere kwaliteit. Oscar (mechelaar) at op die leeftijd 1 tot 1,5 kilo per dag.

Je schrijft: ze is niet mager, maar schraal. Omdat die termen nogal door elkaar gebruikt worden: bedoel je dat ze nog dunner is dan mager, of juist iets voller dan mager? Dat laatste is prima en dan zou ik ook opletten dat je met meer voeren niet alleen vet kweekt.

Uiteindelijk heeft het gewoon tijd nodig en verschilt het van hond tot hond. Uitzwaren en bouw dwing je nou eenmaal niet af.
#3123778
Mijn 'pupje' van 16 maanden is net pas loops.
Ze eet een kilo per dag en dan nog allemaal snacks etc. En ze is nog steeds echt een pup qua bouw. Er begint sinds een aantal weken iets van 'breedte' te komen.
M'n volwassen hond van 8 eet maar 400 gram met dezelfde wandelingen alleen een stuk lagere activiteit op die wandelingen  ;)
Dus ook ik zeg: meer voeren en zoals ik altijd zeg met KVV smaakjes en merken afwisselen.
Door Ramses1
#3123785
Mijn Duitse Herder reu was ook niet op gewicht te krijgen.
Hij heeft tot 10 maanden KVV Naturis gekregen (at toen al 2 hele kiloworsten per dag) en ik ben toen overgestapt naar Barf.

KVV bleef bij hem niet lang genoeg "hangen" om er voldoende voedingstoffen uit te halen.
Het is een enorm zwaar gebouwde forse reu en je kon zijn ribben en heupbotten zien.
Op Barf kwam hij langzaam aan omdat het lichaam nu zelf moest verteren en dus langer in zijn lijf blijft, maar ik moest hem wel veel voeren.

Hij eet nog steeds ontzettend veel : 1800 gram (3,6 %) per dag is nu 4,5 jaar en weegt 50 kilo bij een schofthoogte van 72 cm.
En ondanks dit gewicht nog steeds een skinny lad volgens sommige mensen maar ik zie een prachtige hond die mooi op gewicht en op en top fit is.
Nu het zomer is en hij elke dag zwemt moet ik wel oppassen dat hij niet weer gaat afvallen, dus krijgt hij een paar keer per week een extra vleesbot.

Vetter voeren vind ik niet de oplossing om een hond beter op gewicht te krijgen, meer voeding en van een betere kwaliteit wel.

Ik vind 750 gram voor een jonge DH echt veel teweinig. DH groeien tot ruim 3 jaar voordat ze helemaal uitgezwaard en volwassen zijn.

Sommige honden hebben gewoon meer voeding nodig om op een goed gewicht te komen en te blijven.
Laatst gewijzigd door Ramses1 op vr 12 jun 2015, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3123788
Kimo kwam op KVV ook tekort... Hij kreeg soms een kilo per dag (woog toen 14 kilo!). Sinds we barfen gaat het echt beter, ik zag hem beetje bij beetje zwaarder worden. Hij krijgt nog steeds veel 4%, terwijl mijn pup van 16 maand al is afgebouwd naar 2%. beide lopen even veel, spelen even veel en ze schelen maar 2 jaar, dus beide zijn nog jong. ..

Uitzwaren kan echt nog wel even duren, vet voeren is dan niet een oplossing. Geduld hebben wel

Kimo is pas breder geworden na zijn 3e en is nog niet helemaal klaar.
Door TessaThomas
#3123792
[quote="Ramses1"]
Mijn Duitse Herder reu was ook niet op gewicht te krijgen.

Vetter voeren vind ik niet de oplossing om een hond beter op gewicht te krijgen, meer voeding en van een betere kwaliteit wel.

Ik vind 750 gram voor een jonge DH echt veel teweinig. DH groeien tot ruim 3 jaar voordat ze helemaal uitgezwaard en volwassen zijn.

Sommige honden hebben gewoon meer voeding nodig om op een goed gewicht te komen en te blijven.
[/quote]

Helemaal mee eens!

Mijn DH reu is tussen het jaar en 2 jaar ook blijven hangen op 32 kilo, die eet ruim anderhalve kilo per dag, meer kreeg ik er niet in. Hij is nu 26 maanden en laatst met wegen was hij 36 kilo, maar nog steeds niet dik. Hij blijft redelijk schraal, hoewel hij nu eindelijk iets minder schraal is om te zien. Die van mij begon pas met uitzwaren toen hij al bijna 2 was. Ik pas het voer alleen aan op zicht trouwens, hij is nu in een paar maanden tijd 4 kilo aangekomen, maar zolang hij er goed uit ziet, krijgt hij gewoon die anderhalve kilo

En sommige honden zullen altijd schraal blijven, mijn oudste teef ook. Mijn reu weet ik alleen van dat die hele lijn erg laat/langzaam is met uitzwaren, de reuen dan. Sowieso kan dat nog langer dan die 3 jaar duren. DH reu van een vriendin is nu bijna 7 geloof ik, maar die was pas met 4,5 helemaal uitgezwaard.

Hoe oud zijn ze nu precies eigenlijk? Dat haal ik niet helemaal uit je bericht?
Laatst gewijzigd door TessaThomas op vr 12 jun 2015, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3123855
Vergeet ook niet dat een hond op vers geen groeistuipen heeft en er dus langer als pup uitziet.
Nelson is nu pas echt aan het uitzwaren, en tilt pas twee maanden zijn poot omhoog met plassen. Hij is nu 17 maanden.

Ik zou ook gewoon meer voeren, liefst barf. Voeren doe je echt op het oog, en een jonge hond verbruikt best wat energie aan (op)groeien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door