Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door monster
#3123579
We hebben altijd Dribbel de schuld gegeven van al het haar inhuis. Nu komen we er achter, dat Lodi er ook wat van kan. De borstels vanDribbel halen lang niet alles bij Lodi weg merken we nu. Hij heeft een andere vacht. Wat werkt echt goed bij een labrador?
Door Tamara
#3123602
Wij gebruiken een furminator voor labrador en golden retriever. werkt fantastisch!

Bij ons is de golden retriever die al het haar achterlaat, of licht haar valt gewoon meer op bij ons  ::)
Door C@rine
#3123611
Wat echt werkt.....bij een hondvriendelijke trimster goed laten soppen en blazen!
Met een Furmineter maak je het alleen erger!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3123621
C@rine schreef: Wat echt werkt.....bij een hondvriendelijke trimster goed laten soppen en blazen!
Met een Furmineter maak je het alleen erger!
+1 !!
Voor alle honden geld, hoe minder borstelen / kammen hoe beter voor huid en vacht.
Honden hoef je in feite alleen te borstelen om ze klitvrij te houden. Een labrador is kortharig en zou in principe dus nooit geborsteld hoeven te worden.
Alleen bij het wisselen van de vacht in het voor en na jaar, dus als het haar echt massaal los laat met vlokken zeg maar, zou je kunnen borstelen. Wat goed werkt is een z.g. "La Pooch" borstel. Deze heeft echter scherpe puntjes zodat je goed op moet letten de huid niet te beschadigen. Wat ook goed werkt is een niet te grove kam (liefst eentje van glad afgewerkt ijzer). Het is zowel met de borstel als de kam een handigheidje om er veel haar mee te kunnen verwijderen zonder de huid te irriteren. In de kam moet je bijvoorbeeld een laagje uitgekamd haar laten zitten, dan werkt het beter. Ook kun je een elastiekje tussen de tanden vlechten om het wat stroever te maken.
Wat het äller beste werkt, is wat C@rine zegt: wassen met een goede milde shampoo en vervolgens de waterblazer erop. Eventueel een dag later nog even naborstelen.

Furminators zijn ondingen!! Ze werken niet alleen veel slechter dan een goede borstel of kam, als je daar goed mee om kunt gaan, maar ze zijn scherp en beschadigen de vacht en niet zelden ook de huid.
Door smulpaap
#3123624
Ik gebruik(te) voor de kortharen hier een zeemleren lap
Er stonden er drie in de rij met smart te wachten  :biggrin2:
Die wordt licht bevochtigd , en ""aaien "" maar
Dus van kop naar kont en daarna zachte draaibewegingen maken
Net zoals massage zeg maar ( daarom werd er zo braaf gewacht  :biggrin2: )
Zo beschadig je niets en het loszittende haar komt er goed vanaf
Door monster
#3123684
Kun je dat een hond van 5 nog leren? Zijn vacht is veel dikker geworden sinds we vers voeren en nu verhaard hij enorm. Maar het is geen held met nieuwe dingen.
Door Anne in Zweden
#3123688
monster schreef: Kun je dat een hond van 5 nog leren? Zijn vacht is veel dikker geworden sinds we vers voeren en nu verhaard hij enorm. Maar het is geen held met nieuwe dingen.
Ja hoor! Onze reuen waren 10 toen ze er voor het eerst van langs kregen met dat ding! ;D En Laika was ook 5. Gewoon rustig aan beginnen, niet meteen de lucht op de hond richten maar eerst laten snuffelen aan het apparaat als het nog uitstaat, dan op de laagste stand aanzetten, hond dichterbij laten komen (snoepjes!), laten snuffelen, etc. Die van mij zijn ook geen helden, maar binnen een dag waren ze eraan gewend.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3123697
Ot en Sien verharen veel tijdens de seizoenswissel als ze dan een andere jas aandoen. Ik borstel beiden met succes met een zoomgroom. Volgens mij werkt die ook voor kortharige honden. Ot en Sien hebben verschillende vachten; Sien heeft een dikke ondervacht en Ot heeft wat langer en satijnachtig dekhaar en amper ondervacht.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3123706
smulpaap schreef: Ik gebruik(te) voor de kortharen hier een zeemleren lap
Er stonden er drie in de rij met smart te wachten  :biggrin2:
Die wordt licht bevochtigd , en ""aaien "" maar
Dus van kop naar kont en daarna zachte draaibewegingen maken
Net zoals massage zeg maar ( daarom werd er zo braaf gewacht  :biggrin2: )
Zo beschadig je niets en het loszittende haar komt er goed vanaf
Zeker voor kortharige honden met weinig ondervacht is dat ook een goed idee!  :)
En tevens een lekkere verwennerij  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Irta
#3123707
smulpaap schreef: Ik gebruik(te) voor de kortharen hier een zeemleren lap
Er stonden er drie in de rij met smart te wachten  :biggrin2:
Die wordt licht bevochtigd , en ""aaien "" maar
Dus van kop naar kont en daarna zachte draaibewegingen maken
Net zoals massage zeg maar ( daarom werd er zo braaf gewacht  :biggrin2: )
Zo beschadig je niets en het loszittende haar komt er goed vanaf
zo deden wij dat bij caleb, duitse dog reu. Tegen dat losse haar hielp geen enkele borstel of kam.

De herder meisjes kam ik (wel met furminator, overigens) alleen in de rui periode een paar keer goed uit, als ik zie dat er losse plukken haar in de vacht zitten. Het gros pluk ik er eerst gewoon met mn handen uit, de rest gaat met de kam. Das hooguit 2 tot 3 keer per jaar. Voor de rest nooit.
Door smulpaap
#3123714
monster schreef: Ik begin morgen met de zeem, werkt het niet, dan proberen we de andere oplossingen.


Als ik de ramen ging lappen stonden er ook drie  :biggrin2:
Daar is de zeem  :D ( niet die van hen , maar voor de ramen )
Toen skiet nou us op
Met dat ding worden wij toch verwend
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door