Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3123679
Mowlgi is een zgn. "randpisser". Hoe groot de kattenbak ook is, hij moet persée tegen de rand pissen, en af en toe gaat het er dan ook nog overheen wat resulteert in een pisvlek tegen de muur en/ of een plas urine op de grond.
Wij hadden eerst een kattenbak met een kap, maar de urine gaat dus gewoon tussen de rand door en verdeelt zich uiteindelijk over een grotere plek.

Na een tijdje zoeken zijn we op een een Samla opbergbox van de Ikea gestoten, welke 28 cm. hoog is, en dus hoger als menig kattenbak. Maar zelfs hierbij presteert meneer het nog aan de rand te gaan pissen en er af en toe overheen te pissen. We hebben er nu al een soort van "deksel" onder liggen, wat de schade een beetje beperkt (het laminaat ligt niet vol pis als het weer eens raak is). Maar ja, als hij weer eens tegen de rand pist en in de ijver van het gevecht er overheen pist, gaat de straal evengoed nog tegen de muur, of als hij andersom zit, valt de straal op het laminaat.
We hebben al geprobeerd om er minder kattengrit in te doen, maar ja, er moet wel een dikke laag in liggen. Zelfs met minder grit presteert Mowgli het soms nog over de rand te gaan.

Op het balkon staat een nog grotere kattenbak (met meer oppervlakte) met kap, maar ook in deze kattebak pist meneer aan de rand. De deur naar het ballkon staat altijd open zodra het weer het weer toelaat.

De bakken worden netjes 2 keer per dag ontdaan van pisvlekken en kakhopen.

Iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen? Helaas is onze huiskamer erg klein, dus is het moeilijk een nóg grotere bak te plaatsen. De plek waar de bak nu staat is eigenlijk de enige plek waar we een bak kunnen plaatsen. Helaas is dit naast een doorgang naar de keuken en naar het balkon, zodat een bak met grotere oppervlakte eigenlijk niet mogelijk is.

Ik ben bang dat onze woning al naar kattenpis ruikt. Zelf ruik ik het niet, omdat wij er dagelijks inzitten, maar vreemden ruiken dit misschien wel...
Laatst gewijzigd door Mowgli op do 11 jun 2015, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#3123686
Hier hadden we hetzelfde probleem...
Wat wij gedaan hebben is het dak van de kap van de kattenbak er af gezaagd. Dan hou je dus de randen over. Die hebben we met kit op de kattenbak geplakt en probleem is hier opgelost :biggrin2:
#3123702
zurca schreef: Wat wij gedaan hebben is het dak van de kap van de kattenbak er af gezaagd. Dan hou je dus de randen over. Die hebben we met kit op de kattenbak geplakt en probleem is hier opgelost :biggrin2:
Dat is inderdaad een goede oplossing, dat we daar zelf niet aan gedacht hebben  :biggrin2: Dat wordt dus weer op jacht naar een kattenbak met deksel  :)
koekje schreef: Er zijn speciale antilekbakken voor randpissers in de handel. Geen idee hoe ze heten en of ze succesvol zijn; ik heb meisjes en die doen aan zittend plassen.
We hebben inderdaad al een soort van lekbak ond er de kattenbak, het is een soort van schotel. Pugsley was een jongetje, hij piste ook zittend. Mowgli pist meestal ook zittend, tenzij hij te ver aan de rand gaat zitten, dan pist hij in sta-zit stand en gaat het over de rand
#3123739
Hier 3 randpissers (waaronder 1 meisje  ;) ). Ik heb nu een hele hoge opbergbak van de Action als kattenbak met een krukje ernaast zodat ze erin/eruit kunnen. Het piesprobleem is hiermee opgelost.  Een gat erin maken zou hier niet helpen omdat Femke altijd bij de opening gaat zitten en het er dan alsnog overheen gaat. Dus ze moeten er vanaf boven in/uit.

Beneden staan 2 normale bakken maar dat is soms echt een vies zooitje met pies tussen de bak en de deksel.
#3123860
Er bestaan kattenbakken met kap waarbij de kap aan binnen en buitenkant over de onderbak sluit.
Ik kan je geen merk noemen, want wij hebben helaas al 12 jaar geen grote dekkaters meer en onze dames gaan gewoon netjes zitten, desnoods op een hele lage bak.

Het is een kwestie van goed zoeken en anders moet je eens op een plek navraag den waar veel kattenfokkers zitten die dekkaters hebben, die weten dat wel.
#3123915
Gimpet Katsy deluxe...... garantiert leckfrei zei de sticker 6jaar geleden!
Is een wat grotere bak met kap, lekker stevig, u-profiel van de kap valt echt ruim over de onderbak heen
Zelfs mijn 'kappen-zeikende' dame houdt  nu de muur en vloer droog
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door