Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3122334
Een vriendin van mij wil een OEB pupje aanschaffen en ik heb haar op een fokker gewezen die ik een aantal jaar geleden via via heb leren kennen en die bij ons op het lijstje staat voor als we ooit weer een pup willen.

Maar waar moet je nu op letten wanneer je een pup koopt wat HD betreft ???

Heb onderstaand topic doorgespit en lees daar dat HD C niet perse slecht hoeft te zijn als de rest van het plaatje goed is en dat HD A niet perse goed is en ik ben nu een beetje de weg kwijt :-[
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 612.0.html

Ik heb de indruk dat de fokker zich goed heeft verdiept in het verbeteren van het ras, maakt erg mooie combinaties juist met vreemd bloed, niet van die achterlijk grove honden maar atletisch en sportief daarnaast wordt ook naar het karakter van de honden gekeken. Registreert DNA van haar honden en is erg open en eerlijk over de lijnen etc. Maar het duizelt me allemaal, ik ben een leek op dit gebied en weet niet waar ik nu precies op moet letten :-\

Het is nu niet voor mezelf maar ik weet nog dat ik bij het uitzoeken van de fokker hier ook veel moeite mee had en dat we uiteindelijk toch ook erg op een goed gevoel gekozen hebben. We gaan nog samen kijken bij de fokker maar zou graag goed voorbereid daar naar toe gaan en dat ik dan ook een beetje begrijp waar ik het over heb :)

Wie kan me in lekentaal een paar tips geven waar op te letten en welke vragen te stellen om wanneer nodig door een mooi verhaal heen te prikken :)
Laatst gewijzigd door El_Kato op ma 08 jun 2015, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#3122358
Nou, sec gezien is een HD A een HD A en een HD C een HD C. Het scoring systeem is verre van ideaal maar het is alles dat we hebben.... Toch hoeft een HD A met een norbergwaarde van 15 niet perse beter te zijn dan een HD C. En zo hoeft een HD A niet beter te zijn dan een HD C wanneer de voorouders van deze HD A hond, en de broers en zussen allemaal HD D scoren en de hond met HD C heupen omringt is met HD A's.

Het hangt ook erg af van of HD een probleem is binnen je ras. Als dat echt een probleem is, dan zou ik zelf graag het volledige RvB uitslag-rapport willen zien, waar de NBW op staat. En ik zou graag weten wat ouders en voorouders hebben gedaan. En als het kan, zou het mooi zijn als er broers en zussen van pa en ma zijn gerontgend. En dan is het wel fijn al het meeste er om heen ook 'een beetje goed' scoren.

En als de fokker zo goed is als dat jij denkt, dan kun je hem/haar er vragen over stellen en zijn ze maar wat graag bereid je alles te vertellen.
#3122439
De Amerikaanse Bulldog is een ras waar het ook veel bij voor komt; wat ik geleerd heb in afgelopen jaren; het is erfelijk, dus alleen kijken naar ouders is niet voldoende, evt. pups, broers/zussen en opa/oma uitslagen zijn allemaal relevant. Hebben de ouders bijv beide een A uitslag maar in de achterliggende lijnen, meerdere pups van een van de ouders of broers of zussen van ouders komt veel C of D voor zou ik het persoonlijk niet doen. De kans is dan gewoon groter dat de pups ook HD hebben. Dus eigenlijk wat Lizzy ook zegt.

Het hebben van een HD C of lager (D, E) is niet perse slecht, maar bijkomend is vaak de artrose waar ze last van hebben. Met goede spieropbouw kun je ook weer veel ellende voorkomen.

Ook heb ik ooit een fokker gezien die een C teef tegenover een A reu zette; in zijn optiek heft dat elkaar op.... Nu vind ik het kwalijker dat een teef een lagere gradatie heeft dan een reu, simpelweg omdat een teef fijner gebouwd is en dus makkelijker een hogere gradatie haalt. In mijn optiek brengt hij dus alleen meer HD in zijn lijnen. Want de pups kunnen misschien goed zijn, maar die pups daarvan hebben met pech weer HD D of E of in het ergste geval, optima forma.

Ook geloof ik zelf niet in wat verteld wordt; het 1e jaar moet je rustig aan doen want daarmee voorkom je HD, om je vervolgens mega schuldig te voelen als blijkt dat je hond wel HD heeft en jij je vervolgens afvraagde of je niet toen hij 5 maand was die ene wandeling had moeten doen...

Als een hond in aanleg HD heeft, krijgt hij dat. Met voeding en beweging kun je het wel 'opkrikken' door de artrose langer uit te stellen en ipv D/E een C uitslag te halen, maar hij blijft HD hebben.
#3123634
Eens met Lizzy, gewoon aan de fokker vragen. Als het goed is kan ze foto's tonen, weet ze de norbergwaardes en waar de uitslagen vandaan komen, NL, of een ander land, dat kan nogal verschil uitmaken, en kan ze uitleggen waarom ze voor deze selectie heeft gekozen op het gebied van HD. Ook of er nestgenoten zijn getest. Het hangt heel erg af van de omvang van het probleem in het ras hoe je ernaar moet kijken.
#3125189
Bedankt voor de reacties ga me er nog eens verder in verdiepen via het internet, of HD een probleem is binnen het ras bv. en idd de fokker vragen. Mijn eerste hond had HD en er ook veel last van maar dat was een Amerikaanse Bulldog en dit is Old English Bulldog. Nog steeds een relatief zware hond maar de lijn waar mijn vriendin naar zit te kijken (zelfde lijn als Rana, de Leavit lijn) is niet zo'n overdreven uitvoering. Maar goed ga me daar nog eens goed in verdiepen.

Naast erfelijkheid is volgens mij voeding en gedoseerdegecontroleerde beweging ook belangrijk. Niet te snel laten groeien (plofbrok), niet te zwaar laten worden en geen wilde spelletje etc.
#3125256
Ik zag laatst iets voorbij komen, waar nesten honden vergeleken werden met een nestje wolvenpups. Die wolvenpups lagen in een kom vorm, op het zand en lagen er ontzettend stil bij, door de komvorm hoefden ze nauwelijks te bewegen om te drinken en door het zand hadden ze goed grip als ze moesten bewegen. Bij veel hondennestjes zie je dat de ondergrond glad is, fleecedeken bv, of wegglijdt van de grond eronder, en de ondergrond is recht. Pups bewegen veel meer, glijden vaak weg met de pootjes die ze in een onnatuurlijke stand moeten houden om zich vooruit naar de tepel toe te bewegen. Dat kan voor overbelasting zorgen was de gedachte en hd bevorderen.
Los hiervan, gecontroleerde beweging doen wij hier helemaal niet aan. Ten minste, niet in hoeveelheid, wel in ondergrond, en die is natuurlijk. Snap ik dat niet iedereen dat kan realiseren, maar hoe meer oneffen, zacht en ruw de ondergrond is hoe beter dat is voor een opgroeiende hond en sowieso voor alles en iedereen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door