Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rebekka
#3123433
Ik heb bedacht dat onze hond inmiddels oud genoeg is om van 2 naar 1 maaltijd te gaan. Ik lees nl overal dat dat beter is.

Onze hond (hollandse herder) is nu 16 maanden.

Nu lees ik ook dat overgaan naar 1 maaltijd niet in een keer kan gaan, ivm een mogelijke maagtorsie. Ik ben erg benieuwd naar de kennis en ervaring van jullie wat betreft deze overgang.

Hij krijgt in totaal een kilo per dag.  Ik geef hem vandaag voor de tweede dag 500gr BARF plus 250gr KVV (deelt wat makkelijker dan BARF, ik heb nl alleen porties van 500gr) en in de avond nog een keer 250 KVV.

Hoe lang zou ik dit moeten doen om naar 1 maaltijd over te stappen?
Door Simone V
#3123437
ik zou zeggen, zolang je nog KVV blijft geven, dat je op 2x per dag moet blijven.
KVV verteert zo snel, ik hoor/lees vaker dat een hond 1x per dag KVV niet trekt zeg maar.
Misschien eerst overstappen naar volledig BARF of lukt dat niet?

Mijn hond die 700/800 gram BARF krijgt (1x per dag), is het er eigenlijk al niet mee eens.  :biggrin2:
Die zou ook graag in de ochtend nog wat krijgen (ze spuugt ook regelmatig gal)
Door Rebekka
#3123439
Op dit moment krijgt hij 4 dagen BARF en 3 dagen KVV... (grofweg) KVV omdat dat mij voor mijn gevoel ruimte geeft. (zowel in mijn hoofd/planning als in mijn koelkast :D)
Door Rebekka
#3123444
[quote="Fenixjuh"]
Kun je één maaltijd niet een tijdje voor iets lekkers (pensstaaf o.i.d.) vervangen?
[/quote]

Als ik een maaltijd vervang (en dus niet verplaats naar 1 maaltijd) dan komt hij voeding te kort. Hij heeft niet zoveel reserve. Dan zou ik dus alles in 1 maaltijd moeten geven (los van die pensstaaf)
Ik begreep dus eigenlijk juist dat ze niet in een keer naar een kilo voer mogen gaan...
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3123447
Tsjah, sorry. .
Ik heb het hier vast makkelijk gehad, meneer besloot namelijk zelf om niet meer te eten. .
Misschien kun je de maaltijd eerst kleiner maken, kijken hoe ze daar op reageert?
Door Lizzy
#3123752
[quote="Rebekka"]
Ik heb bedacht dat onze hond inmiddels oud genoeg is om van 2 naar 1 maaltijd te gaan. Ik lees nl overal dat dat beter is.

Onze hond (hollandse herder) is nu 16 maanden.

Nu lees ik ook dat overgaan naar 1 maaltijd niet in een keer kan gaan, ivm een mogelijke maagtorsie. Ik ben erg benieuwd naar de kennis en ervaring van jullie wat betreft deze overgang.

Hij krijgt in totaal een kilo per dag.  Ik geef hem vandaag voor de tweede dag 500gr BARF plus 250gr KVV (deelt wat makkelijker dan BARF, ik heb nl alleen porties van 500gr) en in de avond nog een keer 250 KVV.

Hoe lang zou ik dit moeten doen om naar 1 maaltijd over te stappen?
[/quote]

Van 2 naar 1 maaltijd kan in mijn ogen prima zonder dat de kans op maagtorsie vergroot wordt. Ik vind dat je van 7 maaltijden naar 5 maaltijden per week (dus vasten) langzaam moet doen. Maar, de meeste honden hebben wel zoiets van "waar blijft mijn 2de maaltijd?!?!?". Dus ik zou de 2de maaltijd elke dag kleiner maken en de 1ste maaltijd elke dag dus groter. En dan in een dag of 3 overschakelen van 2 naar 1.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door