Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3121217
En dan het liefst functionele  ::)

Jacy eet weer slecht (warm weer, doe ik ook  ;) ) maar ondertussen hebben we dus wel 2,5 uur aan het water gespeeld.. Veel calorieën verbrand, maar ik krijg er echt nauwelijks veel in.... Vandaag voor de tweede keer weer driekwart portie, gisteren ook al...

Zou een ontbijtje KVV helpen? Extra kluifjes.. Wat doen jullie met dit warme weer? Bouilonijsjes is toch vooral vocht?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3121237
Is Jacy gevoelig voor voerbeloning? Dan zou je extra trainoefeningen kunnen doen, zoekspelletjes, hersenwerk, etc. ongemerkt gaat er dan het nodige in. Hiervoor kun je spiervlees of orgaan drogen, maar ook kvv of bijv rodi worst. Van die worsten droog ik ook altijd even, dan zijn de iets minder plakkerig.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3121467
Hier eten ze altijd goed, maar zomers zou ik niet snel gaan bijvoeren. De calorieën die ze vandaag extra verbranden die zouden ze wel besparen op de dagen dat er langdradig siësta gehouden wordt. Zolang er goed gedronken wordt en niemand van de graat valt en er wel gegeten wordt, maar slechts wat minder. ging ik geen kunst en vliegwerk uithalen.
Door Lizzy
#3121492
Fenixjuh schreef: En dan het liefst functionele  ::)

Jacy eet weer slecht (warm weer, doe ik ook  ;) ) maar ondertussen hebben we dus wel 2,5 uur aan het water gespeeld.. Veel calorieën verbrand, maar ik krijg er echt nauwelijks veel in.... Vandaag voor de tweede keer weer driekwart portie, gisteren ook al...

Zou een ontbijtje KVV helpen? Extra kluifjes.. Wat doen jullie met dit warme weer? Bouilonijsjes is toch vooral vocht?
Ik doe niks maar ik heb dan ook geen problemen hier. Ik zou hooguit wat extra rundertong voeren. Dus wat meer vet. Rundertong is ook goed te drogen. Het blijft baggertje vet (je moet het ook in de vriezer bewaren). En dat wordt zooooooo lekker gevonden! Mooiste vlees wat bestaat! Ik ken echt geen hond die dat niet eet.
Door Roosj
#3122506
Je kunt vettere diersoorten geven en gezuiverde visolie. Daarbij kun je in je groente mix zoete aardappel en/of pompoen verwerken.

Je kan ook kijken of je hond behoefte heeft aan "koude diersoorten" zoals tam konijn, tamme eend, lama, kalkoen etc.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3123150
Voeren wat hij graag eet.

Als ik hier vetter ga voeren, eten ze er minder van omdat het wat zwaarder op de maag valt. Typevoorbeeld is een eitje of vette vis.  Daarvan eten ze gewoon veel minder omdat het ontzettend vult.  Dus of je dan uiteindelijk wat wint?
Dan denk ik dat er meer voordeel te halen is bij eten waarvan hij gewoon graag wil dooreten...
Door Rebekka
#3123436
In de ochtend na de ochtend wandeling/activiteit. Dat is afhankelijk hoe laat en hoe ver ik ga lopen. Meestal loopt ik van 9 tot 10 een rondje, maar soms, als ik weg moet, kan dat ook 5 a 10 minuten zijn om 8 uur.
Zaterdags na het speuren en dat is dan weer om 11 uur..

En dan voor wij naar bed gaan, ook na de wandeling: dus ergens tussen 22.00 uur en 02.00 uur ofzo. 
Door Roosj
#3123443
Fenixjuh schreef: Meestal ergens tussen half 4 en half 8 in de avond. .
Dan kun je dat wellicht beter verlaten. Honden verteren het beste als het echt rustig is. Dus geen tv, geen telefoon, geen rond lopende mensen etc etc. Je kan dus het beste na de laatste wandeling en vlak voordat jullie naar bed gaan, eten geven.

Bij te veel prikkels is het lijf onvoldoende bezig met verteren doordat het in staat van paraatheid verkeerd.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3123445
Hoe kom je nou weer bij dit advies???  ::)
Als ik mijn hond 's avonds voer, heb ik zo'n 25% kans dat het 's ochtends in zijn mand ligt...
Lizzy schreef: Laatst vertelde een holistisch dierenarts aan me dat het helemaal niet goed is om je hond 's avonds eten te geven. Het bio-ritme is dan al ingesteld op het slapen gaan, waarbij in de nacht van alles en nog wat wordt geprocessed en het lichaam juist heel erg actief is met alles te verwerken (letterlijk) wat er overdag is gebeurd. Het zou zelfs voedselallergieen stimuleren. Ik raad je eigenlijk aan om Nelson in de middag te gaan voeren, liefst voor 16 uur. En met vroeger voeren heb je eigenlijk nooit problemen, qua overwennen. En 's avonds ook geen snack geven.
Uit topic:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg3092470

Edit: En na het eten is het hier gewoon luieren op de bank, dus rust zat..
Door Hanny
#3123446
Wij doen met warm weer niet zo veel. Echt warm is het hier maar kort geweest.
Je kunt ook je mensen verstand gebruiken en je hond niet zo lang druk laten spelen.
Wie weet, helpt dat en eet hij wel gewoon.
Met wat warmer weer, zoals vandaag, gaan we bijtijds uit en dat is het.
Als je niet met je hond speelt, zou hij dan ook twee en een half uur gaan rennen?
Goed nadenken zou wel eens kunnen helpen.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3123454
Wij doen hele dagen nooit zo veel  ;) :D

Maar een werkhond rustig houden vind ik zelf lastig. Ik redeneer al vanuit het rust-principe, dus verplichte rust is hier de basis. Maar dan moet hij wel voldoende omhanden hebben. En op warme dagen kunnen we dus niet hardlopen, frisbeeën of andere dingen doen.
Als ik hem dan niet bezig ga houden, houdt hij zichzelf wel bezig, alleen dan zonder juiste regulatie. Ik wil dat hij stress afstroomt, als hij dingen zoekt om te fixeren is hij in mijn ogen rustig, maar bouwt hij juist spanning/stress in zijn lichaam op.

En we hebben heus niet 2,5 uur alleen maar gespeeld, het was 3-4x 7á 8 minuten apporteren uit het water, halfuur rust. En in dat halfuur rust bouwt hij juist spanning op (stress, vreemde plek, fixeren, andere honden om hem heen).
Dus in mijn ogen wel actief, terwijl anderen denken, wat een lieve/rustige hond die niet het hele strand bij elkaar blaft/wegloopt/mensen lastig valt/vul zelf maar in.
Juist doordat ik hem afleidt met apporteren, kan zijn lichaam zich aanpassen aan zijn vermoedheidsniveau in zijn hoofd.
Door Hanny
#3123467
Over zulke gedragingen kunnen we tot in het oneindige door praten, maar als hij stress opbouwt, als je wilt, dat hij even rust, lijkt me dat geen rustgevend model.
Als ik het uitreken, dan heb je dus zo ongeveer twee uur gerust, met opbouw van spanning. Waar is dat dan goed voor met warm weer?
Voor mij is een werkhond gewoon een hond, die zou moeten werken en als dat niet kan door de warmte, dan kan dat niet.
Ik zal wel te rechtlijnig denken, maar zo simpel zie ik het wel.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3123654
Fenixjuh schreef: Wij doen hele dagen nooit zo veel  ;) :D

Maar een werkhond rustig houden vind ik zelf lastig. Ik redeneer al vanuit het rust-principe, dus verplichte rust is hier de basis. Maar dan moet hij wel voldoende omhanden hebben. En op warme dagen kunnen we dus niet hardlopen, frisbeeën of andere dingen doen.
Als ik hem dan niet bezig ga houden, houdt hij zichzelf wel bezig, alleen dan zonder juiste regulatie. Ik wil dat hij stress afstroomt, als hij dingen zoekt om te fixeren is hij in mijn ogen rustig, maar bouwt hij juist spanning/stress in zijn lichaam op.

En we hebben heus niet 2,5 uur alleen maar gespeeld, het was 3-4x 7á 8 minuten apporteren uit het water, halfuur rust. En in dat halfuur rust bouwt hij juist spanning op (stress, vreemde plek, fixeren, andere honden om hem heen).
Dus in mijn ogen wel actief, terwijl anderen denken, wat een lieve/rustige hond die niet het hele strand bij elkaar blaft/wegloopt/mensen lastig valt/vul zelf maar in.
Juist doordat ik hem afleidt met apporteren, kan zijn lichaam zich aanpassen aan zijn vermoedheidsniveau in zijn hoofd.
Ik moet zeggen dat ik wel de neiging heb om het met Hanny eens te zijn, puur lezend wat je hier boven schrijft. Wat is jou motivatie om hem 3 keer een half uur "rust" te laten hebben waarin hij spanning en stress opbouwt? Is daar geen beter alternatief voor?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door