Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
#3121528
Ik hoorde dat je een hond minimaal 2% moet voeren omdat ze anders tekorten krijgen. Als ik Zoë 1,5% geef dan wordt ze al te zwaar. Het is nu eenmaal geen hele actieve hond. Tijdens de wandelingen loopt ze meestal gewoon rustig naast me of ze snuffelt wat.
Door Lizzy
#3121536
hannabelgje schreef: Ik hoorde dat je een hond minimaal 2% moet voeren omdat ze anders tekorten krijgen. Als ik Zoë 1,5% geef dan wordt ze al te zwaar. Het is nu eenmaal geen hele actieve hond. Tijdens de wandelingen loopt ze meestal gewoon rustig naast me of ze snuffelt wat.
Nou, 1,5% is echt wel minimaal. Ik weet niet hoe oud Zoë precies is? Als je twijfelt of ze genoeg binnen krijgt (want ja, de hoeveelheid voeding is daar natuurlijk ook wel bepalend voor), dan zou je haar wat meer gezonde extra's kunnen gaan geven. Ik denk dan bijv. aan 2 extra eierdooiertjes per week, extra groenten, misschien wat zeewier, spirulina en chlorella.
Door hannabelgje
#3121538
Ik ben afgelopen week weer begonnen met groenten. Ze krijgt naast die 1,5% ook extra's zoals gedroogde snacks, geitenmelk en eieren, meestal eendeneieren. En ze krijgt tafelrestjes. Stukje vlees of vis van wat ik eet.
Zoë is 6 jaar oud.
Door hannabelgje
#3121544
Ik heb net haar snacks afgewogen en ga eens bijhouden hoeveel ze nu effectief krijgt. Ik heb 100 gram gedroogde kvv en kippentips. Ik denk dat dat niet heel veel dagen mee gaat.....
Door Roosj
#3122587
Hoeveel % krijgt ze eigenlijk in de winter? Drib heeft in de winter namelijk 1% meer nodig als in de zomer.
Door hannabelgje
#3122607
Ze krijgt ongeveer 30 gram gedroogde snacks per dag. Minderen met snacks is geen optie. Die heeft ze nodig tijdens de wandelingen. Ik moet haar kunnen belonen voor goed gedrag. Ik denk dat ik er wel vanuit kan gaan dat ze dan 60-100 gram ongedroogd extra krijgt met die snacks denk ik. Straks eens uitrekenen wat ze dan effectief krijgt aan voer.
Door Lil
#3122753
Volgens mij zit je niet ver van wat je moet voeren.

Wat ik deed is ongedroogd afwegen aan orgaan/spier en dat per dagportie drogen. Dan wist ik hoeveel ze effectief kregen. Het is lastig rekenen van gedroogd naar ongedroogd. Soms krappe helft verminderd in gewicht, dan weer ruim 2/3 (afhankelijk van wat je droogt).
Door Irish
#3122805
Herkenbaar ik heb dit ook een tijdje met Kaatje gehad. Minder belonen ging ook niet. Ik ben toen haar maaltijd gaan geven onderweg, licht gedroogd als dat kon.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3123147
En kan je niet met wat ongedroogds belonen?  Deels dan?
Of denk je dat het geen verschil maakt qua voedingsstoffen of ze zo'n deel gedroogd krijgt of gewoon rauw?

Als ze wat groenten krijgt zal haar percentage waarschijnlijk ook iets hoger kunnen liggen zonder dat ze ervan bijkomt...
Door hannabelgje
#3123188
Ik ben inderdaad vorige week weer begonnen met het voeren van groenten. Dat scheelt ook een hoop natuurlijk. Ze is ook niet meer zo piep dus de extra vitamientjes kan ze best gebruiken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door