Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3122335
rosmin schreef: Afbeelding

Rox heeft een raar kaal plekje op haar linkerbovenlip.
Wat zou dit kunnen zijn?
Zien plekjes van Leishmania er ook zo uit?
Herkent iemand dit?
Ik vind het er ook op zich niet zo vreemd uit zien. Is het dik?

Kan ze Leishmania hebben? Ik bedoel, is zij een buitenlandse hond of op vakantie geweest?
#3122363
Nee, het is niet dik, er zitten geen korstjes op of zo iets, het is een raar kaal plekje.
Ze heeft licht verhoogde titer voor Leishmania, bloedonderzoek gaf geen grote afwijkingen,
over een half jaar controleer ik haar opnieuw.
Ik had begrepen dat de plekjes bij Leish vaker op oren/ neus/ rond ogen voorkomen.
Misschien moet ik even afwachten hoe het zich verder ontwikkelt, ze heeft er geen last van, maar ze heeft het in ieder geval al een maand
#3122371
Sofi heeft ook zo'n soort plekje, vroeger was het wat roder.
Volgens mij heeft dat niets met Leishmaniose te maken.

Sofi heeft wel Leish, maar plekken bij haar waren altijd op haar poten.
Bij haar openbaarde de ziekte zich door onzindelijkheid (opeens in huis gaan plassen) en helaas was dat geen blaasontsteking.
De laatste ca. 4 jaar heeft ze geen kenmerken van Leish, ze krijgt een hele licht dosering allopurinol.
#3122377
Lita heeft ook een verhoogde titer gehad voor leish, maar daar is het bij gebleven.

zou het even afwachten en in de gaten houden hoe het zich ontwikkeld.
heeft ze het al sinds je haar hebt? het kan ook niet zijn dat er wat litteken weefsel zit? plekje van vroeger bijvoorbeeld?

leish heeft een incubatie tijd van 7(?) jaar meen ik.
als je wat zekerder wilt zijn of ze wel of niet leish heeft moet je een PCR doen, leish kan zich nl "verstoppen".
#3122434
@ Borke,
wat fijn dat het goed gaat met Sofi en ze geen klachten heeft ,houden zo!

@petralita
Heb jij een PCR laten doen? Of alleen titer?
Rox is drager van Ehrlichia , maar heeft geen klachten. Ik denk dat de licht verhoogde Leish-titer daar misschien door beinvloed wordt. Ik denk eraan om PCR te doen als ze klachten zou krijgen.

Het plekje kijk ik even aan hoe het zich gaat ontwikkelen, of het groter wordt, misschien groeit er binnenkort weer haar op nu ze op rauw staat

Dank jullie wel voor je reacties
#3122546
Nee geen PCR, want waarschijnlijk was de verhoging te wijten aan een uitbraak van Erlichia. (ze heeft erhlichia en barbesia "gehad".
Wilde ik het zeker weten moest ik PCR doen ipv de "standaard" onderzoeken. Maar dat heb ik gelaten voor wat het was.
Dingen als stress en zwakke weerstand kunnen (weer) zorgen voor een uitbraak, dat is iets waar ik wel rekening mee houd en probeer te voorkomen.

Lita gaat binnenkort weer heen voor de jaarlijkse controle. Dit jaar wat later ivm operatie aan de knie.
Ik laat haar jaarlijks testen, just in case, bij lita openbaarde het zich door neurologische klachten.
http://www.buitenlandsehonden.nl/forum/phpBB3/viewtopic.php?f=49&t=48852
Laatst gewijzigd door petralita op di 09 jun 2015, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door