Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door MTK
#3121789
Hoi allemaal,

Ik zal me even voorstellen aangezien ik hier nieuw ben. Ik ben de zus van Hope die hier al langere tijd op het forum zit.
Ik heb 2 hondjes, Milo en Taina. Milo is bijna 9, Taina bijna 8. Zij hebben dezelfde moeder én vader, alleen Taina komt uit een later nest. Maar broertjes van elkaar dus :-). Milo was de kleinste van zijn nest. Taina de grootste van het zijne. De moeder van Milo en Taina is een kruising malthezer/shi shu. De vader is een kruising malthezer/york. En Milo en Taina zijn daar dus mengelmoesjes van.

Milo is van kleins af aan een zorgenhondje geweest. Ik kwam om de haverklap met hem bij de dierenarts. Milo was constant ziek, had vaak koorts, bibberde over zijn hele lijfje, werd iedere maand volgepropt met antibiotica, had bijna constant last van een ontstoken oogje. At niet, groeide niet... Met heel veel spelen met zijn eten kreeg ik er met moeite maximaal 10 gram per dag bij hem in. Toen hij een maand of 7 was is hij door 5 verschillende dierenartsen opgegeven. Er was niks meer aan te doen en hij zou het niet gaan redden. Ik kwam met hem al bij een dierenwinkel in Best, en de eigenaar daarvan heeft Milo er mee doorheen gesleept. Om de 2 weken, of eerder als het nodig was, kreeg ik gratis andere brokken mee om te kijken hoe hij daar op zou reageren. Uiteindelijk met zijn hulp zijn we uitgekomen op brokken van Nutro, lam en rijst. Met deze brok ging het langzaam beter en werd mijn zielepietje een speels hondje. Zijn groeiachterstand heeft hij niet meer ingehaald, en pas toen hij ruim 4 jaar was woog hij over de 2 kilo. Vanaf dat jaar ben ik gestopt met entingen geven en gaat het gelukkig beter met hem. Zo goed dat hij inmiddels op dieetbrokken staat omdat meneertje te dik was.
Taina is er na een jaar bijgekomen in de hoop dat Milo zou gaan eten wanneer hij een andere hond zag eten, maar ook dat hielp niet. Taina kon alle brokjes van Milo gewoon mee opeten (als het aan hen lag dan hihi). Taina staat vanaf het begin dat hij bij mij is op dezelfde brokken als Milo. Puur om te voorkomen dat Milo de verkeerde brokken binnen krijgt en de ellende weer opnieuw begint. Taina is een vreetzak en eet het liefst de hele dag door. Het enige echte probleem dat ik met hem is gehad is een gescheurde kruisband en maanden benchrust. Qua darmen ligt hij haast nooit overhoop.
Nu had mijn zusje het over KVV, omdat dit in de kosten toch wel erg veel scheelt. Het klinkt interessant, maar ik weet niet of ik Milo op deze leeftijd nog over kan zetten. Iemand die me daar meer over kan vertellen?

Groetjes!
Door Anne in Zweden
#3121873
Welkom hier! En het is nooit te laat om je hond over te zetten op rauw voer, dus doe dat maar rustig!

En als je de zus bent van Hope, dan komt het hoe dan ook helemaal goed, want als er iemand inmiddels ruime ervaring heeft met rauw voeren - helemaal bij "probleemhondjes" - dan is zij het wel!

Succes dus!
Door MTK
#3121983
Dank jullie wel! Nog tips over het soort voer/merk ik zou kunnen gebruiken om te starten?

Het hondenpaleis is zelfgemaakt. Onderin 2 hokken, gescheiden door een tussenwand. Aan de linker-zijkant zit de opening naar dat hok. Aan de rechter-zijkant zit achteraan een opening met een loopplankje naar boven. De achterwand is eruit te halen zodat alles goed schoongemaakt kan worden.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3121999
Ha zus!

Tja, sorry hoor  :biggrin2:
Ik zag die prijs van die brokken en, jemig, die zijn echt van goud.
Punt is alleen dat er zoveel rotzooi in zit.

Dit zijn de ingrediënten: gedroogd ontvet lamsvlees (26%), rijst (26%), bruine rijst, maïsproteïnen, gevogeltevet (4%), gedroogde bietenpulp, leverhydrolysaat, zonnebloemolie, natriumchloride, kaliumchloride, plantaardige vezels, dicalciumfosfaat, magnesiumfosfaat, visolie (0.3%), gedroogde algen, rozemarijnextract.
mais, bietenpulp en rijst, daar kan een hond echt niks mee. Dat komt er vanachter weer uit zoals het er voor in ging. 26% vlees is voor een carnivoor echt weinig. En dan heb jij al een brok met een hoog vleesgehalte  :-X
Over de onuitspreekbare ingrediënten, tja, dat is ook niet allemaal even fijn, maar ja. Als je alles doodkookt moet je wat natuurlijk.

De darmklachten van Milo kwamen blijkbaar van het voer, want nu gaat het goed. En dat moet natuurlijk ook zo blijven. Als je nu schrik hebt om rauw te voeren (wat ik begrijp als je hond meer dood dan levend is geweest), dan overgiet je het eerst even met gekookt water. Als hij dat verdraagd ga je steeds een groter gedeelte van de maaltijd rauw geven. Aan Milo. Taina geef je gewoon meteen rauw. Pas wel op dat hij je voerbak er niet bij opeet  :biggrin2:

Verder heb je een aantal opties. Je hebt kvv die compleet is gemaakt met een vitaminepreparaat.
Voordeel is dat je daarvan altijd dezelfde smaak kan voeren. Nadeel is dat het minder natuurlijk is.
Daarnaast heb je de zogenaamde enkelvoudige kvv. Je hond krijgt voldoende vitaminen binnen als hij daarvan vijf verschillende diersoorten eet.

Waarschijnlijk zat in de brok die je eerder voerde vooral kip. Dus kip liet ik er eerst eens even uit. Kan je later altijd nog toevoegen.

Verder geef je wat groenten bij (wat je over hebt van jezelf bijvoorbeeld) en af en toe een visje. En ik weet eigenlijk zeker dat het kan. En dat ze hun bakjes leeg hebben voor je terug in je keuken bent  ;)
Door Lizzy
#3122100
[quote="Hope"]
Ha zus!

Tja, sorry hoor  :biggrin2:
Ik zag die prijs van die brokken en, jemig, die zijn echt van goud.
Punt is alleen dat er zoveel rotzooi in zit.

Dit zijn de ingrediënten: gedroogd ontvet lamsvlees (26%), rijst (26%), bruine rijst, maïsproteïnen, gevogeltevet (4%), gedroogde bietenpulp, leverhydrolysaat, zonnebloemolie, natriumchloride, kaliumchloride, plantaardige vezels, dicalciumfosfaat, magnesiumfosfaat, visolie (0.3%), gedroogde algen, rozemarijnextract.

mais, bietenpulp en rijst, daar kan een hond echt niks mee. Dat komt er vanachter weer uit zoals het er voor in ging. 26% vlees is voor een carnivoor echt weinig. En dan heb jij al een brok met een hoog vleesgehalte  :-X
Over de onuitspreekbare ingrediënten, tja, dat is ook niet allemaal even fijn, maar ja. Als je alles doodkookt moet je wat natuurlijk.

De darmklachten van Milo kwamen blijkbaar van het voer, want nu gaat het goed. En dat moet natuurlijk ook zo blijven. Als je nu schrik hebt om rauw te voeren (wat ik begrijp als je hond meer dood dan levend is geweest), dan overgiet je het eerst even met gekookt water. Als hij dat verdraagd ga je steeds een groter gedeelte van de maaltijd rauw geven. Aan Milo. Taina geef je gewoon meteen rauw. Pas wel op dat hij je voerbak er niet bij opeet  :biggrin2:

Verder heb je een aantal opties. Je hebt kvv die compleet is gemaakt met een vitaminepreparaat.
Voordeel is dat je daarvan altijd dezelfde smaak kan voeren. Nadeel is dat het minder natuurlijk is.
Daarnaast heb je de zogenaamde enkelvoudige kvv. Je hond krijgt voldoende vitaminen binnen als hij daarvan vijf verschillende diersoorten eet.

Waarschijnlijk zat in de brok die je eerder voerde vooral kip. Dus kip liet ik er eerst eens even uit. Kan je later altijd nog toevoegen.

Verder geef je wat groenten bij (wat je over hebt van jezelf bijvoorbeeld) en af en toe een visje. En ik weet eigenlijk zeker dat het kan. En dat ze hun bakjes leeg hebben voor je terug in je keuken bent  ;)
[/quote]

Mjammie! :-X

Ik zou je hond op de langzame manier gewoon overschakelen op vers. En dan het liefst een paar verschillende betrouwbare merken.

Ik heb over dat overschakelen een topic in de bieb gemaakt, even erbij zoeken.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3122694
[quote="Milo_en_Taina"]
Ah, duidelijk. Tnx allemaal!
Ik moet gewoon mijn zusje de expert inschakelen. Dus bij deze, zusje!!!  :biggrin2:
[/quote]

Zusje meldt zich!  :biggrin2: :P
Door MTK
#3122700
Tnx voor de hulp! Net naar een winkel hier in de buurt geweest en een pak farmfood fresh gehaald. Milo steelt wel eens brokjes van Spider, het hondje van vriendlief. Dat zijn farmfood brokjes en dat gaat gelukkig goed met Milo z'n darmen, dus dan met kvv daar maar mee beginnen. Mocht dit goed gaan dan is stap ik over op iets dat echt volwaardig is (farmfood heeft geen bot erin zitten). Kan ik nu kijken hoe het gaat als Milo minder brok krijgt, en kan ik ondertussen plek maken in mijn vriezer om een bestelling te kunnen doen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3122723
[quote="Milo_en_Taina"]
Tnx voor de hulp! Net naar een winkel hier in de buurt geweest en een pak farmfood fresh gehaald. Milo steelt wel eens brokjes van Spider, het hondje van vriendlief. Dat zijn farmfood brokjes en dat gaat gelukkig goed met Milo z'n darmen, dus dan met kvv daar maar mee beginnen. Mocht dit goed gaan dan is stap ik over op iets dat echt volwaardig is (farmfood heeft geen bot erin zitten). Kan ik nu kijken hoe het gaat als Milo minder brok krijgt, en kan ik ondertussen plek maken in mijn vriezer om een bestelling te kunnen doen.
[/quote]

Goed plan. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan!
Door MTK
#3125455
Geen goed plan dat KVV voor Milo. Meneer heeft een paar dagen lang, onwijs overgegeven. En dan niet 1x per dag, maar zo'n 2 uur lang. Hoopje hier, hoopje daar. Het arme dier had het niet meer. Dus nu toch maar terug op brok en nu gaat het weer goed met hem.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door