Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rebekka
#3121623
Vandaag mijn lading voer weer binnen gekregen.

Ik had er een voor mij nieuw product bijbesteld: lamsribben. Nu had ik me een soort van spareribs voorgesteld, maar het lijken wel speklappen... :o

ze lijken op dit plaatje wat ik op internet heb gevonden: Afbeelding

Ik weet niet zo goed of ik deze als bot kan geven. Ik lees ook overal dat je nooit 1 bot los mag geven, maar dat is dit dus wel... Wat moet ik er nu mee?
Door Anne in Zweden
#3121626
Niet voeren in ieder geval! De kans is groot dat je hond het vlees er eerst af knabbelt en dan het bot probeert naar binnen te werken, en dan kunnen er problemen ontstaan. Lamsribjes zijn klein genoeg om op hele nare plekken in het lichaam vast te gaan zitten.

Ik zou er een zoutloze bouillon van trekken, het vlees er daarna afschrapen en ijsjes maken van bouillon + vlees. Vinden honden vaak heerlijk!
Door Lizzy
#3121638
Niet voeren. Heb je dit bij een BARF voer leverancier besteld? Ik zou ze terug geven :-X
Door Rebekka
#3121645
euh ja.... en dit plaatje komt ook van een (andere) leverancier.

ik heb even op het bonnetje gekeken: ze verkopen ook nog andere (harde??) lamsribben. Dit is volgens mij zo zacht dat ik het met een mes kan snijden.... Het wordt ook 'zachte ribben' genoemd.

Als ik het in kleine stukken snijdt (van 5 cm ofzo) kan de hond het dan wel hebben of kan het dan ook nog gevaarlijk zijn?
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#3121665
Deze ribben zijn super zacht. Knagen ze zo weg. Bot krijg je heel makkelijk door. Soms maar een klein botje en veel vlees. Hier krijgen ze ze als tussendoortje.
Door Anne in Zweden
#3121669
DebbieV schreef: Deze ribben zijn super zacht. Knagen ze zo weg. Bot krijg je heel makkelijk door. Soms maar een klein botje en veel vlees. Hier krijgen ze ze als tussendoortje.
De hardheid is het probleem ook niet, denk ik, wel het risico dat zo'n stuk bot in één keer wordt ingeslikt.
Door Rebekka
#3121671
Anne in Duitsland schreef: De hardheid is het probleem ook niet, denk ik, wel het risico dat zo'n stuk bot in één keer wordt ingeslikt.
Zou het? Is dat met nekken niet ook zo?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3121674
Rebekka schreef: Zou het? Is dat met nekken niet ook zo?
Dit blijft wel makkelijk in de slokdarm steken natuurlijk...
Rebekka schreef: euh ja.... en dit plaatje komt ook van een (andere) leverancier.

ik heb even op het bonnetje gekeken: ze verkopen ook nog andere (harde??) lamsribben. Dit is volgens mij zo zacht dat ik het met een mes kan snijden.... Het wordt ook 'zachte ribben' genoemd.

Als ik het in kleine stukken snijdt (van 5 cm ofzo) kan de hond het dan wel hebben of kan het dan ook nog gevaarlijk zijn?
Tja, dan zou ik het wel durven hoor. Mooi klein maken of desnoods malen.
Door Anne in Zweden
#3121713
Rebekka schreef: Zou het? Is dat met nekken niet ook zo?
Mwah, weet niet. Nekken hebben werveltjes, daar zit nog wel een beetje beweging in. En ze zijn niet puntig aan de uiteinden. Zo'n enkele rib is onbuigzaam, en omdat het een plat bot is, blijft het eerder ergens haken, zegt mijn logica.
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#3121961
Zijn geen losse ribben maar overdwars gezaagde ribben. Het bot is echt minimaal. Zal er van de week eentje ontdoen van vlees. Dan zal ik een foto maken van het kale bot...
Door Anne in Zweden
#3121962
DebbieV schreef: Zijn geen losse ribben maar overdwars gezaagde ribben. Het bot is echt minimaal. Zal er van de week eentje ontdoen van vlees. Dan zal ik een foto maken van het kale bot...
Ik ga even uit van de foto van Rebekka in de eerste post. Zulke losse ribjes zou ik niet geven. Overdwars gezaagde ribben die nog aan elkaar zitten zijn natuurlijk goed te voeren, maar daar gaat het hier niet om (als ik dus de foto van Rebekka bekijk).
Door Rebekka
#3122054
Ik zie er dus helemaal geen bot in, haha... tis net een speklap... ik ga er morgen 1 ontdooien...

Maareuh... het zijn dus snacks?
Door Anne in Zweden
#3122057
Rebekka schreef: Ik zie er dus helemaal geen bot in, haha... tis net een speklap... ik ga er morgen 1 ontdooien...

Maareuh... het zijn dus snacks?
Van de onderste speklap is de hele linkerzijde (heel dun) bot, van de bovenste speklap is in ieder geval het stuk vanaf dat flupje links en verder naar beneden bot.

En nee, het zijn geen snacks. Die runderluchtpijp wel, maar van losse ribjes zou ik persoonlijk alleen bouillon trekken.
Door Rebekka
#3122111
Ik heb er 1 ontdooit... al het wit is vet. Er zit een stukje van 1cmx2cm en een stuk van nog geen 10 cm, niet groter dan een kippenbot dus, wel wat scherper.

Dan kan dat toch gewoon? tis idd geen los rib, omdat het overdwars gezaagd is...
Door Lizzy
#3122115
Rebekka schreef: Ik heb er 1 ontdooit... al het wit is vet. Er zit een stukje van 1cmx2cm en een stuk van nog geen 10 cm, niet groter dan een kippenbot dus, wel wat scherper.

Dan kan dat toch gewoon? tis idd geen los rib, omdat het overdwars gezaagd is...
Ik heb nog steeds geen beeld. Is het nou wel bot of geen bot? Wel een rib of geen rib? Als het 10 cm bot is, onbuigzaam als de pieter, gaf ik het niet. Maak er anders even een foto van!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door