Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ineke
#312066
Diegenen die hun reu hebben laten castreren, hebben die enig idee of en zo ja, hoeveel minder voer hij ongeveer zou moeten krijgen?

Ik kan wel afwachten wat deze hoeveelheid met hem gaat doen, maar een beetje aanpassing indien nodig is wel verstandig denk ik. Ik wil hem ook weer niet te weinig gaan voeren, want hij is al zo schraal.

Normaal eet Mufasa al heel wat meer dan zijn gemiddelde soortgenoten. Hij kreeg 1350 Bibi per dag om op het zelfde gewicht te blijven.

(ja, helaas. Het kon niet anders. Ik mag hem straks op gaan halen)
Laatst gewijzigd door Ineke op vr 29 apr 2005, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Moos
#312087
Moos is na zijn castratie wel iets zwaarder geworden, dik is is niet, hij was altijd erg schraal.
Ik wil hem eigenlijk wel weer terug hebben naar (bijna) zijn oude gewicht, en hij krijgt nu 50 gram Rodi minder (hij krijgt nu 150 gram i.p.v. 200).
We wandelen wel elke dag 2-3 uur, anders zou ik hem nog minder moeten gaan geven. ;)
Door K@rin
#312092
Ik heb wel eens horen zeggen, dat je ze dan 10% minder moet gaan geven..........
Helemaal zeker weten, doe ik het niet ::) ::)
(daar heb je wat aan .............. :-[)
Door Ine
#312101
2/3de van de normale hoeveelheid is het. En dan nog kan het teveel zijn!
Beginnen met 2/3 en verder dus kijken en voelen en veel bewegen! ;)
Sterkte!!
Door oebaya
#312115
Helaas is hij er sinds afgelopen zaterdag niet meer, maar mijn gecastreerde reu heb ik direct op 2/3 van zijn normale hoeveelheid gezet en hij is uitstekend op gewicht gebleven.
gr.
Nicolette
Door Ineke
#312141
[quote="oebaya"]
Helaas is hij er sinds afgelopen zaterdag niet meer, maar mijn gecastreerde reu heb ik direct op 2/3 van zijn normale hoeveelheid gezet en hij is uitstekend op gewicht gebleven.
gr.
Nicolette
[/quote]
Oh, dat is heel triest. Sterkte !!
Door Ineke
#312144
Ik kreeg een brief mee van de dierenarts:
De 1e 3 maanden 70% van zijn normale hoeveelheid voeding ??? Lijkt mij toch wel dat dat de rest van zijn leven is toch? We zien het vanzelf.

Hij mag vandaag geen vast voedsel. Ik vroeg of hij wel kvv mocht, omdat hij dat krijgt.
Nee, liever ook niet, zei ze.

Ze zei er wel achteraan dat barfers en honden die kvv eten trouwens niet zo snel dikker worden na een castratie.

:D Hé, hebben ze bij mijn dierenarts dan toch verder gekeken dan Hill's en Eukanuba?

Ik ga toch stiekem beginnen met 80% ::) Ik vind 70% zo'n klein beetje voor mijn grote beer...... Ik vind 80% eigenlijk al weinig.....
Door Ine
#312183
Van mij mag je het stiekem doen, maar voor je hond is het uiteindelijk niet slim! :-\
Zeker zo'n grote beer, moet je proberen zo slank/mager mogelijk te houden, omdat je ook nog eens kans hebt op extra slijtage van de gewrichten, door overgewicht.
Ik zou er nog eens goed over nadenken.
Door Ineke
#312219
[quote="ine"]
Van mij mag je het stiekem doen, maar voor je hond is het uiteindelijk niet slim! :-\
Zeker zo'n grote beer, moet je proberen zo slank/mager mogelijk te houden, omdat je ook nog eens kans hebt op extra slijtage van de gewrichten, door overgewicht.
Ik zou er nog eens goed over nadenken.
[/quote]
Daar heb je wel heel erg gelijk in. Daar ben ik ook heel erg voorzichtig mee. Mijn honden zijn eerder te schraal dan normaal.
Maar ik vind een overgang van 1330 gr kvv naar 930 gr per dag wel een hele grote vermindering.
Ik ben dan weer bang dat hij dan echt te mager gaat worden.
Of maak IK me nu te dik om niks? :-\
Dan zou hij bijna naar één maaltijd per dag kunnen..... Hij kreeg altijd 530 + 800 gr.

Dat gaat me 16 euro per maand besparen op kvv :o Ongelofelijk !! Dan kunnen de brokken ECHT de deur uit.
Laatst gewijzigd door Ineke op vr 29 apr 2005, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ine
#312384
Geef hem gewoon 1 grote maaltijd per dag, heeft hij een lekker vol gevoel en jij een prettig gevoel! En jij maakt je niet dik, maar als je doet, wat je hart je ingeeft, maak je Mufasa dik! ;)
Even proberen nuchter te blijven, hoe moeilijk ook! :-*
Door Yari
#312507
Het hangt inderdaad ook voor een groot deel van de hond zelf af. Persoonlijk zou ik nu wel ietsjes minder gaan geven maar niet maar 70%.
Het duurt ook nog wel even voordat al die hormonen helemaal uitgewerkt zijn dat is echt niet meteen.
Bekijk hem gewoon van dag tot dag heel kritisch en pas het voer daarop aan zou ik zeggen.
En het is inderdaad zeker voor de grotere rassen erg belangrijk ze super slank te houden, maar voor ieder ras geldt dat zo slank mogelijk gewoon het gezondste is.
Gaat vast wel lukken hoor, succes ermee! ;)
Door oebaya
#312623
Het punt is, dat als je nu 1/3 minder gaat geven (dat is dus ongeveer 70% van wat hij vroeger kreeg) je altijd meer kan voeren als je hond inderdaad te mager wordt. Ga je nu te veel voeren en wordt de hond dik, dan is dat er bij een gecastreerde hond veel moeilijker af te krijgen en als je dan moet gaan minderen om hem af te laten vallen, dan is het pas weinig.
gr.
Nicolette
Door Ineke
#312624
Bedankt allemaal voor jullie meningen en advies.
Ik heb nu in elk geval een richting.

Ik ga natuurlijk minderen en houd hem goed in de gaten.
Hij eet nu ook al behoorlijk meer dan 'voorgeschreven' staat voor een hond van 60 kg en een Leonberger zou dan ook nog 10% minder mogen eten.
Mufasa eet eerder 10% meer.

Ben wel benieuwd welke uitwerking de castratie op hem heeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door