Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3121193
het uitslag van het bultje is net verteld en het blijkt mast cel tumor te zijn.  :'(
Dit heeft ze op haar linker voorbeen, een beetje bovenin.
Dit is gelukkig weggehaald en onderzocht en nu wordt het verder onderzocht of het echt die soort tumor is.

weten jullie goede boeken die ik hierover kan lezen, of artikelen of wat ik verder zou moeten doen?
Ik kan pas maandag weer naar deze dierenarts, dan wisten ze meer. Maar ik wil me nu al inlezen.
Hoe kan ik senna's imuunsysteem zo gezond mogelijk maken?

Ze zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken maar voor de zekerheid was het wel slim om het na te laten kijken  :confused1:

Maar blijkbaar dus graad 1 ?

Ik ben me rot geschrokken en wil haar eigenlijk nu ieder jaar helemaal laten onderzoeken, met wat kan dit allemaal?
bloedonderzoek, urineonderzoek, mestonderzoek, echografie, rotngenfoto?

Ik wil zeker weten dat ze ook niet een andere tumor krijgt  :'(


Heeft iemand hier meer ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Tamara op di 23 jun 2015, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#3121201
Graad 1 is zeg maar het "minst erge". Goede kans dat het bij deze ene blijft. Op internet kan je wel het een en ander of graad 1 vinden.

Abby heeft graad 3 en ze gaven haar dus hooguit 4/6 maanden. Ondertussen is het 1,5 jaar geleden dat ze de eerste keer is geopereerd. In januari dit jaar voor de 2e keer. Bij Abby zit het op een beroerde plek namelijk is haar oor :(
Voor nu doet ze het nog steeds super.

Ik doe of geef haar niets bijzonders voor haar imuumsysteem. Merk niets geks aan haar, lijkt ook niet vatbaarder voor griepje oid.

Sterkte iig, nooit leuk zoiets.
#3121403
Bedankt, ik kan wel janken, ze wouden/konden mij maandag pas meer vertellen.
Ze denken dat het het is, in ieder geval kwaadaardig zei ze. maar het viel ook mee. 

Deze weekend gaat lang duren ben ik bang  :'( Nog nooit zoiets meegemaakt bij mijn meisjes.

Ik ben hierdoor wel geschrokken en wil zoiezo kijken hoe ik preventief kan controleren op tumors.
Ik bedoel deze heb ik gezien omdat het op de huid zat, maar leukemie, en andere in organen zie je niet zomaar. Dat maakt me bang  :'(


D'r oor is inderdaad lastig, ik bedoel een been kan geamputeerd worden. maar wel geweldig dat ze het al 1 jaar langer dan gezegt volhoudt  :smitten:
Laatst gewijzigd door Tamara op vr 05 jun 2015, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#3121498
Oh getverdemme :'(. Is Senna een Golden Retriever? Zo ja: bij Golden's komt dit helaas vaker voor.... Maar als het graad 1 is, dan zijn de vooruitzichten echt niet hopeloos hoor :-*! Dus eerst even afwachten :-*! (en natuurlijk schrik je je de blaren van zo'n uitslag.... Maar helemaal snap ik de uitslag niet. Is het bultje onderzocht door een patholoog? Want die kan bepalen wat het is en welke graad je het over hebt).

Hoe is je Engels? Want het beste zoek je op Engelstalige websites. Vind ik.

Neem bijv. deze info: Grade I: Occur in the skin and are considered non-malignant. Although they may be large and difficult to remove, they do not spread to other areas of the body. Most mast cell tumors belong to Grade I. Komt van deze site: http://www.wearethecure.org/mast-cell-tumors. Deze geeft eigenlijk al alle basis informatie die je op dit moment nodig hebt.

Qua behandeling: je moet eerst echt even afwachten wat de uitslag is. Je moet nu niet preventief allerlei supplementen gaan bedenken en geven terwijl die noodzaak er misschien he-le-maaaaal niet is. Tenminste, dat vind ik. Op dit moment zeg ik "rauwe verse kwalitatief de beste voeding geeft je altijd de beste basis".
#3121617
Kleine beer heeft toen ze rond de 2,5 jaar was een mast cel tumor op haar rug gehad. Uitslag patholoog was toen dat het volledig verwijderd was. Daarmee is het weg alleen zou er wel een verhoogde kans zijn op nieuwe tumoren en dus moesten we met alle bultjes langs komen. Aantal weg laten halen en nu we zijn vijf jaar verder, ben ik daar al tijden meegestopt. Was een dure grap steeds. Wat ik toen begreep is graad een mits volledig weggesneden ook direct volledig genezen. Het aanvullende onderzoek was ook echt om te zien of het ruim genoeg was weggesneden. Bij ons was het dus al direct het is een mast cel tumor graad een dus niet te veel zorgen we laten wel verder onderzoek doen omdat we eventueel nog ruimer gaan snijden. Sterkte met wachten op maandag.
#3121663
Hoe moeilijk nu ook, wacht eerst de uitslag van de patholoog af voordat je je echt zorgen gaat maken.Niet alle bultjes zijn kanker en/of kwaadaardig. Maar ik begrijp je angst heel goed hóór.

Bij mijn hond werd ook met 99% zekerheid gesteld dat hij een mastceltumor had. Advies was om balzak weg te snijden. Uiteindelijk ging het om een bacteriële infectie... Sommige dierenartsen kunnen je je als eigenaar ook vreselijk ongerust laten voelen.

Eerst zekerheid wat het is en dan overleg en handelen.Belangrijk is dat zeker is waar het om gaat en als het wel kanker is, welke soort, eventueel gradatie en of de snijranden schoon zijn.  En voor nu heel veel sterkte. 
#3121705
[quote="Lizzy"]
Oh getverdemme :'(. Is Senna een Golden Retriever? Zo ja: bij Golden's komt dit helaas vaker voor.... Maar als het graad 1 is, dan zijn de vooruitzichten echt niet hopeloos hoor :-*! Dus eerst even afwachten :-*! (en natuurlijk schrik je je de blaren van zo'n uitslag.... Maar helemaal snap ik de uitslag niet. Is het bultje onderzocht door een patholoog? Want die kan bepalen wat het is en welke graad je het over hebt).

Hoe is je Engels? Want het beste zoek je op Engelstalige websites. Vind ik.

Neem bijv. deze info: Grade I: Occur in the skin and are considered non-malignant. Although they may be large and difficult to remove, they do not spread to other areas of the body. Most mast cell tumors belong to Grade I. Komt van deze site: http://www.wearethecure.org/mast-cell-tumors. Deze geeft eigenlijk al alle basis informatie die je op dit moment nodig hebt.

Qua behandeling: je moet eerst echt even afwachten wat de uitslag is. Je moet nu niet preventief allerlei supplementen gaan bedenken en geven terwijl die noodzaak er misschien he-le-maaaaal niet is. Tenminste, dat vind ik. Op dit moment zeg ik "rauwe verse kwalitatief de beste voeding geeft je altijd de beste basis".
[/quote]

Hoi Lizzy,
Nee het is mijn bruine labradortje  :smitten:

Ik ben vandaag weer gegaan omdat het wondje zo rood werdt dat ik niet wou wachten.
Vetramil honingzalf gekregen, moet zeggen dat dat heel goed spul is, na 1x erop smeren was het na een paar uur al een stuk mooier hoe het eruit zag.
de dierenarts vertelde me dat het inderdaad mast cel tumor is en graad 2 was. Ik schrok me rot.  :'(
Ze hadden het al naar duitsland gestuurd en ze gingen nu een 2e onderzoek erop doen. Wie het precies uitzocht weet ik niet.  ???
Ze hadden gelukkig alle tumor te pakken en de omringende vlees was schoon.  :biggrin2:

Preventief onderzoeken ging ook niet zei ze. (qua echo/rontgen/bloedonderzoek) zou teveel geld kosten (dat is altijd nog mijn beslissing) maar daar wil ik toch echt nog naar kijken.
Mast cel tumors zijn te zien las ik, maar als er iets in de organen zit dan wil ik het ook vroeg te weten te komen. Niet pas als ze symptomen vertoond.
Mensen laten hun borsten ook onderzoeken en tegenwoordig willen ze een hele bodyscan doen, dus waarom niet voor mijn meisje?



Ik had al de meest voorkomende tumorsoorten opgezocht, hier ga ik me even in verdiepen!

Labrador

mastocytomen
kwaadaardige bindweefsel tumoren (weke delen sarcoom)
maligne Lymfoom


Golden Retriever

maligne Lymfoom
mastocytomen
Fibrosarcoom
Hemangiosarcoom
Laatst gewijzigd door Tamara op za 06 jun 2015, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#3121707
[quote="kira"]
Kleine beer heeft toen ze rond de 2,5 jaar was een mast cel tumor op haar rug gehad. Uitslag patholoog was toen dat het volledig verwijderd was. Daarmee is het weg alleen zou er wel een verhoogde kans zijn op nieuwe tumoren en dus moesten we met alle bultjes langs komen. Aantal weg laten halen en nu we zijn vijf jaar verder, ben ik daar al tijden meegestopt. Was een dure grap steeds. Wat ik toen begreep is graad een mits volledig weggesneden ook direct volledig genezen. Het aanvullende onderzoek was ook echt om te zien of het ruim genoeg was weggesneden. Bij ons was het dus al direct het is een mast cel tumor graad een dus niet te veel zorgen we laten wel verder onderzoek doen omdat we eventueel nog ruimer gaan snijden. Sterkte met wachten op maandag.
[/quote]

Het was bij ons 238 euro inclusief onderzoek, vindt ik wel meevallen eigenlijk dus voorlopig ga ik ze wel weghalen mochten er ooit meer komen, dat er meer zouden komen hoefde niet zei ze..
Op de vraag of ze er 13 mee kon worden kon ze geen antwoord geven.  :-\  Iedere dag is er een denk ik nu maar, het heeft me wel de ogen geopend. Het was al een verwend nest, en nu helemaal.  :plas:
#3121710
Mijn engels is best goed maar zodra er allemaal ziekenhuiswoorden bij komen lukt het me niet om iets door te lezen, wordt te moeilijk dan  :biggrin2: maar bedankt Lizzy!


http://www.mcvoordieren.nl/mastocytoom-hond

Diagnose Mastocytoom
De diagnose wordt gesteld met microscopisch onderzoek van cellen afgenomen met een injectienaald•
De locale lymfeknopen moeten worden onderzocht en aangeprikt voor microscopisch onderzoek•
Een echo van de lever en milt is nodig om te zien of de tumor is uitgezaait•




http://www.dierendokters.com/honden/zie ... -bult-huid

Graad II:
Dit is een wat minder vriendelijke vorm. Een onbekend aantal geeft uitzaaiingen naar andere organen (vnl beenmerg, milt en lymfeknopen).
Bij ongeveer de helft van alle honden waarbij de tumor volledig verwijderd is komen ondanks alle goede zorgen de tumoren toch weer binnen 10 maanden terug.  :'(
Als de tumoren binnen die 10 maanden niet terugkomt, is de kans erg groot dat ze de eerste 5 jaar ook niet meer terugkomen.  :worthy:
#3121810
Lizzy schreef: Ik denk dat je echt even af moet wachten. Als het een Grade 1 tumor is, dan wordt deze zelfs als niet kwaadaardig geclassificeerd en deze zaaien niet uit naar andere delen van het lichaam. Hoef je ook geen bodyscan te laten doen.
Klopt, zeker als ze erin zijn geslaagd de gehele tumor te verwijderen! De belangrijkste scan zijn dan denk ik toch echt je handen en ogen. :) Uit ervaring weet ik dat de gradaties niet veel zeggen: mijn gepensioneerde geleidehond bleek een tweede graads tumor te hebben, hij zou nog wel wat weken mee kunnen. 9 dagen na dit nieuws hebben we hem al in moeten laten slapen, omdat je nieuwe tumoren gewoon voelde opkomen en hij zakte door zijn poten.
Hiermee wil ik je absoluut niet bang maken, maar ik wijs er vooral op dat je echt even rustig moet afwachten. Ik las ook ergens dat haar wond al goed genezen is? Ook dat is een goed teken, bij mijn hond weigerde de wond namelijk te genezen. Als nog veel sterkte gewenst!
#3121874
Hydra schreef: Klopt, zeker als ze erin zijn geslaagd de gehele tumor te verwijderen! De belangrijkste scan zijn dan denk ik toch echt je handen en ogen. :) Uit ervaring weet ik dat de gradaties niet veel zeggen: mijn gepensioneerde geleidehond bleek een tweede graads tumor te hebben, hij zou nog wel wat weken mee kunnen. 9 dagen na dit nieuws hebben we hem al in moeten laten slapen, omdat je nieuwe tumoren gewoon voelde opkomen en hij zakte door zijn poten.
Hiermee wil ik je absoluut niet bang maken, maar ik wijs er vooral op dat je echt even rustig moet afwachten. Ik las ook ergens dat haar wond al goed genezen is? Ook dat is een goed teken, bij mijn hond weigerde de wond namelijk te genezen. Als nog veel sterkte gewenst!


De dierenarts heeft me gister verteld dat het een kwaadaardige graad 2 mest cel tumor is.
Het hoefde niet meer terug te komen, maar het kan ook zo over 1 maand weer tevoorschijn komen.
Ik moest ieder bultje die ze nu krijgt laten verwijderen en onderzoeken.

Ik weet niet precies wat voor testen ze nu nog aan het doen zijn, als het goed is moet ze geen verdere behandeling, want de overige vlees wat erop zat was schoon.
#3121910
Tamara schreef:

De dierenarts heeft me gister verteld dat het een kwaadaardige graad 2 mest cel tumor is.
Het hoefde niet meer terug te komen, maar het kan ook zo over 1 maand weer tevoorschijn komen.
Ik moest ieder bultje die ze nu krijgt laten verwijderen en onderzoeken.

Ik weet niet precies wat voor testen ze nu nog aan het doen zijn, als het goed is moet ze geen verdere behandeling, want de overige vlees wat erop zat was schoon.
Bestraling kan een optie zijn, maar als het vlees mooi schoon is en ze verder geen tumoren heeft, valt er voor nu volgens mij niks te doen. Hopelijk blijft het bij dit nare bultje!
#3122085
Onze boxer Bink,had vorig jaar juni ineens een wrat achtig ding aan zijn voorpoot,meteen naar de da,want boxers en wratjes
gaan bij mij de alarmbellen af, geopereerd, uitslag mastceltumor gradatie 2, dierenarts was positief,maar helaas een kleine 4 weken later toch
afscheid moeten nemen, het zat al overal :'( hij was net 4 jaar....
Ik wens je veel sterkte,en hoop dat het voor jullie wat positiever uitpakt,en nog lang van je hond mag genieten!!
#3122328
Janine74 schreef: Onze boxer Bink,had vorig jaar juni ineens een wrat achtig ding aan zijn voorpoot,meteen naar de da,want boxers en wratjes
gaan bij mij de alarmbellen af, geopereerd, uitslag mastceltumor gradatie 2, dierenarts was positief,maar helaas een kleine 4 weken later toch
afscheid moeten nemen, het zat al overal :'( hij was net 4 jaar....
Ik wens je veel sterkte,en hoop dat het voor jullie wat positiever uitpakt,en nog lang van je hond mag genieten!!


:'(

Maar zeiden ze ook dat de omlijning van het stukje schoon was? Wel raar dat de dierenarts dat niet heeft opgemerkt.
Ik denk dat ik door jouw verhaal zeker even een extra echo/rongenfoto of wat ik ook moet doen laat maken!

Ik geniet iedere dag van d'r. We kijken wel hoe het loopt. Ik hoop dat alles goed komt.
Ik kan niks anders doen dan mijn best voor d'r en alles wat ze nodig heeft voor d'r doen.

Ik ben van plan om ieder jaar zeker een uitgebreide test te doen.
Dan maar geld kwijt voor niks, dan te laat zijn.  :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door