Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door doranto
#3121096
Laatst sprak ik een fokker van Berner sennen en rottweilers. We hadden het toevallig over de leeftijd van honden.
Ik zei toen dat ik het kwalijk vind dat beide rassen zo slecht gefokt zijn dat je blij mag zijn dat ze de 8 jaar nog halen.
Zij regeerde verbaasd op mijn opmerking. Ze vond dat namelijk een 'normale' leeftijd, want zo was dat nu eenmaal  :o :o Daar was niets aan te doen  :(
Als de fokkers dat normaal vinden en acceptabel, hoeven we niet veel te verwachten van een fokkerij die nu eindelijk eens de gezondheid en het karakter van de hond prioriteit gaat geven...  :'(
Ik stel voor dat niemand nog zo'n ongezond dier koopt  >:(
Maar ja, ik vrees dat er dan weinig honden overblijven die we wél zouden kunnen nemen.  :-\
Gebruikersavatar
Door doranto
#3121102
smulpaap schreef: Nou , ik heb hier op BP eens een posting gelezen over de levensverwachting van de Berner ..... 5 jaar . Omdat kanker zo vaak voorkomt bij het ras was de leeftijd (weer) gedaald
Écht?  ???
pffff, dan was de 8 jaar die ik zei voor hen dus inderdaad heel acceptabel  :(
Door kaszi
#3121112
Nu mag je de rashonden niet allemaal over 1 kam scheren, want de meeste van de rashonden hebben wel een iets hogere levensverwachting dan de Berner....

Bij mijn ras is het gemiddeld 12-13 jaar en denk dat dat voor heel wat rassen zo is. 
Door Esther Q
#3121141
Doranto schreef: Laatst sprak ik een fokker van Berner sennen en rottweilers. We hadden het toevallig over de leeftijd van honden.
Ik zei toen dat ik het kwalijk vind dat beide rassen zo slecht gefokt zijn dat je blij mag zijn dat ze de 8 jaar nog halen.
Zij regeerde verbaasd op mijn opmerking. Ze vond dat namelijk een 'normale' leeftijd, want zo was dat nu eenmaal  :o :o Daar was niets aan te doen  :(
Als de fokkers dat normaal vinden en acceptabel, hoeven we niet veel te verwachten van een fokkerij die nu eindelijk eens de gezondheid en het karakter van de hond prioriteit gaat geven...  :'(
Ik stel voor dat niemand nog zo'n ongezond dier koopt  >:(
Maar ja, ik vrees dat er dan weinig honden overblijven die we wél zouden kunnen nemen.  :-\
Precies door die mentaliteit gaan er zoveel rassen naar de knoppen. Als fokkers voor de keuze komen tussen niet fokken met een hond met een serieus gebrek, of wel fokken met een hond met een serieus gebrek, kiezen ze vaak voor het tweede met het excuus dat dat gebrek normaal is, en na een tijdje is het de norm geworden. Zo is bv spondylose bij jonge honden (2 jaar, 3 jaar, 4 jaar) volgens sommigen ook heel normaal, komt nl altijd door trauma, geeft dus helemaal niks, hond kan er ook gewoon oud mee worden, is dus helemaal niet erg en ach, hond ligt toch hele dag op de bank dus je merkt er eigenlijk niks van en bovendien elke hond krijgt het, en twintig jaar geleden hadden honden het ook al ... zo gaat dat :(
Gebruikersavatar
Door Dian
#3121153
kaszi schreef: Nu mag je de rashonden niet allemaal over 1 kam scheren, want de meeste van de rashonden hebben wel een iets hogere levensverwachting dan de Berner....

Bij mijn ras is het gemiddeld 12-13 jaar en denk dat dat voor heel wat rassen zo is.
Die van mij 14 jaar, maar dat komt ook omdat het kleinere rassen zijn......... ;)
#3121154
En als er dan een keer iets aan gedaan wordt is het ook niet goed.
Het heeft ook een tijdje geduurd voordat het outcross project goedgekeurd werd en ook nu zijn er nog veel fokkers tegen, er is zelfs een tweede vereniging om opgericht.  :-X
Ik kan echt niet snappen waarom het "puur" houden zo belangrijk is. Bijna alle hondeneigenaren willen gewoon een leuke huishond en die hebben liever een gezonde hond die niet "zuiver" is dan eentje die die een prachtige zuivere stamboom heeft maar zowat omvalt van de gebreken.
Door Lizzy
#3121163
Thessa en Shanti schreef: En als er dan een keer iets aan gedaan wordt is het ook niet goed.
Het heeft ook een tijdje geduurd voordat het outcross project goedgekeurd werd en ook nu zijn er nog veel fokkers tegen, er is zelfs een tweede vereniging om opgericht.  :-X
Ik kan echt niet snappen waarom het "puur" houden zo belangrijk is. Bijna alle hondeneigenaren willen gewoon een leuke huishond en die hebben liever een gezonde hond die niet "zuiver" is dan eentje die die een prachtige zuivere stamboom heeft maar zowat omvalt van de gebreken.
Nouwww, dat is toch niet helemaal altijd waar. Ik ken echt zat mensen die toch een Berner Sennen of Duitse Dog of Ierse Wolfshond willen, ondanks de wetenschap dat hij de 8 waarschijnlijk niet gaat halen. Ze gokken het erop. Dat net die van hun wel 10 wordt. Of zich er gewoon bij neerleggen en gaan voor kwaliteit, niet voor kwantiteit.

En daarnaast willen veel mensen een Berner Sennen. Of een Bull Terrier. Of een Duitse Dog. Of een Chihuahua. En geen kruising.

De gemiddelde leeftijd van een Dalmaat is 12 jaar. En niet alle Dalmaten worden zo oud. En sommige Dalmaten worden wel 13, 14, 15, 16 en zelfs 17.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3121173
Lizzy schreef: Nouwww, dat is toch niet helemaal altijd waar. Ik ken echt zat mensen die toch een Berner Sennen of Duitse Dog of Ierse Wolfshond willen, ondanks de wetenschap dat hij de 8 waarschijnlijk niet gaat halen. Ze gokken het erop. Dat net die van hun wel 10 wordt. Of zich er gewoon bij neerleggen en gaan voor kwaliteit, niet voor kwantiteit.

En daarnaast willen veel mensen een Berner Sennen. Of een Bull Terrier. Of een Duitse Dog. Of een Chihuahua. En geen kruising.

De gemiddelde leeftijd van een Dalmaat is 12 jaar. En niet alle Dalmaten worden zo oud. En sommige Dalmaten worden wel 13, 14, 15, 16 en zelfs 17.
Daar ben ik het niet mee eens. De meeste mensen willen een hond die er uit ziet als een (vul maar in). En of dat nou een dure rashond of goedkope lookalike is, dat bepaald de portemonne in veels te veel gevallen. En dat ras X behalve uiterlijk X ook nog gedrag X heeft, is ook nog veels te vaak een bijkomend vervelend aspect.
Door M@rina
#3121176
Prachtige honden de berner, heel lief en mooi, maar de gezondheidsproblemen... pfff.... ik wil toch wel iets langer van een maatje kunnen genieten. Cockers worden 13 á 14 jaar....

Saartje is nu ruim 9 jaar, grijs als een duif maar nog zo actief als de pest. Afgelopen week op vakantie geweest naar Romo, Denemarken en dagelijks een wandeling van minimaal 2 uur over het strand. Aan het eind is ze niet meer zo dol als aan het begin van de wandeling, maar een bal gooien is rennen.... of zwemmen.
#3121177
Lizzy schreef: Nouwww, dat is toch niet helemaal altijd waar. Ik ken echt zat mensen die toch een Berner Sennen of Duitse Dog of Ierse Wolfshond willen, ondanks de wetenschap dat hij de 8 waarschijnlijk niet gaat halen. Ze gokken het erop. Dat net die van hun wel 10 wordt. Of zich er gewoon bij neerleggen en gaan voor kwaliteit, niet voor kwantiteit.

En daarnaast willen veel mensen een Berner Sennen. Of een Bull Terrier. Of een Duitse Dog. Of een Chihuahua. En geen kruising.

De gemiddelde leeftijd van een Dalmaat is 12 jaar. En niet alle Dalmaten worden zo oud. En sommige Dalmaten worden wel 13, 14, 15, 16 en zelfs 17.
Ik zal het wat anders proberen uit te leggen.
Ik bedoelde ook niet dat mensen geen rashond willen, de meeste mensen hoeven geen perfecte rashond met prachtige stamboom en die helemaal voldoet aan de rasstandaard.
Ik bedoelde dat de meeste mensen gewoon een hond willen van een bepaald ras maar die mag heus wel wat niet raspuntjes hebben en de meeste mensen zullen het niet erg vinden als er een paar generaties terug een outcross is geweest. Maar doordat een klein groepje bedacht heeft dat de stamboeken dicht moeten en alleen de honden die het meest rastypisch zijn goed genoeg zijn om mee te fokken is die outcross bijna niet te doen.

Positief nieuws, de Finse kennel club heeft een outcross beleid, hopelijk wordt dat gebruikelijker in de rashondenwereld.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3121183
Denk inderdaad dat de meeste mensen tevreden zullen zijn met minder 'perfecte' rashonden. Die willen vooral een gezellige huishoud die op een bepaald ras lijkt.

Stamboom beland bij meeste baasjes in een la om er nooit weer naar te kijken.
Door Lizzy
#3121184
Kaela schreef: Daar ben ik het niet mee eens. De meeste mensen willen een hond die er uit ziet als een (vul maar in). En of dat nou een dure rashond of goedkope lookalike is, dat bepaald de portemonne in veels te veel gevallen. En dat ras X behalve uiterlijk X ook nog gedrag X heeft, is ook nog veels te vaak een bijkomend vervelend aspect.
Dan had ik zeven uitzonderingen.

En dan ben ik zelf ook een uitzondering, die tot 3 keer toe op geheel andere wijze een pup heeft gekocht bij een mega serieuze rashondenstambomenfokker.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 05 jun 2015, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#3121187
Tsja... een kruising Mechelaar met een St. Bernard. De statistieken lezend, geloof ik dat ik in mijn handjes mag knijpen dat Wodka meer van de Mechelaar dan van de St. Bernard in haar genenpoel heeft zitten. 13 jaar 7 maanden morgen.  8)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door