Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
#3118840
Wij hebben dus het plan ons dak vol te laten leggen met zonnepanelen en zijn nu bezig offertes te vergaren.
De eerste is binnen en daar staat onder andere een 25% aanbetaling van de totale koopsom bij opdracht ondertekening.
Is dat gebruikelijk? Toen we de kachel lieten plaatsen hebben we netjes betaald toen de eerste houtblokken erin lagen te smeulen, de dakkapel is ook betaald toen hij er netjes opstond. De auto hebben we betaald bij het verlaten van de garage. Het dak van de garage heb ik betaald toen het erop lag.
Maar nu wordt er van me verwacht dat ik (al) 25% van een aanzienlijk bedrag ga betalen zonder dat er nog maar iets gedaan is?

Is dat normaal?
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3118850
Sommige verkopers hebben een aanbetalingsgarantie. Als de verkoper dan failliet gaat, bent u uw aanbetaling niet kwijt. U kunt het beste van tevoren navragen of er een aanbetalingsgarantie is. En wat de voorwaarden hiervan zijn. U weet dan zeker wat er met uw aanbetaling gebeurt als de verkoper failliet gaat.

Bron: ConsuWijzer.
Door keetje
#3118851
Marga, tja, wat is betrouwbaar? Ik heb nog niet alle keurmerken gecontroleerd, de offerte is net een paar uur binnen. Maar die bedrijven schieten als paddestoelen uit de grond. Maar betrouwbaar of niet, 25%?

Ronald, aanbetalingsgarantie? Geen idee, er gaat een wereld voor me open. Zet het in ieder geval op mijn vragenlijstje, bedankt!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3118869
Hier moesten we voor het dak ook de materialen aanbetalen en die werden daarop ook prompt bezorgd. In het kader van...mocht er iets fout gaan, dan staan iig de materialen er al en de verkoper heeft de centen binnen om zijn leverancier iig te betalen.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3119049
In sommige gevallen kan je de aanbetalingssom ook deponeren bij een notaris of bij een bank als een soort bouwdepot. Dit soort constructies is natuurlijk nooit gratis, maar geld weg is nog duurder.

En zeg nu niet: "Dit bedrijf bestaat al 90 jaar". Dat is tegenwoordig ook geen garantie meer. Wij lezen hier regelmatig dat juist dit soort bedrijven omvallen.

Maar goed, eerst maar eens overleggen met degene die ze gaat plaatsen. Als deze het gesprek hierover aan wil gaan, geeft dit vertrouwen. Als het gesprek niet eens opgestart wil/kan worden, zou ik me nog een keer achter de oren krabben. Het zijn geen kleine bedragen...
Door keetje
#3119079
Dit was pas de eerste offerte, er komen er nog 3 dus we hebben wel vergelijkingsmateriaal.

Maar heel eerlijk? Het eerste dat we tegen elkaar zeiden was, daar beginnen we niet aan. Dan maar niet. Maar als ze alle 4 met dezelfde voorwaarden komen zoeken we de beste eruit en gaan dan gelijk in gesprek over de aanbetaling.
Door K&D
#3119086
:thumbsupup: Wij betalen nooit iets aan. Hooguit 5 tientjes als goede wil (voor iets echt duurs) maar that's it. Staat het bedrijf op een aanbetaling? Jammer dan. Zoeken we wel verder... hooguit willen we na de eerste levering van bouwmateriaal oid het deel ervan betalen. Dat is niet onredelijk, maar niet vooruit zomaar op de blauwe ogen.
Door Aprilsnow
#3119263
Keurmerken zeggen uiteindelijk ook niet heel veel. Voor een paar centen koop je er al wat hoor. Ga dus niet teveel uit van de keurmerken die een bedrijf gebruikt.
Door keetje
#3119993
2de offerte binnen en die maakt het nog bonter. 50% betaling bij tekening contract en 50 % bij oplevering.

Kom ik dan niet uit onder die aanbetaling. We zijn ook naar een bijeenkomst geweest om collectief zonnepanelen aan te schaffen en daar hadden ze het ook over de helft aanbetalen.

We gaan hier nog eens goed over nadenken hoewel de nieuwste offerte best wel een goede lijkt.

Wordt vervolgd.  :)
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3120038
Ik volg het gewoon even mee, wij hebben ook na zitten denken over zonnepanelen maar zien door de bomen het bos niet meer... Wat zijn goede panelen (schijnt ook enorm verschil in te zitten) en wat levert het nu precies op enz. Ze hebben het hier zelfs zo bont gemaakt dat we moeten betalen voor een offerte zakt mij de broek af, en laat maar

Ik ben dus erg benieuwd!
Door tt-tjes
#3121024
Volgens mij mag een bedrijf een aanbetaling vragen, maar ben jij niet verplicht om dit te doen. Ik betaal nooit iets aan.
Toen wij onze keuken kochten hadden ze het ook over aanbetaling van 20%. Heb toen ook gezegd dat indien ik dat moest ik naar een ander ging.
Toen hoefde het in 1x niet meer.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door