Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3119912
Hoi allen,

Helaas is gisteren het verdict artrose gevallen bij mijnen oudste (10 jaar). Altijd heel trots geweest op dat manneke, wandelt probleemloos lange wandelingen mee, doet tot op de dag vandaag nog regelmatig agility en hij zag er nog zo fit als een hoentje uit.

Maar de afgelopen week sloeg dat in eens om. Hij zag er oud uit. Tjsokte mee op de wandelingen, sprong niet meer in de zetel, ogen stonden op standje 'bompa'.
Gisteren weigerde hij na een paar 100 meter om nog mee te komen op de wandeling. Toch voor alle zekerheid maar even de DA geraadpleegd en zijn twee papegaaienbekjes spelen hem dan toch uiteindelijk parten. Het gevreesde woord 'artrose' werd uitgesproken  :( Dat kwam even binnen. Naar mijn gevoel ging hij altijd zeker 12 worden zonder mankementjes...

Nu mag ik hem voorlopig helpen met een aftreksel van kamillebloemen in olie. Dat zou de eerste kleine pijntjes weg moeten houden (het liefst zo lang mogelijk), vooraleer we met chemische zaken moeten beginnen.
Even gegoogled, maar euh... Waar kan ik die dingen vinden?

In een BioPlanet? Bij de apotheek? In de Colruyt?
Iemand raad?

Ook wel nieuwsgierig naar mensen die ervaring hebben met de werking van kamille op pijn?
Laatst gewijzigd door Vicky_ op zo 07 jun 2015, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ramses1
#3119931
Wat sneu dat je mannetje ineens zoveel klachten heeft. Die artrose heeft er al een tijdje gezeten maar hondjes laten hun pijn niet snel zien.

Kamillebloemen in olie is mij niet bekend, maar ik "behandel" mijn DH teefje met Glucosamine & Chondroïtine tabletten en elke dag Kurkuma door haar eten. Ik houd haar op een laag gewicht omdat het bij haar alleen in de rechterknie zit en die natuurlijk veel wordt belast.
Veel wandelen is ook goed gebleken voor haar. Gewoon haar tempo lopen en de andere twee racen wel om ons heen.

Sterkte en succes met je oudje ;)
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#3119958
Sterkte! Ik heb ooit kamillebloemen gehaald bij zo'n ouderwetse apotheek. Je kunt ze ook wel in de biowinkel vinden bij de losse thee afdeling.

Ik ken als supplementen bij artrose alleen duivelsklauw, groenlipmossel en Glucosamine / Chondroïtine zoals Ramses al schreef.
Door Vicky_
#3120545
Merci voor de tips!

Ik heb een winkel in de buurt gevonden van BioPlanet waar ik kamillebloemen kan vinden.
Heb wat opgezocht over die kurkuma en zou dat misschien toch ook erbij willen geven. Baat het niet, dan schaadt het niet :-)

Nu kan ik het in de BioPlanet in volgende vormen kopen: http://www.bioplanet.be/bio/nl/zoeken?s=kurkuma

Welke schaf ik me het beste aan om hem te geven?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3120548
Vicky_ schreef:
Maar de afgelopen week sloeg dat in eens om. Hij zag er oud uit. Tjsokte mee op de wandelingen, sprong niet meer in de zetel, ogen stonden op standje 'bompa'.
Gisteren weigerde hij na een paar 100 meter om nog mee te komen op de wandeling.
Toch voor alle zekerheid maar even de DA geraadpleegd en zijn twee papegaaienbekjes spelen hem dan toch uiteindelijk parten. Het gevreesde woord 'artrose' werd uitgesproken  :( Dat kwam even binnen. Naar mijn gevoel ging hij altijd zeker 12 worden zonder mankementjes...

Nu mag ik hem voorlopig helpen met een aftreksel van kamillebloemen in olie. Dat zou de eerste kleine pijntjes weg moeten houden (het liefst zo lang mogelijk), vooraleer we met chemische zaken moeten beginnen.
Even gegoogled, maar euh... Waar kan ik die dingen vinden?

In een BioPlanet? Bij de apotheek? In de Colruyt?
Iemand raad?

Ook wel nieuwsgierig naar mensen die ervaring hebben met de werking van kamille op pijn?
Ik kan het niet laten toch even te reageren.

Als ik de twee vetgedrukte delen lees, dan lees ik twee heel tegenstrijdige dingen. Als ik de eerste zin lees, dan lees ik geen kleine pijntjes, maar heel erg veel pijn. En hoewel ik zeker in natuurlijke middelen geloof, wil ik je waarschuwen de pijn niet te onderschatten.

Wij geven als natuurlijk middel duivelsklauw, dit is echt bedoeld als pijnstiller. Dit geven we naast reguliere pijnstillers (troxocil en cortaphen) ivm LSI. Hij krijgt ook glucosamine en gondriotine. Met alleen natuurlijke middelen redden we het niet.
Door Vicky_
#3120551
Kaela schreef: Ik kan het niet laten toch even te reageren.

Als ik de twee vetgedrukte delen lees, dan lees ik twee heel tegenstrijdige dingen. Als ik de eerste zin lees, dan lees ik geen kleine pijntjes, maar heel erg veel pijn. En hoewel ik zeker in natuurlijke middelen geloof, wil ik je waarschuwen de pijn niet te onderschatten.

Wij geven als natuurlijk middel duivelsklauw, dit is echt bedoeld als pijnstiller. Dit geven we naast reguliere pijnstillers (troxocil en cortaphen) ivm LSI. Hij krijgt ook glucosamine en gondriotine. Met alleen natuurlijke middelen redden we het niet.
Bedankt voor je reactie. Ik snap inderdaad wel wat je bedoelt. Maar is het niet beter om zo laag mogelijk te beginnen? Wie weet is hij met die kamilleolie en kurkuma weer oké. Ik dacht hiermee te beginnen en dan na een week te evalueren of er inderdaad andere acties nodig zijn of niet. Hoe bepaal je op welk niveau pijnstillend middel je begint? 
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3120556
Vicky_ schreef: Bedankt voor je reactie. Ik snap inderdaad wel wat je bedoelt. Maar is het niet beter om zo laag mogelijk te beginnen? Wie weet is hij met die kamilleolie en kurkuma weer oké. Ik dacht hiermee te beginnen en dan na een week te evalueren of er inderdaad andere acties nodig zijn of niet. Hoe bepaal je op welk niveau pijnstillend middel je begint? 
Pijnstilling moet altijd boven het niveau van de pijn uitkomen. En dat is natuurlijk per pijntje en per middel verschillend. Maar te laag beginnen is zinloos, dan doet het gewoon niets of niet genoeg. En de meeste middelen, zowel regulier als natuurlijk, hebben een tijdje nodig om op te bouwen, zodat het level in het bloed hoog genoeg wordt. Nu heb ik nog nooit van de pijnstillende werking van kamillebloemen gehoord (dat zegt niet veel, want ik heb me er niet in verdiept  ;)), dus ik weet niet hoe krachtig dat werkt en hoe snel. Dus daar wil ik verder ook niet over oordelen. Het was puur het contrast tussen de klachten die jij beschrijft en de opmerking "kleine pijntjes" die mij zo in het oog sprong.

Heeft de dierenarts je verteld hoe snel de kamilliebloemen zouden moeten werken? En had hij het zelf niet voor je? Ik vind dat een beetje raar, want bij zulke dingen kan het nogal een verschil maken in welke vorm, concentratie en dosering je iets geeft.

Als de DA je heeft gezegd dat het binnen een week verschil moet maken, kun je dat aankijken ja. Het heeft helaas soms even tijd nodig. Mocht je daar geen duidelijkheid over hebben, dan zou ik dat of aan je DA vragen, of op zoek gaan naar iemand die je daar goed in kan begeleiden.
Door Vicky_
#3120560
Kaela schreef: Pijnstilling moet altijd boven het niveau van de pijn uitkomen. En dat is natuurlijk per pijntje en per middel verschillend. Maar te laag beginnen is zinloos, dan doet het gewoon niets of niet genoeg. En de meeste middelen, zowel regulier als natuurlijk, hebben een tijdje nodig om op te bouwen, zodat het level in het bloed hoog genoeg wordt. Nu heb ik nog nooit van de pijnstillende werking van kamillebloemen gehoord (dat zegt niet veel, want ik heb me er niet in verdiept  ;)), dus ik weet niet hoe krachtig dat werkt en hoe snel. Dus daar wil ik verder ook niet over oordelen. Het was puur het contrast tussen de klachten die jij beschrijft en de opmerking "kleine pijntjes" die mij zo in het oog sprong.

Heeft de dierenarts je verteld hoe snel de kamilliebloemen zouden moeten werken? En had hij het zelf niet voor je? Ik vind dat een beetje raar, want bij zulke dingen kan het nogal een verschil maken in welke vorm, concentratie en dosering je iets geeft.

Als de DA je heeft gezegd dat het binnen een week verschil moet maken, kun je dat aankijken ja. Het heeft helaas soms even tijd nodig. Mocht je daar geen duidelijkheid over hebben, dan zou ik dat of aan je DA vragen, of op zoek gaan naar iemand die je daar goed in kan begeleiden.
Kamille zou inderdaad een pijnstillende werking moeten hebben. Blijkbaar wordt het bij mensen met artrose ook gebruikt. Ik heb wel van haar instructies gekregen hoor. Gedroogde kamillebloemen in olie laten trekken (de hoeveelheden en recept heeft ze me opgeschreven maar 'k ken ze niet van buiten). Gezien het een huisbezoek is, vind ik het persoonlijk niet zo vreemd dat ze niet alles bij de hand had :-) Ze zei alleszins dat hij daarvan merkbaar zou moeten opfleuren.  Ze heeft me ook een aantal rek-en massage-oefeningen getoond die ik nu dagelijks moet doen + 2 homeopatische middeltjes meegegeven voor de komende 10 dagen.

Ik snap dat je een stukje discrepantie in mijn post ziet. 't Is voor mij ook nog een beetje zoeken hoe of wat, gezien hij een goeie week geleden eigenlijk een heel vitale hond was. Niets aan hem die kon doen vermoeden dat dat beestje al een decennium oud was. Misschien ook daarom dat ik het zo moeilijk vind om hem onmiddellijk op pijnstillers te zetten. Ik vertrouw dan toch op het oordeel van de dierenarts die zegt dat dat nog niet nodig is.

Ze krijgen voorlopig ook nog 5 dagen op 7 brok. Eergisteren is mijn vriezer geleverd en zaterdag kan ik hem dan eindelijk opvullen. Gezien een betere voeding toch ook al zou moeten helpen, hoop ik misschien ergens gewoon dat alles bij elkaar opgesomd, al heel wat voor hem kan betekenen. Als het binnen een week niet helpt, dan bel ik d'r nog even. Ik hou het zeker in het oog. Onnodig afzien is voor niemand oké en wachten tot ik zelf klaar ben om hem op pijnstillers te zetten, zou zeer egoïstisch zijn  :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3120589
Vicky_ schreef: Ik snap dat je een stukje discrepantie in mijn post ziet. 't Is voor mij ook nog een beetje zoeken hoe of wat, gezien hij een goeie week geleden eigenlijk een heel vitale hond was. Niets aan hem die kon doen vermoeden dat dat beestje al een decennium oud was. Misschien ook daarom dat ik het zo moeilijk vind om hem onmiddellijk op pijnstillers te zetten. Ik vertrouw dan toch op het oordeel van de dierenarts die zegt dat dat nog niet nodig is.
Ik ga af op geschreven tekst, dus ik begrijp het als ik het verkeerd interpreteer. Maar als een hond die vorige week nog vitaal was, nu na een paar 100 meter weigerd om mee te gaan op wandeling, dan vraag ik me dus wel een beetje af wat er moet gebeuren om de pijnstiller wel nodig te laten vinden. Dat hij vorige week vitaal is, zegt in feite ook niets. Als hij morgen een grote wond heeft zeg je ook niet: ik hecht niet hoor, want vorige week was ie nog in orde. Snap je mijn gedachtengang?
Vicky_ schreef: Ze krijgen voorlopig ook nog 5 dagen op 7 brok. Eergisteren is mijn vriezer geleverd en zaterdag kan ik hem dan eindelijk opvullen. Gezien een betere voeding toch ook al zou moeten helpen, hoop ik misschien ergens gewoon dat alles bij elkaar opgesomd, al heel wat voor hem kan betekenen. Als het binnen een week niet helpt, dan bel ik d'r nog even. Ik hou het zeker in het oog. Onnodig afzien is voor niemand oké en wachten tot ik zelf klaar ben om hem op pijnstillers te zetten, zou zeer egoïstisch zijn  :)
Hou mijn kanttekening in gedachten en houdt hem in de gaten. Er is ook niets mee verloren als je hem een klein weekje op novacam oid zet om de natuurlijke middelen hun aanloop te laten nemen. En verder heel erg veel sterkte met hem, het is geschreven tekst en ik geloof je direct dat je hem goed in de gaten houdt  :-*
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#3120604
Wat naar dat jouw hond opeens zo'n omslag laat zien.
Ik heb wel een paar vragen... Zijn er foto's gemaakt of bloed geprikt waardoor je zeker weet dat het artrose betreft?
Met andere woorden: weet je echt zeker dat het hier om artrose gaat?

Bij mijn hond is artrose d.m.v. röntgenfoto vastgesteld. Wel weet ik dat wanneer jouw hond na 100 meter al weer terug naar huis wil, jouw hond echt veel last/pijn heeft. Honden zijn er namelijk meesters in om pijn niet te laten zien.
Na het lezen van jouw verhaal is naar mijn mening meer nodig dan kamillebloemen. Misschien heb je wat aan mijn ervaring?

Mijn hond heeft hier al 5 jaar last van. Zij krijgt ook alléén maar natuurlijke middelen en ze doet het er erg goed op. Het was een zoektocht om uit te puzzelen wat het beste aansloeg; maar dit is voor haar de perfecte combinatie.
1. Doils joint (goede omega 3 olie)
2. Corta-rx (= glucosamine, chondroitine, msm, duivelsklauw en yucca)
3. cbd/thc olie (cannabis olie)
Met name de duivelsklauw, yucca en cbd/thc olie zijn pijnstillers. Gelukkig zijn chemische pijnstillers hierdoor (nog) niet nodig.

In elk geval sterkte en veel beterschap met je mannetje!
Door Vicky_
#3120622
Bedankt voor jullie reacties... Ik ben 3 weken geleden verhuisd naar een heel nieuwe buurt, dus ook een heel nieuwe dierenarts.
De eerste dierenarts in jaren die eenzelfde visie heeft als mij (geen brokken maar vlees, niet preventief ontwormen, en ook niet zomaar jaarlijks enten). Dus na al dat te horen, was ik enthousiast toen ze niet gelijk medicatie voorstelde maar homeopatische/natuurlijke middeltjes...

Na jullie reacties, begin ik toch wel te twijfelen... Misschien toch maar een 2nd opinion?
Misschien dan toch maar een osteopaat bezoeken? (iemand tips omgeving Leuven?)

Blitz is in jan 2014 geröntgend toen hij zwaar ziek was (om te kijken of er maagobstructies waren). Toen werden 2 papegaaienbekken vastgesteld.
Omdat de pijn zich daar situeert, zei ze dat ze er 99% zeker van was dat het artrose is.

Na heel wat Gegoogle vandaag, vind ik ook bijster weinig terug over de echt pijnstillende werking van kamille. Ik krijg precies meer en meer vertrouwen in kurkuma?
Ga vanavond ook die duivelsklauw eens verder onderzoeken. Allesinzs bestel ik vanavond al gelijk kamille en kurkuma. Dat kan ik dan al op korte termijn beginnen geven.

Waar haal jij die corta-rx Luka & Kira?
Door Vicky_
#3120624
Kaela schreef: Ik ga af op geschreven tekst, dus ik begrijp het als ik het verkeerd interpreteer. Maar als een hond die vorige week nog vitaal was, nu na een paar 100 meter weigerd om mee te gaan op wandeling, dan vraag ik me dus wel een beetje af wat er moet gebeuren om de pijnstiller wel nodig te laten vinden. Dat hij vorige week vitaal is, zegt in feite ook niets. Als hij morgen een grote wond heeft zeg je ook niet: ik hecht niet hoor, want vorige week was ie nog in orde. Snap je mijn gedachtengang?

Hou mijn kanttekening in gedachten en houdt hem in de gaten. Er is ook niets mee verloren als je hem een klein weekje op novacam oid zet om de natuurlijke middelen hun aanloop te laten nemen. En verder heel erg veel sterkte met hem, het is geschreven tekst en ik geloof je direct dat je hem goed in de gaten houdt  :-*
Snap ik zeker! Altijd goed om eens gechallenged te worden! Het zet je aan het denken natuurlijk en ik begin toch ook te twijfelen...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door