Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nisha
#3119979
Ik ben eigenlijk meer en meer aan overwegen om ook te gaan barfen met de honden

Dit omdat kvv zo fijn gemalen is en de honden enkel nog smuldier willen eten, omdat Nisha geen rundvlees mag geef ik haar
nu de hart en kip enkelvoudig en verder een brok met zalm, naturis wat ik heb geprobeerd wilde geen enkele hond meer
Degomaet ook geprobeerd, moesten ze ook niet hebben.

Ik geef nu regelmatig wat rauw vlees dat ik hier en daar op de kop kan tikken en daar doen ze nooit moeilijk over

Heb al wat staan lezen maar ik geraak er niet uit

De honden eten wel regeLmatig kippevleugels en dat is het.

kan iemand een menu voor me samenstellen aub, zonder rund

Wat moet ik geven als bot, wat houd spiervlees juist in en organen

Beide honden wegen rond de 42 kilo
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3120028
Een beetje lastig denk ik aangezien het ook een beetje afhankelijk is van bijvoorbeeld het budget en waar je makkelijk aan kan komen en waar je hond het goed op doet.

Yara barft ook pas sinds 2 maanden dus alle beginnersinfo zit nog wel redelijk vers in mijn geheugen als het goed isAfbeelding

Qua bot ben ik begonnen met eendennekken, parelhoenkarkas en konijnkarkas.
Op http://www.voerwijzer.com staat een mooie lijst met beginners botten.

Qua orgaan geef je 10% pens, 5% hart en 2,5% lever en 2,5% nier. Dus in totaal 20% orgaan.

Dan nog 5 tot 10% vette vis (bijv zalm) en eventueel 5 tot 10% groenten.

het % bot en spiervlees is per hond verschillend. Als de hond slappe ontlasting heeft geef je wat meer bot (tussen de 30 en 50%) en anders wat minder.

Hier op de site staat volgens mij een menuhulp. Daar kan je exact berekenen hoeveel je van wat nodig hebt.
Dan kun je een voorstel posten zodat mensen daar gericht op kunnen reageren.

Ik hoop dat ik je iets op weg geholpen heb, maar zoals aangeven Ik ben ook nog een groentjeAfbeelding
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3120049
Hier vind je alle info om zelf te kunnen samenstellen; http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
Het is de bedoeling dat je zelf weet wat je voert, en waarom, zodat je daarop aanpassingen kan doen aan je menu.

Hier; http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,2.0.html kan je dan je menu laten ''keuren''
Het is niet dat we niet willen helpen, maar het is zo belangrijk dat je zelf weet wat en waarom je iets voert...
Gebruikersavatar
Door pluk
#3120055
Als je wil gaan barfen kun je het beste hier beginnen met lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17448.0.html
In de barfhandleiding op de site vind je ook veel info http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/
Een lijstje met vleesbotten oplopend van beginners naar gevorderd: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,11/action,display/threadid,801.html

Het idee van Barf is dat je zelf samenstelt, goed let op wat je hond krijgt en hoe hij het daar op doet. Het hangt ook af van je budget en wat je bij jou in de buurt kunt krijgen. Een kant en klaar menu is dus niet te geven. Om ideeen op te doen kun je hier kijken http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,2.0.html. Ook kun je daar je eerste menu posten en dan krijg je vanzelf reacties wat er anders of beter kan.

Je zou kunnen starten met de rekenhulp http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/ om te kijken hoeveel je nodig hebt per hond.
Om te beginnen zou je kunnen uitgaan van de hoeveelheid kvv die ze nu krijgen en die invullen onder totaal behoefte per dag.
Hou er met orgaan rekening mee dat je sowieso pens, lever, hart en nier voert. Je kunt de verhoudingen hanteren zoals Yara, maar 1/3 hart, 1/3 lever en 1/3 nier mag ook als dat makkelijker is.

Je moet bedenken of je elke dag compleet wil voeren: dus elke dag bot, spiervlees en orgaan. Dit is namelijk niet nodig. Ik voer zelf compleet over 1 week, maar er zijn er ook die dit over 2 weken doen.
Mijn schema is als volgt:
ma: vleesbot + spiervlees
di: vleesbot + pens
wo: viskarkas + spiervlees
do: vleesbot + lever+hart
vr: vleesbot + spiervlees
za: vleesbot + pens+nier
zo: vleesbot + spiervlees

Om te beginnen heb ik uitgerekend per week hoeveel ik nodig heb per soort en dit verdeel ik vervolgens over de porties.
Door Parelridder
#3120173
nisha schreef: Ik ben eigenlijk meer en meer aan overwegen om ook te gaan barfen met de honden

Dit omdat kvv zo fijn gemalen is en de honden enkel nog smuldier willen eten, omdat Nisha geen rundvlees mag geef ik haar
nu de hart en kip enkelvoudig en verder een brok met zalm, naturis wat ik heb geprobeerd wilde geen enkele hond meer
Degomaet ook geprobeerd, moesten ze ook niet hebben.

Ik geef nu regelmatig wat rauw vlees dat ik hier en daar op de kop kan tikken en daar doen ze nooit moeilijk over

Heb al wat staan lezen maar ik geraak er niet uit

De honden eten wel regeLmatig kippevleugels en dat is het.

kan iemand een menu voor me samenstellen aub, zonder rund

Wat moet ik geven als bot, wat houd spiervlees juist in en organen

Beide honden wegen rond de 42 kilo
Waar raak je niet uit??

Ik herken de moeilijkheid in het begin, ik zag door de bomen het bos niet meer doordat het allemaal nieuw was. Wat mij hielp was het concreet maken: aan de hand van de (al gelinkte) artikelen op dit forum een menu op papier zetten. Daardoor werd het voor mezelf duidelijker en bleek het ineens ook heel veel minder moeilijk :)
Als je een menu hebt opgeschreven, kun je die hier plaatsen om aanvullingen/advies over te vragen. Zo weet je dan of het zo oké is, of er eventuele aandachtspunten zijn, slimme tips of dat er een verandering nodig is.
Het prettigste lijkt een kant-en-klaar menu, wat je zo kunt uitvoeren, maar uiteindelijk heb je veel meer aan een zelf samengesteld menu, want dán begrijp je wat je doet en kun je daardoor ook dingen aanpassen als iets je niet volledig bevalt. Vergelijk het met je eigen maaltijd: je kunt 7 recepten krijgen en die je leven lang om beurten koken, maar als er iets een poos niet verkrijgbaar is, als je er geen trek meer in hebt of het niet goed verdraagt zit je met een probleem.. Terwijl je als je gewoon zelf een maaltijd kunt samenstellen, je moeiteloos zo'n 'probleem' verhelpt ;)
Door nisha
#3120195
Ik zal eens wat zoeken en opschrijven of mijn denk en rekenwijze wel klopt  :biggrin2:

Er zijn voldoende webwinkels waar ik zou kunnen bestellen

De prijs hangt er ook wel vanaf natuurlijk, mag wel iets kosten maar nu ook geen 300 euro per maand

Ik wil zoizo wel nog smuldier geven tussendoor en af en toe eens een brokmaaltijd, dit omdat het gewoon soms
gemakkelijk is als we weg gaan dat ze dit blijven eten
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3120214
Een goede KVV is net zo makkelijk als smuldier lijkt me? Als je een dag weggaat kunnen ze toch gewoon één keer eten, dus voor je weggaat of als je weer terugkomt? De meesten voeren 1 keer per dag. :) En voor onderweg kun je in een koelbox wel iets (half)bevroren meenemen in een afgesloten bak. Bijvoorbeeld KVV wat ze zonder veel smeren opeten.
Door nisha
#3120215
ik wilde starten met pakt 5  dagen per week, en dan 1 dag smuldier en 1 dag brok, als dit goed gaat waarschijnlijk
smuldier eruit laten

Heb wat staan opschrijven, als ik goed heb gerekend zouden beide honden een 850 gram per dag te geven

400 gr lamsrib, 250 hertevlees, 150 lamspens, 50 gr vis
400 gr kalkoennek  250  gr kangeroevlees, 150 gr lamshart, 50 gr vis
400 gr fazantkarkas, 250 gr lamsvlees, 150 gr konijnorgaan,50 gr vis
400 gr kipperug, 250 gr geitevlees, 150 gr kippemagen,50 gr vis
400 gr eendenvleugels, 250 paardevlees, 150 geitepens, 50 gr vis

Kweet niet of die 50 gram vis goed is, had zo idee dat elke dag een visje niet erg is
Van groenten weet ik niet, is dit nodig?                       
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3120417
Ik waarschijnlijk kom je aan te weinig niet en lever in je menu. Maar het is moeilijk te bekijken of je verhoudingen verder kloppen, aangezien er geen gewicht van je hond bij staat en de percentage waarmee je wil beginnen met geven.

Met je vis zit je kwa hoeveelheid goed.
Lamsrib, kalkoennek zijn geen beginnersbotten.

Waarom wil je naast de kvv en de barf je hond 1 dag brokken geven?

Een groentenmix heeft zeker toegevoegde waarden.
Door smulpaap
#3120477
Ik ben het met Flamingo eens wat betreft het vleesbot
Ook fazant karkas vind ik nog niets voor een beginneling
Het is idd verder een beetje moeilijk om de verhoudingen te bekijken
En ik mis nog niertjes , maar mogelijk zit dan in konijnorgaan . Ik voer dat niet dus ik weet het niet 
Door nisha
#3121735
Heb toch maar terug kvv gaan halen

Toen mijn man hoorde van men plannen werd hij boos, reden : kenji is jaren geleden wel bijna dood geweest
door het eten van een groot bot, was een kalfsbot en hij had deze helemaal opgegeten, alles was in zijn darmen blijven steken
met veel moeite is het zonder operatie opgelost maar da manneke lag op een gegeven moment van achter in de tuin  te bibberen van de
pijn.

Als we toen niet thuis  hadden geweest was het slecht afgelopen

Dus dan maar gewoon terug op kvv
Door Mijati
#3121737
Jammer, ze vinden het knagen op botten zo lekker, maar dan wel op geschikte botten.
Als je begint met een kippennek en zo langzaam opbouwt is het geen probleem. Je kan ook proberen eerst wat vis te geven bij de kvv, als extra'tje. Zo kan manlief wennen aan het geven van botten.
Door Lizzy
#3121738
nisha schreef: Heb toch maar terug kvv gaan halen

Toen mijn man hoorde van men plannen werd hij boos, reden : kenji is jaren geleden wel bijna dood geweest
door het eten van een groot bot, was een kalfsbot en hij had deze helemaal opgegeten, alles was in zijn darmen blijven steken
met veel moeite is het zonder operatie opgelost maar da manneke lag op een gegeven moment van achter in de tuin  te bibberen van de
pijn.

Als we toen niet thuis  hadden geweest was het slecht afgelopen

Dus dan maar gewoon terug op kvv
Maar is dat niet een beetje een vreemde redenering? Ik vind het vergelijkbaar met zeggen "je hebt bijna een auto ongeluk gehad, nou mag je nooit meer met het vliegtuig".

Je hebt je hond toentertijd een volstrekt verkeerd bot gegeten, echt, niet te vergelijken met vleesbotten zoals je die hoort te voeren!

Maar goed, het zij zo.
Door Rebekka
#3122062
Zonde Nisha... BARF is iets wat je echt moet leren. Er gaat ook best veel tijd in zitten om het te leren, maar als je het eenmaal een beetje snapt is het zoooo leuk en heeft het zooo veel meerwaarde! Hier zijn altijd veel mensen die je willen helpen. Ik ben met Lizzy eens dat je het echt verkeerd hebt aangepakt vorige keer: je moet een kind niet gelijk in het diepe gooien, eerst zwemles geven... Je hond moet bot leren eten en  leren verteren.

Je moet dus echt met beginnersbotten beginnen. Bijvoorbeeld kippennekken, en die evt met een hamer plat slaan. Elders op deze site staat het leren kluiven uitgebreid beschreven, en anders is het forum hier er nog...

Ik moet zeggen dat mijn hond al een half jaar op BARF zit en ik geef hem nog geen kalfsbotten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3122065
Rebekka schreef: Ik moet zeggen dat mijn hond al een half jaar op BARF zit en ik geef hem nog geen kalfsbotten.
Ook voor gevorderde barfhonden zijn kalfsbotten niet geschikt. Het is gewoon voor iedereen ongeschikt bot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door