Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3118624
Sinds 3 weken heb ik een stabijpup (reu, nu 11 weken). Omdat ik ervan overtuigd ben dat rauwe voeding het beste is voor honden, heb ik me op dit forum geregistreerd voor meer informatie. De pup kreeg brokken bij de fokker en ik heb hem binnen 5 dagen langzaam en succesvol overgezet op kvv (smuldier, geen rare maag/darmreacties). Nu wilde ik daar ook gefaseerd vleesbot aan toe gaan voegen en na 2 weken kvv heeft meneer zijn eerste kipvleugeltje gekregen. Hij vond het geweldig en knaagde het weg als een pro (wat ik natuurlijk weer geweldig vond  ;) ).

Hoewel hij zijn eerste vleugel nog lekker grondig weg kauwde, griste hij het tweede vleugeltje de volgende dag uit mijn handen en werkte dat met zó'n razende vaart en vrijwel in zijn geheel naar binnen, dat ik doodsbenauwd was dat hij er in bleef. Ik heb dus een schrokker. Hierdoor werd ik wat huiverig voor bot, maar ik ben niet voor een gat te vangen, dus ik ben naar de Gamma gegaan en heb een griptang gekocht waar ik het bot in kan klemmen en zo kan Jochem (de pup) het mooi uit mijn handen.

Eergisteren heb ik hem op die manier twee kipvleugels gevoerd en dat leek prima te gaan. In ieder geval rustiger en hij werd door de tang gedwongen om beter te kauwen. Na het avondeten van de twee vleugels, heeft hij een klein stukje gedroogde pens als snack gekregen en vier uren later gaf hij over. Hij heeft het braaksel met smaak weer opgegeten, en honden schijnen dit vaker te doen  ???

Gisteren dacht ik "oké, dan maar geen 2 vleugels achter elkaar en geen pens meer erna. Misschien heeft hij gewoon wat te veel gehad". Toen heb ik hem overdag zijn porties Smuldier gegeven en 's avonds 1 vleugeltje. Toen ik vanochtend bij de bench kwam, had hij overgegeven en zag ik wat waterige troep liggen met stukjes bot erin. Dit zag er uit als best scherpe scherven en ik vraag me af of dit wel goed is. Ik wil graag vleesbot voeren, maar ik wil ook graag dat Jochem zijn maag en slokdarm heel houdt. Is dit normaal? Moet ik me zorgen maken? Doe ik iets verkeerd...?

Dit is mijn allereerste hondje, dus ik ben sowieso een beetje een wat nerveuze nieuwe mama, haha, dus enige hulp en/of geruststelling van ervaren mensen is wel fijn. Alvast dank!

Groetjes Nieke
#3118653
Winternieke schreef: Sinds 3 weken heb ik een stabijpup (reu, nu 11 weken). Omdat ik ervan overtuigd ben dat rauwe voeding het beste is voor honden, heb ik me op dit forum geregistreerd voor meer informatie. De pup kreeg brokken bij de fokker en ik heb hem binnen 5 dagen langzaam en succesvol overgezet op kvv (smuldier, geen rare maag/darmreacties). Nu wilde ik daar ook gefaseerd vleesbot aan toe gaan voegen en na 2 weken kvv heeft meneer zijn eerste kipvleugeltje gekregen. Hij vond het geweldig en knaagde het weg als een pro (wat ik natuurlijk weer geweldig vond  ;) ).

Hoewel hij zijn eerste vleugel nog lekker grondig weg kauwde, griste hij het tweede vleugeltje de volgende dag uit mijn handen en werkte dat met zó'n razende vaart en vrijwel in zijn geheel naar binnen, dat ik doodsbenauwd was dat hij er in bleef. Ik heb dus een schrokker. Hierdoor werd ik wat huiverig voor bot, maar ik ben niet voor een gat te vangen, dus ik ben naar de Gamma gegaan en heb een griptang gekocht waar ik het bot in kan klemmen en zo kan Jochem (de pup) het mooi uit mijn handen.

Eergisteren heb ik hem op die manier twee kipvleugels gevoerd en dat leek prima te gaan. In ieder geval rustiger en hij werd door de tang gedwongen om beter te kauwen. Na het avondeten van de twee vleugels, heeft hij een klein stukje gedroogde pens als snack gekregen en vier uren later gaf hij over. Hij heeft het braaksel met smaak weer opgegeten, en honden schijnen dit vaker te doen  ???
Ja, dat doen honden vaker.

Mag ik je een advies geven? Geef je hond zijn voerbak, inclusief de vleesbotten. Plet deze eerst met een vleeshamer of bewerk ze goed met een snoeischaar, zet de bak neer en bemoei je er verder niet mee. De meeste honden moeten er niks van hebben, uit de hand eten. Ze willen gewoon eten. En een goed geplet beginnersvleesbot, al werkt hij dat wat rap naar binnen: kan geen kwaad. En uit de hand of tang voeren, daar stimuleer je (dat is mijn ervaring van de afgelopen 20 jaar) alleen maar meer schrokken en baknijd mee.
Gisteren dacht ik "oké, dan maar geen 2 vleugels achter elkaar en geen pens meer erna. Misschien heeft hij gewoon wat te veel gehad". Toen heb ik hem overdag zijn porties Smuldier gegeven en 's avonds 1 vleugeltje. Toen ik vanochtend bij de bench kwam, had hij overgegeven en zag ik wat waterige troep liggen met stukjes bot erin. Dit zag er uit als best scherpe scherven en ik vraag me af of dit wel goed is. Ik wil graag vleesbot voeren, maar ik wil ook graag dat Jochem zijn maag en slokdarm heel houdt. Is dit normaal? Moet ik me zorgen maken? Doe ik iets verkeerd...?
Ja nee, dit is heel normaal. En wees maar blij dat het zo werkt. Onverteerbare dingen worden dus keurig door het lichaam uit de maag verwijderd. Maar zie boven. Neem beginnersvleesbot, plet dit goed en geef het hem gewoon te eten. Stop met uit de hand/tang voeren. En verder moet hij gewoon wennen aan het verteren van vleesbot.
Dit is mijn allereerste hondje, dus ik ben sowieso een beetje een wat nerveuze nieuwe mama, haha, dus enige hulp en/of geruststelling van ervaren mensen is wel fijn. Alvast dank!

Groetjes Nieke
Hahaha, jaaaa, dat herkennen wij allemaal wel hoor :biggrin2:! De eerste keer dat ik kippenvleugels gaf en mijn hond na 1 krak zei "slik", werd ik half hysterisch :biggrin2:. Ik heb in het begin wel vaker gedacht dat ik mijn pup/hond had vermoord, geloof me, het went vanzelf :biggrin2: :-*

Maar wat je nu meemaakt: kijk, ik vind het al super dapper dat je bent gaan BARF'en met je allereerste pup!!!!! Complimenten!!!!!!! En ja, je gaat nu door een fase dat je bang bent dat het allemaal mis gaat. Maar wat je meemaakt, geloof me: dit is heeeeel normaal! Je moet vertrouwen krijgen en dat gaat gewoon tijd kosten.

Geef je hond beginnersvleesbot, plet dat goed en geef hem de vleesbotten altijd samen met spier of orgaanvlees. Leg het samen in 1 bak. De kans is heel groot dat je hondje dan eerst het spier of orgaanvlees snel op eet (omdat dit makkelijk weg te werken is) en hij daarna aan het vleesbot begint. Het eerste en ergste schrokmoment is daar meestal dan al mee voorbij (met het eten van het gemakkelijke deel van de maaltijd). Geef hem vleesbotten die of zacht genoeg zijn dat hij ze geplet zo in 1 keer in kan slikken zonder dat dit kwaad kan of geef hem vleesbot (ook geplet) dat hij niet in 1 keer naar binnen kan werken omdat het te groot is dus hij erop moet kluiven. Ik denk daarbij aan een kipkarkas of parelhoenkarkas ofzo. En dit komt vanzelf goed. En echt, ik heb hier vierde generatie op BARF groot gebrachte honden rondlopen die, als ik ze bijvoorbeeld een zeer gevorderden vleesbot geef (lamskop) geef, de dag erna soms wel eens uitgespuugde botsplinters liggen. Het gebeurd niet vaak maar het gebeurd wel eens en dat zie je liever niet maar het is feitelijk heel normaal.
#3118666
Hartstikke bedankt voor het uitgebreide antwoord Lizzy! De reden dat ik Barf met de eerste hond, is omdat we zelf ook gesteld zijn op goed eten. Wij eten ook niet alleen groente uit blik en gedehydrateerde cornflakes, dus de hond krijgt hier ook fatsoenlijk eten.

Nogmaals bedankt voor de goede tips. Ik ga er mee aan de slag! Ik ben ontzettend blij dat dit forum er is en dat er zoveel mensen de moeite nemen om elkaar te helpen  :)

Groetjes,
Nieke
#3119460
Welkom op het forum!! Wat leuk voor je hond dat je hem lekker vlees geeft :)
Met schrokken kan ik je helaas niet helpen, ik heb een muts  ::)  Maar wel ééntje die weet wat goed voor hem is.

In theorie kan ik hem alles geven, wat niet kan, eet hij niet op. In theorie, want meneer vond laatst dat de ribbetjes die hij kreeg te hard waren, en at ze (omdat ik ze niet meteen had weggehaald) de volgende dag op.
Dat waren dus ribbetjes zonder vlees eraan (dat had hij de avond ervoor al op), en die botsplinters heeft hij er met een hoop gras weer uitgewerkt.. Ik weet niet of het altijd zo werkt, maar misschien kun je een beetje extra vlees bij je vleugeltjes geven?
#3119570
Ik heb/had ook een schrokker. Mijn ervaring is ook dat vasthouden dat alleen maar stimuleert. Ik begon met kippennekjes en hij kauwde ze eigenlijk niet eens 1 keer ::) Dat is inderdaad best spannend ;D
ik heb hem er mee laten begaan en uiteindelijk is het van schrokken naar gewoon een snelle eter gegaan.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3119592
Hier ook de ervaring dat de pup sneller gaat schrokken als je er met je neus op staat, die hebben echt mega honger en dan als je het vasthoud hebben ze ook alleen maar mijn, mijn, mijn, snel, snel.
Daarom krijgen mijn volwassen honden ook niet naast elkaar te eten, dan wordt het competitie snel eten voor de ander.....
Dus eten ze rustig ver uitelkaar.
#3119700
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben blij dat het normaal is om een schrokker te hebben en dat dat niet meteen levensgevaarlijk is :-)

Als ik hem kvv geef, dan doe ik dat in de kong, zodat hij wat langer dan vier seconden over zijn eten moet doen. Zijn portie moet dus in 3x in de kong. Ik merk nu dat hij helemaal hysterisch is als hij de eerste kong krijgt, en bij de tweede en derde al veel rustiger is. Honger doet hem dus inderdaad nog extra schrokken.

Het idee om spiervlees met vleesbot in een bak te doen en hem eerst zijn honger te laten stillen met het spiervlees spreekt me wel aan. Het zou me niks verbazen dat hij daarna toch het vleesbot wat rustiger eet. Ik kan hier in de buurt kippennek krijgen, dus dat ga ik eens proberen. Ik ben nog een beetje huiverig om al helemaal alles samen te stellen, dus ik probeer langzaam over te stappen van de kvv naar barf. Niet alleen voor de hond, maar vooral ook voor mij  ;)
#3119755
Dat langzaam opbouwen is heel herkenbaar. Wij zijn ook gestart met kvv (wel andere en verschillende merken dan smuldier omdat smuldier niet als echt kwalitatief te boek stond uit de info op internet).
Ondertussen rustig inlezen over barf, het samenstellen van een menu, het verschil tussen beginnersbot en de overige botten, etc. etc.
Een menu samengesteld en dat hier geplaatst om te laten controleren. Gestart met een geplet kippennekje en vleugeltje tussendoor en toen ineens over naar volledig barf. We genieten nog steeds iedere keer als we onze man zien genieten van zijn barfmaaltje.

Overigens deden wij zijn kvv in een slowbowl, om hem iets langer over zijn eten te laten doen maar wel gewoon door kon eten. Een maaltijd in 3x geven ben ik niet zo'n voorstander van. Honden zijn over het algemeen snelle eters die de maag het liefst zo snel mogelijk willen vullen. Als je eet ben je als dier toch kwetsbaar dus dat kan je beter wat sneller doen  ;)
#3119896
Ik denk ook dat de maaltijd echt opdelen, waarbij 1 deel op moet zijn voor het volgende komt, schrokken in de hand werkt.
De hond gaat ook niet tellen van: oh, ik krijg er altijd drie, dus hij weet niet of er hierna nog eentje komt of niets meer.  Heel gemakkelijk om dan te denken: snel eten, anders krijg ik misschien niets meer.  Hoe zou je zelf zijn? Of beter, hoe zou een kind denken?
Ik denk dat het beter is dat hij weet: dit krijg ik en dat is het.  Of ik nu snel of traag eet, ik krijg niets bij, het is wat er in de bak ligt.
Het is zoals Lizzy zegt, normaal zal hij de zachtere structuren eerst opeten omdat dat eenvoudiger is, en als je twijfelt leg je die bovenop. 

Het schrokken zal het beste overgaan als hij vertrouwen krijgt dat hij voldoende eten krijgt, en dat niemand het hem afneemt.  Als hij regelmaat heeft, en weet waar hij aan toe is. Rust...    Dat is het codewoord tegen schrokken.  Vandaar ook hem rustig laten eten.
Geef hem een plekjes apart, waar je hem kan zien, maar hij jou het liefst zo min mogelijk.  Doe een deur dicht of laat hem in een bench eten.  Wees in de buurt, zodat je hem in het oog kan houden en als het echt nodig is, meteen bij hem bent, maar laat hem gewoon gerust tijdens het eten.  En laat hem na het eten ook nog even zijn.  Een minuutje of paar minuten op zijn etensplaats laten, deur dicht laten.  Tot zijn bak en bek mooi schoongelikt is, tot hij tot rust gekomen is.  Zo geef je hem ook een reden minder om snel te eten, je laat hem voelen dat hij gerust nog wat meer tijd had gehad.
#3120120
Hier wordt wel het vleesbot bij 1 hond altijd vastgehouden (hij is nu 5 jaar oud). Hij eet het rustig op, terwijl ik bepaal hoe groot de stukken zijn waarop hij knaagt door mijn hand telkens iets omlaag te doen wanneer hij een stuk vleesbot opgegeten heeft. Doe ik dit niet dan slikt hij het vleesbot na 1 of 2x kraken door (heb al meerdere keren een bijna stikervaring met hem gemaakt en wil dit kost wat kost voorkomen).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door