Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3119103
Daar zit ook wel wat in. Maar zet daar tegenover al die mensen die de meest discutabele brokken voeren....en dat zijn er echt veel meer....en niemand van hogerhand die ageert tegen brok en zowel, weten ze daar wel onderscheid te maken tussen goede en slechte brokken, maar in het geval van vers is vers gewoon per definitie fout en verkeerd en levensgevaarlijk voor hond, baas en omgeving.
Door Lizzy
#3119104
Angelique schreef: Daar zit ook wel wat in. Maar zet daar tegenover al die mensen die de meest discutabele brokken voeren....en dat zijn er echt veel meer....en niemand van hogerhand die ageert tegen brok en zowel, weten ze daar wel onderscheid te maken tussen goede en slechte brokken, maar in het geval van vers is vers gewoon per definitie fout en verkeerd en levensgevaarlijk voor hond, baas en omgeving.
Ja, + 1 in het kwadraat hoor.

Als mensen 's morgens Frolicjes voeren met een scheutje koffie met melkje en 's middags een bruine boterham met leverworst en 's avonds een dinnertje-granen-plof-brokje houdt iedereen z'n mond.
Door Borke
#3119112
Het frappante is dat mensen wel in staat geacht worden om voor zichzelf en voor hun kinderen eten zelf samen te stellen (en kijk eens hoe gezond we er allemaal uit zien en hoe 'weinig' cola etc we drinken), maar niet voor hond en kat...

De voedingsmiddelen industrie voor mens en dier, heeft een enorm sterke lobby  >:(
#3119120
Ik vind het toch ook erger als er zomaar wat vers gevoerd wordt zonder te weten hoe of wat.
Als het bijkomstig is, tot daar aan toe, en als er veel afwisseling in zit, ok.  Maar als er heel eenzijdig, en onwetend gevoerd wordt, kan dat echt gevaarlijk worden.
Mensen die enkel vleesbot of spier of pens geven, katten die gekookt voedsel krijgen, enz...
Ja, er zijn slechte kwaliteit brokken, en een hond of kat krijgt daarmee vanalles binnen dat ie niet nodig heeft (en waar het lichaam niet op gebouwd is), maar er zit wel een vitaminenpreparaat bij dat ervoor zorgt dat er geen tekorten zijn. En dat is bij een zelf-samengesteld menu dat compleet nergens op slaat niet zo.  Ik denk dat er werkelijk wel soms huisdieren overlijden omdat mensen zelf koken (meestal) of zelf samenstellen zonder te weten wat ze doen, terwijl je met een brok, hoe slecht ook, een dier nog een redelijke periode in leven houdt. Op den duur eist dat ook zijn tol, beginnen de organen het op te geven, algemene gezondheid wordt ontzettend laag, of zijn er andere kwalen die ervoor zorgen dat het dier eraan sterft, maar het is toch minder rechtlijnig.
Maar alles hangt af van de ernst van de tekorten of fouten in het zelf samengestelde menu.

Ik vind toch ook dat als je dan zelf iets gaat samenstellen, je moet weten wat je doet.  Of hele prooidieren voeren.
Dat mensen overleven op de meest belabberde menu's wil niets zeggen.  Een mens kan heel wat hebben.  En honden zijn ook veel resistenter tegen dat soort onvolledige menu's dan katten.  Maar ook mensen zouden beter eens weten wat ze wel en niet nodig hebben.  Ik ben soms verbaasd dat bepaalde mensen niet gewoon doodvallen, maar meestal hebben die dan wel lichamelijke kwalen die daaraan te linken zijn.  Dus helemaal buiten schot blijven ze ook niet.  Ik denk dat het een geluk is dat men tegenwoordig zowat overal vitaminen bijvoegt, want dat er anders veel meer voedingsgerelateerde problemen heel duidelijk de kop zouden opsteken.  Veel duidelijker dan vb de kanker die steeds maar toeneemt, maar waarvan de meeste mensen niet weten dat het soms voedingsgerelateerd kan zijn. 
Door Jantina
#3119226
Mwah ik weet het niet. Vroeger aten de honden bij mij  opa de tafelresten, oud brood en wat pens. Die waren nooit ziek en werden oud. Sinds de brok zijn  er volgens mij meer nieuwetijds problemen als allergien etc dan toen de honden ondoordacht 'zelf samengesteld' aten. Zal ook met broodfok enz te maken hebben maar toch....
Door Tamara
#3119237
hannabelgje schreef: Al die negatieve verhalen over het voeren van vers. Het lijkt wel of 80% van de baasjes gewoon maar wat aanmodderen. Tenenkrommend wat je allemaal tegenkomt. Afbeelding Afbeelding



Zo moeilijk is samenstellen niet vindt ik. Lizzy heeft zelfs een hele handleiding op haar website staan. Als je het dan nog fout doet is het echt door die persoon zelf.
Als je barf intypt bij Google zie je barfplaats.nl nog op de eerste pagina.
Ik denk dat het komt omdat veel mensen het opzich wel willen geven maar te beroerd zijn om op internet informatie erover te zoeken?  :confused1:
Wij op dit forum doen dit wel, wij geven wel goede barf voer. Ik heb UREN zitten lezen hier voor ik over ging op barf.
Laatst gewijzigd door Tamara op zo 31 mei 2015, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#3119240
Jantina schreef: Mwah ik weet het niet. Vroeger aten de honden bij mij  opa de tafelresten, oud brood en wat pens. Die waren nooit ziek en werden oud. Sinds de brok zijn  er volgens mij meer nieuwetijds problemen als allergien etc dan toen de honden ondoordacht 'zelf samengesteld' aten. Zal ook met broodfok enz te maken hebben maar toch....
Dat was bij mijn opa en oma ook. Ok die gaven ook bot, omdat dat bij een hondenmenu hoorde. Geheel ondoordacht was dat niet.  Er waren toen al richtlijnen van wat wel of niet en dingen als bot, vlees en ingewanden (hoofdzakelijk pens) was verplicht. En wetende wat opa en oma aten was dat met de pot mee echt onvergelijkbaar met wat wij eten nu. Het was altijd aardappel (pasta rijst etc deed men niet aan) meerdere soorten groente en vlees kwam uit de achtertuin (kip en konijn had je zelf, buren hadden varken, overburen rund en eens in de 25 jaar was er paard. Niets geen bioindustrie). Bijna elke dag zelf gemaakte soep, elke vrijdag vis ipv vlees. Ik vind met de pot mee vroeger en nu geen vergelijking.
#3119249
Tamara schreef:

Ik denk dat het komt omdat veel mensen het opzich wel willen geven maar te beroerd zijn om op internet informatie erover te zoeken?  :confused1:
Wij op dit forum doen dit wel, wij geven wel goede barf voer.
Ik denk vooral dit laatste....
Vandaag op onze hondenclub nieuwe mensen, zo tactisch als dat dan bij ons gebracht kan worden; ze is goed aan de maat Afbeelding
Vervolgens wordt er naar mij gekeken omdat ik me altijd het meest heb verdiept in de voedig, dus ik vraag wat geef je, hoeveel, hoe vaak enz. Wat blijkt, kvv en brokken. Alleen vlees 'verstopt' ze van. Maar van beide daghoeveelheid Afbeelding dus die hond kreeg dubbel voer...
Mijn eerste reactie was, als ze verstopt en krijtpoep heeft is het bot gehalte te hoog.
Kreeg me een blik, die dame hoorde het in Keulen donderen echt waar!
Maar goed, ze zijn weer wat wijzer naar huis gegaan, met een proeflidmaatschap van onze club Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3119285
Lil schreef: +2

Hoe slecht ook in frolic zit tenminste "vitaminepil".
Jaren terug is er in Duitsland of oostenrijk een hondenvoertest uitgevoerd waarbij zo'n 30 bekende merken werden getest op inhoud. Een heel groot deel bevatte niet aan vitamine/mineralen wat op de verpakking stond c.q. wat aanbevolen wordt. Heel wat bekende merkjes hadden dingen (vooral calcium) teveel of andere dingen te weinig of de heilige ca/fosfor was niet in balans.  Neem daarbij het gegeven dat het vitaminegehalte vlot terugloopt na opening van de zak en dat mensen nogal graag grote zakkies kopen...ook voor kleine hondjes, het blijft immers volgens de verpakking 2 jaar goed en dan blijft er weinig over van "er zit tenminste een vitaminepil in". Alsof een vitaminepil je gaat redden als je met 5 jaar omknikkerd van de kanker.......met dank aan de overige meuk die ze in die brokkies stoppen.

Zet dan maar een waardeloze maaltijd zelf in elkaar en geef er een vitaminepil bij.
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#3119286
Jantina schreef: Mwah ik weet het niet. Vroeger aten de honden bij mij  opa de tafelresten, oud brood en wat pens. Die waren nooit ziek en werden oud. Sinds de brok zijn  er volgens mij meer nieuwetijds problemen als allergien etc dan toen de honden ondoordacht 'zelf samengesteld' aten. Zal ook met broodfok enz te maken hebben maar toch....
Ja ik denkt dat tafelresten als je maar genoeg afwisseling geeft beter zijn dan brokken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3119287
Jantina schreef: Mwah ik weet het niet. Vroeger aten de honden bij mij  opa de tafelresten, oud brood en wat pens. Die waren nooit ziek en werden oud. Sinds de brok zijn  er volgens mij meer nieuwetijds problemen als allergien etc dan toen de honden ondoordacht 'zelf samengesteld' aten. Zal ook met broodfok enz te maken hebben maar toch....
Broodfok....de honden van opoe zullen ook geen 15 dna-testen hebben gehad of een klinkende stamboom. Maar ook geen nieuwetijds dingetjes als jaarlijkse entingen, wormkuren, vlooienbotlekzooi enz.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door