Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mowgli
#3118649
Zijn er leden die slaapapneu hebben of een geliefde met slaapapneu die hierdoor 's nachts in paniek wakker worden met grote ademnood en denken dat zij stikken?

Ik ben op zoek naar ervaringen; ervaring met mogelijke behandeling en eventuele gevolgen door het slaapapneu. De achtergrond is dat mijn Schatzi afgelopen nacht voor de derde keer in ongeveer 3 jaar tijd echt in paniek opsprong uit bed en geen lucht meer kreeg.

Het kan duren voordat ik vandaag eventueel kan antwoorden, omdat ik de hele dag tentamens maak.
Door Lil
#3118651
Naar de dokter gaan,  want naast vervelende vermoeidheid kan het vele ergere gevolgen hebben volgens oncel doctor. Je krijgt een slaaponderzoek met heeeeeel veel kabeltjes etc om alles te registreren. Gebeurd in NL vaak thuis in Be bijv altijd in ziekenhuis. Als je apneu hebt ga je slapen met zuurstofmasker. Ik heb het niet (2 x per uur en apneu is meer dan 5x per uur) en zou voor zo'n mra beugel moeten gaan.  Helaas zelf betalen dus laat maar zitten.
Door inge58
#3118665
Ik heb ook ( lichte) slaap apneu. Ik zit op 9 ademstilstanden per uur en kom dus ook niet in aanmerking voor een zuurstof masker. Maar ik heb nu sinds een klein jaar een MRA beugel en dat is echt fantastisch!!
Veel betere en diepere slaap,vrijwel geen snurk geluiden meer en veel uitgeruster wakker worden.
Ik slaap geen nacht zonder mijn MRA!!!

@Lil; waarom moet jij hem zelf betalen? Ik kreeg 70% vergoed.
Door orinake
#3118668
Mijn vader heeft jarenlang met een machine geslapen ( CPAP ). Nu hij kilo's kwijt is (gastric bypass) heeft hij dat ook niet meer nodig.
Hij heeft 2 dagen slaaponderzoek gehad om alles uit te zoeken.
Door monster
#3118682
Ik heb een slaapapneu onderzoek gehad en dat had ik niet .  Wel het sleep choking syndroom. Dan lijk je te stikken, vooral de eerste 2 slaapuren. Het valt onder de slaapstoornissen als slaapwandelen enz. en is heel akelig. Vooral in stress tijden heb ik er last van.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3118693
Ik heb zo'n slaaponderzoek in het ziekenhuis gehad. Ik had niet ècht apneu, maar de KNO-arts kwam daar met de oplossing: MRA. Dat kan echter alleen geplaatst worden indien de kaken en het gebit het toelaten. En dus geldt als voorwaarde: eigen tanden en kiezen.
Door Tibbies
#3118712
Tja, ik heb slaapapneu en slaap met een cpap.
Na jarenlang klagen dat ik zo snurkte en volgens mijn man steeds naar adem hapte, een slaaponderzoek gehad.
Ik bleek 30 stops per uur te hebben. Ik heb geen overgewicht maar heb een kleine spitse neus, waardoor minder zuurstof komt als je ligt. Een MRA beugel was voor mij geen optie omdat ik teveel stops had. Als ik nu de cpap  's-morgens uitlees heb ik hoogstens 1 stop per uur die door extra zuurstof meteen wordt afgebroken. De cpap was even wennen maar ik zou nu niet meer zonder willen.
Dit temeer omdat de longarts waar ik hiervoor onder behandeling  ben ervan overtuigt is dat het cva wat ik heb gehad de oorzaak van de apneu is geweest.
Door Lil
#3118713
inge58 schreef: Ik heb ook ( lichte) slaap apneu. Ik zit op 9 ademstilstanden per uur en kom dus ook niet in aanmerking voor een zuurstof masker. Maar ik heb nu sinds een klein jaar een MRA beugel en dat is echt fantastisch!!
Veel betere en diepere slaap,vrijwel geen snurk geluiden meer en veel uitgeruster wakker worden.
Ik slaap geen nacht zonder mijn MRA!!!

@Lil; waarom moet jij hem zelf betalen? Ik kreeg 70% vergoed.
Je krijgt hem alleen vergoed als je apneu hebt.  Ik heb geen apneu.
Door Borke
#3118718
Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, maar ik begeleid wel regelmatig werknemers die het hebben en hun werkgevers.

Vaak is er bij apneu sprake van:
- overgewicht
- roken
- snurken
- weinig bewegen
- niet goed door de neus ademenen 's nachts, maar met de mond open slapen.

Echter uitzonderingen daarop zijn er ook, zoals hier boven ook al ergens staat.
Ik heb nog niet meegemaakt dat het niet oplosbaar is en heb al tientallen situaties meegemaakt in de afgelopen 12 jaar.
Door inge58
#3118761
Ronald schreef: Ik heb zo'n slaaponderzoek in het ziekenhuis gehad. Ik had niet ècht apneu, maar de KNO-arts kwam daar met de oplossing: MRA. Dat kan echter alleen geplaatst worden indien de kaken en het gebit het toelaten. En dus geldt als voorwaarde: eigen tanden en kiezen.
Dat zou ik nog eens goed navragen als ik jou was. Mijn orthodontist zegt dat een MRA ook prima gaat met een klik gebit!
Door Lida. S
#3118799
Een vriendin van mij heeft apneu. Ze krijgt jaarlijks een onderzoek in t slaapcentrum. Ze moet daar dan een nacht blijven slapen aan de computer. Ze heeft een zuurstof apparaat en is daar heel blij mee. Ze is veel minder vermoeid. Het kost haar wel 20 euro per maand. ( eigen risico)
Door Mowgli
#3118802
Bedankt voor het antwoorden.

Zijn degenen met slaapapneu ook doorberwezen naar de cardioloog / longarts?

Ik heb mijn Schatzi zo ver dat hij van de week een afspraak maakt met de huisarts (de voorgaande keren wilde hij dat niet).
Borke schreef: Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, maar ik begeleid wel regelmatig werknemers die het hebben en hun werkgevers.

Vaak is er bij apneu sprake van:
- overgewicht
- roken
- snurken
- weinig bewegen
- niet goed door de neus ademenen 's nachts, maar met de mond open slapen.

Echter uitzonderingen daarop zijn er ook, zoals hier boven ook al ergens staat.
Ik heb nog niet meegemaakt dat het niet oplosbaar is en heb al tientallen situaties meegemaakt in de afgelopen 12 jaar.
De eerste keren dat het gebeurde was er nog geen sprake van overgewicht, nu is er sprake van licht overgewicht.
Roken doet hij sinds bijna 3 jaar niet meer.
Snurken doet hij wel, maar niet altijd en niet extreem (mijn ouders bijv. zijn beide extreme snurkers, ik kan niet eens in de kamer naast die van hun slapen, hun geluid gaat dwars door de muren heen, en vroeger kon ik het 's nachts zelfs buiten horen als ik van het stappen terugkwam).
Met de mond open slaapt hij op de momenten dat hij snurkt en dat is meestal wanneer hij op zijn rug ligt.
Genoeg beweging ontbreekt op dit moment helaas. Tot het eind van afgelopen herfst had mijn schatzi genoeg beweging (we maakten meerdere grote fietstochten per week), maar ik hoop dat dit binnenkort weer gaat veranderen.

Deze keer en de vorige keren dat hij in paniek opsrong vanuit zijn slaap en geen lucht kreeg, had hij een aantal flesjes bier gedronken. Helaas verergert alcohol het slaapapneu.
Het zou kunnen zijn dat een aantal van de de klachten die hij heeft (licht slapen, moe opstaan en de hele dag moe zijn, concentratiestoornissen, onrustige benen, 's nachts vaak naar het toilet gaan, hartkloppingen), niet door zijn traag werkende schildklier komt, maar misschien door het slaapapneu.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3118827
inge58 schreef: Dat zou ik nog eens goed navragen als ik jou was. Mijn orthodontist zegt dat een MRA ook prima gaat met een klik gebit!
Ik heb geen klikgebit, maar nog een ouderwetse schuifin-prothese  :biggrin2:
Het was al een heel probleem om deze goed passend te krijgen. Voor de fundering van een klikgebit was er niet genoeg ruimte (voor een gewoon gebit trouwens ook niet).
Door Tibbies
#3118832
Ik ben doorgestuurd naar een longarts en hij heeft een slaaponderzoek aangevraagd.
De uitslag met de longarts besproken en hij heeft me weer doorverwezen naar een osas-verpleegkundige.
Door monster
#3118842
Ik ben ook doorverwezen naar de longarts. Ik heb een nacht in het ziekenhuis aan de computer gelegen en ik heb een onderzoek met een camera onder narcose gehad. Poliepen in mijn neus, maar.geen abneu. wel veel gedoe.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door