Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3118310
Even een vraagje, mijn hond Puck is afgelopen weekend hard tegen mijn andere hond aangebotst. Tegen zijn schedel, tijdens spel. Hij heeft niets. Bij Puck is een voortand afgebroken, tot aan de wortel. Ik heb hier dinsdag even naar laten kijken, het is wel heel bacterie gevoelig daar en een open verbinding met de zenuw. Puck was ook 2 dagen te rustig naar mijn zin. Maar vanaf dinsdag had ze zelf nergens last meer van. De dierenarts adviseerde om de tand eruit te halen, omdat ze hier vroeg of laat veel last van zou gaan krijgen. Goed, dat is dan maar gedaan, vanmiddag. Ik heb de dierenarts zelf gesproken. Het was lastig, ze heeft het tandvlees een stukje moeten insnijen, maar alles is er nu uit. Het is gehecht. Ik heb haar net opgehaald, ze is zeer kort onder narcose geweest, zo licht mogelijk, dit had ik gevraagd. En het is te merken. Mocht haar een uur nadat ik haar had weggebracht al ophalen en ze kwam de wachtkamer inrennen en sprong me ondersteboven. Merk niets verder aan haar, heb nog nooit eerder een hond onder narcose gehad namelijk, maar dit valt me mee, na al die enge verhalen. Ok, het is dus gehecht, ik vroeg of Puck mag kauwen, liever niet de komende week a 10 dagen. Ik heb niet uitgelegd dat ik barf, had ik geen zin in, deze dierenarts is niet mijn eigen dierenarts namelijk, hij is op vakantie. En op een discussie over rauw voeren zat ik niet te wachten. Zeker ook ivm de bacterien in combi met die getrokken tand. ik dacht: ik vraag het wel hier, haha. Kan ik Puck gewoon barf geven? Vanavond mag ze een klein beetje eten, ik heb kvv gekocht, ook nog voor morgen heb ik dat. Zal ik nieuwe bijhalen? Probleem is een klein beetje dat mijn vriezer net overvol zit, met barf dus. Maar als het beter is, dan doe ik het gewoon. En qua barf denk ik dan aan zachte botten, nou voer ik die eigenlijk altijd, maar toch. Ik heb biologisch kipkarkas en konijnkarkas, die zijn redelijk zacht denk ik. Met de zalmkoppen, hertenribben en fazantenkarkassen wacht ik nog maar even denk ik zo. Of beter gewoon 10 dagen kvv? Iemand ervaring? Of iemand die gewoon advies kan geven, het is een voortand, volgens mij gebruiken honden die amper. Puck is een lab-golden kruising die zeer rustig kauwt, echt zeer rustig.
#3118330
Ik zou vandaag toch even KVV geven en wat gekookt water erover gooien. Afhankelijk van hoe het er morgen uit ziet, KVV of barf en dan de vleesbotten heeeeeeeeeeel goed pletten. Ik zou niet zo bang zijn voor bacterien. Tenminste, als je normaal vers goedgekeurd vlees hebt dat netjes is behandeld qua invriezen en dergelijke. Gut, desnoods doe je nog een dagje KVV met gekookt water, kijk je na 2 dagen even hoe het wondje eruit ziet. En desnoods een paar dagen na het eten spoelen met Echinacea Extra Forte van Bloem. Mijn idee.
#3118340
Ok Lizzy, heel erg bedankt voor je antwoord weer. Nee voor die bacterien ben ik zelf ook eigenlijk helemaal niet zo bang, ben haar ook gewoon rauw blijven doorvoeren met haar open liggende wortelzenuw van afgelopen week. Dat kokend water is een goed idee. Dat ga ik dan even doen vandaag en morgen. Dan laat ik even iemand naar het wondje kijken, ben zelf vrijwel blind namelijk en ga ik gewoon weer aan de vleesbotten. Platslaan, eens bedenken waar ik dat mee ga doen, woon op een studentenkamer, misschien heeft een huisgenoot wat gereedschap, ik niet namelijk.
Maar fijn, erg prettig om gewoon even van iemand anders ook te horen dat je best rauw kan voeren in deze situatie en dat vleesbotten ook wel weer kunnen over een paar dagen. Anders sta je zo alleen in je besluit, ik weet niet, dat voelt soms gewoon even net niet helemaal prettig. Juist daarom is dit forum zo fijn.
Ze heeft ook voor vijf dagen pijnstillers meegekregen. Ik zat net even te denken, afgelopen december ben ik zelf toevallig ook geopereerd aan mijn kaak. Heb toen 1 dag pijnstilling gehad, wwas wel zo prettig, maar 5? Is dat niet wat overdreven? Ik zal haar gewoon goed in de gaten houden, maar blijft ze gewoon haar vrolijke zelf, dan stop ik die denk ik wat eerder. Blijft zo dubbel, want honden zijn tegelijk zo keihard voor zichzelf, wil ook niet dat ze pijn heeft. Lastig.
#3118374
Och, die puck toch. ;) Je hebt vast wel vriendinnen met een hamer? En misschien is zelfs een vijzel al genoeg om kip en konijn klein te krijgen! Ik meen me te herinneren dat jij die hebt?
Wat betreft pijnstillers: toen Igo geopereerd was aan een epulide en zijn tanden waren behandeld, zou hij ook moeilijk gaan eten en veel pijn hebben. Nog geen twee uur later rende hij rond met takken, kauwde op een bot en de pijnstillers zag hij als de grootste traktatie ooit! Ik denk dus dat je bijv. maandag al wel kunt kijken of je kunt stoppen, maar inderdaad: ze is hard voor zichzelf, al heb je dat ook wel weer vaak door.
Ik zou evt. wat kvv voor je mee kunnen nemen morgen, maar ik weet niet of dat zo lang gekoeld blijft?
#3118492
Bedankt voor jullie ervaringen. Goed nog even kvv dus en daarna even flink plat slaan.
Enne Hydra, dan weet jij meer dan ik, heb ik een vijzel? Echt? Haha.
KVV meenemen is denk ik te veel gedoe, hoewel dat ene uurtje in Snowworld kan het dan weer even opnieuw bevriezen.... Nee je neemt al zo ontzettend veel mee morgen, ik ga hier wel even wat kopen.
#3118503
Nanne91 schreef: Bedankt voor jullie ervaringen. Goed nog even kvv dus en daarna even flink plat slaan.
Enne Hydra, dan weet jij meer dan ik, heb ik een vijzel? Echt? Haha.
KVV meenemen is denk ik te veel gedoe, hoewel dat ene uurtje in Snowworld kan het dan weer even opnieuw bevriezen.... Nee je neemt al zo ontzettend veel mee morgen, ik ga hier wel even wat kopen.
Ik dacht dat jij wel eens stampot o.i.d. maakt? Waarmee plet jij de aardappels dan? Ik heb ook nog wel een hamer voor je hoor, haha.
Ik kan best twee rollen meenemen, heb een koffer bij. Je hebt morgen tot 09:00 om te beslissen of je het nodig hebt. ;)
#3118510
Hydra schreef: Ik dacht dat jij wel eens stampot o.i.d. maakt? Waarmee plet jij de aardappels dan? Ik heb ook nog wel een hamer voor je hoor, haha.
Ik kan best twee rollen meenemen, heb een koffer bij. Je hebt morgen tot 09:00 om te beslissen of je het nodig hebt. ;)
Een aardappelstamper ziet hier anders uit dan een vijzel. Denk dat mijn vijzel geen botjes plet. Een stevige! diepvrieszak en gewone hamer voldoen bij pletten.
#3118793
Na de hoektandverwijdering in overleg met de da die weet wat ik voer eerste tien dagen gemalen eten gegeven. Nu na verwijdering voortand, wat wel een met lange wortel was heb ik twee dagen gemalen gegeven en dag drie en vier vlees en pens en wat gemalen. Daarna wat zachter bot.

Ik geef na een narcose trouwens altijd even gemalen tot dat ik zie dat de hond en fris en fruitig is en goed ontlast.
#3119766
Ik ben dierenbeul geloof ik. Daan is 3 keer voor zijn gebit onder narcose geweest en alle 3 de keren zijn er tanden en kiezen getrokken. De eerste 2 keer gewoon doorgebarft, hij kraakte de dag na het kiezen/tanden trekken gewoon weer zijn normale maaltijd weg. Na de laatste keer wel gemalen gegeven maar dat kreeg hij voor die tijd ook al. Na de laatste keer kan hij ook niet meer barfen, hij heeft zijn hoektanden nog, boven en onder 1 tand maar die zitten niet boven elkaar en geloof nog 4 of 5 verdwaalde kiezen. Knippen en kraken lukt niet meer, maar volgens Daan kan je alles ook gewoon doorslikken. Aangezien ik hem liever niet dagelijks op zijn kop hou om stukken vlees ed uit zijn strotje te schudden blijft hij nu op KVV en klein gesneden spiervlees.
#3119811
Ik geloof dat na de eerste twee operaties Boris ook had kunnen knagen maar de da verbood dat nadrukkelijk, omdat dan de hechtingen kunnen springen. Die kiezen zijn trouwens enorm. Daar waren een hechting of 3 a 4  voor nodig om het gat te dichten. Na de laatste keer kan hij niet meer kraken en hier ook kvv. Nu 2 jaar later begint hij weer op gedroogde snacks te knagen.
#3132435
Nog even een bericht over Puck en haar tand, voor mocht iemand dit topic ooit terugvinden met de zoekfunctie.
Puck heeft uiteindelijk 6 dagen kvv gegeten en is daarna terug over gegaan naar barf. Toch 6 dagen kvv omdat ik het argument van geen kracht mogen zetten met de kaak wel een goede vond, ik wilde niet dat haar hechtingen eruit zouden springen. Het is keurig genezen, de hechtingen zijn nog behoorlijk lang blijven zitten, ook met de barf nog. Ze kan nog steeds alles eten, mist haar tand niet echt geloof ik. Ze blijft een hele langzame eter, maar dat is niet erg.
Van de narcose heeft ze nauwelijks last gehad. Wel diarree de volgende ochtend, maar dat was dezelfde middag al over en gewoon weer mooie vaste ontlasting. Verder ook niets aan haar gemerkt. Heb haar 24 uur na de operatie nog een pijnstiller gegeven, maar de 4 dagen erna niet, ze was gewoon 100% Puck zoals ik die ken, nergens last van.
Ze is pass 2,5 jaar, ik hoop dat ze de rest van haar tanden laat zitten tot en met dat ze een oud dametje wordt over pas heel lang!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door