Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hydra
#3116846
Hoi!
Op aanraden van hier ben ik zo'n 6 weken geleden begonnen met het ontgiften van Owen met behulp van groene leem. De ontgifting is me ontzettend meegevallen en volgens mij heeft Owen er weinig last van gehad. Zo nu en dan was hij aan de diarree of had hij wat jeuk, maar daar bleef het dan ook bij! Sinds deze week krijgt hij de probiotica in combinatie met Puur Vitamine/mineralen. Ik merkte deze week dat hij iets meer jeuk had, maar ik kon me herinneren dat hij dat tijdens eerdere probioticakuren ook had. Wat mij echter wel opvalt is dat ondanks dat zijn ontlasting vaak mooi, stevig en klein is, hij vaak 'eindigt' met wat diarree. Ik kan het zelf niet goed beoordelen omdat ik het niet kan zien, maar zodra ik de kans krijg, vraag ik mijn ouders en vrienden om een beschrijving te geven, haha.
Weet iemand waar dit op zou kunnen wijzen? Zijn zijn darmen zich nu aan het herstellen? Kan ik hier nog iets tegen geven? Ik heb getwijfeld of ik psyllium zou  toevoegen, maar ik weet niet of dat het probleem oplost?
P.s. Hij krijgt kvv, en zo 1 of 2 keer per week met wat groente en/of een eitje. Verder zo goed als dagelijks een teentje knoflook, om de dag 3ml Doils en dus dagelijks probiotica en vitamine/mineralen.
Alvast bedankt!
Door Lizzy
#3116911
Hydra schreef: Hoi!
Op aanraden van hier ben ik zo'n 6 weken geleden begonnen met het ontgiften van Owen met behulp van groene leem. De ontgifting is me ontzettend meegevallen en volgens mij heeft Owen er weinig last van gehad. Zo nu en dan was hij aan de diarree of had hij wat jeuk, maar daar bleef het dan ook bij! Sinds deze week krijgt hij de probiotica in combinatie met Puur Vitamine/mineralen. Ik merkte deze week dat hij iets meer jeuk had, maar ik kon me herinneren dat hij dat tijdens eerdere probioticakuren ook had.
Interessant. Ik heb dit vaker gehoord. Ik heb geen idee waar dat door komt.
Wat mij echter wel opvalt is dat ondanks dat zijn ontlasting vaak mooi, stevig en klein is, hij vaak 'eindigt' met wat diarree. Ik kan het zelf niet goed beoordelen omdat ik het niet kan zien, maar zodra ik de kans krijg, vraag ik mijn ouders en vrienden om een beschrijving te geven, haha.
Dat zie je toch ook wel bij veel honden hoor, dat het laatste beetje dun is. Ik geloof niet dat je je hier erg zorgen om hoeft te maken. Had hij dat tijdens de groene leem zelf ook?

Ik ben even kwijt waarom je ging ontgiften met hem?
Weet iemand waar dit op zou kunnen wijzen? Zijn zijn darmen zich nu aan het herstellen? Kan ik hier nog iets tegen geven? Ik heb getwijfeld of ik psyllium zou  toevoegen, maar ik weet niet of dat het probleem oplost?
Is het een probleem? Vind jij het een probleem? Lijd je hond eronder?
P.s. Hij krijgt kvv, en zo 1 of 2 keer per week met wat groente en/of een eitje. Verder zo goed als dagelijks een teentje knoflook, om de dag 3ml Doils en dus dagelijks probiotica en vitamine/mineralen.
Alvast bedankt!
Hoe lang geef je hem nu probiotica?
Is de ontlasting altijd dun of vooral op dagen dat hij iets extra's krijgt?
Door Hydra
#3116948
@ Pluk: Hij eet kvv, meestal 2/3kg per dag. Ik verdeel zijn maaltijd over twee momenten, maar het tijdstip en de hoeveelheid staan nooit vast.
Lizzy schreef: Interessant. Ik heb dit vaker gehoord. Ik heb geen idee waar dat door komt.
Dat zie je toch ook wel bij veel honden hoor, dat het laatste beetje dun is. Ik geloof niet dat je je hier erg zorgen om hoeft te maken. Had hij dat tijdens de groene leem zelf ook?
Ja, en voor de groene leem ook wel eens.

Ik ben even kwijt waarom je ging ontgiften met hem?
Omdat hij jeuk/darmklachten heeft. De da wilde dat ik zou gaan elimineren, maar ik wilde dit liever niet omdat Owen als geleidehond overal en nergens komt en helaas nog wel eens wat weet te pakken in bijv. de trein. Uiteraard mag hij dit niet, maar het is soms gewoon niet te voorkomen. Hierdoor zou elimineren niet echt nut hebben.
Is het een probleem? Vind jij het een probleem? Lijd je hond eronder?
Tja, ik vind het opzich geen probleem, maar het zit me ook niet echt lekker.Of hij lijdt durf ik niet te zeggen, hij is zo hard voor zichzelf. Wel merk ik dat hij van het poepen echt een issue maakt: hij loopt wat krampachtig rond en rust niet tot hij gepoept heeft. Zelfs in tuig kan hij zich lastig beheersen zodra hij moet. Ik heb ook wel eens het idee dat het hem zeer doet, hij kreunt dan tijdens het poepen. Ik denk niet dat zijn ontlasting te hard is, het is geen krijtpoep.
Hoe lang geef je hem nu probiotica?
Een week.
Is de ontlasting altijd dun of vooral op dagen dat hij iets extra's krijgt?
Pfff, ik zou het echt niet weten. Voor mijn gevoel is het random!
Door Lizzy
#3116965
Hydra schreef: @ Pluk: Hij eet kvv, meestal 2/3kg per dag. Ik verdeel zijn maaltijd over twee momenten, maar het tijdstip en de hoeveelheid staan nooit vast.
Je hebt een kruising Lab/Golden, toch? Hoeveel voer je nou precies want nu lijkt het net alsof je 2 tot 3 kg per dag voert.

Hij zou wel probleemloos moeten kunnen ontlasten ja. Is het een idee om eens een ander merk KVV te proberen?
Door Hydra
#3116980
Lizzy schreef: Je hebt een kruising Lab/Golden, toch? Hoeveel voer je nou precies want nu lijkt het net alsof je 2 tot 3 kg per dag voert.

Hij zou wel probleemloos moeten kunnen ontlasten ja. Is het een idee om eens een ander merk KVV te proberen?
Oh haha, dat staat er inderdaad een beetje krom. :P Hij krijgt dus tweederde van een rol per dag, ongeveer 660g. Hij krijgt niet een vast merk, ik voer o.a. daily meat, dogmeat, tamro en natuur en dier.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3117080
Jeuk door probiotica kan komen door gluten en/of lactose. Zit er iets van in, in jouw preparaat?
Maïszetmeel bijvoorbeeld?
Door Hydra
#3117330
[quote="Hope"]
Jeuk door probiotica kan komen door gluten en/of lactose. Zit er iets van in, in jouw preparaat?
Maïszetmeel bijvoorbeeld?
Daar had ik nog niet eens bij stil gestaan. Ik geef probiotica van puur, voor zover ik kan zien zit er niks geks in?:
Samenstelling
per 2½ gram: Overige ingrediënten: Fructo Oligo Sacchariden (FOS) Toevoegingsmiddelen per 2 ½ gram: Zoötechnische toevoegingsmiddelen,
darmflorastabilisatoren: Bifidobacterium infantis, Bifidobacterium lactis, Bifidobacterium longum, Enterococcus faecium (ATCC #8043),
Lactobacillus acidophilus (ARS #B-3208), Lactobacillus paracasei (LPC-01), Lactobacillus plantarum (ATCC #8014), Lactococcus lactis (LL-01)
en Saccharomyces cerevisiae.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3117409
Zoals jij het omschrijft doet het me denken aan toch wat hardere ontlasting, en nee dat hoeft dan geen krijt achtige kleur te hebben, maar dat hij er toch wat meer moeite mee heeft om te ontlasten.
Bij een hond dit op zicht een gewone drol heeft maar vaak aan het end dunne (diarree achtige) ontlasting is, heeft de drol wat langer vast gezeten, de stop komt dan los, hij heeft kramp, blijft zitten en wat eigenlijk nog niet voldoende ingedikt is komt dan ook mee naar buiten.
Als het zo af en toe is zou ik er niets mee/aan doen, maar als het vaak is, misschien toch eens een andere kvv proberen, of terug naar basic, dus geen pillen/druppels o.i.d. te geven, en steeds weer iets toevoegen, om te zien of hij toch op iets reageert.

Mijn labje heeft weinig problemen met eten, maar zit er iets van eend in, hij krijgt meestal ook kvv, dan krijgt hij een rommelbuik, en precies wat jij omschrijft, geen krijtpoep, maar wel aan het end heel dun.
Succes met uitzoeken.
Door Hydra
#3117599
Extreme schreef: Zoals jij het omschrijft doet het me denken aan toch wat hardere ontlasting, en nee dat hoeft dan geen krijt achtige kleur te hebben, maar dat hij er toch wat meer moeite mee heeft om te ontlasten.
Bij een hond dit op zicht een gewone drol heeft maar vaak aan het end dunne (diarree achtige) ontlasting is, heeft de drol wat langer vast gezeten, de stop komt dan los, hij heeft kramp, blijft zitten en wat eigenlijk nog niet voldoende ingedikt is komt dan ook mee naar buiten.
Als het zo af en toe is zou ik er niets mee/aan doen, maar als het vaak is, misschien toch eens een andere kvv proberen, of terug naar basic, dus geen pillen/druppels o.i.d. te geven, en steeds weer iets toevoegen, om te zien of hij toch op iets reageert.

Mijn labje heeft weinig problemen met eten, maar zit er iets van eend in, hij krijgt meestal ook kvv, dan krijgt hij een rommelbuik, en precies wat jij omschrijft, geen krijtpoep, maar wel aan het end heel dun.
Succes met uitzoeken.
Ja precies dat! Hij poept soms ook, loopt dan weg, kijkt moeilijk, en gaat toch maar weer even zitten. Ik hoorde net ook dat het nog steeds de naweeën van de giardia die hij een half jaar heeft gehad zouden kunnen zijn. Ik vind het lastig om met de probiotica of vitamines te stoppen, aangezien hij net helemaal ontgift en dus 'leeg' is. Waarschijnlijk moet ik het nog even aankijken, maar ik ben blij te horen dat Owen niet de enige is!
Door Lizzy
#3117650
Volgens mij zit er in de probiotica niks raars. Maar, als hij er jeuk van krijgt, is dat wel een puntje om in de gaten te houden. Misschien een ander merk nog even te proberen (Solgar vind ik nog steeds de beste). Als je hond giardia heeft gehad, dan is het heel goed mogelijk dat de darmflora absoluut nog niet optimaal is. En dan zou het toch mooi zijn als je aan kan vullen met probiotica.

Ik ken al die KVV's niet. Maar op zich hoort ontlasting er gewoon goed uit te komen, niet te hard te zijn en ook niet te dun. Wat je zou kunnen proberen is om toch wat extra vezels te geven middels gekookte of gepureerde bladgroenten. Dat is ook prebiotica, zeg maar. Waterkers, andijvie, paksoi, witlof, postelijn, etc.: allemaal heel geschikt daarvoor. En pompoen. Dat is wel geen bladgroenten maar dat werkt goed bij verstopping en diarree. Ik weet nog wel dat een van mijn puppy's op Degomeat stond en die kon bijna niet poepen, zo hard werd de ontlasting. En dat het laatste beetje bij jouw hond dan dun is, is eigenlijk heel normaal. Ik vind zo'n KVV dan eigenlijk ongeschikt maar goed, soms willen mensen niet switchen naar wat anders en dan kan kunst en vliegwerk handig zijn.
Door Hydra
#3118063
Lizzy schreef: Volgens mij zit er in de probiotica niks raars. Maar, als hij er jeuk van krijgt, is dat wel een puntje om in de gaten te houden. Misschien een ander merk nog even te proberen (Solgar vind ik nog steeds de beste). Als je hond giardia heeft gehad, dan is het heel goed mogelijk dat de darmflora absoluut nog niet optimaal is. En dan zou het toch mooi zijn als je aan kan vullen met probiotica.
Waar bestel je de probiotica van solgar? Deze is toch eigenlijk voor mensen bedoeld?
Ik ken al die KVV's niet. Maar op zich hoort ontlasting er gewoon goed uit te komen, niet te hard te zijn en ook niet te dun. Wat je zou kunnen proberen is om toch wat extra vezels te geven middels gekookte of gepureerde bladgroenten. Dat is ook prebiotica, zeg maar. Waterkers, andijvie, paksoi, witlof, postelijn, etc.: allemaal heel geschikt daarvoor. En pompoen. Dat is wel geen bladgroenten maar dat werkt goed bij verstopping en diarree.
Hoe lang kook je dit ongeveer? Ik weet niet of mijn staafmixertje rauwe groente aan kan namelijk. ;)
Ik weet nog wel dat een van mijn puppy's op Degomeat stond en die kon bijna niet poepen, zo hard werd de ontlasting. En dat het laatste beetje bij jouw hond dan dun is, is eigenlijk heel normaal. Ik vind zo'n KVV dan eigenlijk ongeschikt maar goed, soms willen mensen niet switchen naar wat anders en dan kan kunst en vliegwerk handig zijn.
Wat bedoel je met 'zo'n kvv'? Ik zou best willen barfen, maar aangezien ik geen tuin of balkon heb, wacht ik daar nog even mee. Ik wil namelijk geen gebarf binnen. ;)
Overigens heb ik vanavond weer een vriendin mee laten kijken: zijn ontlasting was normaal, hij liep een paar stappen, deed moeilijk, ging zitten en begon te trillen. Ik voelde dat ook echt aan de riem. Hij was weer aan de diarree, maar het voelde voor hem duidelijk onprettig. Het was geen spuitpoep ofzo. Volgens die vriendin zag het er een beetje gelig uit... Betekent dit iets?
Door Lizzy
#3118101
Waar bestel je de probiotica van solgar? Deze is toch eigenlijk voor mensen bedoeld?
Ja, overal. Bij I herb is ie het goedkoopst, als je geen invoer hoeft te betalen. Het spul van Solgar heet: solgar advanced 40+ acidophilus
Hoe lang kook je dit ongeveer? Ik weet niet of mijn staafmixertje rauwe groente aan kan namelijk. ;)
Tot het gaar is :). Dat varieert per groenten. Deze site is misschien wel handig: http://hoelangkoken.nl/categorie/groenten
Wat bedoel je met 'zo'n kvv'? Ik zou best willen barfen, maar aangezien ik geen tuin of balkon heb, wacht ik daar nog even mee. Ik wil namelijk geen gebarf binnen. ;)
Ik bedoel met zo'n KVV waar je kunst en vliegwerk op moet uitoefenen wil je hond er normaal op kunnen poepen.
Overigens heb ik vanavond weer een vriendin mee laten kijken: zijn ontlasting was normaal, hij liep een paar stappen, deed moeilijk, ging zitten en begon te trillen. Ik voelde dat ook echt aan de riem. Hij was weer aan de diarree, maar het voelde voor hem duidelijk onprettig. Het was geen spuitpoep ofzo. Volgens die vriendin zag het er een beetje gelig uit... Betekent dit iets?
Dit lijkt op slijm. Als je nou eens een paar dagen stopt met de probiotica en wat groenten erbij geeft en dan weer even kijkt hoe het gaat?
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3118153
Hydra, kan t niet zijn dat je hond weer last heeft van giardia? Als hij zoveel last heeft van zijn ontlasting en dan nu gele slijm?
Heb geen ervaring met giardia hoor, maar gele slijm en zo te lezen pijn bij het poepen lijkt er toch iets meer aan de hand, en wat tja dat kan idd van alles zijn, incl kvv waar hij niet lekker op reageert.
Je wilt niet elimineren, maar je kan ook simpel proberen door bv kvv zonder kip te geven, of zonder rund, of ga een kvv voeren met bv 1 diersoort. Je moet zoveel verschillende dieren en merken proberen te voeren dat is het beste, maar een poosje 1 merk met bv 1 diersoort zodat je kan zien hoe het dan gaat, geeft voor jou en je hond misschien ook rust. En zo kan je het gaan uitbreiden. Het zou misschien granen kunnen zijn, dus gevogelte kan een probleem zijn ivm met granen die gevoerd zijn evt nog in hun krop zitten wat mee gemalen word.
Zelf een lab gehad met een voedingsintolerantie, dus weet hoe lastig het kan zijn. Succes.
Door Hydra
#3118159
Lizzy schreef: Ja, overal. Bij I herb is ie het goedkoopst, als je geen invoer hoeft te betalen. Het spul van Solgar heet: solgar advanced 40+ acidophilus
áls ja, haha. Maar ik zie dat ie in Nederland ook wel te verkrijgen is. Een capsule per dag voor een hond van 33kg is wel te doen toch? En moet ik die capsule nog openbreken voor hem?
Tot het gaar is :). Dat varieert per groenten. Deze site is misschien wel handig: http://hoelangkoken.nl/categorie/groenten
Oh lekker simpel dus. :) Ik heb nog nooit groente voor hem gekookt, vandaar dat ik het even wilde weten.
Ik bedoel met zo'n KVV waar je kunst en vliegwerk op moet uitoefenen wil je hond er normaal op kunnen poepen.
Dat heb ik met geen nekele kvv gelukkig, omdat ik soms niet precies weet welke kvv ik uit de vriezer trek. ;)
Dit lijkt op slijm. Als je nou eens een paar dagen stopt met de probiotica en wat groenten erbij geeft en dan weer even kijkt hoe het gaat?
Dat kan ik wel proberen vanaf volgende week. Dit weekend ben ik weg en ik twijfelde of ik de probiotica mee zou nemen (niet praktisch), maar dan laat ik die gewoon even thuis en neem ik voor de zekerheid psyllium mee.
Ik bedenk me nu wel dat hij dit weekend waarschijnlijk haaksbarf gaat krijgen, al weet ik niet wat voor een groente daarin zit.
Qua bladgroente heb ik nu alleen witlof en spinazie in huis, maar ik wil zelf ook nog graag kunnen eten. Maandag dus even andijvie en waterkers erbij halen om een mooi prutje te koken. Hoeveel gram groente zou ik op een dag bijvoeren? Ik geef ongeveer 660g, zou 60g dan voldoende zijn?
@ Extreme: voor een terugkeer van de Giardia ben ik ook bang, al herken ik veel symptomen die hij tijdens de giardia had niet bij hem. Ik ga maandag ook nog even met de da overleggen, een ontlastingonderzoekje kan denk ik nooit kwaad! Kip heb ik al uit zijn menu weggelaten en rund krijgt hij ook zeer weinig.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door