Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door kaszi
#3117550
Hoe behandelen jullie de kippen tegen vlooien?
Onze kippen hebben vlooien en in de dierenwinkel hebben ze me een spuitbus verkocht die ik op ze moest spuiten en ook op de kuikens, het hok,... etc.
Heb wat er op de bus stond goed gelezen, maar daar stond niets op over hoe te gebruiken op dieren.

Deze middag de kippen en het hok een behandeling gegeven en ook de kuikens.
Na een minuutje of 2 begonnen de kuikens omver te vallen en met de poten te trekken!  Ik dacht dat ik ze naar de kuikenhemel had geholpen, de kinderen waren zo verdrietig en boos op me. Na een half uurtje begonnen ze weer normaal te doen en konden ze weer lopen.
Nogal logisch dat ik dat produkt op de kuikens niet meer gebruik in de toekomst.

Ik meen me te herinneren dat we bij mijn ouders vroeger poeder hadden om te gebruiken, maar dat hadden ze niet in de dierenwinkel.

Wat voor produkt gebruiken jullie?

Oh de vlooien zijn heel klein en bijna wit-beigekleurig.
Laatst gewijzigd door kaszi op wo 27 mei 2015, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3117579
Bij bloedluis behandel je de omgeving, niet de kippen zelf. Arme kippen en kuikens zeg  :( wat een advies  :-X

Liefst even de kippen in een andere ruimte stoppen. Die bloedluizen kunnen je het leven van je kuikens kosten.

Hok schoonmaken, liefst met stoomreiniger/hogedrukreiniger. Vooral kieren en spleten nakijken.  Daarna inspuiten met een mengsel van spiritus en afwasmiddel. Dit laatste doe je meerdere keren, eigenlijk tot ze weg zijn. Na inspuiten wel uit laten dampen voordat de kippen weer naar binnen gaan. Uiteinde stokken insmeren met vaseline.  Er bestaat luispoeder die kun je in hoeken en gaten stoppen, dit kun je ook doen met diatomeeraarde. Zelf nog geen ervaring mee, maar diegene waar ik de brammen van kocht hield zijn hokken vrij daarmee. Die poederde dan wel het hele hok in (draag mond/neusbescherming) en tevens werd het in het legnest e.d. gestrooid.  Savonds als het sonker kune je controleren hoe het ervoor staat in het hok, ean gaan die luizen aan de wandel en zie je ze met zaklamp.

Of je steekt je hok in de brand en koopt een nieuwe.
Door kaszi
#3117587
Angelique schreef: Bij bloedluis behandel je de omgeving, niet de kippen zelf. Arme kippen en kuikens zeg  :( wat een advies  :-X

Liefst even de kippen in een andere ruimte stoppen. Die bloedluizen kunnen je het leven van je kuikens kosten.

Hok schoonmaken, liefst met stoomreiniger/hogedrukreiniger. Vooral kieren en spleten nakijken.  Daarna inspuiten met een mengsel van spiritus en afwasmiddel. Dit laatste doe je meerdere keren, eigenlijk tot ze weg zijn. Na inspuiten wel uit laten dampen voordat de kippen weer naar binnen gaan. Uiteinde stokken insmeren met vaseline.  Er bestaat luispoeder die kun je in hoeken en gaten stoppen, dit kun je ook doen met diatomeeraarde. Zelf nog geen ervaring mee, maar diegene waar ik de brammen van kocht hield zijn hokken vrij daarmee. Die poederde dan wel het hele hok in (draag mond/neusbescherming) en tevens werd het in het legnest e.d. gestrooid.  Savonds als het sonker kune je controleren hoe het ervoor staat in het hok, ean gaan die luizen aan de wandel en zie je ze met zaklamp.

Of je steekt je hok in de brand en koopt een nieuwe.
Hier gaan we vrijdag goed mee aan de slag!
Ik zie in het hok helemaal niets, dat wordt 2 wekelijks helemaal proper gemaakt, veel spleten en kieren zijn er niet. De beestjes zie ik dan weer wel op de kuikens (en zullen er dan ook wel op de kippen zijn) 
Bye Myte werd me ook aangeraden op een kippenpagina.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3117601
kaszi schreef: Hier gaan we vrijdag goed mee aan de slag!
Ik zie in het hok helemaal niets, dat wordt 2 wekelijks helemaal proper gemaakt, veel spleten en kieren zijn er niet. De beestjes zie ik dan weer wel op de kuikens (en zullen er dan ook wel op de kippen zijn) 
Bye Myte werd me ook aangeraden op een kippenpagina.
Overdag zie je ze ook niet. Kom maar terug als het donker is.  Is het anders verenluis ofzo.
#3117602
Ik twijfel of dat wel bloedluis is. Er kunnen ook nog andere parasieten zijn.
Bloedluizen zitten overdag doorgaans niet op de kip zelf, maar in de kieren in het hok. Typisch rond de slaapstok (uiteinden) zie je ze overdag wel zitten. Mooi rood als ze goed gegeten hebben.  En anders zijn ze volgens mij grijs...
Mijn ma heeft wel eens voorgehad dat een broedende kip zowat leeggezogen werd en toen mevrouw niet meer broeds was en bij de anderen op stok zat, was het nest dus vergeven van mijten die geen kip meer vonden.  Die vielen dan ook mensen aan (is geweten) en je armen kwamen vol te zitten. Jeukt vreselijk!  Maar het punt is: die waren grijs. Echt duidelijk grijs, niet beige of zo.
En zoals gezegd zaten ze dus niet duidelijk op de kippen.  Kippen hebben wel duidelijk de hele dag jeuk en ze kunnen er ook bloedarmoede van krijgen.  In erge gevallen van sterven en zeker de kuikens zijn natuurlijk kwetsbaarder.

Wij gebruiken doorgaans een poeder dat je kan spuiten (drukpomp-spuitmateriaal erbij, het is dan meer een schuim dan een droog poeder) of met de hand rondstrooien en dat je NIET op de kippen gebruikt maar op het hok. Alle kieren behandelen en zeker de zitstokken  en nesten dus goed behandelen.  Als je het in de ochtend doet en zorgt dat je kippen overdag er niet zijn, en je herhaalt dat een aantal weken, zouden ze normaal vrijwel weg moeten zijn. Helemaal weg krijg je ze volgens de boekjes nooit...
Als het echt heel erg is, zou je inderdaad een pipetje of dergelijk op je kippen kunnen gebruiken, maar zeker van zijn dat het een middel is dat je op de dieren mag gebruiken.  Ik heb steeds gewoon de kippen uit het hok verwijderd en enkel het hok behandeld.  Dat werkte prima.
Het geeft je hok wel een mooie witte kleur...  :biggrin2:
En niet zuinig zijn met het product...
Het poeder zou de poten van de mijten aan elkaar doen kleven, is verder geen echt gif of zo, denk ik.  Maar toch, gezond zal het alleszinds niet zijn, en ik zou het toch niet op mijn kippen willen...

Maar ik zou eens goed rondlezen op internet of er geen andere parasieten zijn die meer aan de beschrijving voldoen. Of desnoods mee naar een DA die wat van kippen weet (weet eentje in Kruibeke, als je niemand weet) zodat die kan kijken om welke parasiet het gaat.  Maar een vogel met parasieten zien ze natuurlijk niet graag in de praktijk binnenkomen...  ::)
De behandeling hangt daar natuurlijk wel vanaf... 
Gebruikersavatar
Door kiara
#3117635
1 woord de diameeraarde,beetje op de kippen,legnest,uiteinde van de stokken,hok zelf klaar ben je ervan af,iedere keer als je het hok verschoont klein beetje strooien.nooit meer last van gehad
#3117636
kiara schreef: 1 woord de diameeraarde,beetje op de kippen,legnest,uiteinde van de stokken,hok zelf klaar ben je ervan af,iedere keer als je het hok verschoont klein beetje strooien.nooit meer last van gehad
Klopt Kiara, mijn zwager heeft het ook op aanraden van mij besteld, had daarna ook geen last meer!
Is echt heel goed spul.

Gebruik het ook vier keer per jaar als wormenkuurtje voor Saartje, werkt echt perfect, is volkomen onschadelijk, nooit wormen gehad!  :)
Ook werkt het goed tegen overtollig maagzuur bij de hond, maar dat is minder bekend geloof ik.  :)
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op do 28 mei 2015, 01:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3117654
Ik heb de meest gruwelijke gif zooi geprobeerd voor dat ik het bestaan wist van de diameeraarde, ook pipetjes op de kippen, zelf hok uitgebrand met brander niks maar dan ook niks hielp, tabaks delen ook niet, tot ik de diameeraarde ontdekte nooit geen last meer gehad, werelds spul!! En ja ik zet het ook zo nu en dan in voor ontwormen, het is nou jammer dat het niet werkt voor teken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door