Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door signmodel
#3117090
oscar nu 19 weken is afgespeend op kvv, met 9 weken hier gekomen en gelijk over op barf.

elke ochtend spuugde hij wat werveltjes uit dus ben ik hem s avonds maar kvv gaan geven en dat ging goed.
gisteren vergeten kvv uit te leggen dus moest hij maar aan de barf, en kwam wel goed uit want zo kon ik zien of er na 9 weken op kvv s avonds wat veranderd was.  en ja vanmorgen om 6 uur kwamen er weer wat werveltjes en slijm uit.

hij eet 3x 200 gram per dag en overdag zijn er geen problemen. verder maakt het ook niets uit wat hij eet; kip, konijn, eend of kwartel ze komen er allemaal uit, nou ja niet alles en spiervlees en orgaan zijn blijkbaar wel verteerd het zijn ook maar enkele werveltjes die s nachts blijkbaar niet verteren.

iemand een idee hoe dat kan? moet ik ergens aan denken of rekening mee houden (een afwijking??) kan ik er iets aan doen? moet ik me zorgen maken?
vanavond eet hij dus gewoon weer kvv, maar hoe kan ik hem nu s avond op de barf krijgen?
ik zou kunnen gaan meppen maar dat is toch vreemd dat het overdag wel goed gaat.

oh en ontlasting is wel wat wisselend die is s morgen wat slapper (misschien vanwege de kvv, is al vanaf het begin zo) vorige week ontlasting na gekeken en geen wormen iod.
Door Lizzy
#3117151
signmodel schreef: oscar nu 19 weken is afgespeend op kvv, met 9 weken hier gekomen en gelijk over op barf.

elke ochtend spuugde hij wat werveltjes uit dus ben ik hem s avonds maar kvv gaan geven en dat ging goed.
gisteren vergeten kvv uit te leggen dus moest hij maar aan de barf, en kwam wel goed uit want zo kon ik zien of er na 9 weken op kvv s avonds wat veranderd was.  en ja vanmorgen om 6 uur kwamen er weer wat werveltjes en slijm uit.

hij eet 3x 200 gram per dag en overdag zijn er geen problemen. verder maakt het ook niets uit wat hij eet; kip, konijn, eend of kwartel ze komen er allemaal uit, nou ja niet alles en spiervlees en orgaan zijn blijkbaar wel verteerd het zijn ook maar enkele werveltjes die s nachts blijkbaar niet verteren.

iemand een idee hoe dat kan? moet ik ergens aan denken of rekening mee houden (een afwijking??) kan ik er iets aan doen? moet ik me zorgen maken?
vanavond eet hij dus gewoon weer kvv, maar hoe kan ik hem nu s avond op de barf krijgen?
ik zou kunnen gaan meppen maar dat is toch vreemd dat het overdag wel goed gaat.

oh en ontlasting is wel wat wisselend die is s morgen wat slapper (misschien vanwege de kvv, is al vanaf het begin zo) vorige week ontlasting na gekeken en geen wormen iod.
Wat voor hond is Oscar?

Ik denk dat Oscar gewoon nog niet top verteerd. En dat zie je wel vaker op jonge leeftijd. Dit zijn ook heel harde stukjes bot, die werveltjes. Ik zou hem 's avonds laat geen voer meer geven. Dat is sowieso niet het beste tijdstip om een hond te voeren, s' avonds. Dus ik zou 's morgens, 's middags en dan nog 1 keer om een uur of 17:00 a 18:00 eten geven. En wat je heel makkelijk kunt doen is het vleesbot verdelen over de ochtend en middag maaltijd en dan 's avonds alleen vlees/orgaanvlees en groenten. Of bij de laatste maaltijd wat extra pens geven. Dat is een goede bot inpakker en bovendien bevat het goede bacterieen. Je zou hem ook een extra kuurtje probiotica kunnen geven.

Maar, veel pups braken op jonge leeftijd regelmatig wat bot restjes uit. Ik denk dus dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Door signmodel
#3117191
dank je.

oscar is een tamaskan, dat zijn inderdaad wel wat gevoeligere honden.  is het niet te lang dan tussen de avond maaltijd en de ochtendmaaltijd? dan zit er meer dan 12 uur tussen, hij eet rond 9 uur s morgens weer.
hij heeft ook tot 12 weken op 4x daags gestaan omdat hij heel veel at en ook snel spuugde.  ook spuugt hij de eerste 2 dagen gal vlakvoor een maaltijd zodra ik ben gaan minderen op voer en in de auto wil het ook weleens gebeuren, ik noem het maar zijn zwakke plek.

pens eet hij regelmatig, en inderdaad dat kan ik hem wel ongemalen geven s avonds zonder spugen in de ochtend. hij eet zo n 3x per week pens maar dat mag dus meer (ik reken voor de grote 1 pensmaaltijd in de week, dus aangezien hij 3x eet komt dat toch overeen)

dus ik zou hem ook s avonds (maar dan eerder) bot kunnen geven en dan pens erbij? dan zou ik hem de helft kunnen geven en dat aanvullen met pens?
even aankijken en dan probiotica geven of zou L-lysine dan niet iets beter zijn? of zou ik het gelijk maar bestellen? ik heb verder niet het idee dat hij ergens last van heeft.
Door Lizzy
#3117201
signmodel schreef: dank je.

oscar is een tamaskan, dat zijn inderdaad wel wat gevoeligere honden.  is het niet te lang dan tussen de avond maaltijd en de ochtendmaaltijd? dan zit er meer dan 12 uur tussen, hij eet rond 9 uur s morgens weer.
Nee, juist niet. Een beetje rust in die maag is juist wel goed. Ik vind in de avond eten geven drie keer niks, nooit gevonden, ga ik ook nooit wat vinden. Ik heb mijn pups nooit na 18 uur gevoerd.
hij heeft ook tot 12 weken op 4x daags gestaan omdat hij heel veel at en ook snel spuugde.  ook spuugt hij de eerste 2 dagen gal vlakvoor een maaltijd zodra ik ben gaan minderen op voer en in de auto wil het ook weleens gebeuren, ik noem het maar zijn zwakke plek.
Ja, dat denk ik dat je dat zo kunt noemen. Zijn zwakke plek.
pens eet hij regelmatig, en inderdaad dat kan ik hem wel ongemalen geven s avonds zonder spugen in de ochtend. hij eet zo n 3x per week pens maar dat mag dus meer (ik reken voor de grote 1 pensmaaltijd in de week, dus aangezien hij 3x eet komt dat toch overeen)

dus ik zou hem ook s avonds (maar dan eerder) bot kunnen geven en dan pens erbij? dan zou ik hem de helft kunnen geven en dat aanvullen met pens?
even aankijken en dan probiotica geven of zou L-lysine dan niet iets beter zijn? of zou ik het gelijk maar bestellen? ik heb verder niet het idee dat hij ergens last van heeft.
Dat kan. Je moet het gewoon even uitproberen. Wat moet hij met L-Lysine? Nee, dat zou ik dus niet geven. Ik zou probiotica geven, in een kuurtje, en verder niks.
#3117460
Lizzy schreef: Nee, juist niet. Een beetje rust in die maag is juist wel goed. Ik vind in de avond eten geven drie keer niks, nooit gevonden, ga ik ook nooit wat vinden. Ik heb mijn pups nooit na 18 uur gevoerd.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom niet?
Door Lizzy
#3117488
Anne in Duitsland schreef: Gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom niet?
Het is allemaal geen science maar in de avond maken wij ons op voor de nacht, om te gaan slapen. En daar hoort zwaar eten niet bij. Maar dat is 'mijn' Ayurvedische gevoel daarover.
Door signmodel
#3117585
Lizzy schreef: Het is allemaal geen science maar in de avond maken wij ons op voor de nacht, om te gaan slapen. En daar hoort zwaar eten niet bij. Maar dat is 'mijn' Ayurvedische gevoel daarover.
ja daar kan ik me wel in vinden
#3117596
Lizzy schreef: Het is allemaal geen science maar in de avond maken wij ons op voor de nacht, om te gaan slapen. En daar hoort zwaar eten niet bij. Maar dat is 'mijn' Ayurvedische gevoel daarover.
O, zo. Ik vrees dat ik te lang in Zuid-Europa heb gewoond om die theorie te volgen! :biggrin2: (Heb ooit om 21.30 uur voor een gesloten restaurant gestaan in Spanje. Ik: "O jee, ze zijn al gesloten." Onze Spaanse vrienden: "Welnee, we zijn te vroeg!" En dat bleek ook zo te zijn! ;D)
#3117598
Anne in Duitsland schreef: O, zo. Ik vrees dat ik te lang in Zuid-Europa heb gewoond om die theorie te volgen! :biggrin2: (Heb ooit om 21.30 uur voor een gesloten restaurant gestaan in Spanje. Ik: "O jee, ze zijn al gesloten." Onze Spaanse vrienden: "Welnee, we zijn te vroeg!" En dat bleek ook zo te zijn! ;D)
Je mist de clou Anne.  ::)
Als je dagelijks pas om 2u in bed kruipt, is 21u vast nog een prima uur om te eten. Maar als je als normale Noord-europeaan voor middernacht je nest opzoekt, is dat wel een beetje laat. ;)
Tis maar wat je gewoon bent als slapenstijd, of in dit geval, wat je honden gewend zijn als uur om te gaan slapen. En die passen zich nu eenmaal aan aan wat het baasje beslist.  :) ( of dat is toch de bedoeling ale...  8))
#3117606
pearlsofpassion schreef: Je mist de clou Anne.  ::)
Als je dagelijks pas om 2u in bed kruipt, is 21u vast nog een prima uur om te eten. Maar als je als normale Noord-europeaan voor middernacht je nest opzoekt, is dat wel een beetje laat. ;)
Tis maar wat je gewoon bent als slapenstijd, of in dit geval, wat je honden gewend zijn als uur om te gaan slapen. En die passen zich nu eenmaal aan aan wat het baasje beslist.  :) ( of dat is toch de bedoeling ale...  8))
Ik ben zelf een nachtbraker, dus misschien ligt het daaraan. :biggrin2: Maar zonder gekheid: wat is voor een hond het verschil tussen slapen overdag en slapen 's nachts? Ik maak twee keer daags een lange wandeling met mijn honden. Zodra we terug zijn, crashen ze ergens in mijn werkkamer of in de tuin als het mooi weer is, en dan slapen ze eigenlijk alleen maar totdat vrouwtje weer tijd voor ze heeft. Natuurlijk springen ze overdag weleens overeind als er Groot Gevaar langs de tuin loopt (bv. de buurman die ze al jaren kennen ::)), maar verder pitten ze gewoon. Ze krijgen bij ons rond een uur of 10 's avonds te eten, na de laatste wandeling. Daarna gaan ze heerlijk liggen uitbuiken tot baasje ze de volgende ochtend wekt rond een uur of 6. Kortom, "voor het eten is na het eten" als het om slapen gaat. :biggrin2:
#3117608
De nacht is toch een stuk langer dan overdag slapen?
Denk je niet dat ze overdag ook wat meer gewoon soezen, een uiltje nappen, tukje doen? Terwijl ze 's nachts echt diep slapen?
Of zou dat echt hetzelfde zijn?

Verder weet ik niet of het verschil maakt, eten voor het slapengaan of niet hoor. 
De katten hier gaan altijd mooi slapen na het eten.  Of ik dat nu wil of niet.
Staan ze al in de vroege ochtend op de gang voor de slaapkamer te paraderen en zijn ze klaarwakker terwijl wij nog willen slapen, eens ze hun ochtendmaal op hebben liggen ze hier alledrie op apengapen. En dat terwijl wij dan wel wakker zijn... Geraak daar nog maar aan uit...  ::)  :biggrin2:
Maar ja, katten zijn wel meer nachtdieren dan honden, denk ik... 
Alleszinds meer dan wij...  :P
#3117617
pearlsofpassion schreef: De nacht is toch een stuk langer dan overdag slapen?
Denk je niet dat ze overdag ook wat meer gewoon soezen, een uiltje nappen, tukje doen? Terwijl ze 's nachts echt diep slapen?
Of zou dat echt hetzelfde zijn?

Verder weet ik niet of het verschil maakt, eten voor het slapengaan of niet hoor. 
De katten hier gaan altijd mooi slapen na het eten.  Of ik dat nu wil of niet.
Staan ze al in de vroege ochtend op de gang voor de slaapkamer te paraderen en zijn ze klaarwakker terwijl wij nog willen slapen, eens ze hun ochtendmaal op hebben liggen ze hier alledrie op apengapen. En dat terwijl wij dan wel wakker zijn... Geraak daar nog maar aan uit...  ::)  :biggrin2:
Maar ja, katten zijn wel meer nachtdieren dan honden, denk ik... 
Alleszinds meer dan wij...  :P
Misschien wel, geen idee. Ik weet alleen dat Max mij altijd achtervolgt, dag en nacht. Ik werk vaak tot een uur of 1-2 's nachts (ben vertaler, dus kan m'n tijd indelen zoals ik wil), en waar ik ben, wil Max ook zijn. Dus als ik even achter de computer vandaan ga om tv te kijken of zo in een andere kamer, dan komt hij steeds weer bij me liggen. Ook als ie zijn eten al op heeft.
Naja, maakt ook niet zoveel uit. Ze krijgen bij ons al van begin af aan 's avonds te eten en dat gaat prima, dus laten we het maar zo. Het leek mij altijd dat het lichaam overdag niet genoeg rusttijd krijgt voor de vertering en dat 's avonds voeren daarom bezig was, maar Lizzy's punt is natuurlijk ook iets om over na te denken.
Door Lizzy
#3117647
Mijn honden zijn overdag altijd alert, ook al liggen ze te slapen. En dat zijn ze 's nachts niet. En vertrekken ze in net zo'n diepe slaap als wij zelf. Tenminste, dat is wat ik zie en ervaar. Van mij mag iedereen voeren wat ie wie wanneer ie wil :), maar als je hond altijd botstukjes uitspuugt van vleesbot die in een laat gevoerde maaltijd zaten, dan bevalt het de hond niet goed.
Door signmodel
#3117666
Anne in Duitsland schreef: Misschien wel, geen idee. Ik weet alleen dat Max mij altijd achtervolgt, dag en nacht. Ik werk vaak tot een uur of 1-2 's nachts (ben vertaler, dus kan m'n tijd indelen zoals ik wil), en waar ik ben, wil Max ook zijn. Dus als ik even achter de computer vandaan ga om tv te kijken of zo in een andere kamer, dan komt hij steeds weer bij me liggen. Ook als ie zijn eten al op heeft.
Naja, maakt ook niet zoveel uit. Ze krijgen bij ons al van begin af aan 's avonds te eten en dat gaat prima, dus laten we het maar zo. Het leek mij altijd dat het lichaam overdag niet genoeg rusttijd krijgt voor de vertering en dat 's avonds voeren daarom bezig was, maar Lizzy's punt is natuurlijk ook iets om over na te denken.
dat was dus ook mijn instelling om ze s avonds te gaan voeren, dan kan het rustig verteren.  en het is ook wel makkelijk voor wanneer ik / wij een dag weg zijn dan zit ik niet met het probleem dat ik eten mee moet nemen.  alleen soms of vaak vind ik het onhandig want ik heb s avonds best zin om gewoon te zitten. 

ze zijn nu tijdens het avondwandeltje wel een stuk rustiger nu ze eerder eten, alleen daarvoor ga ik nu eerder eten geven, t scheelt een hoop geweld en tumult. hondjes blij, baasje blij en de buurt blij dat ze niet wakker geblafd, gekrijst en gegromd worden.
heb voor vanavond nog kvv liggen en dan ga ik lekker de barf met pens proberen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door