Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door charmed
#3116037
Vorige week naar België afgereisd met de twee zusjes. We willen voor beide dames braces hebben. Voor Phoebe is er in NL geen brace te vinden voor Artrose in de schouder, wat ze in België dus wel hebben is een stabiliserende brace voor Pezen. En die zou grotendeels de pijn moeten weghalen van de artrose uit de schouder, dit willen we proberen. Ook omdat deze brace niet zo heel duur is.

Prudence die heeft artrose in beide polsen. Links best behoorlijk. Die probeert ze ook te ontzien, nu heeft ze rechts dus ook artrose en die is overbelast. Ze liep dus de laatste tijd heel mank rechts, dus ik dacht dat daar de originele artrose zat. Maar in mijn geheugen was het dus links. We hebben voor haar eerst links aan laten meten (omdat ze daar de meeste pijn heeft van de artrose) We laten denk ik toch volgende week maar ook de rechterpoot ingipsen om een mal te maken. Zodat we niet nog een keer extra terug moeten. De aflevering zal dan wat langer duren, maar dat is niet zo erg dat dat we over een week of 4 weer terug moeten en dan 2 weken later nog een keer om het op te halen. Prudence krijgt een dynamische polsbrace, die dus meebeweegt. We hebben een sportbrace geprobeerd, maar dan gaat ze al heel snel slepen met haar poten.

Afbeelding
De haren goed beveiligd tegen gips :)

Afbeelding
Gips moet even drogen! Ze lacht er zelfs bij :)

Afbeelding
En dan kan het er afgeknipt worden

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#3116087
Ik weet het, ik ben altijd wat kritisch in deze dingen, maar kan je mij uitleggen wat het grote voordeel is van de braces die je voor je honden laat maken?
Is het de wens dat ze weer net zo ver als voorheen mee kunnen wandelen? Net zo lang als jullie dat fijn vinden?
Denk je niet dat het fijner voor je honden is als je die eventuele wens laat varen en er wandelingen van maakt die ze wel aankunnen? En dan wellicht wat frequenter maar minder lang?

Ik probeer me voor te stellen wat Wodka er van zou vinden, vandaar mijn vraag.
Ik denk dat ik Wodka veel meer plezier doe met een aangepast tempo en een aangepaste frequentie dan haar in een harnas hijsen, maar ben benieuwd naar jullie overwegingen in deze.
Door hannabelgje
#3116091
Ik denk dat Frank zich met plezier in een harnas had laten hijsen als hij daardoor langer had kunnen wandelen. Zijn behoefte aan beweging stopte niet toen zijn lichaam het af liet weten.
Maar dat zal bij iedere hond wel anders zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#3116096
hannabelgje schreef: Ik denk dat Frank zich met plezier in een harnas had laten hijsen als hij daardoor langer had kunnen wandelen. Zijn behoefte aan beweging stopte niet toen zijn lichaam het af liet weten.
Maar dat zal bij iedere hond wel anders zijn denk ik.
Maar ik denk ook niet dat de behoefte aan beweging stopt. Wel anders wordt. Als ik naar Wodka kijk, was die vroeger van de waanzinnige dagen mee rennen op 4x4-terreinen. Heuvel op, heuvel af, bij iedere auto en berg willen kijken en rennen. Dat zit er niet meer in en zou ze echt niet meer doen nu. En ik denk dat ze best nog blij wordt van een keer gaan kijken op een dergelijk terrein, maar dan 1 heuveltje op - zitten en kijken. Voor mij ook prima, ouderdom levert nu eenmaal beperkingen op in het lijf. Is bij mij niet anders.  ::)
Door charmed
#3116097
We gaan ze echt niet meer langer laten lopen. Wandelingen van 1 uur zijn de max nu. Maar, ik wil dat ze geen pijn hebben en omdat ze geen pijnstilling mogen, niet langdurig. Neem ik dit als oplossing! En ik vind het een prima oplossing. Als ik Whisper zag, hoe blij die 's morgens was als zij haar harnasje omkreeg. Die ging gewoon de hele kamer door schurend langs de banken, en onder de tafel door. Ze vond het prettig. Niet bij elke beweging in huis je kniegewricht voelen is fijn voor ze. Zo zie ik dat ook voor Prudence. Die hele lange wandelingen doen we al niet meer, maar ik wil niet dat ze pijn hebben. Dat vind ik een prettige gedachte en als ik zie hoe Whisper er op reageerde weet ik zeker dat ik er goed aan doe :)
-Saskia- schreef: Ik weet het, ik ben altijd wat kritisch in deze dingen, maar kan je mij uitleggen wat het grote voordeel is van de braces die je voor je honden laat maken?
Is het de wens dat ze weer net zo ver als voorheen mee kunnen wandelen? Net zo lang als jullie dat fijn vinden?
Denk je niet dat het fijner voor je honden is als je die eventuele wens laat varen en er wandelingen van maakt die ze wel aankunnen? En dan wellicht wat frequenter maar minder lang?

Ik probeer me voor te stellen wat Wodka er van zou vinden, vandaar mijn vraag.
Ik denk dat ik Wodka veel meer plezier doe met een aangepast tempo en een aangepaste frequentie dan haar in een harnas hijsen, maar ben benieuwd naar jullie overwegingen in deze.
Door charmed
#3116100
Dat was bij Whisper wel het geval. Als ze 's morgens niet direct dat harnasje aankreeg was ze veel rustiger, kreeg ze hem wel gelijk aan, ging ze meteen een half uur lang door de kamer, genotsgeluidjes maken en lekker schuren. Met de wandeling was ze gewoon veel actiever en vrolijker. Maar ook in huis was ze beter te pas. Ze voelde niet continu die knie en dat vond ik wel een verademing. (en zij zo te zien ook)
Dat hele lange wandelen doen we niet meer. We korten de wandelingen wel in, ik ben toch ook nog lang niet hersteld. We gaan nu 1 uur per dag en in de tuin nog lekker spelen met Isabella (de oudjes doen dan mee op hun manier) Prudence gaat dan altijd in de weg liggen.  :biggrin2:
hannabelgje schreef: Ik denk dat Frank zich met plezier in een harnas had laten hijsen als hij daardoor langer had kunnen wandelen. Zijn behoefte aan beweging stopte niet toen zijn lichaam het af liet weten.
Maar dat zal bij iedere hond wel anders zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#3116102
charmed schreef: We gaan ze echt niet meer langer laten lopen. Wandelingen van 1 uur zijn de max nu. Maar, ik wil dat ze geen pijn hebben en omdat ze geen pijnstilling mogen, niet langdurig. Neem ik dit als oplossing! En ik vind het een prima oplossing. Als ik Whisper zag, hoe blij die 's morgens was als zij haar harnasje omkreeg. Die ging gewoon de hele kamer door schurend langs de banken, en onder de tafel door. Ze vond het prettig. Niet bij elke beweging in huis je kniegewricht voelen is fijn voor ze. Zo zie ik dat ook voor Prudence. Die hele lange wandelingen doen we al niet meer, maar ik wil niet dat ze pijn hebben. Dat vind ik een prettige gedachte en als ik zie hoe Whisper er op reageerde weet ik zeker dat ik er goed aan doe :)
Ja oke, dat snap ik en vind ik een goede overweging. Voor mij blijft de vraag dan wel staan: Zouden ze met kortere, maar frequentere wandelingen ook onder hun pijngrens blijven?
Door charmed
#3116104
Ze zitten allebei al aan een hoge pijngrens met hun stofwisselingsziekte en daarbij nog de artrose. Ik heb CBD olie geprobeerd. BIj 1 druppel gaat het redelijk, bij 2 druppels ging het eerst goed, maar dan gaan de spieren verslappen en kregen ze meer pijn. Dus ze liepen enorm mank, nu staan ze weer op 1 druppel CBD olie en ze doen het iets beter, maar ze manken beide enorm en bij PRudence is het nu zo dat haar goede pols nu overbelast is. Zelfs met kleine stukjes wandelen. 1 uur maximaal. (want ik kan ook nog niet langer wandelen na de operatie) dat gaat ook nog wel een half jaar duren. Maar ik wil dan proberen 2 wandelingen per dag te maken, i.p.v. 1 lange wandeling.
-Saskia- schreef: Ja oke, dat snap ik en vind ik een goede overweging. Voor mij blijft de vraag dan wel staan: Zouden ze met kortere, maar frequentere wandelingen ook onder hun pijngrens blijven?
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#3116108
charmed schreef: Ze zitten allebei al aan een hoge pijngrens met hun stofwisselingsziekte en daarbij nog de artrose. Ik heb CBD olie geprobeerd. BIj 1 druppel gaat het redelijk, bij 2 druppels ging het eerst goed, maar dan gaan de spieren verslappen en kregen ze meer pijn. Dus ze liepen enorm mank, nu staan ze weer op 1 druppel CBD olie en ze doen het iets beter, maar ze manken beide enorm en bij PRudence is het nu zo dat haar goede pols nu overbelast is. Zelfs met kleine stukjes wandelen. 1 uur maximaal. (want ik kan ook nog niet langer wandelen na de operatie) dat gaat ook nog wel een half jaar duren. Maar ik wil dan proberen 2 wandelingen per dag te maken, i.p.v. 1 lange wandeling.
Dat zou ook mijn optie zijn, ik weet niet hoe oud jouw honden zijn, maar voor Wodka is een wandeling van een uur echt te veel.
Door charmed
#3116109
Zo'n 3 maand terug liepen beide dames van 11.5 jaar nog 2 uur per dag, soms 2.5 uur per dag. Ze lieten toen weinig pijn zien. Goede opgebouwde spieren vangen veel pijn op. Naarmate je met deze honden minder gaat wandelen, raken ze als eerste hun spieren kwijt en veel sneller als bij een gezonde hond. Ze zouden dat nu niet meer kunnen, dat zou ik weer moeten opbouwen, maar ik denk dat ik met 2 wandelingen bij hen meer plezier ga Creëren ook voor de kleine Isabella.

Zelfs Whisper 13.5 jaar, liep voor de operatie af en toe nog wandelingen mee van 10 km. Des te meer ze lopen, des te fitter ze zijn, des te meer energie ze hebben, des te beter ze herstellen als ze ziek zijn. Dat is het motto van de stofwisselingsziekte. Ze hadden er totaal geen problemen mee. Maar toen we er achter kwamen dat Whisper haar kruisband gescheurd had mocht ze van ons niet meer 10 km lopen. Toen ging ze verplicht, stukken in de doggyride. Wat ze ook niet erg vond.
-Saskia- schreef: Dat zou ook mijn optie zijn, ik weet niet hoe oud jouw honden zijn, maar voor Wodka is een wandeling van een uur echt te veel.
Door charmed
#3116218
Doggyride gaat al zeker 10 jaar mee op de wandeling, als ze moe is stapt ze vanzelf in. Maar ze zijn best eigenwijs wat pijn betreft, daar laten ze zich niets over vertellen. Alleen als ze energie te kort heeft gaat ze in de doggyride, bij Pijn niet. Whisper deed dat gelukkig wel. Bij pijn ging ze ook in de doggyride.

Fenixjuh schreef: Wat doet ze dat mooi rustig :smitten:
En ik hoop dat ze weer lekker mee kan met wandelingen, desnoods t.z.t. met een buggy  ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door