Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#31129
Goed, het gaat helemaal kl*te met de staart van Brutus.... :'(. We hebben vandaag de spalk en verband eraf gehaald omdat hij er een beetje pieperig naar deed. Nee zeg, zitten er dus een paar lelijke wonden op... Dit gaat gewoon allemaal te lang duren... En, nu hebben dus niets meer om zijn staart zitten. En we hebben hem zijn kap omgedaan, maar hij kan nog bij zijn staart en zit dus aan de wondjes te rommelen. En de boel is natuurlijk nog steeds gebroken. Ik wil niet rot doen, maar ik vrees dat dit een bepaalde kant op gaat: amputeren.... We kijken het nog even aan, maar ik krijg hier geen warm gevoel van.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 04 feb 2004, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ine
#31143
Die staart heeft dus TE lang ingepakt gezeten en hij is gaan smetten!! Waardeloos, Lizzy!
Ik vraag me af, of een hond er een probleem mee heeft, als hij een stukje staart mist! Eigenlijk zal dat best wel meevallen!
Dit gaat van kwaad tot erger Lizzy, en ik weet, ik heb makkelijk praten, want het is mijn hond niet, maar zou je toch niet die knoop doorhakken?
Ik vind het echt vreselijk rot voor jullie en Brutus, maar heeft het zin om door te gaan? :(
Sterkte met jullie alle 5!!! :-*
Door Lizzy
#31144
Ine schreef: Die staart heeft dus TE lang ingepakt gezeten en hij is gaan smetten!! Waardeloos, Lizzy!
Ik vraag me af, of een hond er een probleem mee heeft, als hij een stukje staart mist! Eigenlijk zal dat best wel meevallen!
Dit gaat van kwaad tot erger Lizzy, en ik weet, ik heb makkelijk praten, want het is mijn hond niet, maar zou je toch niet die knoop doorhakken?
Ik vind het echt vreselijk rot voor jullie en Brutus, maar heeft het zin om door te gaan? :(
Sterkte met jullie alle 5!!! :-*
Hoi Ine, nou, een stukkie staart eraf is natuurlijk op zich helemaal geen probleem. Daar kan ik ook heel goed mee leven. Maar, waar ik wel problemen mee heb is dat die knul WEER onder narcose moet.... Hij is pas onder narcose geweest om die bultjes weg te laten halen.... Daarom vind ik het zo kl*te tot de macht 1000!
Groetjes, Lizzy en bedankt :-*
Door Erna
#31145
Hoi Liz

Wat ik jaren geleden heb gedaan toen het helemaal mis was met de staart van Tess (helemaal ontstoken e.d.) is een grotere kap kopen bij de dierenarts. Je hebt die dingen in verschillende maten en een grotere voorkwam dat ze haar staart in de kap kon draaien en zo verder kon likken aan de staart.

Voor de wonden gebruikte wij eerst acederm om de ontsteking weg te krijgen met een behoorlijke dosis antibiotica (synulox, schrijf je dat zo?) en daarna verbandspray (voor mensen) om ze dicht te krijgen.

De laatste weken dat Tess met haar spalk heeft gelopen hadden wij alles als het ware open gelaten. Al het verband eraf gehaald, de spalk (wij hadden een kunststof ding met schuimrubber aan de binnenkant) om de achterzijde van de staart (de kant van de poten) geplakt met leukoplast. We begonnen met de leukoplast aan de bovenkant en wikkelde dat schuin naar beneden om de staart. Het zat dus maar op enkele plekken vast aan de staart en dit heeft bij ons geholpen. Misschien werkt het voor Brutus.

De staart van Tess is heel op het moment maar volgens mij blijft het altijd een zwakke plek. Ik vind het moeilijk om te beoordelen en bij het minst geringste dat ze met haar staart ergens tegenaan kwispelt neem ik een snoekduik naar de staart om vast te houden. Er zit een kleine "slag" in haar staart, het is niet helemaal netjes aan elkaar gegroeid.
Door Lizzy
#31146
Hoi Erna, ja, ik denk inderdaad dat we een grotere kap moeten hebben... Dat wordt een dierenarts lastig vallen vanavond want zo kunnen we de nacht niet in....

Overigens, de smetten zitten precies op de plek van de breuk en op de plekken waar de leukoplast heeft gezeten. Ik zal Leo zo jullie oplossing laten lezen. Misschien kan hij er iets om fabrieken vanavond!
Groetjes, Lizzy
Door ine
#31148
Lizzy schreef: Hoi Ine, nou, een stukkie staart eraf is natuurlijk op zich helemaal geen probleem. Daar kan ik ook heel goed mee leven. Maar, waar ik wel problemen mee heb is dat die knul WEER onder narcose moet.... Hij is pas onder narcose geweest om die bultjes weg te laten halen.... Daarom vind ik het zo kl*te tot de macht 1000!
Groetjes, Lizzy en bedankt :-*
Lizzy, even het berichtje van Erna daargelaten!
Maar een staartamputatie, kan dat niet onder plaatselijke verdoving?
Maar wie weet, kun je eerst iets met Erna's idee, ik hoop het!!
Door Paul_Barte
#31151
Balen Lizzy,

Hopelijk is Leo inventief genoeg om iets te fabriceren wat mogelijk kan helpen.......

Heel veel succes in ieder geval!!!
Door Erna
#31153
Hoi Ine

Misschien praat ik voor mijn beurt maar wat ik begrepen heb is dat zo'n amputatie niet onder plaatselijke verdoving kan. Dat heeft te maken met de bloed- en zenuwbanen in de staart geloof ik die daar veel minder zijn.

Overigens denk ik dat amputatie op dit moment ook geen optie is omdat er wonden zitten. Je kunt niet amputeren als je geen schone huid hebt. Je moet onder het laatste kootje vanwaar je wilt amputeren een mooie, schone en hele huid hebben waarmee je de wond kunt sluiten. Als er teveel wonden zitten moet je toch eerst aan de antibiotica. Ik ben geen arts natuurlijk en van afstand kun je toch niets beoordelen maar dit is ons toen verteld op het moment dat Tess voor amputatie stond. Wij moesten wachten tot de wonden minder waren geworden.

Uiteindelijk is er met behulp van bloed, zweet en tranen helemaal niet meer geamputeerd.
Door Erna
#31156
Als je nu geen kap meer kan krijgen (zondagavond 22.00 uur) kun je misschien zelf iets in elkaar knutselen. Het is maar voor 1 nacht dan.

Als je een stuk karton neemt wat b.v. 6 of 7 cm (net zoveel als je nodig hebt) uitsteekt van de kap en dat dan aan de buitenkant goed vastplakt aan de kap dan ben je in ieder geval voor de nacht geholpen en kun je morgen een andere kap halen.
Door Lizzy
#31159
Hoi Erna, Leo is nu naar een vervangend dierenarts voor een kap. Nu te hopen dat hij een kap heeft die groter is als wat we al hebben.... zo niet, dan gaan we crea-bea doen met karton! Bedankt voor de tip!
Groetjes, Lizzy
p.s., van die wonden/amputatie word ik ook ff niet vrolijk, maar het klinkt mij inderdaad wel logisch dat ze niet kunnen amputeren als er geen vers/goed stuk huid zit. Mmm, misschien hebben wij mazzel dan (als je het mazzel kunt noemen) omdat de wond precies op de breuk zit en die zou er dan natuurlijk af gaan....

En Jolly, heb ik iets gemist? Heb jij je dag niet vandaag?
Door ine
#31161
Erna schreef: Hoi Ine

Misschien praat ik voor mijn beurt maar wat ik begrepen heb is dat zo'n amputatie niet onder plaatselijke verdoving kan. Dat heeft te maken met de bloed- en zenuwbanen in de staart geloof ik die daar veel minder zijn.

Overigens denk ik dat amputatie op dit moment ook geen optie is omdat er wonden zitten. Je kunt niet amputeren als je geen schone huid hebt. Je moet onder het laatste kootje vanwaar je wilt amputeren een mooie, schone en hele huid hebben waarmee je de wond kunt sluiten. Als er teveel wonden zitten moet je toch eerst aan de antibiotica. Ik ben geen arts natuurlijk en van afstand kun je toch niets beoordelen maar dit is ons toen verteld op het moment dat Tess voor amputatie stond. Wij moesten wachten tot de wonden minder waren geworden.

Uiteindelijk is er met behulp van bloed, zweet en tranen helemaal niet meer geamputeerd.
Erna, Ik snap je verhaal helemaal en hoop, dat het Lizzy en Leo ook lukt, om die staart te behouden. Maar ik leef zo mee, dat ik zoiets heb van: hier kun je toch niet lang mee doorgaan!
Maar idd. zeker ook nu er wonden zijn, moeten die eerst genezen!!
Jeetje, ik zit hier ook van te balen!! :(
Door Jolly
#31167
Lizzy schreef:
En Jolly, heb ik iets gemist? Heb jij je dag niet vandaag?
:-[ ja zoiets laten we het daar maar op houden :-\ :-[
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door