Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
#3115850
Ik kom er niet aan uit, hoe nu het handigst om te gaan met die ren. Hij blijft altijd goor.

Eerst had ik een ren op zand. Dat was m niet, poep en pies ging dan tussen het zand zitten en dat werd goor. Poepjes eruit scheppen en af en toe het zand verversen was niet genoeg.
Nu dan een ren op tegels. Ik heb er een krat met stro in staan (ze zijn een tijdje zindelijk geweest, maar dat was tot ik die krat verplaatste naar een handigere plek en nu poepen ze weer gewoon overal) hoewel ze ook wel in dat krat poepen.

Het blijft vies en stinkt. De ren heb ik afgedekt met een zeil omdat het anders zo lang nat er in bleef. Voor mijn nijnen is dit natuurlijk niet goed, want die gaan gewoon in hun ontlasting zitten en daardoor zien hun poten er niet florissant meer uit... vacht steeds vies etc.

Hoe lossen jullie dit op?
Door Mowgli
#3115855
Heb je al eens geprobeerd een bak met biologische kattenbakkorrels op plantenbasis neer te zetten, of dit gewoon in een hoek te strooien? Ik heb ook gelezen dat iemand Aubiose gebruikt, dit is hennep haksel voor in de paarden box. Het ruikt heerlijk fris en absorbeert heel goed vocht (20 keer beter dan zaagsel).
Door eelke
#3115859
Maar wordt dat geen zooi als het regent? Want ook al is het overdekt, helemaal droog blijft het nooit natuurlijk... :(
Door eelke
#3115876
hannabelgje schreef: Met twee konijnen? Hier werkte speelzand prima. Ze gebruikten 1 hoek als wc en die maakte ik dan steeds schoon.
Ja met twee. En dan hun hok nog natuurlijk.

Speelzand werkte hier niet. Ze poepen en plassen waar ze lopen, dus 'alles' wordt vies  :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3115886
Toch weer een toilet neerzetten en dat schoonhouden. Lijkt me de enige mogelijkheid als je geen kans hebt het gewoon op aarde te houden. 
Je zegt dat ze voorheen wel zindelijk waren, dus kan je ze het vast wel terug leren.
Keutelen doen ze altijd wel wat naast het toilet ook, dus die moet je regelmatig opvegen, maar plasjes kan je steeds op dezelfde plaats laten doen.  Veeg het vuile strooisel dagelijks in het toilet voor een tijdje.  Normaal gaan ze met wat geduld dan zelf ook steeds daar gaan.  Meerdere keuzemogelijkheden geven is ook altijd een goed idee.
Normaal zet je een toilet neer waar het konijn kiest om te plassen.  Maar als ze het overal doen, is dat natuurlijk moeilijker en moet je helpen door zelf wat plaatsjes te creëren met plasgeur waar ze dan uit kunnen kiezen. 
Als je het later wil verhuizen, moet je dat heel stilletjesaan doen, steeds een paar cm opschuiven en niet elke dag. Zodat ze het niet merken.

Oh, en wat hooi ernaast voorzien is ook leuk, konijntjes knabbelen graag terwijl ze hun behoefte doen...  ::)
Door Hilde__
#3115887
Tot nu toe al mijn konijnen zindelijk gekregen met een piesbak met hooi. Meestal poepen/plassen ze waar hooi ligt. Heb je dat al eens geprobeerd?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3115888
Ik zou er wel zaagsel, hennepstrooisel of van die dikke plantaardige kattenbakkorrels in doen.  En dan daar wat hooi of en stro bovenop.  Stro zodat hun voeten schoon blijven (is niet nodig bij die kattenbakkorrels), hooi om te knabbelen en het strooisel onderin om het vocht op te nemen.  Hooi dat nat blijft wordt heel snel heel erg vies.
Door eelke
#3115901
pearlsofpassion schreef: Ik zou er wel zaagsel, hennepstrooisel of van die dikke plantaardige kattenbakkorrels in doen.  En dan daar wat hooi of en stro bovenop.  Stro zodat hun voeten schoon blijven (is niet nodig bij die kattenbakkorrels), hooi om te knabbelen en het strooisel onderin om het vocht op te nemen.  Hooi dat nat blijft wordt heel snel heel erg vies.
Dat plan voor het toilet ga ik vanmiddag eens uitvoeren! :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3115926
Hier was dat ook altijd zo. Echt drama.

Nu hooiruifjes gekocht. Gewoon hangin-baskets van het tuincentrum. Ideaal.
Dat kokos-spul er uit en je hebt prima hooiruifjes die je fijn op kan hangen. Onder elke hooiruif een toilet, en nooit meer een vieze ren.
Door eelke
#3117390
De combi van hooi in een zelfgeknutselde ruif, en het toilet er onder, lijkt wel te werken! Afgelopen vrijdag alles uit de ren gehaald en schoongespoten, ruif geknutseld, en de ren lijkt nu nog steeds schoon op wat poepjes na, die ik gewoon in het toilet doe.
Zou erg fijn zijn als dit de clou blijkt!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door