Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door paasnini
#3114978
Ik las onlangs van een fokker dat zij kittens na moedermelk gemalen lamshart aanbied en (daarna kvv) dit omdat lamshart bepaalde enzymen bevat en zorgt voor bacteriebalans.
Nu kwam ik al eerder voor volwassen katten adviezen tegen om lamshart te geven bij diarree maar lamshart op deze manier inzetten bij kittens was voor mij nieuw. Loop je daarmee niet een risico op een vit D overschot en andere vervelende nadelen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3114997
Ik heb het wel meer gehoord, maar ik zou het niet aanraden.
Het wordt goed gegeten door kittens en wanneer je een verzwakt kitten op brok hebt, vind ik het prima om dat wat extra te voeren om aan te sterken. Maar dan gaat het mij er vooral om dat het rauw vlees is en niet zozeer dat het hart is.  Alleen dat voeren voor een tijd, zou ik dus niet aanraden.
En als men toch al kvv wil gaan voeren, zou ik dat eerder doen.


Nu weet ik niet precies wat er in hart zit.  Ik kan dan ook niet zeggen of het voordelig is misschien wat meer daarvan te voeren of dat het kwaad kan.  Persoonlijk zou ik er niet in overdrijven (niet meer dan 10% voeren) en eerder wat extra rood vlees of gewoon kvv toevoegen. 
Ik weet ook niet of je Vit D kan overdoseren? En zit dat veel in hart?  Het is wel een vetoplosbare vitamine (en dus in theorie overdoseerbaar) maar je hebt het ook, zeker in de groei, echt veel nodig... Dat is wel om calcium op te nemen, dus wederom lijkt het mij aangewezen om ook calcium te voeren op dat moment. En als de kittens geen moedermelk meer en nog geen kvv krijgen, zit er dus geen calcium in hun menu en is de vit D redelijk nutteloos op dat moment... Lijkt me ook nooit verstandig bij een opgroeiend dier. 

Dus ik zeg: gewoon overschakelen op kvv en eventueel een beetje extra hart maar niet te veel.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3115009
Hart is de bron voor de taurine die voor katten zo belangrijk is . Daarom hoort in katten menu meer hart te zitten dan bij honden.
Ik zie ook de reden niet om eerst hart te geven en dan pas kvv ( of het moet om dezelfde reden zijn dat er bij honden wel eens word gezegd geef paar dagen wat pens zodat de maag wet aan ruwe voeding ? Heb ik ook nooit gedaan trouwens, gewoon alles cold turkey over op kvv)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3115104
In hart blijkt niet noodzakelijk meer taurine te zitten dan in de andere onderdelen van het kattenmenu. In een kippennek zit vb meer.
Dus daarvoor hoef je het niet percé meer te voeren.
Het hart is in een klein dier (kattenprooi) gewoon groter dan in een groot dier (hondenprooi) verhoudingsgewijs. Dat geldt voor vrijwel alle organen, vandaar dat het orgaandeel bij katten groter is (als je pens buiten beschouwing laat).
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3115280
Ik denk omdat er staat de rauwe lamshart bevorderd een gezonde darmflora  , wat niet word bereikt met gekookt steriel voer . Dat klopt dat weten wij hier ook . Gekookt voer is steriel en mist vele gezonde stoffen . Dit bereik je dus net zo goed met kvv met hart ( en dat zit er in)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door