Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tamara
#3114808
Al 2 maanden zijn we overgegaan bij misty en senna om 1 keer per dag eten te geven.
Nu wij nog veel meer doen met de honden, vallen ze te veel en te snel af.
Senna woog 28 kg, en in 2 weken tijd nu nog maar 26kg.
Mijn vraag is vanaf hoeveel gram moet je in 2en gaan geven of kan ik 800 gram s'avonds ook veilig in één keer geven?
Dus zonder dat ze een maagtorsie krijgt door teveel eten? of maak ik me nu druk om niks? ze krijgt nu alleen s'avonds 700 gram .
Door malimaniac
#3114968
Kim eet ook vaak 800 gram per dag. Dit krijgt ze in 1x s avonds. Dat gaat prima.
Ik durf tot een kilo wel in 1x te geven. Dat krijgen ze ook wel eens in de vorm van een halve geitenkop met pens. Daarna liggen ze heerlijk uit te buiken.
Door Aprilsnow
#3115057
Ik heb eens de vraag bij een voedingsdeskundige gesteld of het beter was om 1 of 2 keer te voeden ivm het verzadigd gevoel. Ons Hollandertje zou tussen de 5 en 7 kilo moeten eten om 'verzadigd' te zijn. Fysiek is hij daar toe in staat omdat de maag van de hond lijkt op een harmonica. Hoe meer hij eet hoe meer de maag uitvouwt.
Het verhaal dat een grotere maagvulling beter is (1 versus 2 maaltijden) heeft te maken met het feit dat als de maag meer uitzet er meer enzymen vrijkomen uit de maagwand omdat de oppervlakte toeneemt bij het uitvouwen. Meer enzymen is betere vertering.

Hij gaf 2 factoren aan die van invloed zijn op het risicopercentage van maagtorsies
1 genetische aanleg
2 training

De eerste is wel helder, inteelt, genetische defecten staan niet bij alle fokkers hoog in het vaandel. Laat staan de ophanging van de maagzak.
De tweede, de maag hangt aan een spier. Als deze spier met enige regelmaat aan het werk wordt gezet, wordt hij sterker en neemt het risico op een torsie af. Als hij nooit wat te doen heeft wordt hij lui en neemt het risico toe.

Mij lijkt dus dat een maaltijd van 800 gram geen probleem zou moeten zijn (met het oog op torsie).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door