Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Femke
#311512
Nou Stan was helemaal niet meer te houden in huis, vooral 's ochtends niet.
Dat het verergerde was voor een groot deel onze eigen schuld, ik zal het kort proberen uit te leggen.
Sinds we verhuisd zijn is Stan begonnen met miauwen, 's ochtends. Niet een klein beetje maar hij krijste de hele boel bij elkaar. Dit leidde tot reacties van ons, want ondanks dat je drommels goed weet dat je dat gedrag moet negeren irriteer je je er toch aan. En dan sis je een keer tegen hem, of je moppert, of je trekt snel de deur open waar hij achter zit in de hoop dat hij nou eindelijk zijn b*k houdt >:( :-\

Resultaat was dat Stan nog VEEL harder en VEEL meer ging miauwen. Op het laatst rende hij iedere ochtend wild miauwend door het huis, trap op, trap af, de kattenbak in om daar woest alle grit uit te krabben. En dan weer naar boven, naar beneden en de kattenbak weer in. Gewoon omdat hij door ons gedrag opgejaagd werd, en omdat hij zijn ei niet kwijt kon. Hij liep niet eens meer gewoon door huis maar hij vluchtte steeds. En hij bleef miauwen. Nog langer, harder en irritanter dan eerst. Het vreemde is dat hij de rest van de dag nergens last van heeft.

Van de week had ik ineens zoiets van: dit kán zo niet langer. Niet voor ons, niet voor die kat, en ook niet voor de andere dieren. Ik speelde al een tijdje met de gedachte om Stan aan de bach remedies te zetten, maar ik bleef een beetje hangen omdat ik het niet zag zitten om het toe te dienen (vanwege het explosieve karakter van hem, krabben en bijten als je iets doet wat hem niet zint.) Uiteindelijk heb ik toch 2 remedies opgehaald, Cherry Plum en Chicory. Het toedienen valt me mee, ik leg de pipet met druppeltjes klaar, pak hem op, zet hem op het aanrecht en binnen 10 seconden is het klaar. Ik hoop dat hij zich over een paar dagen nog steeds gemakkelijk laat pakken :-\

Ik heb heel veel over Bach bij dieren gelezen, en dit is waarom ik denk dat deze 2 remedies kunnen helpen. Cherry Plum vanwege de spanning die in Stan zijn lichaam wordt opgebouwd die er door ongewenst, agressief of hysterisch gedrag uit komt, terwijl hij zich er zelf ongelukkig bij voelt. Een ander voorbeeld waarom ik denk dat dit kan werken is zijn bijt- en krab gedrag. Dit treedt vaak op als je hem een tijdje hebt aangehaald. Stan ligt nooit lekker relaxed bij je, altijd vol spanning (staart zwiepen, oren gaan heen en weer). Op een gegeven moment wordt het hem te veel en dan haalt hij uit.

Chicory omdat Stan graag aandacht wil, en als hij dit niet op een goede manier krijgt, dan maar op een slechte manier. Hij is erg jaloers aangelegd, als je Oliver aanhaalt dan manouvreert Stan zich er gewoon tussen zodat hij degene is die aangehaald wordt.

Naast de bach remedies zet ik hem 's ochtends voorlopig eerst buiten. Volgens mij komt de drukte in huis zijn gedrag ook niet te goede. Bovendien kunnen wij ons dan ook niet ergeren aan zijn gedrag, en neemt het de spanning weg, die volgens mij veroorzaker nummer 1 zijn bij zijn problemen. Daarnaast is het voor ons ook heeeeerlijk rustig zonder een mauwende en racende kat om je heen.

Nou het is een heel verhaal geworden, ik hoop écht dat dit gaat werken, want zoals het de laatste paar dagen ging was Stan echt niet meer te handhaven in huis.

Duimen jullie voor mij, dat dit de goede aanpak is? En alle tips zijn welkom op dit moment, want het voelt voor mij een beetje als een laatste strohalm :-\

Groeten Femke
Gebruikersavatar
Door sylvia
#311519
Ik hoop dat het gaat werken.
Het is ook best wennen voor Hem hij is van een heel rustig huishouden terecht gekomen in een druk huishouden, misschien kan hij daar ook niet zogoed mee overweg. Ik hoop echt dat de bach helpt, zo niet kun je misschien nog met een homeopatisch middel aan de slag.
Door gonny
#311522
ik ga voor je duimen dat de bachbloesems aanslaan!! ;)
:-* want als ik het zo lees is het echt een hele vervelende situatie!! suc6!!
Door Loeka
#311545
Ik hoop dat het gaat werken voor jullie en voor Stan. Probeer zelf rustig te blijven want zoals je al zei, daar reageert Stan ook weer op. Ik heb hier ook een kat die heel erg reageert op mijn stemming. Bij stress van mij reageert zij door in huis te plassen. :o Als het zo ver is, weet ik dat ik me weer veel te druk loop te maken ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#311560
Je mag de Bach bloesems ook op wat lekker doen of in zijn drinkwater. Dat geeft minder stress met toedienen.
Maar misschien werkt je resolute gedrag ook wel positief op het probleem.
Door Femke
#311579
Hitam schreef: Je mag de Bach bloesems ook op wat lekker doen of in zijn drinkwater. Dat geeft minder stress met toedienen.
Maar misschien werkt je resolute gedrag ook wel positief op het probleem.
Oh dát is een goeie, hij is echt gek op tonijn!
Ik kijk eerst even hoe het zo blijft gaan, en anders ga ik over op tonijn.
Door Femke
#311584
Loeka schreef: Ik hoop dat het gaat werken voor jullie en voor Stan. Probeer zelf rustig te blijven want zoals je al zei, daar reageert Stan ook weer op. Ik heb hier ook een kat die heel erg reageert op mijn stemming. Bij stress van mij reageert zij door in huis te plassen. :o Als het zo ver is, weet ik dat ik me weer veel te druk loop te maken ;)
ja ik weet het, maar soms is het niet eenvoudig. En wat Sylvia zegt telt natuurlijk ook nog mee, een jaar geleden zat Stan nog bij een man alleen, nu in een huishouden met 4 mensen, 2 honden en Oliver :-\

De problemen zijn ook pas echt begonnen toen ik verhuisd ben, en we met z'n allen bij elkaar kwamen (hiervoor woonden paul en ik nog apart, en bij mijn thuis was het altijd heel rustig)
Door Loeka
#311592
Femke schreef: ja ik weet het, maar soms is het niet eenvoudig. En wat Sylvia zegt telt natuurlijk ook nog mee, een jaar geleden zat Stan nog bij een man alleen, nu in een huishouden met 4 mensen, 2 honden en Oliver :-\

De problemen zijn ook pas echt begonnen toen ik verhuisd ben, en we met z'n allen bij elkaar kwamen (hiervoor woonden paul en ik nog apart, en bij mijn thuis was het altijd heel rustig)
aha, ja dat is niet makkelijk natuurlijk.(Ik zelf zou me ook geen raad weten! ::) ) Heeft Stan wel een eigen plekje waar hij zich toch rustig kan terugtrekken? Die stresskip van mij gaat, als het te druk voor haar wordt, op de wasmachine in de badkamer liggen ;D
Door Femke
#311597
Loeka schreef: aha, ja dat is niet makkelijk natuurlijk.(Ik zelf zou me ook geen raad weten! ::) ) Heeft Stan wel een eigen plekje waar hij zich toch rustig kan terugtrekken? Die stresskip van mij gaat, als het te druk voor haar wordt, op de wasmachine in de badkamer liggen ;D
nee dat is het ém nou juist, dat doet hij niet. De onrust zit ook in hem zelf. Ze kunnen hier onder de bedden en in de slaapkamers maar dat doet hij niet
Door Ine
#311614
Ook hier wordt geduimd voor jullie en Stan!
Tjonge, wat lijkt me dat moeilijk allemaal!
Knuffel voor jou Fem, want ook jouw leven is totaal veranderd en je blijft je inzetten voor Stan! :-*
Door hamada
#311818
Prince was de eerste maanden bij ons thuis ook erg onrustig ,zij het op een andere manier waarop jij Stan beschrijft. Maar misschien heb je wat aan de volgende tips, die bij Prince redelijk tot goed hielpen.
Ook Prince kreeg Bach bloesem. In zijn bench stond een eigen drinkbakje met de druppels toegevoegd, maar hij kon ook uit de grote hondendrinkbak drinken. Opvallend was dat hij steeds heel bewust naar zijn eigen drinkbakje liep, terwijl hij ook wel eens uit de grote bak dronk. Maar het leek of hij zelf doseerde wat hij nodig had.
In verband met zijn onzindelijkheid sliep Prince 's nachts in een bench met daarin ook een kattenbakje en een dekentje. Boven die bench hadden we een feliway stekker, die feromonen afgeeft. Vanaf het moment dat die stekker er was, was Prince rustiger en minder gestressd.
De bench staat nu nog steeds (niet afgesloten)in de hal. Als het was drukker is in huis of als Prince minder lekker in zijn vel lijkt te zitten, gaat hij vaak uit zichzelf in die bench zitten, hoewel hij er 's nachts niet meer in hoeft. Maar het lijkt of hij zich er prettig voelt. Misschien heeft Stan ook een plekje voor zichzelf nodig waar hij zich, al dan niet met kunstgrepen (= geurstoffen) veilig kan voelen.

Misschien heb je er iets aan. Ik wens jou en Stan natuurlijk in elk geval sterkte, want dit lijkt me inderdaad iets om ook zelf heel zenuwachtig van te worden. ;)
Door Femke
#311824
hamada schreef: Prince was de eerste maanden bij ons thuis ook erg onrustig ,zij het op een andere manier waarop jij Stan beschrijft. Maar misschien heb je wat aan de volgende tips, die bij Prince redelijk tot goed hielpen.
Ook Prince kreeg Bach bloesem. In zijn bench stond een eigen drinkbakje met de druppels toegevoegd, maar hij kon ook uit de grote hondendrinkbak drinken. Opvallend was dat hij steeds heel bewust naar zijn eigen drinkbakje liep, terwijl hij ook wel eens uit de grote bak dronk. Maar het leek of hij zelf doseerde wat hij nodig had.
In verband met zijn onzindelijkheid sliep Prince 's nachts in een bench met daarin ook een kattenbakje en een dekentje. Boven die bench hadden we een feliway stekker, die feromonen afgeeft. Vanaf het moment dat die stekker er was, was Prince rustiger en minder gestressd.
De bench staat nu nog steeds (niet afgesloten)in de hal. Als het was drukker is in huis of als Prince minder lekker in zijn vel lijkt te zitten, gaat hij vaak uit zichzelf in die bench zitten, hoewel hij er 's nachts niet meer in hoeft. Maar het lijkt of hij zich er prettig voelt. Misschien heeft Stan ook een plekje voor zichzelf nodig waar hij zich, al dan niet met kunstgrepen (= geurstoffen) veilig kan voelen.

Misschien heb je er iets aan. Ik wens jou en Stan natuurlijk in elk geval sterkte, want dit lijkt me inderdaad iets om ook zelf heel zenuwachtig van te worden. ;)
die feliway stekker heb ik ook gehad, daar merkte ik weinig effect van :-\

Maar goed, dat idee met de bench is er één om te onthouden ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door