Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3099930
blijkbaar zitten we met een eierdief...  :-X

Gisterenavond zijn de kipjes eindelijk ook kunnen verhuizen. Dik anderhalf jaar nadat we zelf verhuisd zijn, is de ren en het hok eergisterenavond voldoende afgewerkt om kipjes te kunnen huisvesten.
Tot nu hebben ze in de ren van mijn ouderlijk huis gewoond, mijn 2 kippen met de ene kip die nog overbleef van mijn ouders.  Mijn ouders zijn ook nog aan hun nieuwe ren aan het bouwen, en dus zijn alledrie de dames gisterenavond bij ons komen wonen.
De verhuizing is prima verlopen, en ze liepen vanmorgen al tevreden te verkennen en te scharrelen.

Alleen, nu komt het.
Ik heb geen kalken eieren meer, dus had ik 2 gewone eitjes gemerkt en in de legnest gelegd om aan te duiden waar de kipjes zouden moeten gaan leggen.
Dat heb ik deze morgen gedaan, zo rond 9 u.
Nu ga ik daarnet even checken of alles goed met ze gaat, is het hele nest uitgekrabt en de eitjes foetsie...  :o
IK moet zeggen, dit heb ik nog nooit meegemaakt... zowiezo niet dat er eieren gestolen worden, en al zeker niet zo snel.
4 uur nadat er eieren lagen, op de allereerste dag dat de kippen er wonen, en nu al een eierdief...  Het is nu niet dat we op voorhand luidkeels verkondigd hebben dat de kippen gingen komen...
Er hebben al jaren geen kippen meer geleefd op dat stukje grond, de tuin is de voorbije maanden aangelegd geweest en daarbij zowat helemaal ondergraven geweest, dus ratten lijken me erg onwaarschijnlijk...

Op klaarlichte dag, blijft me over: eksters en katten...
De buurtzwerfkatten zouden misschien wel durven een eitje te pakken..., dat weet ik niet.  En eksters doen dat ook, toch?
Maar hoe houdt je die dan tegen?
Als ze er al zo dicht op zitten en meteen met de eieren gaan lopen, moet ik niet hopen ooit nog een ei te rapen zeker?  :-[
Ik vind er trouwens geen enkel rest van terug, niet in de nest, niet in de ren, niet meteen errond...

Er komt een schrikdraad op de afsluiting rondom de tuin, dus als het een kat is, wordt dat probleem (op termijn, hopelijk snel, maar er is nog heel wat werk aan) opgelost.  Maar die eksters lijken me eigenlijk waarschijnlijker. Katten lopen toch niet zo eenvoudig met eieren in hun bek weg, laat staan een afsluiting van 1,5m over klimmen...
Er zitten ook wel een heleboel eksters en kauwen hier.  :-\
Iemand ideetjes hoe dat op te lossen??  Los van de hele ren met gaas te overspannen...


Pfff, dit zet wel een domper op de vreugde omtrend de verhuis....  :(
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 16 apr 2015, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
#3099937
Joh, die dief heeft zitten wachten tot jullie kipjes terugkwamen... :o
Maar het lijkt mij ook geen kat, die kan inderdaad geen heel kippenei in de bek nemen en daarmee zonder 'm te laten stuiteren over een schutting gaan.
Blijft over die eksters, of de kippen zelf! Want ik neem toch aan dat de legnesten in het kippenhok zelf zijn ??? Dus moet een ekster eerst in het binnenhok en dan naar de legnesten... ?
Dit is trouwens voor mijn idee hoe ze dat zouden doen, ik weet zo gauw geen oplossing. ;)
#3099940
Geen idee hoe jullie wonen, maar kunnen ofde kippen zelf gedaan hebben of rat, vos, bunzing, marter, wezel of één van alle eieren etende vogels.

Lastig, kom er maar eens achter wie de dief is, zonder ze op heterdaad te betrappen.
#3100032
Maar als kippen hun eigen eieren pikken zie je toch resten daarvan?
Schalen of minstens nat stro?
Bovendien deden ze het gisteren nog niet, wat zouden ze het vandaag dan plots wel doen?

Het lijkt me sterk dat een kat dat kan, maar ik heb zelf ook wel eens eitjes op tafel gelegd en mijn rug gedraaid.  Daarna vond ik Luis in een hoekje van de garage met een ei. Intact en wel...  Hij had het helemaal van tafel, door de gang, en door de garage gekregen... En het was nog steeds heel.  Hij probeerde het open te breken, maar het lukte precies niet helemaal.  Dat vond ik wel goed, want ik wilde niet dat hij leerde eieren te stelen. Het is wel de bedoeling dat de katten later in de tuin kunnen zonder met de kippeneieren te gaan lopen...  ::)
Maar dat zijn onze katten, die elke dag hun potje vers vlees krijgen, wilde katten die hier en daar wat brokken krijgen en verder vangen wat ze kunnen, is nog wat anders als het op zo'n zaken aankomt he.

Ikzelf heb nog geen kipjes gehouden op dit terrein. Vroeger hebben er wel gezeten, maar hoe lang dat geleden is, weet ik niet.  Het is alleszinds jaren geleden, zoveel is duidelijk.
Het hok is wel een erg open hok.  Veel verluchting, niet eentje met maar 1 ingang.  Ze zitten uit de tocht en uit de regen en zon op de nesten en bij het eten, maar voor de rest is het wel erg open.  Al denk ik dat een vogel of ander dier altijd wel de weg naar binnen vind. 

Nu, vanmiddag heb ik toch een paar eieren kunnen rapen.  Ik had gezien dat er 2 kippen op de nest gingen en toen ik ze dan weer buiten zag scharrelen, ben ik gaan kijken en toch 2 eitjes gevonden.  Dief te vlug af geweest, veronderstel ik.
Ik ga proberen zoveel mogelijk te gaan kijken en meteen weg te halen. Ze vinden uit zichzelf de legnesten wel de goede plaats om te leggen, blijkt.  En mijn ogen open houden he.
Er vliegt hier ook wel een kraai rond.  En die hing daarstraks ook in de ren rond.  Die is zo groot als een kip, dus daar kunnen ze zelf weinig tegen beginnen...


Ik heb op internet iets gevonden van reflecterende uilen die je kan ophangen op vogels te verjagen. Maar dan zullen mijn kippen daar toch ook bang van hebben? Of denken jullie dat die eraan zouden wennen?
Door Ruisje
#3100072
Nou, dan verdenk ik toch een kraai of ekster. En als je binnenhok een soort welkomshal is waar iedereen makkelijk in en uit kan dan zou ik daar wat aan veranderen.
Vreemde katten vind ik nog steeds niet aannemelijk, of het moeten verwilderde katten zijn. Maar in het laatste geval lopen ook je kippen gevaar, denk ik.

Kun je niet tijdelijk een webcam plaatsen? Met ook een linkje hier? :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door doranto
#3100087
Hier hebben de kauwtjes ooit eens alle eieren weggehaald, toen ik de deur van het kippenhok open had gezet. Sindsdien zit er een hordeur in als het warm is en de deur open staat.
#3100109
Maar ik heb een hok met ren.  En die is dus open langs boven. 
Als een kip in het hok binnen kan, kan een ekster toch ook altijd binnen. Daar kan je toch nooit wat aan veranderen?

Dan moet je inderdaad een net overheen spannen zeker...

De katten zijn inderdaad verwilderd.  Huiskattenzijn er niet veel en ze komen bijna niet buiten hier in de buurt.
Ik denk niet dat ze kippen vangen, de konijnen laten ze ook met rust. En ik heb een erg kleintje erbij zitten.
Een duif wordt wel eens neergehaald...
Ze krijgen wel ergens onbeperkt eten hoor, maar dat zullen wel korrels zijn, dus als ze iets vers kunnen scoren zijn ze altijd blij. Ik heb ze een tijdje proberen lokken om te vangen voor sterilisatie (toen ik nog niet wist dat ze wild waren), en ze hebben beide een aantal dagen bij me binnen gezeten na sterilisatie waarbij ze rauw kregen, dus af en toe komen ze wel eens zielig kijken of ze niets rauw krijgen...  ::)
Maar sinds ze steriel zijn, krijgen ze niets meer van mij. Ik wil ze niet aanmoedigen hier aan de deur te komen zitten en mijn katten te stresseren...  ;)
#3101364
Nog een update'je.

Sinds die eerste keer hebben we geen overhoopgehaalde nesten meer gevonden, en geen andere aanwijzingen dat er eieren gepikt of verdwenen zouden zijn.
We hebben wel 1 dagje geen eitjes gevonden, maar dat kan ook zijn omdat dat net de 2e dag was dat ze hier waren en er misschien door de verhuizing eens niet gelegd werd.
Nest leek toch niet geroerd, al kan de dief natuurlijk wel iets voorzichter geweest zijn, deze keer. Maar het kan dus ook zijn dat er gewoon niets gelegd is die dag. 

En alle andere dagen hebben we al 2 eitjes kunnen rapen. Voor 3 kipjes, waarvan de oudste al 5 jaar en Brahma-kriel, eentje 4 jaar en eentje 2 jaar, mogen we dus niet klagen.

Al bij al lijkt het dus goed mee te vallen.
Ik houdt mijn ogen open, en dan zien we wel of we nog problemen ondervinden en iets moeten ondernemen, of niet.
Bedankt voor alle tips. ;)
#3114464
Nog even update.
Het blijken de 2 kraaien hier in de buurt te zijn. De dieven.
Ik heb er eentje een keertje het hok zien binnenhupsen, buitenkomen met ei in de bek, op de opheining gaan zitten en gewoon wegvliegen.  Die beesten zijn echt wel groot, dus die kunnen dat blijkbaar in hun bek nemen.

Ik had al moordneigingen  ::), maar besloot dan toch eerst te proberen of ik hen niet gewoon kon verjagen.  Ik had niet gedacht dat het zou werken, maar wilde het toch proberen.
Heb gewoon wat oude cd's opgehangen aan de ingang van het hok en rond de legnest en sindsdien vind ik, denk ik, alle eitjes gewoon terug.  Ik weet natuurlijk niet zeker hoeveel ze leggen, maar ik kan nu wel gewoon rustig 's avonds in het hok komen en 3 eitjes vinden. Voorheen moest ik dus 5 keer per dag lopen en geluk hebben dat ik hen voor was.
Ik kan het zelf niet geloven, maar het lijkt dus te werken...

Rondom de ren hangen er ook een paar, maar dat schrikt niet voldoende af om niet te landen. Ze proberen wel nog steeds kippeneten te stelen, zeker als de kippen een beetje vlees krijgen.  Maar daar is 1 van de kippen het niet mee eens en die jaagt ze dan wel weg.  :biggrin2:

Ale, ik ben wel tevreden met de uitkomst. Ik hoop dat het zo blijft en ze er niet aan wennen.
Ik ga ook een rijtje cd's op het dak bevestigen om ze uit de lucht ook wat af te schrikken.  Daar hebben de kippen er zelf ook geen last van, want ik moet wel eerlijk zeggen dat ze er geen bang van hebben, maar dat ikzelf het toch ook wat storend vind, dat geflikker.
Gebruikersavatar
Door Neally
#3114779
Eerlijk is eerlijk. Zegt mijn paps. Ik vind het geweldig om te lezen dat je het gewoon hebt kunnen zien,
zo'n grote zwarte vogel die je hok binnenwipt en heel rustig een ei in de bek neemt en dan wegvliegt.
Niet leuk voor jou. Maar wat zou ik zoiets graag zien.
#3114992
Neally schreef: Eerlijk is eerlijk. Zegt mijn paps. Ik vind het geweldig om te lezen dat je het gewoon hebt kunnen zien,
zo'n grote zwarte vogel die je hok binnenwipt en heel rustig een ei in de bek neemt en dan wegvliegt.
Niet leuk voor jou. Maar wat zou ik zoiets graag zien.
Echt?  :)

Dat vind ik nu niet het mooiste dat ik al gezien heb.  Natuurgewijs dan.  Maar ja, heb ook biologie gestudeerd, dan kom je met wat meer in contact....  ::)
Maar het meest opmerkelijke en natuurlijke dat ik in mijn eigen tuin heb gezien is meteen ook het meest tragische geweest.  Dat was een roofvogel (ging zo snel dat ik zelfs geen idee heb welke) die een musje weggritste.  Ik was net aan het genieten van het gehuppel van het musje en werd net zo goed overrompeld van het gebeuren, dus ik was er echt het hart van in, maar achteraf gezien was dat wel een mooi stukje natuur...
Oh en eekhoorns heb ik ook eens over een boom zien rennen zo'n 3-4m van me af.  Niet van die amerikaanse rode, maar echte inlandse.  Dat is me 2 keer overkomen, want ze kwamen graag in de boom van de buren.  Op foto krijg je die dieren dus niet want dan zie je ze niet meer op de boomstam, maar in het echt is het heel leuk om zien.  Je zag ze ook soms over onze gazon huppelen en in het midden een noot begraven.  :biggrin2: Dat staartje eracheraan was zo grappig.  Ik heb er echter maar 1 jaar gewoond dat die boom er stond, en daarna kwamen ze natuurlijk niet meer.
Maar dat was allemaal waar ik vroeger woonde.
Hier zit ontzettend weinig wild leven. Enkel die kraaiachtigen, duiven en een merel 2 heb ik nu toch ook al gezien.  Maar geen vrolijk getjilp meer buiten, geen gehups van kleine vogeltjes...  En dat mis ik wel ontzettend. Vroeger hoorde ik de zangvogeltjes gewoon tot binnen, zeker op een mooie lenteochtend.  Nu hoor ik enkel de pauw van 2 huizen verder...  :-X
Gebruikersavatar
Door Neally
#3114995
Leuk is dat hupsende Eekhoorns. Hier in de buurt zie je ook soorten roofvogels zwevend op zoek naar prooi.
Ik hou er gewoon van, niet dat beestje opgevroten worden, maar zoiets als wat je schrijft over blij naar een musje
kijken en dat er dan zo'n 'lelukurt' er een lekker hapje van maakt. Gewoon terwijl je erbij zit...dat is toch een soort van kicken.

Heb je struiken en of zo in je tuin? Je kunt zelf een omgeving maken waar je snel kleine vogeltjes hebt.
Kleine vogel voerplekjes maken, zodat de grote er niet in/bij kunnen.

Ik woon vijf hoog, en hier komen ze ook op t balkon, een boom, 20 meter verder staat een grote boom, waar al jaren
families eksters broeden.
Kleine eksters die (meestal blijft er maar 1 leven) die naar ons balkon de eerste vliegles hebben. En weer terug.
Dat is de reden dat ik geen mezenkastje of mussenkast ophang, een ekster doet 'hap' en weg is het.
Laatst gewijzigd door Neally op wo 20 mei 2015, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#3114999
Ik heb ook het vermoeden dat al die kauwen en eksters hier, de reden zijn dat er vrijwel geen kleine vogeltjes zijn.
Ikzelf heb geen struiken meer, maar er waren er wel, en daar zat alleen een duif in te broeden.
Er zijn wel struiken in de omgeving, dus op zich kunnen er ook wel vogeltjes wonen. Alleen zijn er veel meer eksters en dergelijke.
En ik heb ook katten... Dus struiken in eigen tuin zouden toch al niet veel uithalen...  Buiten het feit dat we geen hagen meer tegen de omheining willen net omdat we de tuin willen afsluiten voor de katten erin te houden. 
Verwilderde katten zwerven hier ook veel rond, en die zullen ook wel eens een vogeltje durven pakken, heb wel eens een kaalgevroten duifkarkas gevonden...
Misschien dat ik wel een vogelkastje heel hoog tegen het huis ophang, waar de katten niet bijkunnen.  Maar als er dan een kleintje naar beneden tuimelt is het alsnog einde verhaal... Dus ik weet niet of dat nu net beter of slechter is om hen daar naartoe te lokken...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door