Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Becky
#3112322
Hoi allemaal,

De zomer komt er weer aan en dit jaar wil ik gaan proberen om snacks buiten te laten drogen  :)

Ik heb hier nog een paar vraagjes over:

Welke snacks kan je allemaal buiten drogen? Ik heb gelezen dat bullepezen geschikt zijn, maar is bijvoorbeeld geelhaar, luchtpijp en spiervlees ook geschikt hiervoor?
Ik zal het in een oude bench met een klamboe eromheen drogen, moet het dan 's avonds naar binnen of kan het gewoon buiten staan?
Is er nog een temperatuur eis, moet het bijvoorbeeld boven de 25 graden zijn?
Moet/ mag het in de zon staan of beter niet?

Alvast bedankt voor de antwoorden  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3114733
Wat ik wel weet is dat je voornamelijk alleen delen kan gebruiken waar weinig doorbloeding is zit. Bv geelhaar en runderoren, neuzen etc etc. Dit is makkelijk te drogen, zonder dat er veel ongedierte op afkomt (vliegen bv). Spiervlees lijkt mij minder geschikt omdat, dit best veel vocht bevat. Vlees wat je in de volle zon zet, gaat vermoed ik wel rotten, zeker als er ongedierte bij kan. Een kennis van mij heeft van een houten kist in het deksel houten plankjes weggehaald, en aan de overige plankjes stukjes touwen met snacks aan gehangen. Deze bak stond in de zomer buiten, wel in de volle zon. Rondom de bak vliegengaas gedaan en zo droogde zij haar vlees.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3114740
Uiteraard is luchtvochtigheid van belang. Vlees wat je zo buiten droogt heeft echt wel week tot anderhalve week of zelfs langer nodig volgens mij. Afhankelijk van de hoeveelheid vocht dat het bevat. Eigenlijk is ons Nederlandse klimaat daar niet helemaal geschikt Voor. Het voordeel van zo'n bak is dat je hem ten alle tijden kan verplaatsen naar bv een zolder. Deze ruimte is over het algemeen de droogste plek van het huis :).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Becky
#3115185
Bedankt voor het reageren  :biggrin2:

Ik ga het in een bench met klamboe eromheen proberen te drogen, dus vliegen ed komen er niet zo snel in als het goed is.
Ik ga het gewoon proberen in juni-juli-augustus of zo, dan is het meestal wel droog weer (maar goed dat weet je in Nederland nooit zeker helaas  :-\ ).
Mijn slaapkamer is op zolder, dus het lijkt mij dan niet zo'n goed idee om het daar te drogen  :P

Misschien dat als het spiervlees heel dun gesneden is (heb een vleessnijmachine) dat het dan wel snel droogt.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3115304
Becky schreef: Bedankt voor het reageren :biggrin2:

Ik ga het in een bench met klamboe eromheen proberen te drogen, dus vliegen ed komen er niet zo snel in als het goed is.
Ik ga het gewoon proberen in juni-juli-augustus of zo, dan is het meestal wel droog weer (maar goed dat weet je in Nederland nooit zeker helaas :-\ ).
Mijn slaapkamer is op zolder, dus het lijkt mij dan niet zo'n goed idee om het daar te drogen :P

Misschien dat als het spiervlees heel dun gesneden is (heb een vleessnijmachine) dat het dan wel snel droogt.
Meen goede ventilatie (luchtstroom) net zoals bv drogen met een dehydrator is ook belangrijk.
Moet eerlijk zeggen dat mijn kennis ook beperkt is, maar misschien dat het wel lukt om spiervlees te drogen als het erg dun is. Maar nogmaals hoe meer vocht, hoe moeilijker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Becky
#3125992
Ik heb de pezen sinds maandag buiten hangen in een bench met klamboe, maar nu zie ik een aantal kleine (witte) schimmelplekjes ontstaan  >:(

Ze hebben niet in de regen gestaan. Het heeft hier lekker gewaaid en ze zijn al een beetje bruin geworden (net zoals je ze in de winkel koopt).
Moet ik de schimmelplekjes wegsnijden of gewoon mee laten drogen? Zijn ze niet gevaarlijk voor de honden?
Door petralita
#3145356
Over het drogen van worst wordt gezegd:
"We gaan hem weghangen in een tochtige schuur, zolder of kelder met een luchtvochtigheid van 75% en een tempratuurtje van rond de 15'c dus zal ik een lente of herfst aanraden. Het mag vooral niet te droog of warm zijn, dan drogen de worsten te snel en zal die van binnen te lang nat blijven en bederven!"

Geldt dat eigenlijk ook voor het zo drogen van vlees?
Gebruikersavatar
Door Becky
#3145435
Ik heb het gewoon in juni gedaan, dus niet in de lente/herfst. Het was toen vrij droog en warm weer (af en toe een bui, maar had het toen gewoon afgedekt laten staan, temp was rond de 25 graden).
Het is toch juist beter als ze snel droog zijn?

Ik denkt dat deze worsten dikker zijn waardoor als het te snel droogt alleen de buitenkant goed droog zal zijn? Vlees om te drogen is denk ik dunner als een worst, en het vocht kan er ook uitlopen  (bij bullepezen in ieder geval) dus dan wordt de binnenkant alsnog droog.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door