Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door marina
#3113476
Wij eten sinds kort af en toe vis (verder vega) en proberen dat natuurlijk zo "diervriendelijk" mogelijk te doen.
Maar welke vis heeft nou een beetje een fatsoenlijk leven gehad?
We eten nu alleen vis met het MSF keurmerk en bio-zalm. Hoe meer ik lees, hoe moeilijker het wordt.
Een viskraam medewerker gaf de volgende suggesties:
- Wilde of bio zalm
- tonijn
- forel (meestal wild)
- kabeljauw

Iemand hier nog aanvullingen of ideeën?
Door sella
#3113506
Koolvis is verantwoorder dan kabeljauw, en voor zover ik weet nog steeds wild.
Schol is noordzee vis
tong, schar ook noordzee platvissen.
Door Irish
#3113522
Eerlijk? Geen enkel. Diervriendelijk vlees of vis bestaat niet: het beest zal en moet dood en waarvoor? Vis is daarbij super ongezond, vol met zware metalen. Zeker tonijn zit vol met kwik.
Natuurlijk is het wel zo dat de ene vis meer met uitsterven wordt bedreigd dan de andere, maar daar is geloof ik een viswijzer voor?
Ik dacht in ieder geval dat paling een enorme no-go was. En tonijn ook.
Door Shanti en co
#3113578
Wilde vis heeft denk ik het beste leven gehad maar ikzelf wil helemaal geen wilde vis uit de oceaan/zee omdat de oceanen/zeeën bij het vangen vernield worden en er een heleboel bijvangst is. Verder zijn veel vissen bedreigde diersoorten (bijna alle tonijn waar op gevist wordt, maar we vissen vrolijk verder  :-X) en heb ik er geen vertrouwen in dat de bedrijven zich braaf houden aan de quota die sowieso al veel te hoog zijn.
Kweekvis vind ik ook niet zo geweldig maar als ik een keer vis eet is het vaak gekweekte forel uit Europa omdat hier tenminste nog wat regels zijn waar de bedrijven zich aan moeten houden en je tenminste geen bijvangst hebt.
Door Mowgli
#3113580
Thessa en Shanti schreef: Kweekvis vind ik ook niet zo geweldig maar als ik een keer vis eet is het vaak gekweekte forel uit Europa omdat hier tenminste nog wat regels zijn waar de bedrijven zich aan moeten houden en je tenminste geen bijvangst hebt.
Maar kweekvis zit vaak wel bomvol medicijnen die je eigenlijk niet binnen wilt krijgen. Als wij vis eten, dan kies ik juist voor wildvang.
Door Shanti en co
#3113584
Mowgli schreef: Maar kweekvis zit vaak wel bomvol medicijnen die je eigenlijk niet binnen wilt krijgen. Als wij vis eten, dan kies ik juist voor wildvang.
Klopt, maar ik vind zelf de schade aan het milieu erger en door de vervuiling van de zee is wildvang tegenwoordig ook niet meer schoon. 
Daarom eet ik ook bijna nooit meer vis, het is slecht of slechter.  :-\
Door marina
#3113613
Oke dus dan zou bio kweekvis opzicht het beste moeten zijn? Geen bijvangst en minder medicatiegebruik.

Viswijzer had ik ook al gezien!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3113953
Zeker geen tonijn!
Zeer ongezond, in het wild veel te sterk bevangen en gekweekt heb je 14! kg andere vis nodig om een kg tonijn te kweken. 

Kabeljauw uit noorwegen of nog verder is doenbaar kwa belasting op de populatie's (voor zolang het duurt uiteraard), maar in de noordzee zit hij al onder een houdbare populatie, dus is het zeker een no-no.
Tong uit de noordzee zit in hetzelfde schuitje...

Haring doet het tegenwoordig veel beter in NL en ze zijn denk ik niet van plan nog eens dezelfde fout te maken als een aantal decennia geleden. Wat wil zeggen dat ze nu heel goed de populatie's en hun grootte opvolgen.  Dus die durf ik altijd wel kopen zonder me zorgen te maken.

Als je bio- gekweekte forel kan vinden, is dat volgens mij inderdaad een mooie optie.  Paling is slecht omdat die ook erg veel zware metalen opslaat, maar ik denk dat dat voor elke vette vis geldt, en dat paling gewoon in het wild graag in meer vervuilde wateren (kleine zoetwaterriviertjes en beekjes) leeft.  Forel zit in sterk stromend water, dat scheelt al, maar volgens mij heeft die in het wild hetzelfde soort risico als paling.  En dan zou bio-gekweekte paling dus ook beter moeten zijn, maar ik weet niet of dat bestaat.

Wat je zeker niet mag doen is de wilde diepzeevissen (zoals Heek) kopen.  De prijs die de populatie's daarvoor betalen is veel te groot (groeien veel te traag aan) en ze vangen deze gewoon omdat er in de bovenste lagen van de zee niets meer overblijft.  Dat kan zo niet blijven doorgaan he.
Zaken als pangasius en tilapia mag je ook niet doen, want dat is hetzelfde verhaal als de paling alleen nog een stuk sterker vervuild water en allemaal gekweekt.

Verder zou ik inderdaad de viswijzer volgen. ;)
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#3113961
Irish schreef: Eerlijk? Geen enkel. Diervriendelijk vlees of vis bestaat niet: het beest zal en moet dood en waarvoor? Vis is daarbij super ongezond, vol met zware metalen. Zeker tonijn zit vol met kwik.
Natuurlijk is het wel zo dat de ene vis meer met uitsterven wordt bedreigd dan de andere, maar daar is geloof ik een viswijzer voor?
Ik dacht in ieder geval dat paling een enorme no-go was. En tonijn ook.
Mee eens, plus de bijvangst bij wilde vis.

Is de zeewier burger niets  8) smaakt ook naar vis, is gezond en bevat zeewier (heeft een goed leven gehad  :biggrin2:)

http://dutchweedburger.com/
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3113988
Er zijn bepaalde vissoorten die erg specifiek gevangen kunnen worden.  Maar je moet wel goed uitpluizen en bij de meesten is dat inderdaad niet het geval.  Zeker de platvissen vallen dan af en zorgen voor veel vernieling van de bodem.  Maar vb ook sint-jacobsschelpen en garnalen op zee (dus niet op het strand)  zijn een ramp voor het milieu door de vangstmethode. 
Ik weet ook niet van buiten welke wel en niet kunnen.

Soms wordt bijvangst gebruikt als visvoer voor gekweekte vis, soms is het op zich eetbaar en wordt ook verkocht.  Maar al bij al gaat er veel terug in zee en dat is puur zonde.  Om nog maar te zwijgen van dieren als dolfijnen die mee gevangen worden...  :'(
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#3114013
Irish schreef: Heb jij die al wel is geproefd Sarah? Ben zoooo benieuwd  :biggrin2: :biggrin2:
Ik lust helemaal niets wat uit de zee of de oceaan komt, dus nee. Ik heb wel eerder zeewier toppings en zout e.d. geprobeerd maar ik lust al mijn hele leven niets wat in de buurt komt van vis, dus ook zeewier gaat er bij mij niet in  ;)

Alleen algenolie pillen voor de Omega 3 en als die soms omhoogkomen...... :-X

Laat even weten als jij m wel geproefd hebt  8)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door