Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Yomanda
#3113785
Hoihoi,

Ik heb een vraag over voeding en jeuk...
Mijn honden krabben regelmatig bij hun schouderbladen ook zie ik dat ze regelmatig bij de oren krabben (Het is heel schoon in hun oren.. ruikt wel een beetje dus gok een droge oorontsteking, maar ben al bezig met oren schoonmaken).
Nu zou ik graag tips willen..

Om even bij het hele begin te beginnen....
Ik ben met mijn grootste zorgekindje begonnen met een eliminatie dieet maar nooit af gemaakt. Wat ik weet is dat ze écht geen granen, rund of kip mag.. als ze wel zo iets binnenkrijgt kan ik de zelfde dag nog met haar naar de DA  :'(
Ik was met haar begonnen met de zalm variant van Naturis (stond ze al langer op dan de "normale" 6/8 weken) maar met haar vachtconditie heb ik haar misschien 4maand op de zalm gehad. Ondertussen zag je dat ze beter in haar vel zat, ze werd weer een ADHD hondje wat ze altijd was  :D , vachtconditie was erg verbeterd en de fokker besloot dat het de tijd was voor haar om een nestje te krijgen. Toen ze zwanger was heb er met spoed van alles bij moeten geven ( o.a. geit, hert, kalkoen, konijn, lam) Toen ze 1,5 week zwanger was besloot ze namelijk dat de zalm niet meer lekker was en wilde ze iedere dag wat anders. Ik heb zo nooit op een goede manier haar eliminatiedieet kunnen afronden..

Ondertussen staan mijn andere honden ook al ruim een jaar op de KVV en heb ik van haar nestje 1 pup aangehouden, die natuurlijk vanaf week 3 lekker van de KVV smikkelt!

Nu krabben ze echt alleen achter de schouderbladen, behalve mijn reu bijten mijn teven nergens. Mijn reu wil nog wel eens bij zijn kont bijten.

Ze hebben geen vlooien. Ik doe niet aan pillen of pipetjes, hier krijgen ze alleen maar meer jeuk van  :-\
Ze krijgen kruiden "billy no mates".

Ik zit te denken om alles op een eliminatiedieet te zetten, maar met welke smaak kan ik dan het beste nemen? Zou het echt van het eten komen?
Na het wassen hebben ze wel minder jeuk.. met borstelen hebben ze er ook last van.. dus hun huid is wel geïrriteerd.

Ze krijgen, ik gok sinds oktober 2014.. KVV van Tinlo Barfmenu, 3 smaken (eend, lam, konijn).. af en toe een dag BARF en dat verschilt nu nog erg weinig qua wat ze krijgen het is of een halve kalkoennek met wat groente of eendennek met lamspens/geitenpens en groente. 
Ze krijgen iedere dag een theelepel appelazijn, theelepel rauwe extravirgin kokosolie, een theelepel rauwe koudgeslagen honing en die kruiden door hun eten.

Hoop dat jullie een beetje mee kunnen denken waar de jeuk vandaan kan komen.. en met welke smaak ik evt. kan elimineren.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3113800
Volgens mij heb je nog best veel diersoorten over waar je mee kunt elimineren...paard, haas, gans, lama, struisvogel etc etc...
Maar wel bijzonder dat je pup ook jeuk heeft...zou het ook iets in huis kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Door Yomanda
#3113805
Papalou schreef: Volgens mij heb je nog best veel diersoorten over waar je mee kunt elimineren...paard, haas, gans, lama, struisvogel etc etc...
Maar wel bijzonder dat je pup ook jeuk heeft...zou het ook iets in huis kunnen zijn?
Ze hebben geen bijzondere plekken verder over hun lichaam.. geen bultjes.. ze hebben alle 4 langhaar, bij hun liezen scheer ik het kort.. plekken van gras of iets zou je daar wel moeten zien... maar sinds ze vers krijgen is het daar juist rustig en niet meer vurig. ..
Op hun schouders hebben ze wel een paar rode plekken en wondjes van het krabben...
Dacht misschien van de shampoo, maar na het wassen (buiten het borstelen) is het juist minder...
Morgen moeten ze weer in bad.. dan kan ik er wel een foto van maken als ik er aan denk.. weet alleen niet hoe ik hier een foto kan plaatsen...
Gebruikersavatar
Door pluk
#3113843
Als alle vier je honden het hebben lijkt een allergie me zeer onwaarschijnlijk eerlijk gezegd.
Ik denk eerder in de richting van vlooien, mijten, etc.
Gebruikersavatar
Door Yomanda
#3113846
pluk schreef: Als alle vier je honden het hebben lijkt een allergie me zeer onwaarschijnlijk eerlijk gezegd.
Ik denk eerder in de richting van vlooien, mijten, etc.
Vlooien hebben ze niet... ik heb ze elke dag in mijn handen met borstelen en ben nog nooit een poepje tegen gekomen..
en mijten... denk het ook niet, ze hebben geen haaruitval, geen schilvers, geen puisten of rode vlekken...
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3113849
Misschien is het toch door iets in de omgeving waar je ze uitlaat? Indien ze er allemaal last van hebben?. Kira die krabt ook sommige dagen enkele keren per dag (terwijl er geen specifieke reden voor is). Haar vacht conditie is perfect en heeft verder geen rode plekjes etc. Maar ze blijft toch krabben.. Misschien hebben ze gewoon last van een drogere huid?.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3113861
Het zou idd wel toevallig zijn dat ze alle 4 dezelfde allergie zouden hebben voor voeding of mijten etc .
Ik zou toch eens kijken naar de middelen thuis bv wasmiddel/wasverzachter voor de kleedjes ( ipv wasverzachter gebruik ik een scheutje azijn voor mandjes kleedjes van de honden en katten)
Mijten en vlooien hoeven niet altijd die verschijnselen te geven , heeft degene die er heel allergisch voor is ook niet altijd
Door Lizzy
#3113864
Yomanda schreef: Hoihoi,

Ik heb een vraag over voeding en jeuk...
Mijn honden krabben regelmatig bij hun schouderbladen ook zie ik dat ze regelmatig bij de oren krabben (Het is heel schoon in hun oren.. ruikt wel een beetje dus gok een droge oorontsteking, maar ben al bezig met oren schoonmaken).
Nu zou ik graag tips willen..
Ik ben een beetje de weg kwijt. Hoeveel honden heb je in totaal? En welke hebben er jeuk? En wie zijn er verwant aan elkaar?
Om even bij het hele begin te beginnen....
Ik ben met mijn grootste zorgekindje begonnen met een eliminatie dieet maar nooit af gemaakt. Wat ik weet is dat ze écht geen granen, rund of kip mag.. als ze wel zo iets binnenkrijgt kan ik de zelfde dag nog met haar naar de DA  :'(
Ik was met haar begonnen met de zalm variant van Naturis (stond ze al langer op dan de "normale" 6/8 weken) maar met haar vachtconditie heb ik haar misschien 4maand op de zalm gehad. Ondertussen zag je dat ze beter in haar vel zat, ze werd weer een ADHD hondje wat ze altijd was  :D , vachtconditie was erg verbeterd en de fokker besloot dat het de tijd was voor haar om een nestje te krijgen. Toen ze zwanger was heb er met spoed van alles bij moeten geven ( o.a. geit, hert, kalkoen, konijn, lam) Toen ze 1,5 week zwanger was besloot ze namelijk dat de zalm niet meer lekker was en wilde ze iedere dag wat anders. Ik heb zo nooit op een goede manier haar eliminatiedieet kunnen afronden..
Vind je het heel erg dat ik het niet zo slim vind van die fokker, om een nestje met een hond te fokken waarvan niet zeker is of ze huidproblemen heeft en zo ja, waar ze vandaan komen? Wist je dat huidproblemen ook goed erfelijk kunnen zijn? Wees maar blij dat je van alles erbij bent gaan geven want alleen zalm tijdens de dracht is echt veel te weinig afwisseling. Veel te weinig.
Ondertussen staan mijn andere honden ook al ruim een jaar op de KVV en heb ik van haar nestje 1 pup aangehouden, die natuurlijk vanaf week 3 lekker van de KVV smikkelt!

Nu krabben ze echt alleen achter de schouderbladen, behalve mijn reu bijten mijn teven nergens. Mijn reu wil nog wel eens bij zijn kont bijten.
Zie mijn vraag boven. Heb je 3 honden? Moeder, dochter en een reu? En wie heeft er jeuk? En sinds wanneer? Hoe oud was de teef (moeder) toen zij jeuk kreeg? Hoe oud was de pup toen zij jeuk kreeg?
Ze hebben geen vlooien. Ik doe niet aan pillen of pipetjes, hier krijgen ze alleen maar meer jeuk van  :-\
Ze krijgen kruiden "billy no mates".
Toch kan het bijten bij zijn kont duiden op vlooien. Of anaalklierproblemen. Hoewel ze dan ook echt wel aan de kont zelf gaan soppen. Kam je ze met de vlooienkam?
Ik zit te denken om alles op een eliminatiedieet te zetten, maar met welke smaak kan ik dan het beste nemen? Zou het echt van het eten komen?
Na het wassen hebben ze wel minder jeuk.. met borstelen hebben ze er ook last van.. dus hun huid is wel geïrriteerd.
Het kan aan de voeding liggen hoor. Maar het is wel zo dat de meeste honden met jeuk geen last hebben van voeding maar van iets in hun omgeving. Bijv. huisstofmijt, pollen, etc. Daarom wil ik graag weten hoe oud de pup is en wanneer de jeuk begonnen is.
Ze krijgen, ik gok sinds oktober 2014.. KVV van Tinlo Barfmenu, 3 smaken (eend, lam, konijn).. af en toe een dag BARF en dat verschilt nu nog erg weinig qua wat ze krijgen het is of een halve kalkoennek met wat groente of eendennek met lamspens/geitenpens en groente. 
Ze krijgen iedere dag een theelepel appelazijn, theelepel rauwe extravirgin kokosolie, een theelepel rauwe koudgeslagen honing en die kruiden door hun eten.
Je kunt natuurlijk ook eens een heel ander merk geven, kijken hoe het daarop gaat. Ik vind 1 merk KVV trouwens toch erg weinig en 3 smaken helemaal. Overigens ken ik een hond die niet goed tegen kokosolie kan. En honing: op zich leuk, maar, het is suiker en daar groeien huidgisten geweldig goed op. Daar zou ik ook mee stoppen. Ik zou ook stoppen met de appelazijn. En ik zou stoppen met die kruiden. Gewoon even met alles stoppen, back to the basics en op een ander merk KVV en minimaal 4, liever 5 verschillende diersoorten. Er is geen reden om je reu en je pup geen kip en rund te geven natuurlijk, dus dat zou ik gaan voeren. Hoe weet je eigenlijk zeker dat de moeder-hond allergisch is voor rund en kip?
Gebruikersavatar
Door Yomanda
#3113895
Lizzy schreef: Ik ben een beetje de weg kwijt. Hoeveel honden heb je in totaal? En welke hebben er jeuk? En wie zijn er verwant aan elkaar?
Vind je het heel erg dat ik het niet zo slim vind van die fokker, om een nestje met een hond te fokken waarvan niet zeker is of ze huidproblemen heeft en zo ja, waar ze vandaan komen? Wist je dat huidproblemen ook goed erfelijk kunnen zijn? Wees maar blij dat je van alles erbij bent gaan geven want alleen zalm tijdens de dracht is echt veel te weinig afwisseling. Veel te weinig.
Zie mijn vraag boven. Heb je 3 honden? Moeder, dochter en een reu? En wie heeft er jeuk? En sinds wanneer? Hoe oud was de teef (moeder) toen zij jeuk kreeg? Hoe oud was de pup toen zij jeuk kreeg?
Toch kan het bijten bij zijn kont duiden op vlooien. Of anaalklierproblemen. Hoewel ze dan ook echt wel aan de kont zelf gaan soppen. Kam je ze met de vlooienkam?
Het kan aan de voeding liggen hoor. Maar het is wel zo dat de meeste honden met jeuk geen last hebben van voeding maar van iets in hun omgeving. Bijv. huisstofmijt, pollen, etc. Daarom wil ik graag weten hoe oud de pup is en wanneer de jeuk begonnen is.
Je kunt natuurlijk ook eens een heel ander merk geven, kijken hoe het daarop gaat. Ik vind 1 merk KVV trouwens toch erg weinig en 3 smaken helemaal. Overigens ken ik een hond die niet goed tegen kokosolie kan. En honing: op zich leuk, maar, het is suiker en daar groeien huidgisten geweldig goed op. Daar zou ik ook mee stoppen. Ik zou ook stoppen met de appelazijn. En ik zou stoppen met die kruiden. Gewoon even met alles stoppen, back to the basics en op een ander merk KVV en minimaal 4, liever 5 verschillende diersoorten. Er is geen reden om je reu en je pup geen kip en rund te geven natuurlijk, dus dat zou ik gaan voeren. Hoe weet je eigenlijk zeker dat de moeder-hond allergisch is voor rund en kip?
Totaal hebben we 4 honden.
Duffy kreeg last van haar huid met de vachtwisseling, ze werd ziek en kreeg vlooien. Ik heb haar toen een vlopipet gegeven en daar kreeg ze alleen maar meer last van. Was stronghold van de DA. Ze kreeg juist meer jeuk en haar vacht viel uit. We hebben haar toen op vers gezet van een merk waar ik zo niet op kan komen (rode doos met 3hoekige hamburgers) hier zag ik geen resultaat bij, toen overgestapt op Duck... weer geen resultaat. Toen kreeg ze Naturis Zalm (toen zat er nog geen kip in verwerkt) en haar vachtconditie verbeterde en ze veranderde van een sloom ding weer in een ADHD hondje wat ze altijd was. Ze was bijna 2 toen ze gedekt moest worden en we hebben een dochter, Bailey, aangehouden. Ze was een week of 10/12 toen ze jeuk kreeg.. nu is ze 7 maand.
Nee is ook een van de redenen dat ik geen contact meer heb/wil met die fokker  >:( als ik had geweten dat ze gedekt moest worden had ik het ook wel anders aangepakt met haar eliminatiedieet.

Chubbi (ons ander teefje) en Spikey (gecast. reu) kregen toen net als Duffy een pipet in de nek. Later heb ik het nog 2x herhaald bij hun en Duffy (vanwege heftige reactie) overgeslagen. Toen kregen hun er ook een heftige reactie van. Sinds dien krabt Chubbi haar vlanken bijna kaal.

Ik weet dat ze allergisch is voor die dingen omdat ze voorheen mini spelt koekjes kreeg voor trainen, zijn hier mee gestopt en toen werd haar huid ook rustiger. Toen ze op verst stond heb ik wel eens een zak kippen hartjes/magen meegenomen van de turkse slager en heb er thuis een paar aan de honden gegeven. Die zelfde avond kon ik nog met haar naar de DA omdat haar keel helemaal opgezet was. Zo ook een keer met een stukje rund toen ik bij een vriendin was. Het stukje kip en rund waren die dagen het enige wat ze anders had gegeten dan normaal..

Kleedjes en knuffels was ik elke week op 90graden, met ariel waspoeder en appelazijn als wasverzacher. We hebben zelfs een "moederkoek" om onze eigen appelazijn te kweken.

Duffy en Bailey was ik elke 5 dagen en Chubbi en Spikey was ik om de 7 dagen.
Laatst gewijzigd door Yomanda op ma 18 mei 2015, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3113932
Ook van mij een aantal vragen.
Wat voor honden zijn het?
Waar was je ze mee?
Hoe vaak borstel je ze?
Heb je je huis behandeld tegen vlooien nadat je vlooien had gevonden op je honden?
Hoelang geleden hebben ze de pipetten tegen vlooien gehad?
Door Lizzy
#3113967
Ja, en toch zou ik met de inwendige appelazijn stoppen. En met de rest van de supplementen. Even kijken wat dat doet.

Dat de zalm de vacht verbeterde, dat hoeft niet perse te komen doordat ze een diersoort kreeg dat ze nooit eerder gekregen heeft en er dus nog niet allergisch voor te zijn. Dat kan ook te maken hebben met de hoge hoeveelheid omega 3 vetzuren die er in zitten.

Ik blijf eigenlijk bij mijn advies: alle supplementen stoppen, KVV in meerdere smaken gaan voeren en ik zou dan KVV zalm of vis gaan voeren voor de omega vetzuren. En dan even kijken hoe het gaat. En vlooienkammen. Want heel eerlijk gezegd ben ik er niet zeker van dat er ook geen vlooien in het spel zijn, gezien de aard van de klachten. Pipetten kunnen inderdaad vreselijke jeuk geven (troep!) maar er hoeft maar 1 vlo te pesten en je hond kan langdurig jeuk hebben, helaas (vieze rotbeesten, die vlooien >:().
Gebruikersavatar
Door Yomanda
#3113974
MarijeEnBoomer schreef: Ook van mij een aantal vragen.
Wat voor honden zijn het?
Waar was je ze mee?
Hoe vaak borstel je ze?
Heb je je huis behandeld tegen vlooien nadat je vlooien had gevonden op je honden?
Hoelang geleden hebben ze de pipetten tegen vlooien gehad?
Ik heb 3 stamboom Shih Tzu teven en 1 kruisig Yorkshire Terrier x Shih Tzu reu (ouders stamboom).
Komen allemaal bij de zelfde fokker vandaan.
De reu Spikey heeft een shih tzu vader en een yorken mama, zijn vader is ook de vader van Bailey mijn jongste teef.
Duffy de mama van Bailey heeft een vader en uit zijn lijn een zoon is de vader van mijn Chubbi.
Snap je het nog ;D

Ik was ze met "True Iconic" met de "collageen bath" en "collageen conditioner" en een drup van de "magic treatment oil"

Ik borstel ze elke dag.

Ja ik heb het huis behandeld.

Ik denk nu toch wel ruim 1,5 jaar geleden...
Gebruikersavatar
Door Yomanda
#3113977
Lizzy schreef: Ja, en toch zou ik met de inwendige appelazijn stoppen. En met de rest van de supplementen. Even kijken wat dat doet.

Dat de zalm de vacht verbeterde, dat hoeft niet perse te komen doordat ze een diersoort kreeg dat ze nooit eerder gekregen heeft en er dus nog niet allergisch voor te zijn. Dat kan ook te maken hebben met de hoge hoeveelheid omega 3 vetzuren die er in zitten.

Ik blijf eigenlijk bij mijn advies: alle supplementen stoppen, KVV in meerdere smaken gaan voeren en ik zou dan KVV zalm of vis gaan voeren voor de omega vetzuren. En dan even kijken hoe het gaat. En vlooienkammen. Want heel eerlijk gezegd ben ik er niet zeker van dat er ook geen vlooien in het spel zijn, gezien de aard van de klachten. Pipetten kunnen inderdaad vreselijke jeuk geven (troep!) maar er hoeft maar 1 vlo te pesten en je hond kan langdurig jeuk hebben, helaas (vieze rotbeesten, die vlooien >:().
Ben online al aan het zoeken naar andere smaken/merken  ;) was ook je advies in ander topic  :)
Vanmorgen hebben ze weer BARF gehad :) eendennek + lamspens.. en vanavond een groenteprutje

Maar wat kan ik dan verder doen tegen vlooien?
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3114161
Yomanda schreef: Ik heb 3 stamboom Shih Tzu teven en 1 kruisig Yorkshire Terrier x Shih Tzu reu (ouders stamboom).
Komen allemaal bij de zelfde fokker vandaan.
De reu Spikey heeft een shih tzu vader en een yorken mama, zijn vader is ook de vader van Bailey mijn jongste teef.
Duffy de mama van Bailey heeft een vader en uit zijn lijn een zoon is de vader van mijn Chubbi.
Snap je het nog ;D

Ik was ze met "True Iconic" met de "collageen bath" en "collageen conditioner" en een drup van de "magic treatment oil"

Ik borstel ze elke dag.

Ja ik heb het huis behandeld.

Ik denk nu toch wel ruim 1,5 jaar geleden...
Ik vind elke dag kammen wel heel vaak. Zelfs voor langharige honden. Je kan daarbij de huid best irriteren wat weer voor jeuk kan zorgen.
Zijn je honden elke 5-7 dagen zo vies dat je ze wast of heb je daar een andere reden voor?
Gebruikersavatar
Door Yomanda
#3114177
MarijeEnBoomer schreef: Ik vind elke dag kammen wel heel vaak. Zelfs voor langharige honden. Je kan daarbij de huid best irriteren wat weer voor jeuk kan zorgen.
Zijn je honden elke 5-7 dagen zo vies dat je ze wast of heb je daar een andere reden voor?
Ik weet wel hoe ik ze moet borstelen... laat ik het anders verwoorden... ik "aai" ze iedere dag met de borstel  ;)

Ik heb ze in showvacht staan en dan worden ze best vies als ze in het bos uitrauzen, midden in de modder plonsen of iets wat er op lijkt  :)
Dan is 7 dagen wel maximaal.. 5 dagen voor die andere 2 omdat ze daar meer baad bij hebben.
Voor een shih tzu, york, maltezer of ander klein langharig ras heel normaal onder de fokkers.. en die honden komen vaak niet eens verder dan de achtertuin  :o
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door