Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3113610
Hallo Allemaal,

Mijn hondje Zarah van nu net iets meer dan een jaar oud ( Ze is 4 mei 1 geworden) geef ik al vanaf het begin dat ik haar heb als puppy , rauw voer zo'n beetje.(De eerste 2 weken gaf ik brok, maar toen ik van de brok van de foksters overstapte op andere brokken ging dit mis, zarah spuugde keer op keer alles uit nadat ze het had op gegeten, ze wilde het dus wel eten , maar kon het blijkbaar niet goed verdragen)
Nu gaf ik haar tot op heden eigenlijk altijd de gemalen Kvv van darf en later oervoer.( de gemalen varianten van oervoer zijn eigenlijk ook afkomstig van Darf). Nu gaf ik daarnaast ook de eerste tijd wat vulfine zuur bij ( zou moeten helpen om een betere voeding conversatie te krijgen en gifstoffen af te voeren + wat Bio bokashi om de pens inhoud van een prooidier te simuleren en wat diatomeenaarde aarde om antiseptisch de hoeveelheid wormen te beperken en zo minder vaak te hoeve ontwormen)
Nu gaf ik echter nooit een, rauw ei omdat ik bang was dat hier een salmonella vergiftiging van zou komen, toch meerdere familie leden van mij schijnen dit ook gewoon te voeren en die geven verder brok en zijn heel gangbaar qua voeren.( Nu  zag ik wel hier ergens op barflaats dat salmonella ook op kip zit  , wat ik achteraf ook eigenlijk wel wist en dit geef ik ook al die tijd al rauw gemalen als kvv , nu heb ik echter nergens iets kunnen vinden nog over rauw eieren voeren en ook niet of de schaal erbij mag?( is het niet zo dat de kip 40 graden lichaam temperatuur heeft en hiermee de schil bijna gekookt wordt ? en dat er dus ook geen merg in zit waar de hond zijn calcium uithaalt ? de schil lijkt mij dus meer nu iets om meer structuur aan de ontlasting te geven dan dat er calcium uitgehaald wordt toch?), toch kan ik mij herinneren van een hele tijd geleden dat ik hier online was , dat het wel rauw gevoerd kan worden.( Kan dit kloppen? en kan de schil er ook bij? want dit voeren mijn familie leden er niet bij als ze rauw ei voeren.)
Mijn 2e vraag is of het heel erg zou kunnen zijn dat ik tot op heden eigenlijk nog maar 1 merk gevoerd heb? Ik wil zarah eigenlijk zo natuurlijk mogelijk voeren en überhaupt houden, dus ging ik eerst voor darf puppy kvv en ben ik later naar oervoer over gestapt aangezien deze makkelijker te portioneren kvv verpakkingen hadden en ook bio vlees verkochten met daarnaast wild in 1 pakket.( dit in pakketen van 10 kg waar dus alle diersoorten inzitten) toch ik lees hier wel op barfplaats dat je eigenlijk 3 verschillende merken moet voeren omdat de samenstellingen vaak bij het merk heel constant het zelfde zijn en dit zou niet optimaal zijn, daarbij de vraag of er mensen zijn die misschien nog 2 bio kvv merken kennen? ( Liefst zonder graan / zetmeel product erbij, naar mijn idee heeft een hond geen graan/zetmeel nodig aangezien het prooidier de nodige zetmeel/suikers al verbruikt heeft vaak volgens mij, daarbij zit er in gedomesticeerd graan/aardappels veel meer suikers/zetmeel dan in wilde grassen en onkruiden).


alvast super bedankt !


Groetjes, Casper en Zarah.
#3113621
Eieren kun je gewoon rauw voeren met schil. Sommige honden eten de schil mee op en dit verteert gewoon. Mijn hond laat de schil liggen.

Bij kvv wordt inderdaad aangeraden om verschillende merken te voeren. Dit is omdat de samenstelling per merk verschillend is. Bandit is ook een biologische kvv.

Maar... als je zo natuurlijk mogelijk wil voeren? Waarom dan niet zelf samenstellen?  :)
#3113622
Casper-Zarah schreef: Hallo Allemaal,

Mijn hondje Zarah van nu net iets meer dan een jaar oud ( Ze is 4 mei 1 geworden) geef ik al vanaf het begin dat ik haar heb als puppy , rauw voer zo'n beetje.(De eerste 2 weken gaf ik brok, maar toen ik van de brok van de foksters overstapte op andere brokken ging dit mis, zarah spuugde keer op keer alles uit nadat ze het had op gegeten, ze wilde het dus wel eten , maar kon het blijkbaar niet goed verdragen)
Nu gaf ik haar tot op heden eigenlijk altijd de gemalen Kvv van darf en later oervoer.( de gemalen varianten van oervoer zijn eigenlijk ook afkomstig van Darf). Nu gaf ik daarnaast ook de eerste tijd wat vulfine zuur bij ( zou moeten helpen om een betere voeding conversatie te krijgen en gifstoffen af te voeren + wat Bio bokashi om de pens inhoud van een prooidier te simuleren en wat diatomeenaarde aarde om antiseptisch de hoeveelheid wormen te beperken en zo minder vaak te hoeve ontwormen)
Nu gaf ik echter nooit een, rauw ei omdat ik bang was dat hier een salmonella vergiftiging van zou komen, toch meerdere familie leden van mij schijnen dit ook gewoon te voeren en die geven verder brok en zijn heel gangbaar qua voeren.( Nu  zag ik wel hier ergens op barflaats dat salmonella ook op kip zit  , wat ik achteraf ook eigenlijk wel wist en dit geef ik ook al die tijd al rauw gemalen als kvv , nu heb ik echter nergens iets kunnen vinden nog over rauw eieren voeren en ook niet of de schaal erbij mag?( is het niet zo dat de kip 40 graden lichaam temperatuur heeft en hiermee de schil bijna gekookt wordt ? en dat er dus ook geen merg in zit waar de hond zijn calcium uithaalt ? de schil lijkt mij dus meer nu iets om meer structuur aan de ontlasting te geven dan dat er calcium uitgehaald wordt toch?), toch kan ik mij herinneren van een hele tijd geleden dat ik hier online was , dat het wel rauw gevoerd kan worden.( Kan dit kloppen? en kan de schil er ook bij? want dit voeren mijn familie leden er niet bij als ze rauw ei voeren.)
Een ei kun je gewoon rauw geven, met schil en al. Een mooi compleet hapje. De inhoud van het ei bevat geen calcium, wel fosfor. De schil bevat wel calcium en geen fosfor. Daarnaast scheid de kip een stof op het ei af dat de schil beschermt tegen salmonella. Laatst plaatste een van de barfplaats leden dit interessante artikel op Barfplaats: http://www.foodlog.nl/artikel/waarom-wa ... un-eieren/.
Mijn 2e vraag is of het heel erg zou kunnen zijn dat ik tot op heden eigenlijk nog maar 1 merk gevoerd heb? Ik wil zarah eigenlijk zo natuurlijk mogelijk voeren en überhaupt houden, dus ging ik eerst voor darf puppy kvv en ben ik later naar oervoer over gestapt aangezien deze makkelijker te portioneren kvv verpakkingen hadden en ook bio vlees verkochten met daarnaast wild in 1 pakket.( dit in pakketen van 10 kg waar dus alle diersoorten inzitten) toch ik lees hier wel op barfplaats dat je eigenlijk 3 verschillende merken moet voeren omdat de samenstellingen vaak bij het merk heel constant het zelfde zijn en dit zou niet optimaal zijn, daarbij de vraag of er mensen zijn die misschien nog 2 bio kvv merken kennen? ( Liefst zonder graan / zetmeel product erbij, naar mijn idee heeft een hond geen graan/zetmeel nodig aangezien het prooidier de nodige zetmeel/suikers al verbruikt heeft vaak volgens mij, daarbij zit er in gedomesticeerd graan/aardappels veel meer suikers/zetmeel dan in wilde grassen en onkruiden).
Als je natuurlijk wilt voeren, is er eigenlijk maar 1 manier: zelf samenstellen en grote stukken vlees en hele karkassen voeren. KVV blijft een gemalen prak en is gewoon niet natuurlijk. Bovendien laat je de inhoud van de prak altijd over aan de fabrikant. En of je dat moet willen...? Want hoe weet jij nou welke kwaliteit hij verwerkt? En daarom raden wij aan om meer merken te voeren. Niet te wedden op 1 paard. Aan risico spreiding te doen.

Alle smaken van Bandit zijn EKO en Carnibest EKO is ook EKO. Zelf samenstellen kun je ook 100% EKO doen.
#3113645
Super bedankt voor de reacties !  ;)
Dat ik niet zelf samenstel is eigenlijk om 5 redenen:

1. Zarah is een klein blijvend hondje ( Bolognezer familie van de Bichon groep en ooit een aftakking geweest van de Maltezer/ Maltezer leeuwtje). hierdoor moet ik heel kleine porties maken.( Ik geef nu zo'n 80 gram per dag , en aangezien ik zelf lichamelijk niet heel actief kan zijn, toch ik gooi wel vaak met een bal die ze dan telkens voor mij ophaalt , vind ik zarah aan de stevige kant, ik ben dus bang dat ik ga over voeren , aangezien ik dan met verschillende percentages rekening moet houden en wil ik alles makkelijk houden met portioneren dan moet ik eigenlijk alles op 100 gram afwegen zodat als ik groente geef dit nog steeds 25 gram is en makkelijk af te wegen is).

2. Ik heb de voor laatste keer een combinatie pakket gekocht bij Oervoer, hier zat toch iets ongemalen vlees bij.( Onder andere vis , kwartel karkas en wat nekjes)
Zarah kreeg sowieso al meer dan 80 gram per dag omdat het met portioneren anders erg moeilijk werd :-\( zie punt 1) en zarah luste niet alles en liet de diersoorten die ze niet luste of de delen die ze niet luste liggen :-\.

3. Zarah ging met de ongemalen stukken vlees aan de wandel op den duur als ze door had dat ik toch echt wilde dat ze het op at, wat ze dan veel deed was dat ze het ging verstoppen , op een gegeven moment heb ik haar toen gevoerd in een afgesloten kamer waar ik bij haar bleef, toch dit vond ik erg sneu voor haar en niet praktisch aangezien ze de kvv gewoon at zag ik er de noodzaak niet zo van in , want kvv is ook rauw en Bio te krijgen.

4. Mijn ouders en zus vinden het nogal vervelend ( smerig/onhygienisch) dat Zarah aan de wandel gaat met ongemalen vlees ( Dit kon dus opgelost worden door haar in een afgesloten kamer te voeren  :() en mijn zus vind het gekraak van de botjes heel vervelend( zelf vind ik dit wel grappig ;D)

5. Aangezien ik met Barf zelf vlees moet positioneren krijg ik dan wel 10 kg als ik via oervoer inkoop maar dit is niet zo makkelijk op te bergen in de vriezer als dat de kvv rolletjes zijn :-\, en ik heb niet altijd op de dag van levering gelijk de tijd om alles te positioneren. :-\


Maar misschien dat ik toch nog is een poging waag om af en toch te gaan barfen :D( lijkt mij toch nog wel erg leuk!) , dan hoef ik minder ongepositioneerd vlees op te bergen in de vriezer en kan ik zarah onder begeleiding van mijzelf in een afgesloten kamer toch leren hoe ze moet kluiven en trekken aan ongemalen vlees daarbij krijgt ze dan de meeste dagen gewoon kvv zodat ze ook de diersoorten binnen krijgt die ze minder lekker vind en de delen van dieren binnen krijgt die ze minder lekker vindt. ( Ik kan dan misschien voor de dag in de week ofzo ook gewoon voor ongemalen vlees van diersoorten uitkiezen die ze sowieso lust)
Dus toch bedankt voor de vraag waarom ik niet barf maar kvv doe , jullie brengen mij nu misschien toch op een goed idee! ;) ( sowieso bedankt voor de tips over eko merken kvv ;))


Groetjes, Casper en Zarah.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door