Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3113386
In ons nieuwe huis hebben we een pergola met een prachtige blauwe regen als dak van de pergola ....
Een mannetje en vrouwtje, en ze staan nu volop in bloei

We vinden het super staan (hoort bij het huis) maar hoor overal verhalen dat Blauwe regen giftig is voor honden en katten .....

Dus eerst wilde ik ze er pertinent uit, aan de andere kant, hoe doen mensen met katten dit bv die buiten komen ?
Je kan toch moeilijk verwachten dat je kat in iemand anders zijn tuin van dit soort planten afblijft ?

Kortom, ik twijfel enorm of ik ze laat hangen op de pergola, of dat ze weg gaan

Iemand hier tips/ideeën over ?
#3113388
Ondanks dat ik het heel mooi vind, ben ik ook niet van de blauwe regen. Niet alleen vanwege de katten, ook vanwege het minimens.
Ik heb er zelf niet veel directe ervaring mee, maar het schijnt dat buitenkatten niet snel giftige buitenplanten naar binnen werken. Ot en Sien bleven vroeger ook altijd van de klimop af.
Ik weet niet of dat ook met oudere binnenkatten zo werkt, of ze datmnog kunnen aanleren. Geef ze voor de zekerheid wel genoeg planten waar ze wel aan mogen komen, zoals valeriaan, kattenkruid en kattengras.
#3113389
Er zijn zoveel planten die giftig zijn, maar dan moeten ze wel gegeten worden en daar ontbreekt het in de regel nogal aan. Zo'n ding stond ook in mijn vorige voortuin en er nooit een hond of kip aangezeten. Ik zou 'm dus fijn laten hangen.
#3113404
Twaalf jaar  hebben wij gewoond in een huis met tuin met een gigantisch grote blauwe regen, die we van onderen helemaal kaal snoeiden.
Dat was in de ijd dat we nog Maine Coons fokten en Borke is daar later nog de eerste drie jaar van zijn leven opgegroeid.
Nooit problemen gehad.
Hier hebben we taxus in de tuin staan...

Ik ga met Angelique mee, er zijn ontelbaar veel planten giftig.

Ik zorg wel altijd voor kattengras in de tuin, daar eet Sofi ook graag van.
#3113434
Bij ons staat er ook blauwe regen, taxus, buxus, en nog tal van heel giftige planten. 
Kinderen, katten en honden in de tuin, maar ze eten er echt niet van. De grassen en het kattekruid worden wel regelmatig geproefd (door de dieren)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3113524
gewoon kijken wat ze met de planten doen.
We hebben ook buxussen (die zijn giftig), die zijn zeker voor newfie pups leuk om erin te duiken, veert zo lekker  :biggrin2: Maar eten doen ze er echt niet van.
Wel eten ze rhododendron, helaas. Dus die moesten acuut weg.
Dus denk dat het kijken is wat ze ermee doen (want anders kun je volgens mij bijna alles weghalen)
#3113532
Ik heb alle giftige planten, bomen en struiken uit mijn tuin gerukt toen we hier gingen wonen :biggrin2:. Dus hup, blauwe regen eruit. Buxus eruit. En toen bleek dat de schutting tussen ons en de buren (30 meter lang) van giftige laurierhaag te zijn, bessen helemaal giftig. Mjah, dat was budgettair gezien niet helemaal fijn, om die er even uit te rossen :-X :biggrin2:. Dus wij alle bessen eruit gehaald, gesnoeid, bla bla bla. Ze hebben nog nooit 1 keer naar een bes (die toch wel eens in de tuin terecht komt) omgekeken ::)

Ik liet 'm staan.

En als je pups/kittens heb, zou je de onderkant van de struik af kunnen zetten (tijdelijk) met gaas. En de peulen moet je dan goed opvegen. Maar ik denk dat je volwassen dieren er niet naar om kijken. Mocht dat wel het geval zijn, kun je ze altijd nog weghalen.
#3113567
ook voor mijn kinderen heb ik trouwens nooit de tuin aangepakt..."afblijven van de plantjes" is hier een gevleugelde uitdrukking!in mijn tuin staat oa:klimop,kamperfolie,maagdenpalm,monnikskappen,ridderspoor,hellebores,aronskelk,buxus.....
alles leeft nog!  :biggrin2: ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3113574
Laten staan, zeker nu. Als je ziet dat ze eraan zitten kan je altijd nog zien wat je doet.

Ik zou het snoeiafval wel meteen weghalen. Want gesnoeid smaakt het soms toch net anders dan aan de struik.
#3113604
Snoeiafval, zeker met pups is idd een punt natuurlijk, dat moet wel meteen weg. Ik ken door de jaren heen maar 1 geval waar een pup doo is gegaan aan het eten van plantjes. Een stuk rozenstruik leverde een gerperforeerde maag of darm op. Klein gaatje maar, maar het was voldoende voor het 6 weken oude pupje om aan dood te gaan. Dus rozen is hier een nono in een hondentuin.

Heel vaak moet je dat "giftig" ook wat relativeren hoor. Als het een reactie opleverd...diarree, vlekken, kwijl, dan is het al snel gifitg. En dat zal dan naar de letter van de wet wel kloppen, maar ik denk bij giftig toch aan dingen waar je ernstik ziek cq dood aan gaat. Een brandnetel levert soms ook wel eens een dikke neus op, maar die vind je dan weer niet op een giflijst.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door