Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door danielle1980
#3113494
sorry we waren mega druk haar leven redden, ze heb net voor de laatste keer infuus gehad.
volgende week bloedwaardes testen, maar het is idd addison.
ze staat dus gelijk op medicatie, ze eet nog niet super, maar ze drinkt wel gewoon op dag.

nu is kwestie van goed opletten en geduld
Door Annett
#3113495
Daniëlle, hoe zwaar weegt ze en welke medicatie heeft ze? Is echt belangrijk omdat de fludrocortison (of Florinef) vaak veel te laag wordt gedoseerd en dat is de belangrijkste medicatie.
Door Lizzy
#3113528
Ja, daar was ik dus al bang voor, Addison. Sterkte Danielle. Ik hoop dat het goed komt en ze het op medicatie goed gaat doen.
Door danielle1980
#3113556
Annett schreef: Daniëlle, hoe zwaar weegt ze en welke medicatie heeft ze? Is echt belangrijk omdat de fludrocortison (of Florinef) vaak veel te laag wordt gedoseerd en dat is de belangrijkste medicatie.
ik heb cortisonacetaat
1 tablet is 5mg en ze krijgt er 3,5 2x per dag ze weegt 33 kilo nu nog maar.
fludrocortisonacetaat 1/16mg
krijgt ze er ook 3,5 van en 1.5 gram keukenzout?
Door danielle1980
#3113557
Lizzy schreef: Ja, daar was ik dus al bang voor, Addison. Sterkte Danielle. Ik hoop dat het goed komt en ze het op medicatie goed gaat doen.
dank je lizzy, ookal ben ik niet blij ermee, het redde wel dr leven door t te weten
Door Annett
#3113565
Meestal is bij Addison de diagnose het grootste probleem. Als ze op de juiste dosering medicijnen zit merk je weinig meer aan de hond.
Oké, nu de medicijnen.
Cortisonacetaat is hetzelfde als hydrocortison, prima dus.
Fludrocortison is de belangrijkste en die heeft ze ook gekregen, ook prima.
Nu de doseringen:
Fludrocortison startdosering is 0.1 mg per 10 kilo lichaamsgewicht. Jouw hond heeft 3,5 x 0.0625 mg (= 1/16 mg) = 0.21875 mg, dat is krap gedoseerd.  Ik zou (in overleg met je dierenarts) 4 tabletten geven (4 x 0.0625 = 0.25 mg), omdat dat dichterbij de 23 kilo zit en als ze weer gaat eten en aankomt moet de dosering ook mee op gewicht.
Hydrocortison: prima onderhoudsdosering, maar omdat jouw hond een Addisoncrisis heeft gehad heeft ze meer ervan nodig, puur om te herstellen. Als het Nederlandse Addisonprotocol erop na zou kijken denk ik dat je voor een week of 2 op 50 mg (dus het tienvoudige) uitkomt. Dat lijkt heel veel, maar 5 mh cortisonacetaat is vergelijkbaar met 1 mg prednison dus het valt mee. Na die paar weken kun je die dosering weer (langzaam) afbouwen.

Waarom ik dit weet is omdat een van mijn honden sinds ruim een jaar ook Addison heeft. En hij doet het erg goed op de medicatie gelukkg!
Mocht je nog vragen hebben kun je me altijd pb'en.

Ik weet niet hoe goed je Duits en/of Engels is maar er zijn drie goede Facebookgroepen hierover.
Sterkte met je hond, nogmaals: het ergste is als het goed is voorbij!
Door Annett
#3113570
Nog een aanvulling: zowel fludrocortison als cortisonacetaat moeten tweemaal daags gegeven worden. De doses dus verdeeld over 2 giften.
Keukenzout is een prima aanvuling trouwens.
Door Annett
#3113577
Sorry, mijn ogen waren net open en ik las 5 mg cortisnacetaat maar dat is 7 x 5 mg totaal, niks aan veranderen als ze het daar goed op doet. Wel over een aantal weken gaan minderen, na hersten van haar crisis zal ze er veel minder van nodig hebben.
Fludrocortison is zelfs erg ondergedoseerd: voor 21 kilo. Ze heeft er minimaal 5 nodig (5 x 0.0625 mg = 0.3125 mg voor 31 kilo) of 6 (= 0.375 mg voor 37 kilo).
Door danielle1980
#3113735
uhm welke is nu goed en welke niet?

ze heeft de eerste 2 dagen spuiten gehad na diagnose en dat werkte als trein, ze lijkt goed te doen, is weer onmogelijk haha.
eet nog niet perfect maar ze ziet er weer super uit.
ik geef 2 x per dag en hebben grote pot besteld, ze hadden alleen voor kleine hondjes op voorraad maar ja beter dit dan nix.
na testen van bloed gaan we kijken wat t met medicatie gaan doen.
ze gaat vanaf volgende week ook op nierdieet moet m ff hier op bp opzoeken.
Door Annett
#3113737
Cortisonacetaat is goed.
Fludrocortison niet. Startdosering hiervan is 0.1 mg per 10 kg lichaamsgewicht. Dus jouw hond krijgt voor 21 kilo, moet dus hoger. 5 of zelfs 6 tabletten per dag, dus 's morgens 3 en 's avonds 2 of 3.
Het lastige is rekenen met die 0.0625 mg, er bestaan ook 0.1 mg tabletten maar dan heet het Florinef. Is wel goedkoper trouwens.
Over kosten gesproken: met recept van je dierenarts kun je alle Addisonmedicatie bij je eigen apotheek bestellen. Moet de dierenarts ook want het zijn beide humane medicijnen.
Door danielle1980
#3113891
Annett schreef: Cortisonacetaat is goed.
Fludrocortison niet. Startdosering hiervan is 0.1 mg per 10 kg lichaamsgewicht. Dus jouw hond krijgt voor 21 kilo, moet dus hoger. 5 of zelfs 6 tabletten per dag, dus 's morgens 3 en 's avonds 2 of 3.
Het lastige is rekenen met die 0.0625 mg, er bestaan ook 0.1 mg tabletten maar dan heet het Florinef. Is wel goedkoper trouwens.
Over kosten gesproken: met recept van je dierenarts kun je alle Addisonmedicatie bij je eigen apotheek bestellen. Moet de dierenarts ook want het zijn beide humane medicijnen.
uhm ze krijgt 2x dag 3,5 pil van beide.
we gaan de grotere dosering kopen, zodra op is dit.
Door Annett
#3113906
Ben blij dat je een diagnose hebt en dat ze weer aan de beterende hand is.
Natrium-Kalium zijn de waardes die belangrijk zijn. Blijf ze in het begin wel regelmatig controleren want fludrocortison wordt door honden niet zo goed opgenomen als dat bij mensen het geval is, meestal heeft een hond steeds hogere dosering ervan nodig (en niet omdat zijn gewicht hoger wordt).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door