Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Aradia
#3113174
Onze hond van 6 moet een kies getrokken. Deze schijnt slecht te zijn. Ik was er niet bij de DA. Ik moest werken. Hij heeft altijd barf gegeten. Tegenwoordig bij het vleesbot meer vleesmixen omdat de katten ook meedoen en hen wel van brok op mixen gekregen heb en wat kleine barf, maar niet echt op bot.
Mijn vorige honden hebben altijd brok gehad en nooit gebitsproblemen. Nu kan dat ook wel rasgebonden zijn, begreep ik. Maar hoe voorkom ik dat hij straks de ene kies na de andere verliest omdat het vleesbot wat hij krijgt blijkbaar niet genoeg is om zijn kiezen gezond te houden.
Over de katten heb ik het maar niet eens, die moeten binnenkort ook allemaal een keer naar de DA voor tandsteen verwijderen op zijn minst, denk ik.
Ik had dit niet aan zien komen.

DA heeft geen ervaring met Barf, die promoot brokken.
Door Lizzy
#3113177
Ik moet zeggen dat de staat van het gebit toch wel behoorlijk afhankelijk is van genen.... En BARF is altijd beter dan wat dan ook. Maar dat heeft helaas niet kunnen voorkomen dat er een kies slecht is geworden dus zul je dagelijks tanden en kiezen moeten gaan poetsen, dat is in mijn ogen de enige mogelijkheid.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3113179
Ik ben van mening (heb beroepsmatig veel ervaring op dat gebied) dat de belangrijkste oorzaak van tandsteen / een slecht gebit, erfelijke aanleg is. De voeding speelt daarin maar een kleine rol. Kauwen / knagen is altijd goed voor de gezondheid van het gebit, maar wordt voor wat betreft het schoonhouden van de tanden overschat. Wel is het absoluut zo, dat hoe beter de voeding is, hoe beter de algemene gezondheid van het dier is en dus ook van zijn gebit. Rauw (zeker zelf samengesteld zodat je weet wat je voert) is nu eenmaal de gezondste manier om je hond te voeren. Bij honden met aanleg voor tandsteen is de enige remedie die echt helpt, frequent poetsen. Met katten heb ik niet zoveel ervaring, maar ik denk dat bij hen poetsen misschien wat moeilijker is.

ps. Zag dat Lizzy inmiddels een soortgelijke reactie gegeven heeft  ;)
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3113240
Oké, het speelt dus een hele grote rol. Ik snapte er al niks van, maar dat verklaard dan een hoop. Ik ga kijken voor hondentandpasta en gaas en we kijken of we er een leuke clickeroefening van kunnen maken. De katten gaan niet gepoetst worden, denk ik.  :biggrin2: :biggrin2: die gaan wel een keer naar de "mondhygiëniste "
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3113338
[quote="Aradia"]
Oké, het speelt dus een hele grote rol. Ik snapte er al niks van, maar dat verklaard dan een hoop. Ik ga kijken voor hondentandpasta en gaas en we kijken of we er een leuke clickeroefening van kunnen maken. De katten gaan niet gepoetst worden, denk ik.  :biggrin2: :biggrin2: die gaan wel een keer naar de "mondhygiëniste "
#3113352
Wij hebben tijdens onze cursus ook geleerd dat honden wel tandsteen krijgen maar dat de tanden daardoor niet gaan rotten zoals bij ons Het is vooral belangrijk om tandsteen te voorkomen om infecties van het tandvlees en verdere nog ergere problemen (zoals hart) te vermijden Misschien dat een slechte tand dus iets anders is ... Bij Turbo is de tandsteen stilaan helemaal verdwenen toen hij KVV begon te eten (hij was toen 7,5) zelfs zonder kauwmateriaal Ik zag eerst de puntjes verschijnen en na ongeveer een jaar waren zijn tanden weer proper Ik merk wel dat het nu stilaan terug begint te komen (hij wordt bijna 9) Ondertussen BARFt hij meer dus ik hoop dat dat een nieuw positief effect zal hebben


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3113360
Fenixjuh schreef: Ik doe het hier met een hele kleine zachte tandenborstel en kokosolie. Het gaat steeds beter, als in: hij kauwt steeds minder omdat hij weet dat het restje kokosolie op het lepeltje voor hem is  :D ;)
Da's een slim idee!!  ;)
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3113364
Ik begreep dat de tand er echt uitmondt. Vanmorgen even opgelet met de kalkoennekken, maar hij eet echt alleen met de andere kant.  :-\ Wat moet dat moet. Gelijk tandsteen verwijderen en dan zelf gaan poetsen. Gelukkig maar 1 kies en niet meerdere moet ok maar denken.
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#3113533
Uiteraard kan het zijn dat een tand of kies slecht wordt. Bij mijn chihuahua van bijna 5 is alles nog perfect op één tandje na, die zit los. Echter de meeste chihuahua's hebben waardeloze gebitjes dus ik ben blij dat ie maar 1 minder tandje heeft. Van de dierenarts mag hij blijven zitten zolang hij geen last heeft. Die komt er waarschijnlijk zelf een keer uit.

Ik zou je er niet te druk om maken
Gebruikersavatar
Door kira
#3113695
Tandsteen of een slechte tand is heel wat anders. Hier bij teef dik zeven jaar net een rotte tand laten verwijderen. Zij had nauwelijks tandsteen, was niets aan te reinigen (als ik een hond gesedeerd heb vraag ik altijd dat na te zien, bij deze hond is het standaard, geen tandsteen).

Onze grote beer heeft laatste weken van haar leven enkel KVV gehad en kreeg toen heel snel tandsteen. Ze was ook ziek, dus mogelijk was het de combi ziek en KVV. Op brok had ze ook tandsteen dat met barfen verdween.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door