Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#3112836
Kleine beer heeft een open bmo. Dinsdag gestart met ab en net ivm blijvende stank een nieuwe echo. Ingespoten met een middel waarmee hopelijk de rotzooi eruit komt, zo niet moeten we toch opereren. Dan kan ik kiezen voor enkel de baarmoeder of baarmoeder en eierstokken. Voordeel eierstokken laten zitten is wellicht de vacht die beter blijft. Nadeel is kans op mamatumoren blijft groter als zonder die stokken. Ik hoop eigenlijk dat we zo de ongeveer 300 mm vieze drek gaan vinden die in de baarmoeder zit zodat ik de keuze niet hoef te maken.
Zijn er mensen hier met ervaring met laten zitten van de eierstokken?
Laatst gewijzigd door kira op di 19 mei 2015, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#3112839
Bij mijn eerste teef is alles eruit gehaald. Gevolg een 'castratenvacht' die niet meer los liet (plukvacht) en dus alleen nog maar geschoren kon worden.
2e teef zijn de eileiders laten zitten, zelfde verhaal eerlijk gezegd. Wel iets minder 'wollig' maar nog steeds het probleem van niet meer los laten. Dit waren beide schots terriers.

Kaya is 2 weken terug gesteriliseerd, BMO en cystes op de eierstokken. Ik heb alles eruit laten halen. Dit geeft mij gewoon meer geruststelling dat er ook niets kan groeien wat er niet hoort.  ;)
Gebruikersavatar
Door kira
#3112843
zhiva schreef: Bij mijn eerste teef is alles eruit gehaald. Gevolg een 'castratenvacht' die niet meer los liet (plukvacht) en dus alleen nog maar geschoren kon worden.
2e teef zijn de eileiders laten zitten, zelfde verhaal eerlijk gezegd. Wel iets minder 'wollig' maar nog steeds het probleem van niet meer los laten. Dit waren beide schots terriers.

Kaya is 2 weken terug gesteriliseerd, BMO en cystes op de eierstokken. Ik heb alles eruit laten halen. Dit geeft mij gewoon meer geruststelling dat er ook niets kan groeien wat er niet hoort.  ;)
Dus voor de vacht geen nut. Hoe zat het verder, merkte je dat er cyclus bleef? Kon je dat bv merken aan reuen?
Kleine beer zelf geeft niet om haar vacht, maar ik vind Dame bij wie bijna jaar terug alles eruit moest (ook cystes) dus echt meer ruiken zure lucht. Daarnaast is Dame inmiddels qua vacht best een vod aan het worden en bewerkelijk.
Door Lizzy
#3112849
zhiva schreef: Bij mijn eerste teef is alles eruit gehaald. Gevolg een 'castratenvacht' die niet meer los liet (plukvacht) en dus alleen nog maar geschoren kon worden.
2e teef zijn de eileiders laten zitten, zelfde verhaal eerlijk gezegd. Wel iets minder 'wollig' maar nog steeds het probleem van niet meer los laten. Dit waren beide schots terriers.

Kaya is 2 weken terug gesteriliseerd, BMO en cystes op de eierstokken. Ik heb alles eruit laten halen. Dit geeft mij gewoon meer geruststelling dat er ook niets kan groeien wat er niet hoort.  ;)
Mag ik vragen of je dit zeker weet? Klinkt zo lullig maar zo bedoel ik het niet hoor :). Feit is alleen dat er in NL geen castraties uit worden gevoerd waarbij ze de eileiders laten zitten. De hond wordt dan ook nog gewoon loops. En de operatie (als de eileiders blijven zitten) mag geen invloed hebben op de vacht, omdat alle hormonen nog in takt blijven.
Door Lizzy
#3112853
kira schreef: Kleine beer heeft een open bmo. Dinsdag gestart met ab en net ivm blijvende stank een nieuwe echo. Ingespoten met een middel waarmee hopelijk de rotzooi eruit komt, zo niet moeten we toch opereren. Dan kan ik kiezen voor enkel de baarmoeder of baarmoeder en eierstokken. Voordeel eierstokken laten zitten is wellicht de vacht die beter blijft. Nadeel is kans op mamatumoren blijft groter als zonder die stokken. Ik hoop eigenlijk dat we zo de ongeveer 300 mm vieze drek gaan vinden die in de baarmoeder zit zodat ik de keuze niet hoef te maken.
Zijn er mensen hier met ervaring met laten zitten van de eierstokken?
Volgens mij kun je twee kanten op:

1)Alleen de baarmoeder laten verwijderen en de eierstokken laten zitten. Deze operatie wordt in NL niet standaard uitgevoerd maar een goede DA zou het moeten  kunnen. Aangezien dierenartsen gemiddeld gezien deze operatie nog nooit uitgevoerd hebben, heb ik hier een behoorlijk nieuw artikel voor je, inclusief een instructiefilmpje voor je dierenarts: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 385.0.html. Na deze operatie blijft je hond gewoon loops worden, hoewel zonder bloedverlies (maar dus wel aantrekkelijk voor reuen en reuen zouden tot dekking over kunnen gaan, hetgeen je niet toe mag staan - in het artikel staat waarom). De vacht zal waarschijnlijk niet veranderen. Er veranderd namelijk niks aan de hormonen.

2)De baarmoeder + eierstokken verwijderen. Deze operatie is in NL standaard geweest. Na deze operatie wordt je teef niet meer loops. De vacht kan gaan ontploffen door het ontbreken van de hormonen.

Een operatie waarbij ze alleen de eierstokken weghalen (castratie) om loopsheid en dracht te voorkomen: is in jouw geval niet van toepassing. Maar deze operatie (preventief dus) is meest gangbaar vandaag de dag.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3112857
kira schreef: Dus voor de vacht geen nut. Hoe zat het verder, merkte je dat er cyclus bleef? Kon je dat bv merken aan reuen?
Kleine beer zelf geeft niet om haar vacht, maar ik vind Dame bij wie bijna jaar terug alles eruit moest (ook cystes) dus echt meer ruiken zure lucht. Daarnaast is Dame inmiddels qua vacht best een vod aan het worden en bewerkelijk.
Even qua vacht; heb je bij dame ook wel eens de coat king geprobeerd? In de rui gebruikte ik die bij Jane. Eerst goed met de coat king, was dan nog maar een zielig vachtje, dan wassen en droogblazen en dan was ze door de rui heen en bleef haar vacht weer een tijd goed.

Een knuf voor de kleine beer, hopelijk komt alle troep er nu uit.
Was dit de eerste keer dat zij een bmo heeft?
Door Lizzy
#3112860
Krijgt ze nu Alizin? Ook niet echt een fijn spulletje. En volgens mij is de kans groot (maar ik ben geen DA natuurlijk), dat ze de keer erop toch weer een BMO krijgt. In alle eerlijkheid? Ik liet die baarmoeder eruit halen....
Gebruikersavatar
Door zhiva
#3112878
Lizzy schreef: Mag ik vragen of je dit zeker weet? Klinkt zo lullig maar zo bedoel ik het niet hoor :). Feit is alleen dat er in NL geen castraties uit worden gevoerd waarbij ze de eileiders laten zitten. De hond wordt dan ook nog gewoon loops. En de operatie (als de eileiders blijven zitten) mag geen invloed hebben op de vacht, omdat alle hormonen nog in takt blijven.
Ik vat het ook niet zo op hoor  ;)  Ja,  ik ben bij bijna alle operaties van mijn honden aanwezig.  De eierstokken zijn afgebonden zeg maar maar verder niet verwijderd bij die teef. Ze werd echter niet meer loops. De reu des huizes vond mijn teven alleen maar interessant als er andere loopse teven in de buurt waren. Maar meneer was blond en wist niet zo goed wat hij met die gevoelens/ drang aanmoest, dus veel 'last'  met hem heb ik nooit gehad qua loopsheid van mijn eigen teven.

edit : die teef is trouwens niet in NL geopereerd dus misschien daarom het verschil?
Door Lizzy
#3112882
zhiva schreef: Ik vat het ook niet zo op hoor  ;)  Ja,  ik ben bij bijna alle operaties van mijn honden aanwezig.  De eierstokken zijn afgebonden zeg maar maar verder niet verwijderd bij die teef. Ze werd echter niet meer loops. De reu des huizes vond mijn teven alleen maar interessant als er andere loopse teven in de buurt waren. Maar meneer was blond en wist niet zo goed wat hij met die gevoelens/ drang aanmoest, dus veel 'last'  met hem heb ik nooit gehad qua loopsheid van mijn eigen teven.

edit : die teef is trouwens niet in NL geopereerd dus misschien daarom het verschil?
Van wat ik ervan begrijp uit het artikel (zie link) is dat er aan de hormoonhuishouding van de teef niks veranderd als je de eierstokken laat zitten. De teef vloeit niet meer maar wordt nog steeds loops. En het zou dus ook geen invloed mogen hebben op de vacht. Dus ik slap er eerlijk gezegd niks van!
Door ChantalKrijn
#3112925
Als de eierstokken afgebonden zijn sterven ze af. Dus ze heeft een 'gewone' sterilisatie gehad in principe, want de eierstokken zijn niet meer werkend/aanwezig na een tijdje  :)
Door Lizzy
#3112927
ChantalKrijn schreef: Als de eierstokken afgebonden zijn sterven ze af. Dus ze heeft een 'gewone' sterilisatie gehad in principe, want de eierstokken zijn niet meer werkend/aanwezig na een tijdje  :)
Ohwww, zo! Aha, dank je wel voor je toelichting! Maar dat verklaard dus het verschil met de nieuwe operatie waar ik het over heb. Wat een goede optie zou zijn in geval van de hond van TS!
Gebruikersavatar
Door kira
#3112962
Lizzy schreef: Volgens mij kun je twee kanten op:

1)Alleen de baarmoeder laten verwijderen en de eierstokken laten zitten. Deze operatie wordt in NL niet standaard uitgevoerd maar een goede DA zou het moeten  kunnen. Aangezien dierenartsen gemiddeld gezien deze operatie nog nooit uitgevoerd hebben, heb ik hier een behoorlijk nieuw artikel voor je, inclusief een instructiefilmpje voor je dierenarts: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 385.0.html. Na deze operatie blijft je hond gewoon loops worden, hoewel zonder bloedverlies (maar dus wel aantrekkelijk voor reuen en reuen zouden tot dekking over kunnen gaan, hetgeen je niet toe mag staan - in het artikel staat waarom). De vacht zal waarschijnlijk niet veranderen. Er veranderd namelijk niks aan de hormonen.

2)De baarmoeder + eierstokken verwijderen. Deze operatie is in NL standaard geweest. Na deze operatie wordt je teef niet meer loops. De vacht kan gaan ontploffen door het ontbreken van de hormonen.

Een operatie waarbij ze alleen de eierstokken weghalen (castratie) om loopsheid en dracht te voorkomen: is in jouw geval niet van toepassing. Maar deze operatie (preventief dus) is meest gangbaar vandaag de dag.
Optie een bood de dierenarts zelf aan. Bij mijn weten is er ook in nl een proef met spaniëls geweest om te zien of dit een mogelijkheid was om vachtontploffingen te voorkomen. In ieder geval kan de dierenarts het en was het geen experiment. Dame is nu nog geen jaar terug geholpen uit nood en de stokken moesten toen weg ivm mamatumoren maar ze is super ontploft.  Als we toch moeten opereren, ik hoop dat wat we nu doen, inclusief homeopatische middelen het tij keert neig ik naar optie een vanwege de vacht maar ik vraag mij vooral af wat het gedragsmatig gevolg is voelt de teef zich nog zo loops dat ze rijdende reuen accepteert (nu is een loslopende reu geen probleem als die springt, ik pluk ze er af en doe ze aan een lijntje en dame en heer kijken beiden verdrietig) en krijg ik net zo veel reuen achter ons aan (altijd dezelfde heren) of krijg ik plots alle reuen uit de omgeving achter me aan omdat het nog lekkerder ruikt, of ruikt het helemaal niet meer?

Ze krijgt geen alizin we geven homeopathisch moederkoor, overigens idee van de regulier dierenarts. Sanne heeft dit ook gehad en is daarna nog een keer of zes probleemloos loops geweest. Ik weet dat het terug kan keren maar goed bij Sanne gebeurde dat niet en vorige keren is bij kleine beer ook altijd volkomen normaal geweest.

@bernie: dame haar vacht is net als indertijd die van forte hopeloos. Helemaal zacht en veel onderwol en dezelfde zurige lucht begint door te komen. Drogen kost veel tijd. Ik weet niet zeker wat er gebeurd met die zurige lucht als je zou scheren, als dan de lucht weg zou gaan dan zal dat uiteindelijk gaan gebeuren. Ze zit nu in zomervacht en dat is met drie uur door te werken, maar voor een vacht die eerder twee maal per jaar een beurt kreeg en tussendoor her en der een klikte weghalen is drie uur per week wel erg anders.
Gebruikersavatar
Door kira
#3112963
Lizzy schreef: Krijgt ze nu Alizin? Ook niet echt een fijn spulletje. En volgens mij is de kans groot (maar ik ben geen DA natuurlijk), dat ze de keer erop toch weer een BMO krijgt. In alle eerlijkheid? Ik liet die baarmoeder eruit halen....
Ik gevoelsmatig ook, maar die vacht. Toen onze Forte veel te jong nog geen acht overleed was het feit dat die enorme geur wegwas en ik niet meer iedere zaterdag een aantal uren zat te kammen wel een soort zucht.
Door Lizzy
#3113180
Als je dierenarts ervaring heeft met het verwijderen van alleen de baarmoeder en niet de eierstokken: kun je die operatie laten uitvoeren. De kans op een vachtontploffing is dan in mijn ogen veel minder. Maar, ze blijft tijdens de loopsheid wel net zo lekker ruiken voor reuen als dat ze nu doet. Niet minder of meer, voor zover ik begrijp even veel. Je veranderd namelijk niks aan de hormoonhuishouding.

Wat fijn trouwens, dat je een dierenarts hebt die zo meedenkt met dit soort dingen, deze techniek al uitgevoerd heeft en zelfs met homeopathie aan de slag kan! Ik hoop dat het helpt, deze homeopathie-kuur, kun je de beslissing voorlopig nog lekker even uitstellen.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#3113234
kira schreef: @bernie: dame haar vacht is net als indertijd die van forte hopeloos. Helemaal zacht en veel onderwol en dezelfde zurige lucht begint door te komen. Drogen kost veel tijd. Ik weet niet zeker wat er gebeurd met die zurige lucht als je zou scheren, als dan de lucht weg zou gaan dan zal dat uiteindelijk gaan gebeuren. Ze zit nu in zomervacht en dat is met drie uur door te werken, maar voor een vacht die eerder twee maal per jaar een beurt kreeg en tussendoor her en der een klikte weghalen is drie uur per week wel erg anders.
Datzelfde probleem hebben wij met Chakotay (gecastreerde reu) Er zit zoveel vacht op  :-X Wij 'harken' ons een ongeluk. Wat je zelf al zegt, 3 uur ben je zo kwijt (en je rug dan ook, maar dat is bijzaak) Het vervelende is idd die zurige lucht. Ik heb ook geen idee wat daar tegen te doen behalve onderwol eruit halen en kammen (en af en toe in bad) Dus als iemand daar een tip voor heeft?

Scheren durf ik niet aan. Een hond met een ondervacht scheren komen over het algemeen alleen maar meer problemen van. De isolerende werking is dan weg.  Je kan ze wel scheren maar in veel gevallen komt de vacht nog dikker terug. Zit je ook niet op te wachten denk ik. Normaal gesproken valt een dode haar uit of wordt geplukt zodat er in het haarzakje een nieuwe haar kan groeien. Ga je nu scheren dan blijft er een stukje haar achter in het haarzakje waardoor de nieuwe haar niet goed kan doorkomen. Dit heeft tot gevolg dat de vacht dikker, wolliger en doffer terugkomt. Voor mij dus geen optie ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door