Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Femmeke
#3112902
Hoi allemaal,

Ik ben nu sinds een kleine week met mijn 3 honden aan het barfen volgens de percentages:
45% vleesbot, 10% orgaan, 10% pens, 25% spiervlees en 10% groenten, en dat op 3% van hun lichaamsgewicht.

Ik merk nu dat één van mijn teckels witte, harde ontlasting heeft en één van de andere twee honden heeft buikloop sinds vandaag.
Hebben jullie tips omtrent de verhoudingen die ik bij hun twee zal moeten aanpassen?
Vandaag krijgt degene die aan de buikloop zit trouwens enkel witte rijst en kippennekken om de buikloop te laten stoppen.
De derde doet het overigens wel goed met die percentages heb ik de indruk.

Groetjes,
Femke.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3112966
Het voordeel van barf is dat je aan kan passen aan de behoefte van de hond. Degene met witte harde ontlasting kan je dus bv 5% minder vleesbot voeren en 5% meer spiervlees.
En andersom voor degene met buikloop. Alhoewel ik mij daarbij afvraag of er geen sprake is van een virusje oid, want bij 45% vleesbot verwacht ik niet direct diarree.... Had hij/zij de eerste dagen bij deze percentages wel normale ontlasting?

Rijst zou ik niet geven; dan moeten de darmen weer omschakelen. Ik zou dan kiezen voor een dagje licht verteerbaar, of, als het er echtuitspuit; een dagje vasten
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3113085
Appie is ook een teckel en als ie teveel bot krijgt, is zn poep ook net krijt..... Diarree kreeg ie alleen van Lotgering (teveel vet), bij elke laatste ronde van de dag was het spuitpoep en niet 1x, jaar wel 3x....
Nu hij barft, heeft ie geen diarree meer (af en toe, maar dan merken we aan hem dat ie sowieso niet lekker is) en zn poep is af en toe een beetje krijterig.....
Door Lizzy
#3113173
Femmeke schreef: Hoi allemaal,

Ik ben nu sinds een kleine week met mijn 3 honden aan het barfen volgens de percentages:
45% vleesbot, 10% orgaan, 10% pens, 25% spiervlees en 10% groenten, en dat op 3% van hun lichaamsgewicht.

Ik merk nu dat één van mijn teckels witte, harde ontlasting heeft en één van de andere twee honden heeft buikloop sinds vandaag.
Hebben jullie tips omtrent de verhoudingen die ik bij hun twee zal moeten aanpassen?
Vandaag krijgt degene die aan de buikloop zit trouwens enkel witte rijst en kippennekken om de buikloop te laten stoppen.
De derde doet het overigens wel goed met die percentages heb ik de indruk.

Groetjes,
Femke.
De buikloop kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben.

Maar, je zult misschien met de percentages moeten gaan schuiven. Voor de hond met te harde en witte ontlasting is 45% vleesbot kennelijk teveel. Je kunt kijken of het op 40% of 35% beter gaat. Voor de honden met de buikloop zou ik zelf eerst gaan kijken naar het menu en hoe je de dingen verdeeld hebt. Krijgen ze bijv. buikloop na een maaltijd waar weinig vleesbot in zit? Of veel vet vlees? Of vis? of rauw ei? (vette vis en rauw ei zijn beide laxerend).

Misschien is het een idee om je menu te plaatsen, dan kunnen we met je meekijken.
Door Femmeke
#3113718
Dit is mijn menu:

Maandag:
Mellow
122gr Kippennek
27gr rundernier
27gr runderpens
68gr konijn
27gr groentenmix

Extra ‘s avonds: visolie 

Dinsdag:
Mellow
122gr Kippenvleugel
27gr kalkoenhart
27gr lamspens
68gr kalf
27gr groentenmix

Extra ’s avonds: schapenvet 

Woensdag
Mellow
122gr konijnkarkas
27gr kippenmaag
27gr geitenpens
68gr kip
27gr groentenmix

Extra ’s avonds:visolie 

Donderdag:
Mellow
122gr Eendennek
27gr runderlever
27gr runderpens
68gr koe
27gr groentenmix

Extra ’s avonds: schapenvet 

Vrijdag
Mellow
122gr kipkarkas
27gr koeienhart
27gr lamspens
68gr kalkoen
27gr groentenmix

Extra ’s avonds: visolie 

Zaterdag
Mellow
122gr konijnkarkas
27gr kippenlever
27gr geitenpens
68gr paard
27gr groentenmix

Extra ’s avonds: schapenvet 

Zondag
Mellow
122gr parelhoenkarkas
27gr lamslong
27gr runderpens
68gr kip
27gr groentenmix

Extra ’s avonds: ei 


Groentenmix = broccoli, witloof, courgette, wortel + 2 tenen knoflook.

Ik heb even alleen Mellow (de teckel met krijtpoep) als voorbeeld genomen, ze krijgen allemaal hetzelfde, aangepast aan hun lichaamsgewicht.
Ik weet niet of hij een virusje had, was echt ziekjes, kreunde als hij zijn behoefte moest doen enzo, het was echt zielig.
Ik heb hem 2 dagen op rijst met kip gezet en het is nu weer over.
Morgen beginnen we er weer aan en dan ga ik hem even goed in de gaten houden om te kijken of hij ergens op reageert en op wat dan.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,
Femke.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door